تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

اصلاح قیمت گذاری؛ ضروری‌ترین اقدام برای زنده ماندن صنعت خودروسازی

در حالی که خودروسازان بزرگ کشور با مشکل بغرنج زیان انباشته دست به گریبان هستند، مدیر صنعت گروه اندیشکده سیاست گذاری دانشگاه امیرکبیر با اشاره این‌که نمی‌شود مساله را تک‌عاملی بررسی کرد، می‌گوید: قطعا در شرایط فعلی مهم‌ترین دلیلی که باعث این زیان انباشته خودروسازان شده است مدل قیمت‌گذاری است. چون مدلی که نهادی مانند شورای رقابت قیمت تعیین می‌کند، بدون تردید با هزینه تمام شده تولید فاصله قابل توجه دارد.

صنعت خودروسازی

اقتصاد ۲۴-  میلاد بیگی، با اشاره به این‌که در حال حاضر زیان تولید در محصولاتی که اولین تولید آن‌ها پیش از سال ۹۷ صورت گرفته، بسیار اساسی است توضیح می‌دهد: شورای رقابت یک بار در سال ۹۱ آنالیز قیمت کرده است. البته در همان زمان هم اشتباهاتی را مرتکب شد، مانند این‌که هزینه‌های مالی خودروسازان را تا پنج درصد بیشتر قبول نکرد و یا سود کیفیت خودروسازان روی هر خودرو را تا سقف هفت درصد پذیرفت.


این کارشناس صنعت می‌افزاید: دلیل این نوع تصمیم گیری مقایسه صنعت خودروسازی کشور با فضای بین المللی بوده، اما نکته اساسی این‌جاست که تولید در هر کشور به نرخ بهره و تورم آن کشور بسیار وابسته است، اما هزینه‌های مالی خودروسازان به دلیل مساله قیمت گذاری طی سال اخیر بسیار بالا رفته است، سود بنگاه‌ها هم که با توجه به هزینه فرصت سود بهره است که در حوزه‌های مختلف تعیین می‌شود؛ بنابراین عدم تایید درصد سود بیشتر شاید در سال ۹۱ می‌توانست توجیه داشته باشد، اما برای چند سال گذشته هیچگونه توجیهی ندارد. ضمن آن‌که همچنان بر اساس همان آنالیز قیمت که درسال ۹۱ انجام گرفته، شاخص تورم تولیدکننده و معیار کیفیت و بهره‌وری قیمت‌ها را هر سال بروزرسانی می‌کنند. این در حالی است که در ایران هیچ متغیر تورمی نداریم که بتواند کاملا بازتاب‌دهنده افزایش قیمت‌ها باشد.


وی با تاکید بر این‌که اولین اشتباه این بود که سال پایه را بروزرسانی نکردند، اظهار می‌کند: این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که تورم تولیدکننده با هزینه‌های واقعی خودروساز فاصله دارد. نکته بعد این‌که همان تورم تولیدکننده را هم با معیار کیفیت و بهره‌وری دائما تعدیل و از آن کم می‌کنند. از سوی دیگر برخی از متغییر‌هایی که ما به‌عنوان معیار بهره‌وری می‌شناسیم، دست خودروساز نیست، بخشی هم انتظار بی‌جا از تولیدکننده است.


بیگی با اشاره به این‌که اگر به بخش‌های دیگر تولید مانند فولاد نگاه کنید، خواهید دید که معیار‌ها طی چند سال تغییر خاصی نکرده، ادامه می‌دهد: حال پرسش این است که چرا ا این معیار برای خودروساز گذاشته می‌شود و ثانیا معیار نیز آنگونه نبوده است که به صورت محسوس بتواند وضعیت خودروساز را تغییر دهد، یعنی پارامتر‌های مشخصی وروشنی داشته باشد، معقولانه چیزی را از خودروساز طلب کند.


این کارشناس صنعت خودرو پس از این توضیحات می‌گوید: فوری‌ترین اقدام برای این‌که زیان انباشته خودروسازان کاهش داشته باشد اصلاح شیوه قیمت‌گذاری بر اساس قیمت پایه روز خودرو است. علاوه بر آن به صورت سالیانه آنالیز قیمت خودرو‌ها انجام شود و قیمت پایه به روزرسانی شود. در طول سال هم به صورت سه یا شش ماهه و بر اساس میزان رشد نرخ ارز یا میزان تورم قیمت‌ها در صورت لزوم بروزرسانی کنند. همچنین در خود آنالیز قیمت که هر ساله نیز انجام می‌شود، عدد نرخ سود با هزینه‌های عملیات تولید و متناسب با صنایع تولیدی مشابه را متناسب با نرخ بهره در نظر گیرند.


بیگی با اشاره به این‌که هر چقدر این تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح شیوه قیمت گذاری بیشتر شود، هزینه آن بیشتر و سخت‌تر می‌شود، اظهار می‌کند: با زیان انباشته در صنعت خودروسازی کشور می‌شود یک صنعت خودروسازی جدید راه انداخت. آمار‌ها از زیان انباشته بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان حکایت دارند. با ادامه این وضعیت یک راه هم بیشتر برای این صنعت نمی‌توان متصور بود؛ از جیب بیت‌المال و مردم برای این صنعت خرج شود که این برای کشور و مردم زیان دارد. به نظرم چاره‌ای جز این نیست که اصلاح نظام قیمت گذاری اتفاق بیفتد.


وی در پایان اشاره می‌کند: ادامه این وضعیت به صنعت قطعه سازی کشور نیز لطمات بسیار زیادی وارد خواهد کرد و همچنین باعث بروز مشکلات اجتماعی نیز خواهد شد. از سوی دیگر این وضعیت باعث خواهد شد که خودروسازان نتوانند دیگر به سمت برنامه‌های تحقیق و توسعه حرکت کنند و مدام فاصله این صنعت با رقبا بیشتر و بیشتر خواهد شد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ لحظه انتقال پیکر رئیس جمهور و تیم همراه توسط امدادگران هلال احمر

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

واکنش رسول خادم به شهادت ابراهیم رئیسی+ عکس

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کرد؟

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلمی که تلویزیون ترکیه از صحنه سقوط بالگرد رئیس جمهور منتشر کرد

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/اولین تصویر از پیکر جانباختگان حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

محمدرضا گلزار از جان ورزش چه می خواهد؟

فیلم/ نشست شانگهای هم با یک دقیقه سکوت

فیلم/ پیکر ابراهیم رئیسی توسط ارتش تشییع شد

فیلم/ بازگشت رئیس‌جمهور از آخرین سفر استانی

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری

نگاهی به سوابق علی باقری، سرپرست جدید وزارت خارجه؛ سکان سیاست خارجی در اختیار چه کسی است؟

نیم‌سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا

وداع امشب تهرانی‌ها با ابراهیم رئیسی و همراهانش

فیلم/ انتقال پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران

فیلم/ بدرقه پیکر رئیس جمهور در فرودگاه تبریز

سفر پوتین به ایران تکذیب شد

مالیات نقل و انتقال ملک با کیست؟

عکس/ نیمه افراشته شدن پرچم سازمان ملل

فیلم/ تصاویر دیده نشده از محافظ ابراهیم رئیسی

بازار نیمه‌تعطیل ارز نزولی شد

عکس/ هواپیمای ابراهیم رئیسی رنگ عزا گرفت

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

تصویری از مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و پسرش

جزئیات مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی در مشهد

میزان پرشدگی سدها به چند درصد رسید؟

داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود

فیلم/ گریه یوسف سلامی برای ابراهیم رئیسی

آخرین وضعیت سلامتی کیانوش عیاری

پرسپولیس با اوسمار توافق کرد؟

ریپل چیست و چگونه توانست سیستم بانکی را متحول کند؟

قیمت نجومی حواله خودرو‌های برقی + عکس

همسر بشار اسد به سرطان مبتلا شد

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

اداره‌های خراسان شمالی پنجشنبه تعطیل است

مهلت خرید خودرو‌های برقی تمدید خواهد شد؟

فیلم/ آخرین سخنان ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

اصلاح لایحه برنامه هفتم توسعه

تاثیر شهادت رئیس‌جمهور بر اقتصاد ایران

مجلس در سوگ شهادت رئیس جمهور و همراهانش

پدر فیزیک ایران کیست؟

اطلاعیه مهم سازمان تامین‌ اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان

پیام شهرام شکوهی در پی شهادت ابراهیم رئیسی

ابراهیم حاتمی‌کیا: از شهادت ابراهیم رئیسی بهت‌زده شدیم

عکس/ استوری شجاع خلیل‌زاده برای شهادت ابراهیم رئیسی

در جلسه سران قوا پس از شهادت رئیس جمهور چه گذشت؟+ عکس

مهاجرت پزشکان ایرانی رکورد شکست

جدیدترین قیمت خرید خانه و آپارتمان در چیتگر و حوالی + جدول

جزییات محدودیت‌ ترافیکی تشییع پیکر رئیس‌جمهور

فیلم/ حضور عزاداران عراقی در مراسم تشییع شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش

نرخ رهن و اجاره آپارتمان در منطقه فلاح تهران + جدول

کریم بنزما خواهان جدایی از الاتحاد عربستان