تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
با گرانی مواداولیه خارجی مورد نیاز صنعت تایر؛

تایرسازان خواستار تایید افزایش قیمت‌ها شدند

  نایب رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینه‌های تولید و به ویژه مشکلات در واردات مواداولیه خارجی مورد نیاز و افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل، خواستار تایید افزایش قیمت‌ها توسط سازمان حمایت شد.

تایرسازان

اقتصاد ۲۴ - در راستای حواشی اخیر پیرامون صنعت تایر به ویژه در بحث افزایش قیمت‌ها، حمیدرضا عبدالمالکی ضمن اشاره به اینکه از مردادماه سال جاری بحث افزایش قیمت تایر شکل گرفت، تاکید کرد که همه مستندات، اعداد و ارقام از روز دوشنبه (۳ آبان) به سازمان حمایت اعلام می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای تایر‌ها مربوط به آذرماه سال گذشته است، از آن زمان تا پایان مهرماه جاری، افزایش قیمت قابل توجهی در مواداولیه و سایر هزینه‌های تولید رخ داده است. بطور مثال نخ ۶*۶ از ۱۴۱ هزار تومان به ازای هرکیلو به ۲۴۰ هزار تومان رسیده، دوده ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته یا نخ پلی‌استر با ۳۸ درصد افزایش از ۷۹ هزار تومان به ۱۰۹ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: علاوه‌براین طی این مدت مواداولیه خارجی و مواد شیمیایی نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته است. مثلا کائوچویی را که ۱.۷ دلار خریداری می‌کردیم در حال حاضر به دو دلار رسیده است. کشور چین به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین کمبود برق، تولیدات کارخانه‌های خود را کاهش داده که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مواد شیمیایی، بعضا تا دو برابر شده است.

عبدالمالکی تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. پیش‌تر کرایه‌های حمل از مالزی به ازای هر تن ۴۰ یورو بود، اما اکنون به ۱۸۰ یورو رسیده است. اگر هم کشتی‌های ایرانی نباشند و مجبور به استفاده از خطوط کشتیرانی خارجی شویم، ۲۰ تا ۳۰ درصد بر هزینه حمل افزوده می‌شود. علاوه بر گران شدن هزینه‌های حمل، در گذشته کالا مستقیم از کشور مبدا وارد ایران می‌شد، اما اکنون به دلیل کمبود کشتی ایرانی و نیز توقف کشتی در چند بندر، زمان حمل کالا طولانی شده و از ۴۰ تا ۵۰ روز به بیش از ۷۰ روز رسیده است.

هزینه‌های تولید سرسام‌آور شده است

این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف از اعمال افزایش قیمت تایر، افزایش سوددهی کارخانه‌های تولیدکنننده نبوده است، گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر‌ها به خود تولیدکنندگان واگذار شده است تا براساس ضوابط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند براساس افزایش هزینه‌های تولید، تعیین‌کننده نهایی قیمت محصولات خود باشند.

نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران خاطر نشان کرد: این درحالیست که با افزایش قیمتی که اخیرا اعمال کرده‌ایم بازهم به همین ۱۵ درصد سوددهی نخواهیم رسید. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده عملا سودی از تولید دریافت نمی‌کنند و برخی دیگر به زیان‌دهی افتاده‌اند؛ لذا ادامه روند فعلی و منع افزایش قیمت، تولید را غیرقابل توجیه خواهد کرد و آن را به ورشکستگی خواهد رساند. با این حجم از افزایش هزینه‌های تولید، نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان از کجا بایستی تامین شود؟

عبدالمالکی ادامه داد: براین اساس هفته گذشته انجمن صنفی صنعت تایر جلسه‌ای با حضور اعضای خود برگزار کرد و رسما شرکت‌ها اقدام به افزایش قیمت کردند که این افزایش قیمت شامل ۲۰ درصد برای تایر‌های سواری رادیال و ون و ۳۰ درصد برای تایر‌های نیمه سنگین و سنگین بایاس می‌شود. پس از اعمال افزایش قیمت‌ها، سازمان حمایت خواستار ارائه مستندات شد که این کار نیز به صورت کامل و براساس فرم‌های سازمان حمایت انجام خواهد شد.

نایب رئیس انجمن صنعت تایر در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که مواداولیه خارجی را زمانی که خریداری می‌کنیم شرکت‌های فروشنده پیش فاکتور‌های ارائه شده را حداکثر برای یک هفته معتبر می‌دانند؛ در صورتی که پس از ثبت سفارش، زمان تخصیص ارز و حواله ارز بیش از ۴۰ روز طول می‌کشد و اکثر فروشندگان پیش فاکتور‌های ارائه شده را به دلیل تاخیر در پرداخت ابطال می‌کنند.

در حوزه تایر‌های سواری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم

عبدالمالکی ضمن تاکید براینکه رویکرد این انجمن تعامل و همکاری با سازمان حمایت است و هرآنچه که این سازمان در نهایت تایید کند، انجمن هم خواهد پذیرفت، گفت: باتوجه به تمام موارد مطرح شده، شرکت‌های تولیدکننده تایر خواستار افزایش نرخ‌ها هستند و در این راستا دفاع‌ها و مستندات خود را ارئه خواهند کرد. لازم به توضیح است انجمن سال گذشته با توجه به افزایش ظرفیت‌های خوبی که ایجاد شده، توانست تولید لاستیک را در حدود ۲۰ درصد افزایش دهد و در تولید لاستیک سواری به مرز خودکفایی رسیدیم.


بیشتربخوانید: دلایل افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تایر


وی افزود: در حال حاضر نیاز کشور برای تایر‌های سواری ۲۳ تا ۲۴ میلیون حلقه است که توانستیم تولید این نوع تایر‌ها را در سال گذشته به بیش از ۲۲ میلیون حلقه برسانیم و با این افزایش تولید در حوزه لاستیک‌های سواری، مصوبه‌ای دریافت کردیم که براساس آن گروه کالایی تایر‌های سواری رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ از ۲۱ به ۲۷ تغییر کرد و ممنوعیت واردات این کالا اعلام شد، اما متاسفانه در شهریور ماه انجمن واردکنندگان تایر طی نامه‌ای به معاونت بازرگانی با طرح این موضوع که این ممنوعیت واردات باعث افزایش قاچاق این کالا شده است، گروه کالایی تایر‌های رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ را از گروه ۲۷ به ۲۵ تغییر دادند و عملا واردات این تایر‌ها را امکان‌پذیر کردند که این موضوع خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: صادرات تایر با قیمت‌های پایه صادراتی فعلی (چهار دلار) عملا امکان‌پذیر نیست و با توجه به ممنوعیت صادرات تایر از سال ۱۳۹۷ تا کنون، این انجمن خواستار اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی از چهار دلار به حدود ۲.۵ دلار شده است.

این مقام صنعتی با بیان اینکه در حال حاضر تایر‌های تولید داخل استاندار‌های اروپا را پاس می‌کنند و به لحاظ کیفیت پایین‌تر از تایر‌های خارجی نیستند، گفت: ضمن اینکه تایر‌های داخلی مشکلی برای خدمات پس از فروش و گارانتی ندارند، اما تایر‌های وارداتی که به صورت غیر رسمی (بدون اخذ مجوز نمایندگی از شرکت‌های تولیدکننده خارجی) وارد می‌شوند، عملا گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند.

استعفای رئیس انجمن صنفی تایر

محمدرضا تقی گنجی- عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران- نیز ضمن اعلام خبر عزل رئیس انجمن از هفته گذشته تصریح کرد: هفته گذشته باتوجه به عدم حضور رئیس هیات مدیره و عدم رسیدگی به امور انجمن، هیات مدیره جلسه‌ای تشکیل و رییس انجمن را از سمت خود کنار گذاشت و بلافاصله وی نیز از سمت مدیرعاملی خود در یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر استعفا داد.

گنجی خاطرنشان کرد: در حالیکه وی علت استعفای خود را موضوع افزایش قیمت‌ها در راستای حمایت از حقوق مشتریان اعلام کرده، این کار با دفاعیات ایشان از افزایش قیمت‌ها در جلسات قبلی هیات مدیره انجمن مغایرت داشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

پیش بینی بورس امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

برای درمان نفخ شکم این داروی گیاهی را مصرف کنید

تمرین‌هایی برای تقویت حافظه و تمرکز

کشف بهترین راه برای افزایش طول عمر

بهترین زمان مصرف دانه چیا

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

فیلم/ سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

فیلم/ لحظه انفجار ایستگاه فشار قوی برق در کوهسنگی مشهد

شمار جانباختگان سیل در خراسان رضوی به ۱۲ تن رسید

پرونده فساد بزرگ فوتبال علنی شد

فیلم/ لحظه ترور یکی دیگر از رهبران حماس در البقاع لبنان

شهادت یکی از فرماندهان حماس در حمله پهپادی اسراییل در لبنان

فیلم/ انتقاد تند رضا رشیدپور درباره ممنوعیت اجرای DJ در رستوران‌های کیش

فیلم/ تخلیه برخی منازل در هاشمیه مشهد

فیلم/ ادعای عجیب کارشناس شبکه اینترنشنال درباره دلیل پاسخ‌ندادن اسراییل به حمله ایران

واکنش بیمارستان طالقانی به خبر خودداری از پذیرش مددجویان زندان اوین

پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

نخستین پیشنهاد تمدید برای ستاره پرسپولیس

بازگشت حسن یزدانی به تیم ملی

با ارزان‌ترین سلاح پهپادکُش آشنا شوید: هر شلیک ۷هزار تومان

زری خوشکام: سی سال ممنوع‌الکارم کردند/ علی حاتمی را دق دادند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است

صعود نوشاد عالمیان از مرحله گروهی تنیس روی میز انتخابی المپیک

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

فیلم/ اقدام عجیب فرماندار مشهد در اوج بحران سیل

محور کندوان-کرج یک‌طرفه شد

جنیفرلوپز و بن افلک جدا شدند

پست فلسفی علیرضا بیرانوند + عکس

آتش سوزی در تجریش تهران

هشدار سازمان هواشناسی به تهرانی‌ها