تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰
ظرفیت‌های تولید داخل را بلا استفاده گذاشته اند

واردات ارزان بلای جان کارخانه‌های تولید کاغذ

  مدیرعامل شرکت تولیدکننده کاغذ گفت: واردات بی رویه با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، ضربه سختی را به کارخانه‌های تولید کاغذ کشورمان وارد کرده است.

 کاغذ

اقتصاد ۲۴ - علی اکبر صفریان مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، گفت: خط یک شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با ظرفیت تولید 90 هزار تن کاغذ چاپ تحریر و کاغذ روزنامه، چندین سال بلا استفاده افتاده است و امسال فقط با 10 تا 15 درصد ظرفیت در حال تولید هستیم.

وی ادامه داد: امسال توانستیم حدود 5 هزار تن کاغذ را برای کتاب‌های آموزشی کشور تولید کنیم.

صفریان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تولید کاغذ موجود در کشور می‌تواند تا 70 درصد نیاز کشور را تامین کند، افزود: اگر طرح‌های خودکفایی در تولید کاغذ، عملی شود، می‌توانیم تا سال آینده این خودکفایی را به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه اکثر کارخانه‌های تولید کاغذ کشور، کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند، افزود: زمانی که دولت با دلار 4 هزار و 200 تومانی به جنگ صنعت می‌آید چگونه می‌توانیم با این ارز ترجیحی رقابت کنیم؟

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ادامه داد: آن‌ها واردات را با ارز 4 هزار و 200 تومانی انجام می‌دهند، اما تولیدکننده داخلی باید با دلار 27 هزار تومانی، چوب خارجی، قطعات، مواد اولیه را بخرد و سپس تولید کند.

صفریان افزود: در نتیجه این مشکلات، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، مشمول ماده 141 قانون تجارت و برای او مشکل ایجاد می‌شود.

علی اکبر صفریان با اشاره به اینکه برخی کارخانجات، مجوز استفاده از چوب های داخلی را ندارند, ادامه داد: این کارخانه ها در مزایده های وزارت جهاد کشاورزی شرکت می کنند و در برخی اوقات برنده مزایده هم می شوند و از چوب های داخلی استفاده می کنند در حالی که چنین حقی را ندارند.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل ها از سال 1396 تا کنون حتی یک کیلوگرم چوب به صنایع نداد, افزود: این سازمان, طرح تنفس را بهانه کرد و حتی شاخه های شکسته و افتاده درخت های جنگلی را به کارخانه ها نداد.

صفریان گفت: در سال 1398 ، چهل هزار مترمکعب را در مازندران در محدوده تحت پوشش شرکت چوب و کاغذ مازندران, نشانه گذاری کردند اما حتی یک کیلو چوب را به ما ندادند.

وی افزود: در مورد استفاده از چوب های پرورشی، تا 30 هزار متر مکعب با سازمان جنگل ها تفاهم نامه امضاء کردیم و مطالبه داریم اما تا کنون حتی یک کیلو چوب ندادند.

توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را داریم

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت گفت: واحدهای تولیدی داخلی, توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند و باید حمایت شوند.

افسانه محرابی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه سه واحد تولیدی در کشور داریم که توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را در سطح کشور دارند, افزود: در این زمینه چند طرح داریم اما بحث ضوابط سخت گیرانه قرنطینه ای برای مواد اولیه، حقوق ورودی برای واردات کاغذ، ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کاغذ و معافیت مالیاتی 9 درصد ارزش افزوده برای واردات، از جمله مشکلات است.

وی با بیان اینکه تعدد مراکز تصمیم گیری موجب می شود که تصمیم گیری جامع نشود و تولید از این مسائل ضربه خورده است, ادامه داد: کارخانه چوب و کاغذ مازندران می تواند 100 درصد کاغذ روزنامه مورد نیاز کشور و 44 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را تولید کند.

محرابی افزود: میزان کاغذ مورد نیاز برای کتاب های آموزشی آموزش و پرورش کشور حدود 45 هزار تن است و این کارخانه به تنهایی می تواند کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند.

او با اشاره به مشکلاتی که در سال های قبل برای این واحد تولیدی ایجاد شده بود, اضافه کرد: این واحد اکنون آمادگی کامل برای تولید ظرفیت کامل برای کاغذ چاپ و تحریر را دارد.

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت گفت: کشت گونه های سریع الرشد در قالب طرحی در وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام است و این طرح از یک سال پیش آغاز شده و برخی زمین ها به زیر کشت این گونه ها رفته است.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران هم گفت: اگر قرار باشد بی رویه و بدون تامین منابع چوب, مجوز کارخانه های سلولزی صادر شود، وضعیت بدتر می شود.

مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهادکشاورزی نیز در این برنامه گفت: سازمان جنگل ها نهایت همکاری را برای تامین مواد اولیه کارخانه چوب و کاغذ مازندران انجام داده است.


بیشتربخوانید:لزوم حمایت از تجارت شناسنامه دار



کامران پورمقدم افزود: وظیفه اصلی سازمان جنگل ها و مراتع, حفاظت از جنگل هاست به همین علت طرح هایی را که اجرا می کند از جمله زراعت چوب, به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در راستای حفاظت از جنگل هاست.

