اقتصاد ۲۴ - علی اوسط اکبری مقدم با بیان اینکه بهره برداری حداکثری از کریدور شمال-جنوب و گسترش همکاریها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشورمان حائز اهمیت است، اظهار داشت: برهمین اساس سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای راهبردهای بلند مدت دولت جمهوری اسلامی ایران مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری کشورمان وصل شده و بنادر خلیج فارس تا پایان سال جاری از طریق منطقه آزاد انزلی به دریای کاسپین و روسیه متصل میشوند.
اکبری مقدم به بیان ظرفیتها و توانمندیهای بنادر انزلی و کاسپین که در محدوده این منطقه آزاد واقع شده پرداخت و با اشاره به طرح اتصال بندر آستارا به خط ریلی، تصریح کرد در نتیجه در آینده نزدیک شاهد افزایش توانمندیهای بندری، ریلی استان گیلان جهت توسعه ترانزیت و حمل و نقل کالا از طریق ایران به روسیه خواهیم بود.
وی مزایا و معافیتهای قانونی جهت فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد انزلی را برای معاون وزیر دولت روسیه برشمرد و افزود: براین اساس پیشنهاد ایجاد دفتر مشترک میان بنادر دریای کاسپین؛ کمک به نوسازی و تجهیز ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر، و تشکیل کنسرسیوم تجاری حمل و نقل متشکل از بانکها و شرکتهای فعال در این حوزه به منظور توسعه ترانزیت کالا از مسیر دریای کاسپین را تقدیم حضور میکنم.
بیشتر بخوانید: منطقه آزاد انزلی ظرفیت خوب ایران در کریدور شمال ـ جنوب
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی لازمه فعال سازی کریدور شمال-جنوب را اتحاد و همگرایی کشورهای ذی نفع عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامههای این سازمان فعال کردن کریدور و توسعه همکاریهای منطقهای بر بستر اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.
معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه با بیان اینکه حضور هیأت ایرانی با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی برای این وزارتخانه بسیار مهم است، چراکه توسعه روابط با ایران در اولویت کاری ما قرار دارد، اضافه کرد: باید همکاریهای استراتژیکی مابین دو کشور وجود داشته تا زمینه فعال سازی این کریدور فرآهم شده و در این میان احداث و تکمیل زیرساختهای لازم مهم است، موضوعی که روسیه با توسعه مسیرهای جاده ای، ریلی، بندری، فرودگاهی و صنایع وابسته در دستورکار قرار داده است.
دیمتری زورو، شهرهای آستراخان وسن پترزبورگ را در معادلات استراتژیک روسیه در مسیر تجاری بین المللی شمال ـ جنوب دارای نقش محوری عنوان کرد و گفت: در حال بررسی کارشناسی جهت عملیاتی نمودن نقل و انتقال کالا از روسیه به هند و برعکس و ترانزیت کالا با اروپا میباشیم و باعنایت به عزم هند در این جهت، در نقاطی که نیاز بود میتوان با سرمایه گذاری مشترک سه جانبه فعال سازی کریدور مزبور را تسریع و تسهیل نمود.
معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه به ارائه تحلیلی از زمان و هزینه کمتر ترانزیت کالا از مسیر شمال-جنوب با مسیرهای موازی در کانال سوئز و تنگههای بسفرو داردانل پرداخت و افزود: آمادگی خود را جهت ایجاد شرکتهای حمل و نقل مشترک که جهت عملیایت شدن این کریدور بسیار مهم است اعلام میکنیم.
دیمتری زورو با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی پل اصلی ارتباطی روسیه، اوراسیا و کریدور شمال-جنوب است، اضافه کرد: ما توانایی بنادر و شبکه راه آهن ایران را باور داریم، اما باید در مسیر کاهش هزینهها و بوروکراسی اداری در این کریدور به توافق نائل شویم.
گفتنی است؛ در این دیدار عضو موظف هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر، مشاور مدیرعامل سازمان و عضو اتاق ایران ـ روسیه و مدیر، معاون و مدیرکل کریدورهای بین المللی روسیه حضور داشتند.