تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

تفاوت زنان و مردان در بیماری قلبی چیست؟

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعات اخیر خود دریافتند تفاوت‌های زنان و مردان در بیماری‌های قلبی می‌تواند از قبل از تولد آغاز شود.

تفاوت زنان و مردان در بیماری قلبی

اقتصاد ۲۴- مردان و زنان از نظر شیوع، پاسخ‌های درمانی و میزان بقا برای انواع بیماری‌ها متفاوت هستند. در مورد بیماری‌های قلبی، زنان تقریبا به طور یکنواخت بسیار بدتر از مردان هستند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد و به نظر می‌رسد دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل و دانشگاه پرینستون قبل از به دنیا آمدن ما یکی از این سلول‌ها را در اعماق سلول‌ها یافته‌اند.

این تحقیق که در مجله Developmental Cell منتشر شده است نشان می‌دهد که تفاوت‌های زن و مرد در بیان پروتئین بلافاصله پس از تبدیل سلول‌های جنینی به سلول‌های قلبی به نام کاردیومیوسیت‌ها رخ می‌دهد. این اولین مرحله رشد قلب است، درست قبل از اینکه جنین در معرض هورمون‌های جنسی قرار گیرد.

این گزارش جامع اولین مکانیسم ناهماهنگی جنسیت قلبی در چنین مراحل اولیه است، فرصت‌های جدیدی را برای تحقیقات در مورد بیماری‌ها و درمان قلب و همچنین پیشرفت بیولوژیکی تفاوت‌های جنسیتی در این زمینه رو به رشد ارائه می‌دهد.

فرانک کانلون، نویسنده ارشد، دکترای ژنتیک و زیست شناسی، می‌گوید: مطالعات ما نشان می‌دهد که سوگیری‌های جنسی در رشد قلب قبل از تعیین جنسیت اولیه رخ می‌دهد و می‌تواند با بیماری مادرزادی قلبی سوگیری جنسی ارتباط داشته باشد و دارد. در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل از آنجا که نابرابری‌های جنسیتی در بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند سرطان، زوال عقل، بیماری مزمن کلیه، چاقی، بیماری‌های خودایمنی و کووید-۱۹ گزارش شده است، مطالعات ما چارچوبی برای کشف مکانیسم‌ها و مسیر‌های این بیماری‌ها ارائه می‌دهد.

این تحقیق با همکاری آزمایشگاه کانلون در دانشکده پزشکی UNC و آزمایشگاه نویسنده ارشد ایلنا کریستا، دکترای هنری ال هیلمن، استاد زیست شناسی مولکولی در پرینستون انجام شد.

چنین نابرابری‌های بهداشتی بین مردان و زنان از مدت‌ها قبل شناخته شده است و منجر به گزارش گروه کار موسسه ملی قلب، ریه و خون در تحقیقات تفاوت‌های جنسیتی در بیماری‌های قلبی و عروقی در سال ۲۰۱۶ شد. اگرچه رابطه جنسی نقش مهمی در عملکرد قلب دارد بیماری، مکانیسم‌های اساسی تفاوت‌های جنسیتی در سلامت قلب و بیماری ناشناخته است.