وی ادامه داد: در تامین چوب, وظیفه مستقیم نداریم اما در برنامه ششم توسعه کشور برای توسعه زراعت چوب، هدف کمی 75 هزار هکتاری در نظرگرفته شده است که تا پایان سال 1399, حدود 50 هزار هکتار عملیات زراعت چوب را انجام دادیم و با هدفگذاری سال 1400 ، با حرکت جهادی، هدفگذاری ما زراعت 40 هزار هکتار است.

مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه همه تلاشمان را انجام دادیم تا نیازهای کارخانه های چوب و کاغذ را بر طرف کنیم, افزود: قبل از سال 1400، با حضور در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مجوزی را گرفتیم تا با قیمت پایه, چوب را در اختیار کارخانه ها قرار دهیم.

کیفیت کاغذهای داخلی پایین تر است

معاون سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت:کیفیت کاغذهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است که حدود 20 درصد هزینه های تولید را افزایش می دهد.

محمد علوی تبار در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: آموزش و پرورش قصد خرید کاغذ داخلی را دارد و ما همیشه حامی تولید داخلی بودیم اما کاغذ ما به دو بخش تصویر محور و متن محور تقسیم می شود؛ در بخش تصویر محور که حدود 40 درصد از کتاب های تولیدی ما را تشکیل می دهد؛ کیفیت خاص خودش را مانند سفید بودن، پرز نداشتن و یکنواختی را می طلبد که اگر کیفیت کاغذ پایین باشد پیام آموزشی به درستی منتقل نمی شود.

وی افزود: حدود 60 درصد تولیدات ما؛ متن محور است؛ دو موضوع اصلی در کتاب های درسی برای ما حائز اهمیت است؛ اول کیفیت و دوم زمان تحویل؛ کیفیت کاغذهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است که به همین دلیل حدود 20 درصد هزینه های تولید را افزایش می دهد اما با توجه به حمایت از تولید داخلی دو شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران و افست را تأکید کردیم که اولویت اول تأمین کاغذ کتاب های درسی از تولیدات داخلی باشد.

علوی تبار خاطرنشان کرد: موضوع بعدی؛ زمان تحویل کاغذ است که از شهریور چاپ کتاب های سال آینده آغاز می شود و تا پایان مرداد سال بعد ادامه دارد؛ با توجه به این که حدود 146 میلیون جلد کتاب درسی را باید چاپ کنیم؛ زمان تحویل کاغذ برای ما اهمیت بالایی دارد ولی متأسفانه در گذشته بدقولی های بسیار زیادی را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: از 19 مهر ماه که تفاهمنامه ای با شرکت چوب و کاغذ مازندران منعقد کردیم؛ تأکید شد به شرط تأمین اعتباری که سازمان برنامه و بودجه برای ما انجام دهد؛ سفارش می دهیم چون ما به التفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد را باید تأمین کنند و در صورتی که تأمین نشود قیمت کتاب ها حدود دو و نیم برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف اصلی سازمان؛ پایین نگه داشتن قیمت کتاب های درسی است.

افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت هم در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: وظیفه اصلی وزارت صمت؛ حمایت از تولید است، از سال 96 که موضوع مطالبه 303 هزار مترمکعب مطرح بوده به طور مرتب جلساتی برگزار شده است، حتی مصوبه ستاد تسهیل را برای انجام این مطالبه دارد ولی متأسفانه در وزارت جهاد کشاورزی همراهی نکردند.

وی ادامه داد: از سال 96 که این موضوع در ستاد تسهیل مطرح بوده و تعهداتی مقرر شده بود که انجام شود ولی تاکنون صورت نپذیرفته است.

محرابی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تأمین مواد اولیه از طریق واردات انجام نمی شود؟ گفت: با ضوابط سخت گیرانه قرنطینه که از طرف سازمان حفظ نباتات وجود دارد و همچنین با توجه به این که چوب در بسیاری از صنایع تأثیر گذار می باشد و به عنوان ماده اولیه اصلی محسوب می شود انتظار داریم سازمان حفظ نباتات به این موضوع کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفظ نباتات اعلام کرده که حتماً باید یک جایگاه قرنطینه وجود داشته باشد و گندزدایی شود. الآن اگر بخواهیم از بنادر جنوبی واردات چوب داشته باشیم و قرنطینه را در آنجا انجام دهیم چون بیشتر واحدهای سلولوزی در شمال کشور قرار دارد؛ موضوع هزینه حمل موجب می شود که این موضوع توجیه پذیر نباشد بنابراین باید این کارها در استان های شمالی انجام شود؛ یعنی سه استان مازندران، گلستان و گیلان متقاضی بودند و حتی در منطقه ویژه اقتصادی استان مازندران سرمایه گذار هم برای جایگاه قرنطینه وجود داشت ولی با توجه به ضوابطی که وجود دارد حتی در بندر امیرآباد هم موافقت نشد و در نهایت منجر به این شد که در بندر گمیشان این جایگاه ایجاد شود و امور آن به استانداری گلستان واگذار شد؛ الآن حدود یک سال و نیم از این موضوع می گذرد و انتظار داریم هر چه سریعتر کار انجام شود.

