تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
با گرانی مواداولیه خارجی مورد نیاز صنعت تایر؛

تایرسازان خواستار تایید افزایش قیمت‌ها شدند

  نایب رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینه‌های تولید و به ویژه مشکلات در واردات مواداولیه خارجی مورد نیاز و افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل، خواستار تایید افزایش قیمت‌ها توسط سازمان حمایت شد.

تایرسازان

اقتصاد ۲۴ - در راستای حواشی اخیر پیرامون صنعت تایر به ویژه در بحث افزایش قیمت‌ها، حمیدرضا عبدالمالکی ضمن اشاره به اینکه از مردادماه سال جاری بحث افزایش قیمت تایر شکل گرفت، تاکید کرد که همه مستندات، اعداد و ارقام از روز دوشنبه (۳ آبان) به سازمان حمایت اعلام می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای تایر‌ها مربوط به آذرماه سال گذشته است، از آن زمان تا پایان مهرماه جاری، افزایش قیمت قابل توجهی در مواداولیه و سایر هزینه‌های تولید رخ داده است. بطور مثال نخ ۶*۶ از ۱۴۱ هزار تومان به ازای هرکیلو به ۲۴۰ هزار تومان رسیده، دوده ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته یا نخ پلی‌استر با ۳۸ درصد افزایش از ۷۹ هزار تومان به ۱۰۹ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: علاوه‌براین طی این مدت مواداولیه خارجی و مواد شیمیایی نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته است. مثلا کائوچویی را که ۱.۷ دلار خریداری می‌کردیم در حال حاضر به دو دلار رسیده است. کشور چین به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین کمبود برق، تولیدات کارخانه‌های خود را کاهش داده که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مواد شیمیایی، بعضا تا دو برابر شده است.

عبدالمالکی تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. پیش‌تر کرایه‌های حمل از مالزی به ازای هر تن ۴۰ یورو بود، اما اکنون به ۱۸۰ یورو رسیده است. اگر هم کشتی‌های ایرانی نباشند و مجبور به استفاده از خطوط کشتیرانی خارجی شویم، ۲۰ تا ۳۰ درصد بر هزینه حمل افزوده می‌شود. علاوه بر گران شدن هزینه‌های حمل، در گذشته کالا مستقیم از کشور مبدا وارد ایران می‌شد، اما اکنون به دلیل کمبود کشتی ایرانی و نیز توقف کشتی در چند بندر، زمان حمل کالا طولانی شده و از ۴۰ تا ۵۰ روز به بیش از ۷۰ روز رسیده است.

هزینه‌های تولید سرسام‌آور شده است

این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف از اعمال افزایش قیمت تایر، افزایش سوددهی کارخانه‌های تولیدکنننده نبوده است، گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر‌ها به خود تولیدکنندگان واگذار شده است تا براساس ضوابط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند براساس افزایش هزینه‌های تولید، تعیین‌کننده نهایی قیمت محصولات خود باشند.

نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران خاطر نشان کرد: این درحالیست که با افزایش قیمتی که اخیرا اعمال کرده‌ایم بازهم به همین ۱۵ درصد سوددهی نخواهیم رسید. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده عملا سودی از تولید دریافت نمی‌کنند و برخی دیگر به زیان‌دهی افتاده‌اند؛ لذا ادامه روند فعلی و منع افزایش قیمت، تولید را غیرقابل توجیه خواهد کرد و آن را به ورشکستگی خواهد رساند. با این حجم از افزایش هزینه‌های تولید، نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان از کجا بایستی تامین شود؟

عبدالمالکی ادامه داد: براین اساس هفته گذشته انجمن صنفی صنعت تایر جلسه‌ای با حضور اعضای خود برگزار کرد و رسما شرکت‌ها اقدام به افزایش قیمت کردند که این افزایش قیمت شامل ۲۰ درصد برای تایر‌های سواری رادیال و ون و ۳۰ درصد برای تایر‌های نیمه سنگین و سنگین بایاس می‌شود. پس از اعمال افزایش قیمت‌ها، سازمان حمایت خواستار ارائه مستندات شد که این کار نیز به صورت کامل و براساس فرم‌های سازمان حمایت انجام خواهد شد.

نایب رئیس انجمن صنعت تایر در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که مواداولیه خارجی را زمانی که خریداری می‌کنیم شرکت‌های فروشنده پیش فاکتور‌های ارائه شده را حداکثر برای یک هفته معتبر می‌دانند؛ در صورتی که پس از ثبت سفارش، زمان تخصیص ارز و حواله ارز بیش از ۴۰ روز طول می‌کشد و اکثر فروشندگان پیش فاکتور‌های ارائه شده را به دلیل تاخیر در پرداخت ابطال می‌کنند.

در حوزه تایر‌های سواری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم

عبدالمالکی ضمن تاکید براینکه رویکرد این انجمن تعامل و همکاری با سازمان حمایت است و هرآنچه که این سازمان در نهایت تایید کند، انجمن هم خواهد پذیرفت، گفت: باتوجه به تمام موارد مطرح شده، شرکت‌های تولیدکننده تایر خواستار افزایش نرخ‌ها هستند و در این راستا دفاع‌ها و مستندات خود را ارئه خواهند کرد. لازم به توضیح است انجمن سال گذشته با توجه به افزایش ظرفیت‌های خوبی که ایجاد شده، توانست تولید لاستیک را در حدود ۲۰ درصد افزایش دهد و در تولید لاستیک سواری به مرز خودکفایی رسیدیم.


بیشتربخوانید: دلایل افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تایر


وی افزود: در حال حاضر نیاز کشور برای تایر‌های سواری ۲۳ تا ۲۴ میلیون حلقه است که توانستیم تولید این نوع تایر‌ها را در سال گذشته به بیش از ۲۲ میلیون حلقه برسانیم و با این افزایش تولید در حوزه لاستیک‌های سواری، مصوبه‌ای دریافت کردیم که براساس آن گروه کالایی تایر‌های سواری رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ از ۲۱ به ۲۷ تغییر کرد و ممنوعیت واردات این کالا اعلام شد، اما متاسفانه در شهریور ماه انجمن واردکنندگان تایر طی نامه‌ای به معاونت بازرگانی با طرح این موضوع که این ممنوعیت واردات باعث افزایش قاچاق این کالا شده است، گروه کالایی تایر‌های رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ را از گروه ۲۷ به ۲۵ تغییر دادند و عملا واردات این تایر‌ها را امکان‌پذیر کردند که این موضوع خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: صادرات تایر با قیمت‌های پایه صادراتی فعلی (چهار دلار) عملا امکان‌پذیر نیست و با توجه به ممنوعیت صادرات تایر از سال ۱۳۹۷ تا کنون، این انجمن خواستار اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی از چهار دلار به حدود ۲.۵ دلار شده است.

این مقام صنعتی با بیان اینکه در حال حاضر تایر‌های تولید داخل استاندار‌های اروپا را پاس می‌کنند و به لحاظ کیفیت پایین‌تر از تایر‌های خارجی نیستند، گفت: ضمن اینکه تایر‌های داخلی مشکلی برای خدمات پس از فروش و گارانتی ندارند، اما تایر‌های وارداتی که به صورت غیر رسمی (بدون اخذ مجوز نمایندگی از شرکت‌های تولیدکننده خارجی) وارد می‌شوند، عملا گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند.

استعفای رئیس انجمن صنفی تایر

محمدرضا تقی گنجی- عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران- نیز ضمن اعلام خبر عزل رئیس انجمن از هفته گذشته تصریح کرد: هفته گذشته باتوجه به عدم حضور رئیس هیات مدیره و عدم رسیدگی به امور انجمن، هیات مدیره جلسه‌ای تشکیل و رییس انجمن را از سمت خود کنار گذاشت و بلافاصله وی نیز از سمت مدیرعاملی خود در یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر استعفا داد.

گنجی خاطرنشان کرد: در حالیکه وی علت استعفای خود را موضوع افزایش قیمت‌ها در راستای حمایت از حقوق مشتریان اعلام کرده، این کار با دفاعیات ایشان از افزایش قیمت‌ها در جلسات قبلی هیات مدیره انجمن مغایرت داشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

ریزپرنده چیست؟

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن