اقتصاد ۲۴- آئین افتتاحیه دومین دوره کارآموزی همراه اول صبح امروز یکشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ با حضور مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل، معاونان و مدیران ارشد نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، کارآموزان دور نخست و متقاضیان دور دوم کارآموزی در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد.
مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در این رویداد با تأکید بر اینکه فضای ذهنی ما با ایده آلها بسیار فاصله دارد، اظهار کرد: نباید از تلاش و کوشش دست کشید و خسته شد؛ برای اصلاح و تحول سیستمهای کشور باید هزینه داد و این هزینه با پای کار ایستادن، پرداخت میشود.
وی تصریح کرد: هدف ما از تأسیس آکادمی همراه این بود تا فرصتی را در اختیار نخبگان علمی و برگزیدگان دانشگاهی قرار دهیم تا همپای رزومه علمی، اقدام به رزومه سازی عملی نیز کنند؛ با این کار در زمان استخدام فرصت برابری با دیگرانی که فقط تجربه عملی دارند، خواهند داشت.
جعفر بلوک آذری، معاون توسعه سازمان و سرمایه انسانی همراه اول نیز در ادامه مراسم با مرور مأموریت، چشم انداز و ارزشهای سازمانی اپراتور اول تلفن همراه کشور، آماری از وضعیت شبکه داد و اظهار کرد: قابل توجه متقاضیان ورود به دوره کارآموزی همراه اول که امیدواریم در انتهای این دوره بتوانیم شاهد جذب آنها در مجموعه باشیم؛ همراه اول بیش از ۱۰۰ میلیون سیمکارت واگذار کرده است و با در اختیار داشتن ۳۰ هزار سایت لوکیشن در اقصی نقاط کشور، بیش از ۴۰ میلیون مشترک دیتا دارد.
وی در ادامه به معرفی ساختار سازمانی همراه اول و شرکتهای زیرمجموعه آن و شرح مأموریتها و وظایف هر کدام از آنها پرداخت و گفت: شما وارد شرکتی شده اید که حدود ۷۰۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم دارد.
علی اکبر حکمتی کیا، مدیر آکادمی همراه دیگر سخنرانی بود که حاصل برگزاری دور نخست کارآموزی را معرفی ۱۹ نفر از برگزیدگان (براساس نتیجه ارزیابی مثبت) به بخش جذب همراه اول دانست و اظهار کرد: در دور چهار ماهه اول از میان ۳۵۰۰ ثبت نام کننده، نهایتا ۲۵۸ نفر برای مصاحبه انتخاب و از میان آنها ۴۰ نفر پذیرفته شدند؛ در دور دوم نیز از میان ۵۷۰۰ ثبت نام کننده، ۴۸۳ نفر به مصاحبه رسیدند و در پایان ۷۰ نفر پذیرفته شدند که امروز در خدمت آنها هستیم.
وی با بیان اینکه مأموریت اجرای کارآموزی سازمانی یا Internship سال گذشته توسط مدیرعامل همراه اول به آکادمی همراه ابلاغ شد، گفت: این روش، مدلی فراگیر برای شناسایی، ارزیابی، جذب، آموزش و اجتماعی سازی کارکنان جدیدالورود به سازمانها است.
براساس این گزارش، «کارآموزی سازمانی» به عنوان الگویی کارآمد سالیان طولانی است که در اکثر شرکتهای معتبر بین المللی پیاده سازی میشود و علاوه بر کمک به سازمانها برای یافتن نیروی انسانی با انگیزه و توانمند، مسیر بسیار مناسبی را نیز برای کارجویان فراهم کرده تا بتوانند کارراهه شغلی خود را بر اساس الگویی مبتنی بر آموزش و شایستگی آغاز کنند.
از این رو کارآموزی سازمانی با کارآموزی دانشگاهی که در کشور ما متداولتر است، تفاوتهایی دارد؛ در مدلهای کارآموزی سازمانی نیازی به معرفی نامه دانشگاهی وجود نداشته و حتی افراد دارای مدارک تحصیلی مختلف از کارشناسی تا دکتری نیز میتوانند در کارآموزیهای سازمانی شرکت کنند.
کارآموزی سازمانی غالباً در یک بازه زمانی از پیش مشخص شده و به صورت دورهای در سازمانها برگزار میشود و طی آن کارجویان، زیر نظر مربیان با تجربه سازمانی بالا، علاوه بر فراگیری توانمندیهای علمی و عملی مرتبط با کار، با فضای کاری و همکاران خود آشنایی کامل تری پیدا میکنند؛ با فرهنگ سازمانی از نزدیک روبرو میشوند و نهایتا طی یک ارزیابی جامع در پایان دوره و در صورت وجود علاقه مندی دو طرفه، حتی امکان همکاریهای بلند مدت نیز قابل تصور خواهد بود.
فرآیند یکپارچه کارآموزی سازمانی آکادمی همراه نیز که در چهار ماه و در قالب چهار فاز اجرا میشود، شامل چهار مرحله شناسایی، ارزیابی، آموزش و اجتماعی پذیری است؛ فاز نخست به «آموزش»، فاز دوم به «نظارت حین انجام وظیفه» و فاز سوم نیز به «تفویض و بهره برداری» میپردازد.
نوع کارآموزی نیز به سه شکل «دستیاری»، «مبتنی بر شغل» و «مبتنی بر پروژه» است.
گفتنی است، در پایان این رویداد از کارآموزان برگزیده دور نخست دوره کارآموزی آکادمی همراه با اهدای لوح، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
منبع: اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران