اقتصاد۲۴- سعید محمد، با قدردانی از تمام دبیران و مدیران سابق مناطق آزاد و اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی بخش خصوصی در این نشست تصریح کرد که اتاق وی به روی فعالین اقتصادی همیشه گشوده است، اظهار داشت: باید تأکید کرد که علی رغم اینکه در رسیدن به برخی شاخصها و اخداف به موفقیت نائل نشده ایم، اگر حس میشود در برخی موارد به مناطق آزاد ظلم شده است به دلیل عدم تحقق سند عملیاتی و اجرایی اقتصاد مقاومتی است که توسط رهبرمعظم انقلاب به درستی تبیین و ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه پیشران تحولات جدی اقتصادی کشور در سطح ملی و بین المللی معطوف به مناطق آزاد است، موضوعی که در سطح جهانی نیز میان مناطق آزاد موفق قابل ارزیابی است، به تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات موجود پرداخت و گفت: عدم وجود راهبرد عملیاتی در مناطق آزاد که باعث شده مزیتهای نسبی و رقابتی جهت انتخاب طرحهای سرمایه گذاری که بیشتری سود، صادرات و اشتغالزایی برخوردار میباشد لحاظ نگردد؛ نبود سند و نقشه راه جهت اعمال در هر منطقه آزاد به بی برنامه و عمل براساس عامل خارجی نه راهبرد منجر شده است.
بیشتر بخوانید: توسعه زیر ساختهای سوارکاری و حفظ نژاد اسب کاسپین در منطقه آزاد انزلی
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد را مدل طرحهای توسعهای و هوشمند سازی کشور قلمداد کرد و با اشاره به ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی و سایر مناطق در حوزههای کشاورزی و شیلاتی راهکار پیش روی را مدل خوشهای و شهر غذای (food city) اعلام و با تبیین این دو مدل فعالیت تجاری سازی حوزههای مرتبط با کشاورزی اضافه کرد: متأسفانه از ظرفیتهای مختلف صنعت گردشگری همچون توریسم سلامت، تجاری، دانشجویی ـ علمی و ورزشی در مناطق آزاد مغفول مانده و این در حالی است که از ظرفیت برگزاری جام جهانی در قطر توسط مناطق آزاد کیش، قشم و اروند بهره برداری خواهد شد.
مشاور رییس جمهور، از تشکیل کارگروه ایجاد بانک آف شور در مناطق آزاد با حضور نمایندگان بانک مرکزی بعد از اخذ مجوزهای لازم از معاون اقتصادی رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی خبر داد و افزود: از سوی دیگر در زمینه ارزهای دیجتالی با توجه به راهبرد جدید کشور به منظور ایجاد ارز دیجیتال ملی و تالار بورس بین المللی مناطق آزاد که به صورت ارزی فعالیت میکند توافقهای خوبی با نهادهای ذی ربط صورت گرفته محورهایی که مناطق آزاد را به هویت و کارایی اصلی خود بازمی گرداند.
سعید محمد، به نقد و بررسی مسائل و مشکلات مناطق در عرصه اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد پرداخت و قوانین خلق الساعه را که باعث ایجاد شوک برای فعالین اقتصادی میشود را اقدامی غیر قانونی و خلاف شرع ارزیابی کرد چراکه برخلاف قول و وعده قانونی مندرج در قانون مترقی مناطق آزاد و آئین نامههای مرتبط با آن است.
وی، خواستار برخورد جدیتر و همراهی بیشتر سرمایه گذاران و بدنه مدیریتی مناطق آزاد و دبیرخانه شورایعالی شد و افزود: جزیرهای عمل کردن هر یک از مناطق آزاد و عدم ایفای نقش محوری و هماهنگ کننده از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دیگر مشکلات در مسیر اجرای قانون در هر منطقه ارزیابی میشود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از تشکیل کارگروه مسائل قانونی مناطق آزاد برای برنامه هفتم با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت اقتصادی رییس جمهور و وزارت اقتصاد در دبیرخانه شورایعالی خبر داد و گفت: باید جایگاه دبیرخانه بالاتر از وضعیت کنونی خود باشد تا از طریق حضور در جلسات هیأت دولت با خرد جمعی و در عالیترین سطح مدیریتی کشور مسائل مناطق مورد پیگیری قرار گیرد.
سعید محمد، به لزوم کار رسانهای جهت تبیین فرصت ها، مزیت ها، چالشها و عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی برای کشورمان تأکید کرد و خواستار توجه ویژه مناطق به مباحث فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با بومیان مناطق آزاد شد.
وی، با بیان اینک منطقه آزاد انزلی دارای ظرفیتهای ویژهای است که مهمترین آنها در مباحث لجستیک و ترانزیت است به بررسی مزیتها و فرصتهای کریدور شمال-جنوب پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون از مسیر ۶۵۰ کیلومتری راه آهن چابهار به زاهدان ۳۵۰ کیلومتر ریل گذاری شده و مابقی نیز در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همین مسئله در ارتباط با توسعه بندر چابهار در حال انجام است، اما متأسفانه مسیر ۳۴ کیلومتری اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی با پیشرفت ناچیزی در حال ساخت بوده و این در حالی است که نیمه دوم سال در انزلی با شرایط آب و هوایی خاص آن را نیز در پیش روی داریم.
مشاور رییس جمهور، به انتقاد از طراحی و اجرای موج شکنهای مجتمع بندری کاسپین پرداخت و با تأکید براینکه با نگاه ویژه به احقاق حقوق بیت المال از مقصر یا مقصران این خسران در هر سطحی خواهیم پرداخت و علاوه بر برخورد راهکار برون رفت نیز احصاء خواهد شد، افزود: باید با عزم جدی نسبت به بهره برداری حداکثری از ظرفیتهای ترانزیتی، درآمدی و اشتغالزایی فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب اقدام کنیم، و این تصمیم جدی میان دو کشور ایران و روسیه وجود دارد به ویژه که در سند راهبری ۲۰۳۰ روسیه حجم ترانزیت ۲۵ میلیون تن را هدفگذاری کرده است.