اقتصاد ۲۴ - در یکسال گذشته قیمت دمنوشهای شرکتی افزایش زیادی داشته و حتی مواردی از افزایش ۱۱۷ درصدی قیمت یک محصول هم مشاهده شده است.
برندهای مختلفی که در زمینه تولید انواع چایهای گیاهی و دمنوشها فعالیت دارند براساس نوع گیاه مورد استفاده و البته با گوشه چشمی به معروفیت برندشان در میان مردم، طی یکسال گذشته قیمت محصولاتشان را با درصدهای متفاوتی افزایش دادهاند و نگاهی به برچسب قیمت دمنوشها در سوپرمارکتها نشان میدهد نرخ برخی از این محصولات تا ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته است.
هر بسته دمنوش زعفرانی ۱۲ عددی برند سحرخیز که پاییز سال گذشته ۷۰ هزار تومان قیمت داشت با ۳۸ درصد افزایش قیمت، حالا ۹۶.۳۰۰ تومان قیمت خورده است.
البته افزایش قیمت بعضی از برندها کمتر بوده است، بهطور مثال برند مهرگیاه برای دمنوشهای آویشن خود که در بستههای ۱۴ عددی عرضه میشوند، قیمت ۵۹ هزار تومان را تعیین کرده که در مقایسه با قیمت ۴۹.۵۰۰ تومانی پارسال ۱۹ درصد افزایش نشان میدهد.
اما در مقابل، بعضی از برندها هم افزایش قیمت نجومی داشتهاند. هر بسته ۲۰ عددی دمنوش سیب و دارچین برند گلستان، آبان سال گذشته ۱۴.۵۰۰ تومان قیمت داشت درحالیکه امروز قیمت همین محصول با ۱۱۷ درصد رشد، ۳۱.۵۰۰ تومان تعیین شده است.
بیشتربخوانید:ایجاد ارزش افزوده ۴ میلیارد دلاری در گیاهان دارویی
افزایش قیمت دمنوشها البته منحصر به محصولات شرکتی نیست، استقبال از انواع چایهای گیاهی و دمنوشها سنتی برای مقابله با کرونا باعث شد در یکی دو سال گذشته عطاریها هم قیمتهای رو به افزایشی در محصولات خود داشته باشند.
بهگفته برخی عطاریها قیمت بعضی از محصولات تحتتأثیر تبلیغاتی که درباره مفید بودن آنها برای افزایش ایمنی بدن یا درمان کرونا شد، طی یکیدو سال گذشته چندین برابر شده است.