تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

مصرف مجاز میوه چقدر است؟

اگرچه میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارند، اما شواهد نشان می‌دهد میوه‌هایی که قند آن‌ها بالا است همراه با سایر غذا‌های دارای کربوهیدارت، می‌توانند اثرات بدی برای افراد مبتلا به دیابت به همراه داشته باشند.

مصرف مجاز میوه چقدر است؟

به گزارش جامعه ۲۴ میوه‌ها یکی از عناصر اصلی در یک رژیم غذایی متعادل هستند چرا که سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. میوه‌ها فواید متعددی برای سلامتی دارند؛ آن‌ها نقشی پر رنگ در انواع سرطان ها، کاهش فشار خون و کلسترول، حفظ وزن بدن و ... دارند. اما برخلاف تصور مردم، میوه‌ها هم می‌توانند برای بدن مضر باشند.

قند فروکتوز حاصل از میوه‌ها در صورت مصرف زیاد نتایج مضری برای بدن به همراه دارد. شواهد نشان می‌دهد میوه‌هایی که قند آن‌ها بالا است همراه با سایر غذا‌های دارای کربوهیدارت، می‌توانند اثرات بدی برای افراد مبتلا به دیابت به همراه داشته باشند.

اما باید به این نکته توجه کرد که فروکتوز حاصل از میوه‌ها با فروکتوز به دست آمده از دیگر مواد غذایی با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. همچنین نوع و میزان میوه‌های خورده شده روزانه به عنوان بخشی از رژیم متعادل نیاز به برنامه ریزی دارد.

آسیب مصرف فروکتوز بیش از حد به اندام‌های حیاتی

فروکتوز اضافی در فرایندی به نام لیپوژنز در کبد به چربی تبدیل می‌شود. در طی این فرایند، مولکول‌های چربی در کبد تجمع یافته و منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می‌شوند. NAFLD شایع‌ترین بیماری کبدی است که ۲۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مصرف زیاد فروکتوز یکی از عوامل مهم در NAFLD شناخته شد. رژیم غذایی ۴۹ فرد مبتلا به NAFLD نشان داد که آن‌ها نسبت به دیگران دو تا سه برابر بیش از حد معمول در رژیم غذایی خود از فروکتوز استفاده می‌کنند. علاوه بر لیپوژنز، مصرف بیش از حد فروکتوز با التهاب کبد، آسیب به سلول‌های کبد نیز مرتبط است.

تأثیر فروکتوز بر سلامت مغز

تاکنون تأثیر فروکتوز بر سلامت مغز کمتر مورد بررسی قرار گرفته، اما شواهدی نشان می‌دهد که مصرف کوتاه مدت فروکتوز می‌تواند با تشدید التهاب عصبی، اختلال عملکرد میتوکندریایی مغز و استرس اکسیداتیو بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، مصرف طولانی مدت فروکتوز می‌تواند تهدیدی برای عملکرد مغز باشد و ممکن است منجر به ایجاد اختلالات عصبی متعدد شود.


بیشتر بخوانید: گیاه خواران باید چه موارد مهمی را رعایت کنند؟


مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان داد فروکتوز می‌تواند به ژن‌های مغزی آسیب برساند و منجر به طیف وسیعی از بیماری‌ها از دیابت گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی و حتی آلزایمر شود.
رابطه فروکتوز با سلامت قلب، چاقی و دیابت

مصرف زیاد فروکتوز باعث چاقی، دیابت و مقاومت افراد مبتلا به دیابت در برابر انسولین دریافتی می‌شود. عملکرد هورمون لپتین، هورمونی که وزن بدن را تنظیم می‌کند، با فروکتوز اضافه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در نتیجه منجر به تجمع چربی و مقاومت به انسولین در بدن می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ مطالعه‌ای روی حیوانات انجام شد که نتایج آن نشان داد مکمل فروکتوز طی دو ماه باعث تجمع تری گلیسیرید در کبد و اختلال در عملکرد انسولین می‌شود. همچنین یک رژیم غذایی ۷ روزه که در آن میزان بالایی از فروکتوز مصرف شده است منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی شده است.

فروکتوز علاوه بر چاقی و دیابت، سطح اسید اوریک را در خون افزایش می‌دهد که منجر به نقرس می‌شود، فشار خون و تری گلیسیرید‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

فروکتوز اضافی عامل اختلالات گوارشی

فروکتوز اضافی می‌تواند باعث اسهال و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) شود. به‌علاوه جذب فروکتوز و هضم نادرست غذا منجر به اسهال، نفخ و آروغ زدن هم می‌شود. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ بر روی ۶۸ بیمار با علائم سندروم روده تحریک‌پذیر انجام شد، پس از یک رژیم غذایی کم فروکتوز، این سندروم بهبود پیدا کرد.

ریسک رژیم غذایی برپایه میوه

رژیم میوه، یک رژیم با مواد غذایی بسیار محدود است که توصیه می‌کند همه محصولات حیوانی، از جمله لبنیات را از رژیم غذایی حذف کنید. افرادی که رژیم غذایی میوه دارند از میوه‌های خام استفاده می‌کنند. این رژیم توصیه می‌کند از گروه‌های غذایی دیگر مانند غلات کامل، حبوبات و ... با کمی سبزیجات، آجیل و دانه‌ها خودداری شود. در نتیجه چنین رژیم غذایی فاقد ماده مغذی حیاتی - پروتئین، ویتامین B، امگا ۳، کلسیم و آهن است که در طولانی مدت باعث کمبود‌های تغذیه‌ای می‌شود. در این رژیم غذایی قند فروکتوز بسیار زیاد است و در نتیجه برای افرادی که مبتلا به دیابت، مقاومت به انسولین یا سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند مضر است.

