اقتصاد ۲۴ - مردم هیچ زمانی تصور نمیکردند عدهای باچشیدن غذا هم معروف شوند و هم درآمد کسب کنند.این روزها مخاطبان اینستاگرام حتماً با صفحات مجازی برخی تسترهای غذا در این شبکه اجتماعی رو به رو شده اند.
تسترهایی که با حضور در رستورانها، فست فودها و حتی اغذیه فروشیهای کوچک با انتشار ویدئوهایی از خوردن انواع غذاها با نرخهای مختلف و گاهاً خیلی پایینتر از نرخ معمول در صفحه مجازی خود منتشر کرده و کسب درآمدهایی به دور از هر جنجالی دارند.
این افراد بدون هیچ تخصص در حوزه غذایی (کیفیت مواد اولیه تا پخت و تهیه غذا و دسرها و...) با حضور در کافهها، رستورانها و فست فودهای سطح شهر ویدئوهایی از خوردن با ولع خوراکیهایی به ظاهر رنگارنگ با قیمتهای بسیار پایین در صفحات مجازیشان منتشر میکنند.
این موضوع سرو صداهایی زیادی را به پا کرده است. چطور در زمان شیوع بیماری حتی درموقع محدودیتهای کرونایی کار و کاسبی این به ظاهر تسترها همچنان سکه است؟
از سوی دیگر با افزایش قیمت مواد غذایی از گوشت و مرغ گرفته تا چای وقهوه که مردم برای تأمین نیاز روزانه خود به مشکل جدی برخورد کرده اند، چطوراین افراد بشقاب، سینی، کاسه و در نهایت میزهای متنوع مواد غذایی را با نازلترین قیمت تبلیغ میکنند؟!
قطعاً پشت این ویترین به ظاهر جذاب مشکلی وجود دارد که این افراد بدون در نظر گرفتن سلامت مردم و تنها برای کسب درآمدهای بسیار بالا و بی زحمت اقدام به تبلیغ و دلبری ازرستورانها و فست فودهای سطح شهر میکنند.
در همین رابطه اسدالله احمدی شهریور رئیس اتحادیه اغذیهفروشان تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: افراط عدهای بی تجربه در تبلیغ مجازی برای برخی فست فودها واغذیه فروشان موضوعی است که قطعاً با سلامت مردم در ارتباط است.
احمدی شهریور ادامه داد: همه صنوف به ویژه اصنافی که با مواد غذایی و خوراکی مردم در ارتباط هستند باید موضوع سلامت مردم را در اولویت کار خود قرار دهند. اینکه یک فردی بدون تخصص تغذیهای و بهداشتی اقدام به تبلیغ غذاها ونوشیدنی میکند از سوی اتحادیه قابل تأیید نیست و نمیتواند هیچ دخل و تصرفی در آن داشته باشد.
وی تصریح داشت: قطعاً مردم و کاربران با یک بار تست خوراکیها در همین مکانها که توسط تسترها تبلیغ میشود متوجه بی کیفیتی و نامرغوب بودن مواد اولیه خواهند شد، اما این موضوع شاید به قیمت سلامتی مردم تمام شود.
رئیس اتحادیه اغذیهفروشان تهران گفت: کسب درآمد تنها هدف این تسترهاست! اعلام قیمت پایینتر از نرخ مصوب برخی مواد غذایی و خوراکیها دراین فضا از سوی کاسبان صفحههای مجازی شاید در مرحله نخست برای مردم و کاربران این فضاها جذاب باشد، اما تنها با یکبار امتحان کردن، کیفیت سطح پایین و عدم رعایت بهداشت در پخت و تهیه آن به وضوح نمایان خواهد شد.
بیشتربخوانید:کاهش ۷۰ درصدی فروش در چلوکبابیها
احمدی شهریوربا تأکید بر اینکه دولت به راحتی میتواند در برابر چنین تبلیغهایی که با سلامتی مردم سرو کار دارد برخورد جدی داشته باشد، گفت: به دلیل مشکلاتی که طی سال گذشته بر صنف اغذیه فروشان آوار شده است امروز صاحبان این مشاغل بدنبال راهی جهت جذب مشتری بیشتر با نازلترین سرمایه گذاری هستند.
وی تصریح داشت: فرهنگ استفاده از غذای با کیفیت و سالم بهترین راه برای مقابله با این نوع تبلیغات است. چراکه درآمد بی زحمت عدهای از تبلیغ خوراکیهای بی کیفیت و غیر بهداشتی برخی فست فودها عامل تشدید رکود در این بخش شده است.
این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که وضعیت فروش واحدهای صنفی این بخش نسبت به گذشته چه تغییری داشته است، گفت: قبل از شیوع کرونا ۳ هزار اغذیه فروشی دارای مجوز کسب در سطح شهر فعال بود. امروز به دلیل رکود اقتصادی حدود ۴۰ درصد از این اغذیه فروشها تعطیل شده است.
وی تصریح داشت: شاید شرایط فعالیت صنوف با واکسیناسیون مردم به حالت عادیتر رسیده، اما مردم هنوز اشتیاقی برای خوردن غذا در رستورانها و اغذیه فروشیها را ندارند.
رئیس اتحادیه اغذیهفروشان تهران با تأکید بر اینکه حال و هوای صنوف مختلف به ویژه اغذیه فروشیها در سطح شهر خوب نیست، گفت: بخشی از اغذیه فروشیها که همچنان در بازار فعال هستند به دلیل ادامه رکود اقتصادی و ریزش ۳۰ درصدی قدرت خرید مردم با کاهش فروش مواجه شده اند. این موضوع ضربه سنگینی به این بخش وارد کرده است.
وی تصریح داشت: تعطیلیهای ابتدای سال، افزایش کرایه، دستمزد کارگران، حاملهای انرژی و مواد اولیه عامل خسارت به اغذیه فروشیها بوده است. متأسفانه تا کنون هیچ حمایتی از سوی دولت جهت جبران بخشی از خسارتها انجام نگرفته است.