تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

ضرورت تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان سوخت / انرژی نیازمند الگویی برای مصرف است

مصطفی نخعی گفت: طبق آخرین آمار آژانس بین‌المللی انرژی، حدود ۶۹ میلیارد دلار یارانه پنهان سوخت در کشور توزیع می‌شود که یکی از اولویت‌های دولت، باید تعیین تکلیف این موضوع باشد.

ضرورت تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان سوخت / انرژی نیازمند الگویی برای مصرف است

اقتصاد۲۴- حوزه انرژی یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های دهه‌های اخیر ایران بوده است که رابطه مستقیمی با زندگی و معیشت مردم نیز دارد و خلل و ناهماهنگی در هر کدام از بخش‌های این حوزه می‌تواند روی کل جامعه اثر سوء بگذارد. از این‌رو وزرای مربوطه در دولت سیزدهم نیز وعده‌هایی در این خصوص داده‌اند تا هرچه سریع‌تر مشکلات این بخش مرتفع شود.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: چالش‌های جدی در چند دهه اخیر در حوزه انرژی وجود دارد که متاسفانه کسی به آن‌ها نپرداخته است؛ یکی از این چالش‌ها، بحث قیمت حامل‌های انرژی و یارانه‌های بسیار زیادی است که در این حوزه، پرداخت می‌شود. رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام، به این مسئله اشاره داشتند و به یارانه‌های پنهان سوخت اشاره کردند که یکی از چالش‌های موجود این حوزه است. طبق آخرین آمار آژانس بین‌المللی انرژی که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، حدود ۶۹ میلیارد دلار یارانه پنهان سوخت در کشور در حوزه‌های مختلف سوخت و انرژی توزیع می‌شود.

وی افزود: طبق این برآورد، اگر این عدد را نسبت به حجم کل اقتصاد کشور در نظر بگیریم، عدد بسیار قابل توجهی است که البته با توجه به شرایطی که داریم، تاسف برانگیز است که یکی از اولویت‌های دولت باید تعیین تکلیف این موضوع باشد، به خصوص اینکه در این زمینه هم قانون وجود دارد. قانون هدفمندی یارانه‌ها یک افق زمانی مشخص کرده بود که قیمت حامل‌های انرژی به مرور افزایش پیدا کند که این اتفاق به دلیل یکسری ملاحظات اجتماعی و اقتصادی، به وقوع نپیوست و حال نتوانسته‌ایم راهی برای آن پیدا کنیم که معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه تحت‌الشعاع این موضوع قرار نگیرد.


بیشتر بخوانید: چرا مجلس به دنبال رفراندوم برای حذف یارانه‌هاست؟


نماینده نهبندان و سربیشه تصریح کرد: به هر حال یا نخواسته یا نتوانسته‌اند این کار را اجرایی کنند. البته مردم به قیمت حامل‌های انرژی حساسیت دارند، چراکه هر گونه دست کاری در قیمت آن‌ها، سریع اثر خود را در اقتصاد ما می‌گذارد، بنابراین بسیار مهم است که هرگونه تغییر و برنامه‌ریزی در این خصوص، پیوست اجتماعی و اقتصادی آن با ملاحظه افراد آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه، در نظر گرفته شود؛ لذا اینطور هم نباید باشد که هیچ کاری انجام نداد، بایستی با ملاحظات ذکر شده، نسبت به واقعی‌تر کردن قیمت حامل‌های انرژی در بخش‌های مختلف اقدام کرد.

نخعی با تاکید بر اینکه بایستی قانون هدفمندی یارانه‌ها با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و اجتماعی اجرایی شود، گفت: این امکان وجود دارد که در قالب بخش‌هایی مثل سلامت که برای مردم خیلی مهم است و با یک درصد خیلی کمی از این عدد‌های گفته شده، بخش سلامت را برای اقشار کم درآمد جامعه رایگان و بیمه را برای کل اقشار جامعه اجرا و عملیاتی کرد. این‌ها مواردی است که شاید نسبت به مسائل یا بخش‌های دیگر، برای مردم خیلی مهم‌تر باشد که باید کارشناسان اقتصادی برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند و صرف اینکه فقط بخواهیم به مردم یارانه بدهیم، درست نباشد.

وی اظهار کرد: بحث قیمت حامل‌های انرژی و کاهش یارانه‌های پنهان سوخت و یارانه‌هایی که در حوزه انرژی تولید می‌شود، یکی از مهم‌ترین مباحث این حوزه است که به نظر بنده باید در اولویت قرار داد. موضوع دیگر در خصوص بحث انرژی، نیروگاه‌ها هستند که با راندمان‌های پایین فعالیت می‌کنند. به هر حال یارانه سوخت در بخش‌های مختلف توزیع می‌شود که باید در همه بخش‌ها برنامه‌ریزی داشت. در حوزه مصرف که بی‌ارتباط با بحث اول نیست، ما دچار یک دور باطل شده‌ایم و این در حالی است که مصرف بالا رفته و فقط هنر ما، افزایش تولید است.

این نماینده استان خراسان جنوبی افزود: برای کاهش مصرف و اصلاح الگوی مصرف، برنامه‌ریزی خاصی در کشور وجود ندارد، چراکه متولی مشخصی ندارد. اصلاح الگوی مصرف، یک کار بین‌بخشی است و فقط به وزارت نفت یا نیرو مربوط نمی‌شود. به هر حال وزارت نفت و وزارت نیرو به عنوان متولیان اصلی و سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و وزارت کشاورزی باید در این خصوص اقدام کنند و اصلاح الگوی مصرف باید اولویت کل دولت و کشور در بخش‌های خانگی و صنعت و بخش‌های دیگر باشد. البته این بحث بی‌ارتباط با موضوع یارانه‌ها نیست و هرچه به سمت کاهش یارانه‌ها برویم، طبیعتاً اصلاح الگوی مصرف هم خود به خود شکل می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی یادآور شد: یکی از دلایلی که همتی در این کار وجود ندارد، قیمت‌های پایین حوزه انرژی است که اگر این اصلاح شود، الگوی مصرف نیز اصلاح می‌شود. در این زمینه تکلیف قانونی وجود دارد، هم در بحث قانون اصلاح الگوی مصرف و هم در بحث قانون تولید رقابت‌پذیر که بند ۱۲ قانون تولید رقابت‌پذیر است کاملاً با این موضوع ارتباط دارد که به استناد آن خیلی از کار‌ها را می‌توان برنامه‌ریزی و انجام داد. بنابراین در این بخش خلاء قانونی وجود ندارد و فقط همتی برای اجرای آن وجود نداشته است که همه کار‌ها روی یکدیگر انباشت شده است. از این‌رو امیدوار هستیم دولت این موضوع را در اولویت قرار دهد.

نخعی به چالش دیگر در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: بحث بعدی در خصوص ناترازی در برق و گاز است که این موضوع به تکالیف قانونی که باید دولت‌ها اجرا می‌کردند و انجام ندادند، برمی‌گردد. به عنوان نمونه در بخش برق، طی بازه زمانی قانون برنامه ۵ ساله ششم، باید ۲۵ هزار مگابایت برق حرارتی و تقریبا حدود ۵ الی ۶ هزار مگابایت برق تجدیدپذیر در کشور تولید می‌شد، منتهی در حال حاضر که در سال آخر برنامه ششم توسعه هستیم، هیچ‌کدام از برنامه‌ها طبق عددی که برنامه‌ریزی شده بود، تحقق پیدا نکرد. در بحث گاز هم همینطور است، گرچه به عدد‌های خوبی رسیده‌ایم، اما همچنان خیلی پایین‌تر از ظرفیت‌های گازی داخل کشور هستیم.

وی افزود: طبیعتا هرچه تولید بیشتری داشته باشیم، بهتر می‌توانیم صادرات خود را به کشور‌های مورد تعهد خود انجام دهیم و اگر گاز بیشتری تولید کنیم، در آینده تعهدات بیشتری ایجاد می‌شود که می‌تواند یکی از محور‌های دیپلماسی ما با کشور‌های اطراف باشد. بنابراین دولت باید سه اولویت بحث شده را در اولویت کاری خود قرار دهد. طی جلساتی که با وزرای نفت و نیرو قبل از جلسه رای اعتماد، در کمیسیون انرژی مجلس داشتیم، آن‌ها قول‌هایی دادند. وزیر نفت قول داد که ظرفیت‌های بلااستفاده و ظرفیت‌هایی که در بخش گاز هنوز در مدار تولید نیامده است را در مدار تولید قرار دهد.

نخعی در پایان خاطرنشان کرد: قرار شد با همین پالایشگاه‌های موجود در کشور و با یکسری اقدامات، در کوتاه مدت ظرفیت تولید افزایش پیدا کند. وزیر نیرو نیز گفت که ۱۳ هزارمگابایت، ناترازی تولید برق در کشور وجود دارد و قول داد که در سال اول، ۵۰ درصد آن و در سال دوم ۵۰ درصد مابقی را جبران کنند که تا سال آینده، عملا ناترازی برق نداشته باشیم. ضمن اینکه برنامه این شد که در مدت ۴ سال، تا ۴۰ هزارمگابایت تولید برق از محل‌های مختلف داشته باشند. مجلس هم در مقام نظارت به شدت این موارد را رصد و پیگیری خواهد کرد تا ان‌شاالله وعده‌های داده شده، محقق شود و اگر احیانا حمایت و پشتیبانی قانونی نیاز بود، کمک کنیم که اعداد و ارقام ارائه شده که عدد‌های خوبی هم است، تحقق پیدا کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

چرا با وجود جنگ ایران و اسرائیل، دلار از کانال ۷۰ به ۶۰ هزار تومان سقوط کرد؟/ تداوم کاهش قیمت دلار به این شرط

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

دو تصویر از دختر خوش چهره حامی استقلال

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

فیلم/ صادق بوقی در هواپیما هم سر و صدا کرد

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فیلم/ آوازخوانی بااحساس علیرضا بیرانوند

یوجین فاما؛ نظریه‌پرداز معاصر اقتصادی در حوزه بازارهای مالی

سه فایده فوق‌العاده عسل

غذا‌هایی که کبد شما را نابود می‌کنند

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

ترکیب این خوراکی‌ها با آب خطرناک است

۵ فایده فوق‌العاده کره بادام زمینی

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

فیلم/ یک مقام ارشد پیشین اسرائیل: نتانیاهو یک پایان سیاه برایمان رقم خواهد زد

وعده‌های رییس سازمان بورس به سهامداران

ایران از طریق مصر، به اسراییل پیام داد

فیلم/ استقبال عجیب مردم از بدل داریوش اقبالی

جزییات نخستین حراج سکه در سال جدید

فیلم/ ژیلا صادقی: شهروند آمریکا هستم

فیلم/ سقف متحرک مسجدی در مدینه عربستان

مسئولیت اوضاع جنگی فعلی بر عهده اسرائیل است، نه ایران!/ اگر اسرائیل پاسخ دهد، به نقطه جوش جنگ نزدیک می شویم/ در دولت رئیسی دیپلمات‌ها خانه‌نشین شده‌اند

تمرین امروز پرسپولیس با حضور دختر سروش رفیعی

فیلم/ حمله تازه اسراییل به جنوب لبنان

اینفوگرافی/ ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان

علم‌الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

بدنساز پیشین پرسپولیس درگذشت

فتوای رهبر انقلاب درباره کسی که پرداخت فطریه را فراموش کرده است

هفته حساس لیگ و تصمیم مهم فدراسیون

حمله اسراییل به ایران جدی شد؟

فیلم/ رقص مازنی علیزاده با پرچم ایران پس از کسب طلای آسیا

پیامک هم گران شد

اجاره خانه در کدام محله‌های تهران ارزان‌تر است؟

بلژیک سفیر ایران را احضار کرد

جایگزینی تاکسی های فرسوده تهران با تاکسی های برقی کرمان موتور