مصرف مجاز میوه چقدر است؟

آب و فیبر بالای میوه‌ها باعث انباشته شدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل خوردن بیش از حد میوه برای مردم غیرممکن است. مطالعات نشان می‌دهد درصد کمی از مردم میوه را به میزانی که توصیه شده و به طور منظم استفاده می‌کنند. از هر ده آمریکایی تنها یک نفر حداقل واحد میوه توصیه شده در روز را می‌خورد.

تجزیه و تحلیل گسترده ۱۶ مطالعه علمی نشان داد که خوردن میوه بیش از توصیه عمومی هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد.

تاثیر میوه به عنوان خوراکی کم کربوهیدارت در مدیریت دیابت

شیوع روزافزون چاقی و دیابت نوع ۲ باعث محبوبیت رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات در بین مردم جهان شده است. آخرین شواهد نشان می‌دهد جایگزینی رژیم سنتی کربوهیدرات بالا با رژیم غذایی چربی سالم می‌تواند حساسیت انسولین را در بیشتر موارد افزایش دهد. در این رژیم مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم کربوهیدارت توصیه می‌شود.

میوه‌ها در یک رژیم متعادل به مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود و مقدار آن بسیار شخصی است چرا که «رژیم غذایی دیابتی» عمومی وجود ندارد. با این حال، انتخاب میوه‌ها به‌منظور مدیریت دیابت به دلیل محتوای بالای فروکتوز در میوه‌ها بسیار مهم است.

این انتخاب بر اساس شاخص گلیسمی (GI) هر میوه است. ارزش GI به این معناست که یک غذای خاص چقدر می‌تواند سطح قند خون را پس از مصرف افزایش دهد. میوه‌هایی با GI ۷۰ و بالاتر دارای قند بسیار بالایی هستند و هنگام برنامه ریزی برای برنامه غذایی دیابت باید از آن‌ها اجتناب شود. میوه‌های GI متوسط دارای GI بین ۵۶ تا ۶۹ هستند. میوه‌های دارای GI پایین آن‌هایی هستند که دارای GI ۵۵ و کمتر هستند.

هندوانه، خرما، آناناس، موز، انگور و انار میوه‌هایی هستند که شاخص گلیسمی بالایی دارند. گیلاس، سیب، گریپ فروت، آووکادو، پرتقال، آلو، توت فرنگی، زغال اخته و گلابی نیز شاخص گلیسمی پایینی دارند.

این مساله که میوه‌ها فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارند غیرقابل انکار است. در عین حال فروکتوز موجود در میوه بر اندام‌های حیاتی بدن اثرمی گذارد و این سوال مطرح است که آیا فروکتوز اضافی موجود در میوه نیز نتایج مشابهی دارد یا خیر. اگرچه که نتایج تحقیقات هنوز بی‌نتیجه است، اما مصرف میوه تازه و خام را در رژیم غذایی روزانه خود حفظ کنید، اما در مصرف میوه‌های مایع تجاری‌سازی شده جوانب احتیاط را رعایت کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نیروی انسانی ثروت سازمان منطقه آزاد اروند است

طرز تهیه ۱۰ نوع ترافل خوشمزه و مجلسی

اعتراض مردم سیستان نسبت به حقابه هیرمند +فیلم

خندوانه باز هم کرونایی شد

گران ترین و ارزان ترین خانه در کدام مناطق تهران است؟

فیلم/ حرف های خانم مجری از بازرسی های متعدد در ورزشگاه آزادی

سکه رکورد زد

آمریکا: در آستانه توافق هسته‌ای با ایران هستیم

جذب اعتبار برای ساماندهی ۳۰ محور جاده‌ای و راه روستایی شهرستان‌های مرند و جلفا

فیلم/ تصاویر نوستالژیک از امیر و احمدرضا عابدزاده

طلا ارزان شد

چرا روس‌ها، کالای ایرانی نمی‌خرند؟

پیام اسکوچیچ بعد از صعود به جام جهانی+عکس

بارش باران و برف در جاده‌های ۵ استان

تیر برق ۲۵ میلیارد تومانی در یزد

سیمان گران شد؟

دلایل مهم نوسان قیمت‌ها در بازار سهام/ رشد ۲۲ درصدی معاملات خُرد در بورس

واکنش روزنامه پرتغالی به خبر آرسنالی شدن طارمی

تسریع در اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین و انزلی بهمراه خرید کشتی‌های رو رو

دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض به‌زودی برگزار می‌شود

کشور‌های آسیای میانه از ایران سیب‌زمینی می‌خرند؟

پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین

عکس/ بهاره رهنما با موهای براشینگ شده

گزینه یحیی خیلی راحت از دست پرسپولیس پرید

عرضه یک میلیون تن سیمان در بورس کالا

تهرانی‌ها امسال چند روز هوای پاک داشتند؟

فیلم/تصادف عجیب در بزرگراه!

واکنش سپاهان به خبر استعفای محرم نویدکیا

قیمت گذاری خودروسازان خصوصی چگونه است؟

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مذاکره مستقیم با ایران

راه آهن جلفا مزیتی بزرگ برای گسترش ظرفیت تجاری ایران و آذربایجان

شرط یحیی برای بازگشت به پرسپولیس

ارزش و حجم معاملات بورس تهران افزایشی شد

حمله به منتقدان سفر رئیسی به روسیه

فیلم/ آقای خداداد، این صحبت‌هایت لکه‌ی ننگ شد

ترمز شوک های بورس چگونه کشیده می شود؟

عکس/ حمله کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنیا مدنی