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت تصریح کرد: کاغذ چاپ و تحریر در فهرست اقلام ارز 4200 تومانی تا ماه دوم سال 98 بود و از این تاریخ به بعد فقط به مقدار مشخصی برای وزارت ارشاد و چاپ و انتشارات حدود 80 میلیون دلار و مبلغی حدود 45 میلیون دلار هم برای آموزش و پرورش در نظر گرفتند و مقرر شد فقط برای این دو مجموعه با ارز 4200 تومانی کاغذ وارد شود.

علی اکبر صفریان؛ مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران هم در ادامه این برنامه گفت: به شرکت ما اعلام کردند فقط یک بار می توانیم سه هزار مترمکعب چوب را به شما بدهیم که سه هزار مترمکعب ، خوراک دو روز کارخانه است.

وی افزود: زمانی که به واردات؛ ارز 4200 تومانی تخصیص داده می شود و ما در داخل باید با ارز 27 هزار تومانی چوب بخریم؛ به همان قیمت که چوب در خارج از کشور می خریم باید به همان قیمت آنجا پوست بکنیم یعنی در واقع دو بار چوب می خریم، در صورتی که در کارخانه ما توسط دستگاه پوست چوب به راحتی کنده می شود و این شرایط هم در اختیار چند نفر است؛ با این که در همه کشورها درخت را با پوست می برند.

صفریان ادامه داد: ما گفتیم قرنطینه را در بندر آستاراخان قرار دهید و پول آن را ما می دهیم چون کار؛ سرعت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه ما یک خط با ظرفیت 90 هزار تن تولید بلااستفاده مانده است در صورتی که آموزش و پرورش کلاً 60 هزار تن نیاز دارد و ما به راحتی می توانیم کل نیازهای آموزش و پرورش را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تصریح کرد: با آموزش و پرورش تفاهمنامه ای امضا کردیم که بر اساس آن مقرر شد ما کاغذ در اختیار آنها قرار دهیم و آنها استفاده کنند و اگر مورد قبول بود، از ما بخرند و در غیر این صورت خریداری نشود؛ کارخانه ما یکصد تن برای آموزش و پرورش ارسال کرد که در دو چاپخانه انجام شد و مورد تأیید هم بود که جلساتی برگزار شد و نهایتاً تفاهمنامه ای هم امضا شد که اعلام کردم اگر می خواهید از ما خرید کنید تا قبل از این که هزینه های ما بالا برود قرارداد را امضا کنید.

صفریان گفت: کیفیت کاغذ مشکل ندارد و مجموعه های تولید کمک آموزشی از ما خرید کردند و مشکلی هم نداشتند؛ ما قرآن، کتاب های دینی و مذهبی چاپ کردیم و مشکلی از بابت کیفیت کاغذ نداریم.

وی درباره زمان تحویل کاغذ به وزارت آموزش و پرورش هم افزود: اولین جلسه ای که با آموزش و پرورش داشتیم 15 فروردین امسال بود که از این تاریخ تا الآن قراردادی بسته نشده و سفارش در زمان خوبی داده نشده و برای خرید؛ یک زمان مشخص لازم است.

کامران پورمقدم مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل، سازمان جنگل ها مجاز است با رعایت قوانین و ترک تشریفات بر مبنای قیمت پایه کارشناسی هر سال؛ استحصال چوب را به نسبت تحویل تدریجی و استحصال چوب های زراعت چوب در اختیار این شرکت قرار دهد و چون به ترک تشریفات اشاره کرده؛ بنابراین سازمان جنگل ها تا سقف توان به این شرکت؛ ترک تشریفات را داده است.

وی افزود: بعد از این مصوبه در ستاد تسهیل؛ به شرکت ها اعلام کردیم که مرحله اول چوب را تحویل بگیرید و از طرفی نامه ای هم برای شورای اقتصاد مبنی بر ترک تشریفات بقیه محصولات را دادیم، البته نشانه گذاری چوب انجام شده و آماده برداشت است.

پورمقدم ادامه داد: ما به خاطر اینکه جنگل ها حفظ شود؛ با رعایت شاخص های سازمان حفظ نباتات، از بخشی که بتواند نیازهای چوب را تأمین کند استقبال می کنیم.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ارز ترجیحی در سال 99 و 1400 اختصاص پیدا نکرده است و کل ارز ترجیحی که اختصاص داده شده در اواخر سال 98 حدود 40 میلیون دلار بوده که این میزان ارز کمتر از 10 درصد نیاز داخل را تأمین می کند.

وی با اشاره به این که ما نه وارد کننده و نه خریدار کاغذ هستیم، افزود: بخش فرهنگی کشور شامل مطبوعات، کتاب و نشر باید نیاز خودشان را از بازار تأمین کنند و برای این که فاصله قیمت بازار و مصرف حوزه فرهنگ زیاد است؛ بنابراین اندکی ارز ترجیحی در اختیار بخش فرهنگی قرار گرفته بود که شرکت هایی وارد و توزیع کردند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی