تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

ورود غیرقانونی ۷۵ درصد خودرو‌ها به محدوده طرح ترافیک تهران

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید؛ ۷۵ درصد خودرو‌ها به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند و این یعنی طرح از حیز انتفاع افتاده است!

محدوده طرح ترافیک تهران

به گزارش جامعه ۲۴-کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور چندی پیش گفت که ۸۵ درصد ناوگان عمومی شهرداری تهران فرسوده است و عامل دودزایی در تهران هستند. او معاینه تاییدیه فنی صادر شده از سوی معاینه فنی‌های شهرداری را دارای اشکال دانسته و گفته است: «معاینه فنی این خودرو‌ها را چه کسی و چه طور صادر کرده است؟ وقتی تست چهارگاز گرفته می‌شود و مشخص است اتوبوس در دید مردم دود می‌کند و حرکت می‌کند این عامل آلودگی است».

اظهارات او مهر تاییدی بر شرایط وخیم حمل و نقل عمومی در شهر تهران بود به نحوی که دیگر تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده تهران با داشتن برگه معاینه فنی نیز شرایط تردد در شهر را ندارند و حضورشان آلودگی هوا را بیش از آنچه هست، تشدید می‌کند. پس راه‌حل چیزی جز خارج کردن این دستگاه‌ها از چرخه حمل و نقل عمومی نیست و معاینه‌ فنی‌های چندباره ۹ هزار اتوبوس و ۵۰ هزار تاکسی فرسوده، آن‌ها را قابل تردد بدون آلایندگی نمی‌کند.

نمی‌شود تا ابد با معاینه فنی به خودرو‌های فرسوده اجازه تردد در شهر داد

سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهارات هادیان‌فر را رد می‌کند، اما در عین حال می‌گوید که نمی‌شود تا ابد با معاینه فنی به خودرو‌های فرسوده اجازه تردد در شهر داد.

او می‌گوید: زمانی که خودرویی معاینه فنی می‌گیرد در آن لحظه تمام شاخص‌هایش اندازه‌گیری خواهد شد، اما اگر یک یا دو هفته بعد از استفاده دچار قص شد طبیعی است که مالک خودرو چه اتوبوس، سواری یا هر چیز دیگری باشد باید نسبت به رفع نقص اقدام کند؛ هر چند معاینه فنی شش ماه برای وسایل حمل و نقل عمومی و یک سال برای وسایل شخصی اعتبار دارد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: اگر حد فاصل گرفتن معاینه فنی تا پایان دوره اعتبار دچار نقص شد این رافع مسئولیت‌های مالک نیست و به همین دلیل پلیس می‌تواند برای خودرو‌ها اعمال قانون کند.

تشکری اضافه می‌کند: در مورد اینکه مراکز معاینه فنی کار خود را دقیق انجام می‌دهند یا نه کمیته‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط وجود دارد که نظارت می‌کنند و اگر در جایی تخلفی دیده شود حتما برخورد می‌کنند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری تهران باید نسبت به رفع آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان بخشی از وظیفه خود در قانون هوای پاک، اقدام کند، می‌گوید: ما نباید قانون را محدود کنیم به اینکه وظیفه شهرداری تهران راجع به تعداد اتوبوسی است که در اختیارش است و اگر این کار را انجام داد یعنی وظیفه شهرداری انجام شده است؛ این طور نیست.


بیشتر بخوانید:  نظر شهردار تهران درباره محدودیت تردد شبانه


رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه می‌کند: وظیفه شهرداری در همه حوزه‌ها به ویژه در رابطه با منابع متحرک یعنی خودرو‌های شخصی، خودرو‌های عمومی و زیرساخت‌هایی که می‌خواسته برای محدوده کنترل آلودگی هوا اجرا کند زیاد است. در حال حاضر در وضعیت بد و بدتر قرار داریم و این سوال پیش آید که آیا اتوبوسی که نقص دودزایی دارد و آلودگی تولید می‌کند مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه مردم مجبور شوند صد‌ها ماشین شخصی خود را به دلیل نبود اتوبوس به خیابان بیاورند؟

انتقاد به برداشته شدن سقف فرسودگی خودرو‌ها

تشکری هاشمی با اشاره به برداشته شدن سقف فرسودگی خودروها، تاکید می‌کند: در حال حاضر قانون سقف فرسودگی سنواتی از خودرو‌ها برداشته و گفته شده تا مادامی که بتوانند معاینه فنی بگیرند مشمول خودروی فرسوده نمی‌شوند و این موضوع هم مزید بر علت شده و نمی‌توانیم خودرو‌های فرسوده را از چرخه خارج کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه می‌کند: نبود خودروی جایگزین برای خودرو‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند و بالا بودن قیمت خودرو‌ها دو عاملی هستند که فرایند کاهش آلودگی از طریق اسقاط خودرو یا اعمال محدودیت در تردد را با چالش مواجه کرده است.

ضرورت بازنگری در قانون هوای پاک

تشکری می‌گوید: معتقدم باید بررسی کنیم که چه بخشی از این مقررات بایستی مورد بازنگری قرار بگیرد و چطور با شرایط کنونی این بحث را انطباق دهیم. خیلی از مصوبات امروز تاثیرگذاری ندارد و احساسم بر این است که باید قانون هوای پاک را یک بار دیگر با همه دستگاه‌ها بررسی کرده و ببینیم کدام بخش از قانون است که قابلیت اجرا ندارد و با شرایط کنونی نمی‌توانیم آن را انجام دهیم مثل نوسازی‌های خودرو‌های فرسوده و ممانعت‌هایی که بایستی در تردد‌های شهری اتفاق بیفتد. در نتیجه قانون هوای پاک باید متناسب با شرایط کنونی بازنگری شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شهرداری در حال حاضر چه اقدامی می‌تواند برای اعمال محدودیت جهت تردد خودروها، به ویژه خودرو‌های آلاینده، انجام دهد، می‌گوید: اگر بخواهیم چند اقدام اثربخش انجام دهیم در وهله اول باید بتوانیم مقررات سختگیرانه‌ای درباره محدوده هوای پاک یا محدوده کنترل آلودگی هوا اجرا کنیم. از زمانی که محدودیت‌ها نادیده گرفته شدند یا به طور دقیق اجرا نشدند شاهد وضعیت مخرب‌تری از گذشته هستیم.

جایگزینی موتور‌های برقی به جای موتور‌های بنزینی

او با اشاره به وضعیت وخیم تردد موتور سیکلت‌ها در تهران، تاکید می‌کند: باید موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار بگیرد و اجازه ندهیم این وضعیت ادامه یابد. به نظر می‌رسد اگر بتوانیم محدوده مرکزی تهران را بعد از تامین موتورسیکلت برقی و در نظر گرفتن تسهیلاتی برای جلوگیری از استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی، از تولید آلاینده محفوظ بداریم، در وضعیت آلودگی هوای کل شهر تحولی ایجاد کردیم.

تشکری تاکید می‌کند: یک تاکسی نزدیک به ۱۰ برابر خودروی شخصی در شهر تردد می‌کند؛ اگر بتوانیم نوسازی تاکسی‌های خودمان را به جدیت دنبال کنیم و ۹۰ درصد اتوبوس‌های فرسوده نوسازی شوند قطعا گام بزرگی در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته‌ایم. این‌ها موضوعاتی هستند که باید در اولویت ویژه قرار بگیرند.

آخرین وضعیت بازنگری در طرح ترافیک پایتخت

هرچند به دلیل شیوع کرونا و ضعف در حمل و نقل عمومی ساعات اجرای طرح ترافیک کاهش پیدا کرد و ترافیک در خیابان‌های تهران بیشتر از گذشته شد، اما پیش از شیوع پاندمی نیز، اجرای طرح ترافیک جدید موفق نبوده و نتوانسته برای ورود خودرو‌ها بازدارندگی اجرا کند. به طوری که حداکثر هزینه ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا براساس مصوبه سال جاری ۴۶ هزار تومان است، اما کرایه تاکسی‌های اینترنتی به صورت رفت و برگشت بیش از دو برابر آن بوده و شهروندان به دلیل قیمت بسیار پایین عوارض، تمایل دارند به جای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی و یا حمل و نقل عمومی شلوغ و پرازدحام، از خودروی شخصی‌شان استفاده کنند که علاوه بر ترافیک، میزان آلودگی هوا را نیز تشدید کرده است؛ این یعنی طرح‌های ترافیکی پایتخت نیاز به بازنگری جدی دارند.

تشکری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی طرح‌های ترافیکی پایتخت تغییر می‌کند، می‌گوید: هنوز جلسه‌ای نگذاشتیم، اما به زودی با مدیران مربوطه جلسه‌ای برگزار خواهد شد و از نگاه مدیران اجرایی و پلیس این بحث را دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم نگاه جامع الاطرافی به مساله داشته باشیم تا نگاه بخشی نباشد و یک طرفه به قاضی نرویم. در تصمیم‌گیری باید حقوق مردم شهر پیش بینی شود و در اجرای طرح واقعیت‌ها را ببینیم و حتما با دستگاه‌هایی که باید همکاری کند جلساتی می‌گذاریم تا ابعاد مساله روشن‌تر شود.

او با بیان اینکه از صدرصد خودرو‌هایی که وارد محدوده طرح می‌شوند حدود ۷۵ درصد ورود غیرقانونی دارند، می‌گوید: این یعنی بی‌انضباطی غیر قابل قبول که باید هر چه سریع‌تر حل شود. قطعا طرح ترافیک مورد بازنگری و تغییرات جدی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی