تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

رکود به بازار معاملات خودرو بازگشت

بازار خرید و فروش خودرو این روز‌ها کساد است و کمتر کسی اقدام به خرید خودرو می‌کند. ابهامات روند قیمت‌گذاری و عرضه محدود محصولات از سوی خودروسازان و بلاتکلیفی در انتخاب رییس شورای رقابت نیز بر تشدید رکود بازار افزوده است و بازار خودرو در بلاتکلیفی قیمتی قرار دارد و خریداری در بازار نیست.

رکود به بازار معاملات خودرو

اقتصاد ۲۴- بازار خرید و فروش خودرو این روز‌ها کساد است و کمتر کسی اقدام به خرید خودرو می‌کند. ابهامات روند قیمت‌گذاری و عرضه محدود محصولات از سوی خودروسازان و بلاتکلیفی در انتخاب رییس شورای رقابت نیز بر تشدید رکود بازار افزوده است و بازار خودرو در بلاتکلیفی قیمتی قرار دارد و خریداری در بازار نیست.

طرح واردات خودرو در ماه‌های اخیر بر سر دو راهی اجرایی شدن و نشدن باقی مانده و این موضوع توانسته رکود در بازار خودرو را تشدید کند، درواقع خریداران خودرو دست نگه داشته تا تصمیم نهایی برای واردات اعلام شود و خبر‌های منتشره در ارتباط با طرح واردات خودرو حاکی از آن است که مجلس شورای اسلامی در تلاش برای اجرایی شدن این طرح است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تمایل بیشتری بر افزایش تولید و حضور پررنگ‌تر صنعت خودرو در حوزه صادرات دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد با افزایش تیراژ تولید، قرعه‌کشی برای خرید خودرو را حذف کند. موضوعی که اجرایی شدن آن پیش‌شرط‌هایی به همراه دارد. وزیر صمت به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داده که تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد که در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز بازار پاسخ داده می‌شود و قرعه‌کشی برای خرید نیز حذف خواهد شد.

روز گذشته نیز مجید عشقی، رییس سازمان بورس در نامه‌ای به رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از قیمت‌گذاری دستوری خودرو توسط شورای رقابت انتقاد کرده و خواستار خروج محصولات خودرویی از شمول قیمت‌گذاری این شورا شده است. رییس سازمان بورس پیشنهاد کرده محصولات خودرویی از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شود، چراکه در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده و علت اصلی این ضرر و زیان عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید بوده است.

یک تصمیم اشتباه و ۸۳ هزار میلیارد تومان زیان

محمدرضا نجفی‌منش، عضوهیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است؛ واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت از ابتدا اشتباه بود، چراکه نتیجه آن ۸۳ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان برای این صنعت بوده و باید تک‌تک افرادی که تا امروز باعث این زیان شده‌اند، مواخذه شوند. او بر این باور است که اصلاح صنعت خودرو با حل کردن مسائل زیرساختی این صنعت محقق می‌شود که قیمت‌گذاری دستوری یکی از این موارد است بنابراین تا زمانی که نظام قیمت‌گذاری وجود دارد خودروسازان در حال زیاندهی هستند و خصوصی‌سازی آن‌ها در ابهام است.

پیشنهادی برای سوددهی

این کارشناس بازار خودرو در ادامه به «اعتماد» گفت: پیشنهادی که اخیرا انجمن قطعه‌سازان برای خروج از این زیاندهی داده، این بوده که قیمت‌گذاری از شورای رقابت خارج شود و نرخ‌گذاری خودرو از سوی واحد‌های خودروسازی صورت گیرد که آن‌ها هم با ضرر و زیان خودرو‌ها را نفروشند و به سود برسند تا بتوانند مطالبات قطعه‌ساز را به موقع پرداخت و طرح‌های توسعه‌ای خود و مدل‌های جدید را برای افزایش تولید اجرا کنند. این عضوهیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در این مدت در بخش خودروی کشور پسرفت داشته و رو به جلو حرکت نکرده‌ایم، افزود: یک بخش مهمی از این قضیه به تصمیمات دولت برمی‌گردد تا مانع مدیریت در این صنعت نشود، زیرا مدیریت در این صنعت باید به بخش خصوصی سپرده شود و دولت مطالبه‌گر باشد نه پاسخگو. متاسفانه قیمت خودرو تابع تصمیم‌گیری‌های دولتی است و هیچ یک از تصمیمات اخذ شده نیز مشکلی را حل نکرده است.


بیشتر بخوانید: نتایج سه سال سیاستگذاری غلط در بازار خودرو آشکار شد


نجفی‌منش ادامه داد: این روز‌ها شاهد رکود در این بازار هستیم که علت اصلی آن هم عدم شفافیت در این بازار است البته قیمت‌هایی که این روز‌ها در بازار خودرو اعلام می‌شود قیمت‌های بالایی است که امیدواریم با به حرکت درآمدن تولیدات و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد قیمت‌ها هم کم شود و بازار دیگر هیجانی نباشد. او با اشاره به واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار نیز تصریح کرد: پیشنهادی که از سوی انجمن به مجلس و رییس‌جمهور داده شد، این بود که واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات باشد، زیرا با این اقدام هم قیمت خودرو‌هایی که ۴ برابر است به قیمت اصلی کاهش پیدا می‌کند و هم ضربه‌ای به تولیدات داخل نمی‌خورد.

تولید خودروی مشترک میان سه کشور

این عضوهیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در خصوص تولیدات مشترک میان ایران، روسیه و ترکیه نیز گفت: انجمن خودروسازان ترکیه چند سال قبل در جلسه‌ای این موضوع را به ایران پیشنهاد داد و در این جلسه به پتانسیل‌های سه کشور در خصوص تولید خودرو اشاره و گفته شد اگر خودوریی به صورت مشترک طراحی شود هزینه این طراحی بین سه کشور تقسیم خواهد شد. او ادامه داد: ضمن آنکه قطعات این خودرو هم با یکدیگر تبادل شود به عنوان مثال در ایران موتور خودرو ساخته شود و به روسیه و ترکیه این موتور صادر شود و گیربکس را کشور دیگر تولید کند که یک بالانس ارزی بین‌شان به وجود بیاید و هیچ کدام با یکدیگر پولی مبادله نکنند و این مراودات بر اساس قطعات باشد.

نجفی‌منش در مورد ارزش کالا‌ها هم گفت: می‌توانند در خصوص ارزش قطعات توافق داشته باشند به عنوان مثال اگر قیمت خودرویی ۹ هزار دلار است ۳ هزار دلار قطعات آن را ایران و ۳ هزار دلار دیگر را روسیه و مابقی را هم ترکیه بپردازد و بدون جابه‌جایی پول تنها قطعه با قطعه تبادل شود. او ادامه داد: این خودرو می‌تواند بین سه کشور تولید شود و بازار صادراتی آن هم بین‌شان تقسیم شود به عنوان مثال بازار‌های افغانستان و پاکستان مقصد صادراتی ایران و بازار کشور‌های اطراف ترکیه و روسیه هم به ترتیب مشخص شوند و با این اقدام تولید مشترک و صادرات صورت گیرد.

نجفی‌منش افزود: به رییس‌جمهوری هم اعلام کرده‌ایم که اگر در جلسه‌ای روسای جمهور ترکیه و روسیه حضور داشتند توافق اولیه‌ای در خصوص تولید مشترک صورت گیرد و اجرای آن را به بخش خصوصی بسپارند. این فعال حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود تحریم‌ها این مساله شدنی است یا خیر؟ گفت: بله، زیرا تولیدات این سه کشور با تبادل ارزی صورت نمی‌گیرد و تنها از طریق تبادل قطعات است و نیازی به فعالیت بانکی نیست بنابراین یکی از راه‌های مناسب برای دور زدن تحریم‌ها همین است.

رکود به بازار معاملات خودرو بازگشت

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهاره رهنما با ژست و استایل یک طاووس +عکس

من یک دندانپزشک تجربی، اما معتاد هستم

طرفداران صیانت در این عکس چه می‌بینند؟

کنایه تند و تیزِ مطهری به اصولگرایان درباره برجام

تصویر ساعت مچی رامبد جوان که خبرساز شد

فریب در شبکه‌های اجتماعی را بهتر بشناسیم/ ضرورت آشنایی با دستکاری افکار عمومی در رسانه‌های اجتماعی

جزییات تازه از درگیری طالبان در مرز ایران/ کامیون‌های کالا به نقاط دیگر منتقل شدند

فارس: حمله به نیرو‌های مرزی ایران کار اشرار بود

چهره جدید محمدرضا گلزار با مو‌های رنگ شده + عکس

تجاوز ۵ جوان به عروس ۱۹ ساله مشهدی در برابر چشمان داماد

درگیری نیرو‌های مرزی ایران و طالبان

دیدار دربی استقلال و پرسپولیس رسما بدون تماشاگر شد

خواهر زیبای بهنام بانی را ببینید+ عکس

لزوم محصول‌سازی مشخص برای تامین مالی مناطق آزاد

خطرناک‌ترین زوج فوتبال ایران در پرسپولیس!

نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های کشور برگزار می‌شود

مهدی قائدی در شهربازی با پوشش منشوری همسرش + عکس

شکست حریم طاق بستان در هجوم ساخت و ساز‌های غیرمجاز

سقوط لیر ترکیه اردوغان را به ورطه حذف سیاسی می‌برد؟

کرونا هنوز دست از سر اقتصاد بر نداشته است

بیانیه نصر تهران در انتقاد از اجباری شدن اینماد

توییتر با مدیر عامل تازه به کجا می‌رود؟

سه چالش نظام حکمرانی رسانه‌ای در تعامل با سوپراپ‌ها

سهم کالا‌های مصرفی از واردات چقدر است؟

چرا پیمان ائتلاف جدید آلمان خبر خوبی برای ایران نیست؟

ادعای جدید اسرائیل درباره ترور شهید فخری زاده

باستان‌شناسان یک مومیایی هزار و ۲۰۰ ساله در پرو کشف کردند

میدکو افزایش سرمایه داد

ملی پوش پناهنده شده به ایران برگشت + عکس

نگاهی به سفره مردم در مهرماه

تزریق بیش از ۴۷ میلیون دز دوم واکسن کرونا در کشور

فیلم/ سرقت لوازم پژو ۲۰۶ طی چند ثانیه مقابل دوربین در روز روشن!

خط قرمز و هشدار پوتین به غرب

تهران فقط ۹۰ روز آب شرب دارد؟

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره درصدد جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران

فیلم/ ویدیویی جدید از وضعیت فرامرز صدیقی در خیابان‌های تهران

«اومیکرون» در یک قدمی ایران