تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

تردد شبانه هم لاکچری شد

محدودیت‌های تردد شبانه در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ در حالی ادامه دارد که از آذر سال ۹۹ که این طرح به اجرا رسید تاکنون، کشور چندین پیک را پشت سر گذاشته و با وجود افزایش شمار فوتی‌های روز گذشته به ۱۹۷ نفر، احتمال ورود به پیک ششم را نیز تقویت می‌کند.

تردد شبانه هم لاکچری شد

اقتصاد ۲۴- محدودیت‌های تردد شبانه در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ در حالی ادامه دارد که از آذر سال ۹۹ که این طرح به اجرا رسید تاکنون، کشور چندین پیک را پشت سر گذاشته و با وجود افزایش شمار فوتی‌های روز گذشته به ۱۹۷ نفر، احتمال ورود به پیک ششم را نیز تقویت می‌کند. در تمام این نزدیک به یک‌سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد، نه تنها تردد در ساعات ۲۲ الی ۳ بامداد کاهش پیدا نکرد که به باور برخی کارشناسان و مسوولان این طرح به طبقاتی شدن تردد شبانه در شهر و مجوزی برای گشت و گذار افراد ثروتمند در ساعات ممنوعیت بوده است.

با این وجود همچنان کسی از لغو آن سخن نگفته و حتی صدای اعتراض نمایندگان مجلس نیز بلند شده است؛ خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص گفت که «از نظر علمی هنوز کسی نتوانسته اثربخشی محدودیت تردد شبانه را ثابت کند. با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهر‌های بزرگ برای طبقه مرفه و بالانشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد. با این طرح افراد با دادن پول مجوز گشت و گذار در شب را پیدا می‌کنند.»

با وجود اینکه بسیاری از مسوولان از جمله زالی فرمانده ستاد کرونا در تهران ادامه‌دار شدن این محدودیت‌ها را برای کاهش شیوع کرونا موثر نمی‌داند، اما به نظر می‌رسد برای دولت منبع درآمدی نسبتا خوبی داشته است. با استناد به برخی محاسبات که پیش‌تر توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده، حدود دو هزار میلیارد تومان عایدی دولت از محل جریمه خودرو‌هایی است که به محدودیت‌های شبانه بی‌توجه بودند. البته که این رقم کمتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد؛ چراکه بر اساس گزارش مرکز آمار از درآمد هزینه خانوار‌ها در سال ۹۹، حدود ۱۴ میلیون و ۳۱۲ هزار خانواده در کشور خودرو داشتند که اگر فرض شود هر خانواده تنها یک دستگاه خودرو دارد، دو هزار میلیارد در واقع جریمه ۲۰۰ هزار تومانی ۱۰ میلیون خودرو است. از سوی دیگر بر اساس گزارش ۲۵ آذر خبرگزاری تسنیم تنها در یک روز تعداد ۳۷ هزار و ۵۳۰ دستگاه خودرو ۲۰۰ هزار تومان، هشت هزار و ۹۶۷ دستگاه خودرو ۵۰۰ هزار تومان و ۴۰۵ خودرو نیز یک میلیون تومان جریمه شدند؛ بنابراین دولت تنها از یک شب توانست ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کند.

اگرچه که معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران از جریمه شدن ۶۲۰ هزار خودرو از ابتدای طرح محدودیت تردد شبانه تا ۵ اردیبهشت سال جاری خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد این آمار در ماه‌های اخیر بیشتر نیز شده باشد، چراکه در آذرماه تنها در یک روز بیش از ۴۷ هزار خودرو جریمه شده بودند. به راستی رقمی که بتواند تخمین درستی از درآمدزایی طرح ممنوعیت تردد شبانه باشد، چقدر است؟ اگر تمام خودرو‌های کشور یک بار جریمه بی‌توجهی به طرح ممنوعیت شبانه شده باشند، در این صورت بیش از دو هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان برای دولت آورده داشته است.

چرا ممنوعیت؟

آذر سال ۹۹ دولت تصمیم گرفت برای کنترل بیماری و مسدود کردن زنجیره انتقال این ویروس، طرحی برای ممنوعیت تردد در ساعات ۲۱ الی ۴ بامداد اجرا کند. اگرچه که این طرح در ابتدا علاوه بر کاهش خودرو‌ها در سطح شهر، به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز انجامید و کسبه نیز مجبور بودند مغازه‌های خود را تا ساعت ۲۰ ببندند، اما اعضای ستاد مقابله با کرونا معتقد بودند برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا این اقدامات ضروری است. البته پس از مدتی و در فروردین سال جاری این محدودیت‌ها به ساعات ۲۲ الی ۳ بامداد تغییر پیدا کرد. این در حالی است که چند روز پس از تغییر ساعت، کشور درگیر شدیدترین پیک کرونا شد به گونه‌ای که روزانه بیش از ۶۰۰ نفر بر اثر کرونا فوت می‌کردند.

تجربه حدود یک‌سال اعمال محدودیت‌هایی شبانه تردد برکرونا نشان داده که نه تنها تاثیری در کاهش یا کنترل بیماری نداشته، بلکه عمده آسیب‌دیدگان آن افرادی هستند که مجبورند تا دیروقت کار کنند و خودرو شخصی ندارند. بر اساس گزارش درآمد هزینه خانوار‌ها در سال ۹۹ حدود ۵۳.۱ درصد از خانوار‌های شهری خودرو شخصی دارند و در روستا‌ها نیز این نرخ ۳۴.۱ درصد است. با مقایسه اعداد و ارقام مالکیت خودرو می‌توان به این نتیجه رسید که افراد دارای تمکن مالی که توانایی خرید خودرو را دارند، می‌توانند از پس هزینه‌های جریمه نیز برآمده و محدودیت‌های تردد شبانه بر فعالیت آن‌ها تاثیری نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: منع تردد شبانه کرونا حذف می‌شود؟


هر خودرو، کاهش خطر ابتلا کمتر

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۹ نزدیک به ۴۷ درصد از خانوار‌های شهری و بیش از ۶۶ درصد از خانوار‌های روستایی فاقد خودرو شخصی هستند؛ با استناد به این گزارش در سال ۹۹، ۲۲ میلیون و ۲۲۸ هزار خانوار در مناطق شهری و هفت میلیون و ۴۴۵ هزار خانوار نیز در مناطق روستایی زندگی می‌کردند که اگر آمار و ارقام داشتن وسیله نقلیه در تعداد خانوار‌های کشور ضرب شود می‌توان دریافت که ۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار خانوار در کشور فاقد خودرو شخصی هستند؛ بدان معنا که توانایی خرید خودرو را ندارند یا نیازی به آن نمی‌بینند. از سوی دیگر بر اساس گزارش پایش فقر وزارت کار و تعاون در سال ۹۸ حدود ۲۶.۵ میلیون نفردر فقر مطلق زندگی می‌کردند که در سال ۹۹ افزایش یافت؛ با استناد به گزارش‌های اخیر مراکز رسمی در سال ۹۹ تعداد کل خانوار‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۱۰ میلیون است. با مقایسه اعداد و ارقام خانوار‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و افرادی که خودرو ندارند، می‌توان ادعا کرد که این طرح تنها می‌تواند بر زندگی افرادی تاثیر بگذارد که خودرو دارند و از سویی به دلیل داشتن خودرو و رفت و آمد با آن به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، در خطر ابتلای کمتری قرار دارند.

دورکاری لغو شد، چرا ممنوعیت ادامه دارد؟

از ۲۷ مهرماه دورکاری در استان تهران لغو شد. با این حال ممنوعیت‌های تردد شبانه همچنان ادامه دارد و از آنجایی که تا روز گذشته بیش از ۳۱ میلیون واکسن برای دز دوم تزریق شده، برقرار ماندن ممنوعیت‌های ترددی می‌تواند به دلایل دیگری باشد. با استناد به گزارش مرکز آمار، اگر برای هر خانواده یک خودرو در نظر گرفته شود، کل خودرو‌هایی که در سال ۹۹ در سطح کشور تردد می‌کردند به ۱۴ میلیون و ۳۱۲ هزار دستگاه می‌رسد. اگر تنها نیمی از آن‌ها جریمه ۲۰۰ هزار تومانی داشته باشند و نه جریمه ورود به شهر‌های نارنجی و قرمز در این صورت حدود هزار و چهارصد میلیارد تومان به واسطه جریمه تردد شبانه از این تعداد خودرو دریافت شده است.

اگر از کل خودرو‌ها تنها ۵ درصد آن‌ها جریمه ورود به مناطق قرمز شده باشند، ۳۵۰ میلیارد دیگر به جریمه‌ای دریافتی اضافه می‌شود. اگر ۵ درصد خودرو‌ها نیز جریمه یک میلیون تومانی داشته باشند، در این صورت حدود ۷۰۰ میلیارد دیگر نیز به جریمه‌ها افزوده می‌شود. بنابراین با تقریبی می‌توان دریافت که در آستانه یک‌سالگی طرح ممنوعیت شبانه حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه از خودرو‌ها دریافت شده است. البته که این رقم برای هر خانواده، یک خودرو درنظر گرفته شده و به نظر می‌رسد رقم دقیق، بالاتر از آن باشد.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

ریزپرنده چیست؟

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل