![قیمت خودروهای سایپا + جدول](/files/fa/news/1403/11/28/798924_722.jpg)
اقتصاد ۲۴- دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، روز نهم اسفند را به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم رسمی کشور ثبت و از سال ۱۳۸۰ تاکنون طی ۲۰ دوره، بنگاه های اقتصادی برگزیده در حوزه رعایت حقوق مصرف کننده را طی مراسمی با حضور مسئولان ارشد نظام و مدیران بنگاه های اقتصادی، به جامعه معرفی و با اعطای گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان از آنها تقدیر بعمل آورده است.
مجید ارغنده پور با بیان اینکه، ارزیابی های میدانی حاکی از رغبت مصرف کنندگان به استفاده از کالاها و خدماتی که دارای تاییدیه از مراجع ذی صلاح نظارتی داخلی و بین المللی بوده و همزمان در مورد ارایه خدمات قبل، حین و پس از فروش پیشگامند، اظهار داشت: در صورتی که کیفیت مناسب و استاندارد بودن محصولات و خدمات آنها برای جامعه مصرف کننده ملموس باشد؛ به گونه ای که مصرف کننده از مصرف کالا یا خدمات مورد نظر مطلوبیتی بیش از حد استاندارد تعیین شده پیدا کند، حرکت به سمت تولید مشتری مدار و هدایت جریان تولید به سمت خواست و نیاز مشتری با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت و انتخاب بنگاههای برتر در این حوزه، موجب بهبود مستمر ارتباط میان تولیدکنندگان و عموم مصرف کنندگان در جامعه خواهد شد.
دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، با اشاره به نقش و تاثیر این همایش، به حضور بنگاههای اقتصادی اشاره و تصریح کرد: آیین نامه و دستورالعمل اصلاح شده در سال ۱۳۹۷، با نظرسنجی و بهره گیری از تجربیات کارشناسان و صاحب نظران سازمان حمایت و وزارتخانه و سازمانهای ذیربط در امر ارزیابی و سنجش بنگاههای متقاضی است که طی بیست دوره برگزاری همایش، آسیب ها و فرصت های این آیین نامه را احصاء و مورد تجدیدنظر قرار داده اند. این همایش در طول بیست دوره فعالیت، توانسته است به عنوان آزمون معتبر و قابل قبول، جایگاه مناسبی را در بین بنگاه های اقتصادی پیدا کند و علیرغم داوطلبانه بودن حضور، به لحاظ اثربخشی آن نسبت به اولین دوره برگزاری همایش، تعداد شرکت های متقاضی دریافت گواهینامه و تندیسهای ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، از ۳۲ شرکت در سال ۱۳۸۰، به ۲۵۳ شرکت در سال ۱۳۹۹ رسیده که گویای رشد حدود ۷ برابری و تعداد شرکت های منتخب، از ۶ شرکت در سال ۱۳۸۰، به ۵۹ شرکت در سال ۱۳۹۹ رسیده که گویای رشد حدود ۱۰ برابری است.
ارغنده پور اذعان داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و با توجه به دستورالعملهای صادر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا سال گذشته این همایش بصورت جمعی برگزار نشد، اما با پیشنهاد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تندیسهای طلایی نقرهای و برنزی متعلق به شرکتای برتر همایش بیستم با حضور در محل کارخانه یا دفتر شرکت به آنها اعطا شد، که این پیشنهاد با استقبال مدیران عامل شرکتهای برتر مواجه گردید.
همچنین به دلیل ادامه بیماری کرونا و به جهت رعایت شیوه نامههای بهداشتی جلسات کمیته فنی و شورای سیاستگذاری اعطای گواهینامه و تندیس بصورت آنلاین و ازطریق اتاق جلسات مجازی سازمان حمایت برگزار و نمایندگان این شورا و مدیران عامل شرکتهای مورد بررسی بصورت اینترنتی در جلسه حضور یافتند.
وی اظهار داشت: از شهریور ماه سال جاری فراخوان بیست و یکمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به منظور دعوت از بنگاه های متقاضی دریافت گواهینامه/ تندیسهای ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، آغاز شده است و بنگاههای اقتصادی میتوانند با ثبت نام از طریق وبسایت اختصاصی دبیرخانه همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان به نشانی www.esfand۹th.ir متقاضی حضور در فرایند ارزیابی شوند.
ارغنده پور با بیان اینکه شاخص های سنجش و ارزیابی بنگاه های متقاضی به منظور اعطای گواهینامه و تندیس، به صورت کلی شامل شاخص های: مالی و فروش، کیفیت، توزیع و خدمات قبل، حین و پس از فروش و اطلاع رسانی مناسب به مشتری و کسب رضایت مشتری میباشد، توضیح داد: فرآیند ارزیابی بنگاه های اقتصادی با حضور مدیران و کارشناسان سازمان حمایت مصرف-کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین نمایندگان دستگاه ها و نهادهای ذیربط در حوزه کنترل و ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی از جمله: وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان برنامه و بودجه و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری اعطای گواهینامه و تندیس، انجام میشود که این گستردگی در طیف نظرسنجی فرایند ارزیابی توسط حوزههای تخصصی و ارائه نظرات مکتوب در خصوص هر بخش در میان همایش های مختلف کم سابقه بوده است.
دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزود: از همه بنگاههای اقتصادی کشور دعوت میکنیم تا جهت ارزیابی و سنجش قابلیت و توانمندی خود دراین آزمون شرکت نمایند؛ چرا که ما بعنوان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان معتقدیم که شرایط لازم برای موفقیت یک بنگاه اقتصادی برای ورود به بازارهای ملی، منطقهای و بین المللی موفقیت در کسب نظر مصرف کنندگان داخلی است و این امر بجز با ارزیابی و سنجش عملکرد از سوی مرکز معتبر و نظارتی حاصل نخواهد شد.
ارغنده پور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بیست و یکمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، با پشت سر گذاشتن بیماری کرونا همانند دورههای پیشین طی اسفندماه سال جاری برگزار شود.
منبع: روابط عمومی سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان