تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

مدیرعامل صباویژن: صداوسیما بزرگترین نقض‌کننده دستورالعمل تبلیغات ساتراست

ساترا دستورالعملی برای قاعده‌مند کردن تبلیغات پلتفرم‌ها تنظیم کرده است. نهاد زیرمجموعه صداوسیما اعلام کرده است که این دستورالعمل می‌خواهد چالش‌های حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیرمنصفانه هزینه کاربر را حل کند.

مدیرعامل صباویژن: صداوسیما بزرگترین نقض‌کننده دستورالعمل تبلیغات ساتراست

اقتصاد ۲۴- سال‌ها است که نهاد‌های مختلفی در فکر نظام‌مند کردن تبلیغات در حوزه مجازی هستند. شورای عالی فضای مجازی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک و... از جمله این نهاد‌ها هستند و ساترا هم که به‌تازگی به این جمع اضافه شده است. این موازی‌کاری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که متولی اصلی نظام‌مند کردن تبلیغات در فضای مجازی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است. با تمام این‌ها ساترا اخیرا دستور‌العملی را تدوین کرده و آن را برای نظرخواهی و هم‌اندیشی نخبگان در دسترس عموم قرار داده است. بعد از انتشار این دستورالعمل، موجی از واکنش‌های منفی به سمت این تصمیم جدید ساترا روانه شده است، مهم‌ترین مخالفان این طرح پلتفرم‌های پخش فیلم هستند.

در همین ارتباط با مهدی شکوری مقدم، مدیرعامل صباویژن و قائم‌مقام هلدینگ صباایده به گفتگو نشستیم تا نظر او را در مورد این دستورالعمل بدانیم. شکوری مقدم در این گفتگو بار‌ها اعلام می‌کند این دستورالعمل در حالی مطرح می‌شود که مشخص نیست در اجرا، صداوسیما هم باید از آن پیروی کند یا خیر؛ چرا که به‌وضوح در تبلیغات تلویزیون موارد نقض این دستورالعمل قابل مشاهده است.

تحلیل شما از دستورالعمل جدید ساترا در حوزه تبلیغات چیست و به نظر شما چه هدفی را دنبال می‌کند؟

به نظر ما تیمی که این دستورالعمل را تدوین کردند، در حوزه تبلیغات کارشناس نبودند، یعنی آشنایی کافی با فرایند‌های حوزه تبلیغات و شیوه‌های که در این حوزه وجود دارد، نداشتند. ضمن این‌که خارج از این بحث، تبلیغات در حوزه دیجیتال، مفاهیمش، ادبیاتش، کارکرد‌ها و ابزارهایش کاملا با سایر رسانه‌ها متفاوت است و این تفاوت یکی از ویژگی‌های امروز تبلیغات دیجیتال در دنیاست. نکته بعدی این است که به نظر می‌آید این دستورالعمل در راستای محدودسازی تبلیغات در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.

بر چه مبنایی می‌گویید محدودسازی است؟ بالاخره هر فضایی نیاز به قانون‌گذاری دارد.

در طول این سال‌ها چه اتفاق خاصی در حوزه تبلیغات افتاده یا از چه خطوط قرمزی عبور شده که حالا آمده‌ایم به سراغ تدوین قانون و مقررات؟ آیا این قوانین روی تمامی رسانه‌های صوتی و تصویر فراگیر می‌تواند اعمال شود یا نه؟ به‌طور مثال، تقریبا محال است که بتوانید این قوانین را روی تلگرام و اینستاگرام پیاده‌سازی کنید، از نظر ما این قوانین به‌شدت محدودکننده رسانه‌های داخلی و تقویت‌کننده مصرف بودجه‌های تبلیغاتی در سایر شبکه‌های اجتماعی است.

از نظر ما یک رقیب سنتی، امروز با این ابزار می‌خواهد درآمدزایی این حوزه را محدود کند. همانطوری که با قوانینی که در ساترا به وجود آمده، تلاش می‌کنند محتوایی که در شبکه نمایش خانگی است، به نحوی محدود شود. از نظر ما صداوسیما با تدوین قوانینی این چنینی، بدون بررسی‌های کارشناسانه و تدوین دستورالعمل‌های واقع‌بینانه، هدفی جز محدودسازی ندارد. جالب اینجا است که خود صدا و سیما ناقض بزرگ این حوزه است.

پس شما با کلیت دستورالعمل که بیشتر از ۴۰ ماده دارد، مخالف هستید؟

بله، مصادیق جزئی که مورد قبول باشد، خیلی کم است. در حوزه رده سنی کودکان می‌گویند برای نشان دادن تبلیغ باید از والدین اجازه بگیرید! ما در کدام رسانه از والدین اجازه می‌گیریم که به بچه‌ها تبلیغات نشان دهیم؟ تلویزیون برای نشان دادن تبلیغات از والدین اجازه می‌گیرد؟ در حوزه سلامت؛ ما بار‌ها شاهد بودیم در تلویزیون، محصولاتی که سلامت مردم را دچار مخاطره کرد‌ه‌اند به‌راحتی تبلیغ شدند و بعد صدایش در می‌آید که غیرقانونی بوده است. مثل کرم حلزون یا امروز که دارد چیپس و پفک تبلیغ می‌شود که در حوزه سلامت می‌گویند جزو خوراکی‌های مضر هستند. کسی در این زمینه پاسخگو نیست؟ در حوزه مصادیقی که به‌صورت کلی، بیان می‌شود مطابق عرف جامعه؛ عرف جامعه را چه کسی مشخص می‌کند؟

یک جایی در دستورالعمل در مورد این صحبت کرده است که شما تبلیغاتی نکنید که موجب تحقیر شخصیت مردمی که فاقد استطاعت برای خرید آن کالا هستند شود، درحالی‌که تمام تبلیغات تلویزیون سراسر همین حس حقارت است. سفره‌های رنگینی که شما در تبلیغات تلویزیونی می‌بینید، خانه‌های لاکچری، آدم‌های همیشه خوشحال و شیک. ما همیشه می‌گوییم کسی که می‌آید قانون و مقررات می‌گذارد، اول باید خودش را در چارچوب آن قانون و مقررات قرار داده باشد. این کار به خودش کمک می‌کند که ببیند اصلا اجرایی هست یا نه. وقتی که ده‌ها و صد‌ها هزار کانال در تلگرام و اینستاگرام و جا‌های مختلف وجود دارد، چطور می‌خواهید این فضا را محدود کنید؟

این دستورالعمل اگر به قانون تبدیل شود، به نظر می‌آید فقط قرار است روی سرویس‌های داخلی اجرا شود، نه سرویس‌های خارجی. به نظرتان این به ضرر سرویس‌های داخلی تمام نخواهد شد؟

بله، حتما این سبک قوانین به ضرر سرویس‌های داخلی خواهد بود تا سرویس‌های خارجی، چون آنجا ابزار کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد، ابزار نظارتی هم وجود ندارد. این فعالیت باعث خروج شدید ارز می‌شود. خیلی جالب است که چندی پیش یک موضوعی را مطرح کردند که تبلیغاتی که باعث خروج ارز از کشور شود، ممنوع است. چرا اقداماتی که باعث خروج مغز به جای ارز در این کشور می‌شود، مورد چالش قرار نمی‌گیرد؟ زمانی که طرح صیانت برای بار دوم در مجلس تصویب شد، فکر کنم نزدیک ۸۰۰ درصد سرچ گوگل درخصوص مهاجرت به کانادا، ترکیه و... رشد داشت. چه کسی پاسخگوی این حوزه است؟ کسی که کار صادرات و واردات انجام می‌دهد، نیاز به تهیه مسکن در کشور دیگر دارد برای این‌که بخواهد در رفت‌و‌آمد باشد و بخواهد از امکانات آن کشور استفاد کند چه باید بکند؟ یا کسی که برای موضوع ادامه تحصیل می‌رود خارج از کشور برای آن دوره نیازمند مسکن است.

می‌گویند تشویق‌کننده مهاجرت است؟

مهاجرت زمانی اتفاق میفتد که آدم‌ها از پتانسیل‌هایی که دارند نمی‌توانند استفاده کنند و دچار سرخوردگی اجتماعی می‌شوند.

در این زمینه متولی اصلی، بر اساس قانون، وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد هم وارد این حوزه شده است. در کنار این اتفاق وقتی ساترا می‌آید یک دستورالعملی می‌گذارد، به نظر شما این کار یک نوع موازی‌کاری نیست و دوم این‌که از نظر شما به‌عنوان فعال این حوزه، بهتر است وزارت ارشاد برای این حوزه قانون‌گذاری کند یا ساترا؟

شاید یکی از مشکلات اساسی‌ای که در کشور ما وجود دارد، این است که در حوزه‌های مختلف، تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیر وجود دارد که الحمدلله هیچ کدام هم یکدیگر را قبول ندارند. الان قوانین وزارت ارشاد هم هست که البته که این قوانین و مقررات برای حوزه دیجیتال باید بازبینی شود، چون برخی از آن‌ها برای حوزه دیجیتال کارکرد ندارد.

چیزی که بد است و متأسفانه وجود دارد، این است که نهادی برای ما این تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد که ذاتا رقیب ماست! یعنی در حوزه تبلیغات و در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، یک رقیبی وجود دارد که حالا آن رقیب چه در حوزه محتوا قیچی ممیزی دارد و چه در حوزه تبلیغات می‌خواهد با قیچی ممیزی بودجه‌های این حوزه را به سمت صداوسیما ببرد. این درحالی است که با توجه به باکس‌های تبلیغاتی چند هزار میلیارد تومانی در صداوسیما و افزایش قیمت تبلیغات محیطی، برند‌ها می‌توانند حتی با ۱۰۰ هزار تومان از حوزه دیجیتال استفاده کنند.

منبع: زومیت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / جدیدترین نظرسنجی ها درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چه می گویند؟

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ هواداران پزشکیان مقابل صدا و سیما

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/پوسترهای ضدپزشکیان در خیابان‌های مشهد جلب‌توجه کرد

معرفی جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر پاکستان

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ به ازای هر رای سعید جلیلی یک پرس قیمه نوش جان کنید!

عکس/ واکنش تند رضا رشیدپور به توئیت پناهیان

فیلم/توهین عجیب اعضای ستاد جلیلی در مرند به رأی دهندگان پزشکیان!

اینفوگرافی/کدام کشور‌ها در لیست سیاه FATF قرار دارند؟

عکس/اسامی پنج طراح سوال مناظرات انتخابات لو رفت

عکس/آقای جلیلی شما هم!؟

آخرین جدال سعید و مسعود برای رسیدن به قدرت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ جوان‌پسند عمه خانمِ سریال «لحظه گرگ و میش»

یک سد و سه مشکلی که رئیس جمهور بعدی برای واردات خودرو پیش رو دارد/ پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات

ربیعی: مرددین شگفتی‌ساز خواهند شد

طیب نیا: برنامه ساختنی است و نه نوشتنی

یک والیبالی عضو هیئت مدیره استقلال شد!

متلک سنگین اسحاق جهانگیری به سعید جلیلی

آیت‌الله سیستانی این روز را اول ماه محرم اعلام کرد

آذری جهرمی: ایران اینترنشنال شده رجانیوز، خبری است؟

ارسال پیامک وسیع به روحانیون: علیه پزشکیان تبلیغ کنید، ۲ میلیون تومان هدیه بگیرید

روحانی، جلیلی را به مناظره طلبید

رسوایی جنجالی برای جواد نکونام و برادرانش

عکس/صداوسیما باز هم به سعید جلیلی پاس گل داد!

فیلم/حمایت فرزند شهید باکری از پزشکیان

عکس/سوتی عجیب در بنر تبلیغاتی جلیلی همه را متعجب کرد!

عکس جنجالی از متهم فساد چای دبش در کنار جلیلی

فیلم/ حمایت فرزند شهید بروجردی از پزشکیان

عطاءالله مهاجرانی: نهاد ریاست جمهوری تقریباً تعطیل شده

عکس/یک شائبه عجیب درباره کد انتخاباتی مسعود پزشکیان

عکس/پوسترهای ضدپزشکیان در خیابان‌های مشهد جلب‌توجه کرد

پیام مهدی کروبی در مورد انتخابات جمعه

برنامۀ دولت جلیلی: ادارۀ شعب ابی‌طالب با قدرت

واریزی ویژه برای بازنشستگان تامین اجتماعی

فیلم/همتی: جلیلی در مناظره دروغ گفت

پیش بینی قیمت دلار فردا پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

تهران طوفانی می‌شود؟

درخواست باورنکردنی بیرانوند از پرسپولیس

میخچه چگونه درمان می‌شود؟

بهبود تجربۀ مشتری با ارائۀ خدمات باکیفیت و به‌هنگام

رشد ۶۸ درصدی حق بیمه تولیدی و کاهش ۱۰ درصدی پرداخت خسارت در سه‌ماهۀ ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مرهون تلاش جمعی خانوادۀ بزرگ بیمه سرمد بوده است

بهبود تجربۀ مشتری با ارائۀ خدمات باکیفیت و به‌هنگام

تجلیل از نمایندگان برتر بیمه سرمد در استان آذربایجان شرقی

عکس/ لباس عقد بهاره کیان افشار که در فضای مجازی وایرال شد

صدور احکام رتبه‌بندی معلمان بازنشسته ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

افشاگری یک اقتصاددان از نرخ واقعی تورم

فیلم/ کنایه سنگین قاضی زاده هاشمی به سعید جلیلی

سرعت این ابرخودرو در ۱۹ ثانیه تا ۴۰۰ کیلومتر است + عکس

درگاه ملی مجوز‌ها چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

فیلم/ چگونگی برهم خوردن توافق احیای برجام به روایت صالحی

عکس/ واکنش پزشکیان به بی اخلاقی‌های شدید طرفداران جلیلی

عکس/ چارچوب های فکری جلیلی و پزشکیان در یک نگاه!

عکس/از توهم جلیلی تا واقعیت پزشکیان

تفاهم‌نامه بانک سینا و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه تهران به امضا رسید

برقراری ۳۱ میلیون تماس با «بله» توسط حجاج

بیمه پاسارگاد به قائمشهر رسید

بیمه پاسارگاد، کم ریسک‌ترین شرکت بیمه

ادامه جنجال بیرانوند برای بازگشت به پرسپولیس

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز

ایده سعید جلیلی در اقتصاد، ارتباط کالا به کالا با جهان/ بررسی هزینه‌های روی کار آمدن جلیلی در سیاست خارجی ایران

فیلم/راز قتل ۵ جوان در رزن، قاتل کیست؟

فیلم/گفت‌وگوی مستقیم حامیان مسعود پزشکیان با مردم