تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
علامه:

۲۰ پروژه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان فعال می‌شود

همزمان با سفر استاندارهرمزگان به شهرستان پارسیان هشت پروژه زیربنایی و عمرانی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد تا روند توسعه منطقه ویژه پارسیان شتاب بیشتری بگیرد. این پروژه‌ها با هدف تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در این منطقه عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

منطقه آزاداقتصاد۲۴- منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان با بهره برداری از اسکله شماره پنج در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ وارد فاز جدیدی از روند توسعه شده است. به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر به عنوان یک منطقه استراتژیک در مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس شناخته می‌شود. این منطقه در نیمه دوم سال با بهره برداری از اسکله‌های هفت و هشت توان صادرات مواد نفتی و پتروشیمی را خواهد داشت.

بندر پارسیان یکی از بنادر مهم تخصصی در جنوب غربی استان هرمزگان و کشور به حساب می‌آید. این بندر با ۱۹ پست اسکله به ظرفیت ۴۰ میلیون تن می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رونق اقتصادی کشور ایفا کند. نگاه ویژه دولت به پارسیان می‌تواند نقشی بین المللی در سیاست‌های اقتصادی کشور با سایر کشور‌های دنیا ایفا کند.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نقش راهبردی در توسعه اقتصادی کشور دارد

استاندار هرمزگان در حاشیه کلنگ زنی پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در جمع مدیران شهرستانی و خبرنگاران بیان داشت: هشت پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در منطقه ویژه پارسیان کلنگ زنی شد. خوشبختانه تمامی پروژه‌ها تامین اعتبار شده و پیمانکار آن بلافاصله عملیات اجرایی این پروژه‌ها را آغاز کردند.


بیشتر بخوانید: رشد چند برابری شاخص‌های توسعه زیرساختی و اقتصادی در مناطق آزاد


فریدون همتی با اشاره به نقش استراتژیک و بین المللی منطقه ویژه پارسیان بیان داشت: احداث اسکله‌ها و پس کرانه بندر با سرعت خوبی در حال اجرا است. خوشبختانه اسکله هفت و هشت منطقه ویژه پارسیان در مراحل پایانی ساخت قرار دارند. همچنین اسکله سه هم از پیشرفت خوبی برخوردار است. دو کشتی هم برای صادرات و واردات کالا در اسکله شماره پنج پارسیان که بهمن ماه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت. پهلوگرفته اند.

همتی عنوان کرد: امروز می‌بینیم، ظرفیت پیش بینی شده بندر پارسیان ۴۰ میایون تن، شهید رجایی هم در مرکز استان تقریبا بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تن و بندر جاسک هم با ظرفیت ۱۵۰ میلیون تن در حال ساخت است. در سال ۲۰۲۴ هم بندر جاسک تکمیل خواهد شد و آینده ایران در هرمزگان رقم می‌خورد. آینده صنایع نفت، انرژی بر و صنایع در استان هرمزگان رقم خورده است.

عالی‌ترین نماینده دولت در هرمزگان تصریح کرد: چهار مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان اراضی مورد نیاز را تحویل گرفته اند و در مرحله تسطیع و آماده سازی کارگاه هستند. دو پروژه فولادی هم در مرحله واگذاری زمین قرار دارند.

آینده شهرستان پارسیان با استقرار و توسعه صنایع در منطقه ویژه اقتصادی شکل می‌گیرد

وی تاکید کرد: منطقه ویژه پارسیان بزودی یکی از نگین‌های مناطق ویژه در امر صادرات و واردات، تولید محصولات پتروشیمی، فولاد، پودر آلومینا، نیروگاه و آب شیرین کن خواهد شد. غرب استان هرمزگان با منطقه ویژه پارسیان آینده خوبی خواهد داشت.

استاندارهرمزگان اضافه کرد: از ایمیدرو، مدیران منطقه ویژه پارسیان به خصوص آقای دکتر علامه مدیر پرتلاش و خستگی ناپذیر این منطقه، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، فرمانداری و مسئولان شهرستانی تقدیر و تشکر می‌کنم که با انسجام خوب مشکلات را از پیش رو برداشته اند.
همتی با یادآوری روز‌های اول حضور در تصدی کرسی استانداری هرمزگان بیان داشت: لحظاتی به فکر روز‌های اولی که وارد استان هرمزگان شدم افتاد، گزارشی از منطقه ویژه پارسیان و درصد پیشرفت این منطقه گرفتم. از سال ۸۵ به دلیل محیط زیست و معارضین محلی کار‌ها متوقف شده بود، و تحرکی در این منطقه وجود نداشت.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های مصرانه و مجدانه و همکاری همه مدیران، خوشبختانه همکاری‌های مردم پای کار آمد و متوجه شدند که پویایی در منطقه ویژه پارسیان می‌تواند حیات پایدار شهرستان باشد.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان قلب تپنده هرمزگان و ایران خواهد بود

استاندارهرمزگان ابرازداشت: خوشبختانه با بر طرف شدن این دو مانع اصلی که بیش از ۱۰ سال این منطقه را به تعطیلی کشانده بود، دوباره رونق به این منطقه بازگشت. با پیگیری‌های فراوان در سازمان پتروشیمی ایران مجوز چهار مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان صادر شد. منطقه ویژه پارسیان در آینده نزدیک قلب تپنده ایران و استان خواهد بود.
همتی افزود: باید فعالیت‌های منطقه‌ای را با استفاده از ظرفیت‌های استان‌های همجوار آغاز کرد. با استان‌های بوشهر، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان باید به توسعه‌های منطقه‌ای فکر کرد. بخشی از ظرفیت‌ها در استان هرمزگان و مابقی در استان‌های دیگر است. به طور مثال دروازه صادرات و واردات آلومینیوم لامرد در منطقه ویژه پارسیان قرار دارد. صادرات سیمان‌های استان فارس از بندر شهید رجایی و بندر پارسیان امکان پذیر است.

وی با اشاره به طرح مهم و استراتژیک آب شیرین کن منطقه ویژه اقتصادی پارسیان اظهارداشت: احداث آب شیرینکن بزرگ غرب هرمزگان در منطقه ویژه پارسیان استارت خورد، اولویت این پروژه تامین آب منطقه ویژه و شهرستان پارسیان است، مازاد تولید هم به استان‌های همجوار می‌دهیم. در اصل آب شیرین کن برای استان هرمزگان است. زمانیکه سرمایه گذاری بزرگ می‌کنیم طبیعتا مازاد تولید را به استان‌های دیگر می‌دهیم.

تشکر استاندار هرمزگان از مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان

استاندارهرمزگان ادامه داد: با آمادن مجموعه پیمانکاران و حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در منطقه ویژه پارسیان هر کدام یک کار به عنوان مسئولیت اجتماعی انجام دهند. تقریبا ۷۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در حال اجرا است. اگر نیروی بیکار در شهرستان است و اهل کار است، با همین پروژه‌هایی که کلنگ زنی شده است می‌توانند مشغول به کار شوند.

همتی بیان داشت: از آقای علامه انصافا در این مدتی که به پارسیان آمده اند در سرعت بخشی به پروژه‌ها بسیار خوب کار کرده اند. تشکر می‌کنم و در ادامه کار هم حمایت خواهیم کرد.

تا پایان سال ۲۰ پروژه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان فعال خواهد شد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در تشریح فعالیت‌های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بیان داشت: کمتر از یک سال پیش در منطقه ویژه در خدمت شما بودیم و در زمان ورود منطقه ویژه در رکود بسر می‌برد. با تدبیر و پیگیری‌ها و حمایت‌های استاندار هرمزگان رویه در منطقه ویژه عوض شد. از بدو ورود در چهار حوزه زیر ساخت، جذب سرمایه گذار، صادرات و واردات و اصلاح ساختار فعالیت‌ها را آغاز کردم.

سید علی اصغر علامه تصریح کرد: منطقه ویژه پارسیان علیرغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که داشت هم در استان و هم در کشور غریب و ناشناخته بود. شرایط سختی بود. در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰، برای آغاز و اجرای پروژه‌های زیرساختی ۷ هزار میلیارد ریال تامین اعتبار شد. پیمان ۱۰ پروژه برگزار شده است که هشت پروژه کلنگ زنی شد و دو پروژه هم بهمن ماه سال گذشته کلنگ زنی آن‌ها انجام شد.

علامه تاکید کرد: از بدو ورود اعتقاد داشتیم که می‌توانیم منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را از رکود خارج کنیم. ۴ شرکت مشاوره در حوزه برق، سرمایه گذاری، پتروشیمی و مخابرات مشخص شد و مطالعات طرح‌های جامع منطقه ویژه در حال انجام است که پس از اتمام، بود جه سال آینده بر اساس این مطالعات پیش بینی خواهد شد.

۱۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان خاطرنشان کرد: تا پایان سال معادل ۷ هزار میلیارد ریال دیگر تامین اعتبار برای سایر پروژه‌های زیرساختی خواهیم داشت. تمام این زیرساخت‌ها در راستای تحقق شعار سال و مانع زدایی برای سرمایه گذاری است. در حوزه جذب سرمایه گذار از آذر ماه سال ۱۳۹۹ تا کنون ۱۰ قراداد سرمایه گذاری امضا شده است. ۱۰ قرارداد دیگر هم در شرف امضا است. ۳ مجتمع پتروشیمی، کارخانه لوله‌های بدون درز، کارخانه سیمان، انبار آلومینیوم جنوب و آب شیرین کن جزوه پروژه‌های فعال منطقه ویژه است.

علامه با اعلامه صدور دو مجوز احداث کارخانه فولاد در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بیان داشت: در هفته آینده این قرارداد‌ها نهایی خواهد شد. موافقت اصولی و جواز تاسیس این دو کارخانه صادر شده است. تا پایان سال ۲۰ پروژه سرمایه گذاری فعال خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه بندری؛ در ۹ ماهه گذشته ۴۰۰ هزار تن صادرات از بندر پارسیان صورت گرفته است. همزمان با اجرای پروژه ساخت اسکله ها، پهلوگیری کشتی در اسکله شماره پنج که بهمن ماه ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده بودانجام شد که با همکاری بنادر و دریانوردی هرمزگان، گمرک استان و قرارگاه خاتم ایم امر صورت گرفت.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان ابرازداشت:

تمامی زیرساخت‌های بندر پارسیان با هدف احداث ۱۹ پست اسکله در حال آماده شدن است. تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و گمرکات استان نصب و فعال شده است. فیبرنوری منطقه ویژه که یکی از نیاز‌های زیرساختی منطقه بود راه اندازی شد و گمرک بندر مشکلی برای انجام امورات گمرکی ندارد.

اسکله‌های شماره ۳، ۷ و ۸ پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد

علامه عنوان کرد: اسکله شماره هفت و هشت در تلاش هستیم تا آبان ماه وارد مدار بهره برداری شود و اسکله شماره سه تا پایان سال آماده بهره برداری شود. سازمان ایمیدرو برای تامین مالی بندر مشکلی نخواهد داشت. انصافا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در شرایط سخت و شرایطی که بسیاری از پیمانکاران با مشکل روبرو بودند، همچنان به کارشان ادامه دادند. امیدواریم این مگاپروژه در غرب هرمزگان به بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم وارد شده ایم و موظف هستیم که در کنار مسئولان شهرستانی در راستای توسعه زیرساخت‌ها کمک و حمایت کنیم. ما برای کمک به مردم آماده ایم و خود را تنها در حصار ۱۰ هزار هکتار نمی‌بینیم و باید تمام شهرستان را مدنظر داشته باشیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان عنوان کرد: امیدواریم با وحدتی که میان مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی وجود دارد. سرعت توسعه منطقه ویژه پارسیان و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان باشیم.

منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود