به گزارش جامعه ۲۴- از پیش از انتخابات اعضای شورای ششم بارها از تمایلشان به افزایش ساخت و ساز در تهران گفتند و عوارضی که سد راه ساختمانسازی شده است، موضوعی که از آن به عنوان باز شدن فنر ساخت و ساز در تهران و تراکمفروشی یاد شد، اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران و اعضای شورا این موضوع را به نوسازی بافت فرسوده تعبیر کردند و کمک به خروج بازار ساخت و ساز از رکود.
از سوی دیگر خبرها حاکی از اوضاع درآمدی نامناسب شهرداری طی ۶ ماهه اول سال دارد، شرایطی که بخشی از آن معطل اجرایی شدن وعده شورای ششمیها برای تعدیل عوارض بود و بخشی دیگر در ادبیات مدیریت شهری، شرایط عادی شش ماهه اول سال.
این اوضاع درآمدی شهرداری را به سمتی برد که طی روز گذشتهای لایحهای دو فوریتی به شورا بیاورند. لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی که مطابق با آن اگر فردی تمایل داشته باشد تا عوارض خود را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کند به مدت ۶۰ روز پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی به میزان ۲۵ درصد خواهد شد.
اما تلاشهای مدیریت شهری به اعمال تخفیف نابهنگام، آن هم در شهریور ماه محدود به این موضوع نبود و شهرداری طی بخشنامهای به شهرداریهای مناطق اعلام کرد که افزایش عوارض زمانی که از سقف ۵۰ درصد عبور کرد، از سوی مناطق تعدیل شود. بخشنامهای که البته از دل مصوبه افزایش عوارض شورای پنجمیها میآمد و دست شهرداری برای تعدیل باز گذاشته شده بود.
بخشنامه و پیشنهاد کاهش زیاد عوارض پرداختی سبب انتقاد برخی از اعضای شورا نیز شد، بهطوریکه آقا میری در صحن شورا گفت که با بخشنامه ارجاع شده به مناطق، عوارض کاهش پیدا خواهد کرد و حالا با تخفیف ۳۰ درصدی، میزان عوارض پرداختی از سال گذشته نیز کمتر میشود، موضوعی که تخفیف را تا سقف ۲۵ درصد از سوی شوراییها کاهش داد.
اما این سوبسید بزرگ مدیریت شهری جدید برای تحقق درآمدها، دوباره بازار ساخت و ساز گسترده در تهران را داغ کرده و تهران به دوران سونامی کارگاههای ساختمانی باز میگردد. پرسشی بار دیگر از علیرضا زاکانی، شهردار تهران طرح کرد و او خبر افزایش ساخت و ساز در تهران را با یک «اما» اعلام کرد.
او در پاسخ به این پرسش که تعدیل عوارض به معنی نشان دادن چراغ سبز به افزایش ساخت و ساز در شمال تهران است؟ میگوید: نباید به اینگونه تفسیر شود. یک اشتباهی در محاسبه عوارض صورت گرفته بود که فراتر از مصوبه شورای پنجم بود، لذا اصلاح شد و این باید جزو وظایف هر مجموعهای باشد که اگر مسیری را اشتباه رفت، اشتباه را جبران کند. هیچ پیامی هم جز اصرار بر قانون و ضوابط ندارد.
بیشتر بخوانید: تعدیل عوارض ساختمان سازی در تهران؛ اسم رمز شورای ششمیها برای تراکم فروشی؟
زاکانی اضافه میکند: این تخفیف و جایزه خوش حسابی نیز هرساله داده میشود تا در ماههایی که جذب منابع برای شهرداری سختتر میشود، تسهیلات ایجاد کرده و مردم را تشویق میکند تا عوارض را نقدی پرداخت کنند که یک فرصت دو طرفه برای هر دو گروه است.
شهردار تهران با اشاره به بازبینی طرح تفصیلی پایتخت در دوره جدید، میگوید: ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم آنچه که تحت عنوان عدالت و پیشرفت شهر در قالب یک هویت ایرانی و اسلامی است را شکل بدهیم. ما ساخت و ساز گستردهتر از حال حاضر خواهیم داشت، اما در بافتهای فرسوده و ناپایدار.
همچنین عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز معتقد است اقدامات اخیر به عنوان کار اقتصادی و جهت ارتقای کیفیت فضای زندگی، همسو با منفعت همگانی است. او میگوید: الزاما ساخت و ساز و نوسازی به ضرر شهر نیست، هم درآمدی برای شهرداری حاصل میکند و هم در جهت ارتقای فضای زیست شهری برای شهروندان است. به طور کلی ما باید از نوسازی که مطابق با برنامهها و مقررات شهری اتفاق بیفتد، استقبال کنیم.
گلپایگانی میگوید: آن چیزی که مورد نگرانی است، این است که نهادهای مذکور در طرحهای شهری، ضوابط و معیارهایی را مصوب کنند، اما در اجرا ما چیز دیگری اجرا کنیم، آنجاست که مشکل ایجاد میشود. به طور مثال اگر شما درباره حوزه تراکم در شهر تصمیمگیری کردید، اما اگر در حین ساخت و در زمان صدور پروانه، پروانهای را منطبق بر طرح شهری صادر نکردید، یعنی مثلا شما در جایی که باید ۴ طبقه میبوده، شما مجوز ۶ طبقه صادر کردید، شما بار جمعیتی مضاعفی به منطقه وارد میکردید و این مساله است که مشکل آفرین است.
او با بیان اینکه منظور از شهرفروشی یعنی داراییهای شهر مانند دید و منظر به منابع محیط زیستی یا حتی ساختار اجتماعی محلات، باغات و فضای سبز در اختیار همه شهروندان نباشد، تاکید میکند: زمینی متروک در جنوب شهر هم جزو داراییهای شهر است. داراییهای مغفول که به ثروت و سرمایه برای سازنده تبدیل نشده و باعث ارتقای دارایی شهر هم نشده است، اما اگر این کار را کردیم، اشکالی ندارد.
او میگوید داراییهای شهر در طرحهای شهری و کاری که مردم حین نوسازی انجام میدهند، باید حفظ شود و ارتقا پیدا کند، اما اگر جایی که دارایی شهر وجود دارد ما به نفع عدهای محدود دارایی شهر را خرج کنیم، اشکال دارد. اما اگر شما منطبق با طرح و ضوابط، دست به ساخت و ساز بزنید، کار ناپسندی نیست و میتواند با هدف شهر باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا محدودیت بلندمرتبهسازی تا ۱۱ طبقه پایدار خواهد بود یا تغییر میکند؟ میگوید: محدودیت ساخت و ساز تا ۱۱ طبقه است، اما برای نقاطی که ظرفیت بلند مرتبهسازی دارد، طرحی به شورای عالی معماری و شهرسازی بردهایم که کلیات آن تصویب شده و به کمیسیون ماده ۵ فرستاده شده تا جزییاتش تصویب شود و بعد از آن امکان بلندمرتبهسازی هم در تهران وجود خواهد داشت، اما خیلی محدود و در نقاط ویژه خواهد بود؛ آنهم در جهت منافع مردم و ارتقای کیفیت زندگی شهری.