تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

وقوع ۴۸۰۵ حادثه پرتلفات در شش ماهه اول سال

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره بر لزوم تقویت مراکز هدایت و عملیات EOC برای کاهش مرگ و میر و حوادث پرتلفات و هزینه‌ها، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در هفت ماهه اول سال نزدیک به ۴۸۰۵ مورد حادثه پرتلفات ترافیکی داشتیم.

حادثه پرتلفات

اقتصاد ۲۴- مجتبی خالدی در خصوص اولویت‌ها اورژانس در نیمه دوم سال، اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور چند سالی است که از مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی به سازمان تغییر پیدا کرده است. طبیعتا انتظاراتی که از یک سازمان وجود دارد هماهنگی‌های بیشتر میان واحد‌های زیرمجموعه آن است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در شش ماهه دوم بتوانیم چند کار بزرگ انجام دهیم. اول آنکه شبکه‌ای که در خصوص مدیریت پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی مدنظر وزارت بهداشت نیز بود را تقویت کنیم. به همین دلیل در برنامه پیش رو نشستی را با روسای تمام مراکز اورژانس سراسر کشور در نظر داریم که چند هدف ذیل آن است.

خالدی گفت: اولین هدف آن این است که وضعیت اورژانس‌های کشور را ارزیابی کنیم. طبیعتا کشور پهناور با زیرساخت‌های متفاوت و شرایط اقلیمی متفاوتی هستیم. این مهم ماموریت‌های ما را متفاوت کرده و نیاز‌های متفاوتی نیز ایجاد خواهد کرد. قصد داریم این تفاوت‌ها را در نشست ارزیابی کنیم.


بیشتر بخوانید:  تجمع نیروهای اورژانس اجتماعی مقابل مجلس


سخنگوی سازمان اورژانس ادامه داد: طبیعتا، چون دانشگاه‌های علوم پزشکی سیاست‌های متفاوتی را در خصوص اورژانس پیش بیمارستانی داشتند، بنابراین هر کدام نقاط قوت و ضعفی خواهند داشت. قرار است در این نشست بتوانیم این اطلاعات را دریافت کنیم و نقاط قوت را در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی تسری دهیم و نقاط ضعفی که در برخی دانشگاه‌ها در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی وجود دارد، که عموما نیز در بحث لجستیک است را، بررسی کنیم. چند سالی است که نتوانستیم به دلیل تحریم‌ها وارد زمینه خرید آمبولانس شویم. امیدواریم که بتوانیم از تجارب دوستان در زمینه نوسازی اورژانس استفاده کنیم.

وی گفت: نکته دیگر بحث نیروی انسانی است. در برخی از استان‌ها به دلیل شرایط محرومیتی که وجود دارد تامین نیروی انسانی متخصص سخت است. لازم است راهکار‌ها لازم از جمله راهکار‌های تشویقی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که در شش ماهه دوم سال دنبال خواهیم کرد تقویت مراکز هدایت و عملیات EOC است چرا که اعتقادمان این است که هر چه در حوادث به خصوص حوادث پرتلفات سریع‌تر نیرو‌های عملیاتی را اعزام کنیم و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم، کمک می‌کند مرگ و میر و حوادث پرتلفات و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند.

خالدی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در هفت ماهه اول سال نزدیک به ۴۸۰۵ مورد حادثه پرتلفات ترافیکی داشتیم. این مسئله زنگ خطری است که بتوانیم در شش ماهه دوم توجهی به موضوعات از این دست داشته باشیم.

به گفته سخنگوی اورژانس، در حوادث پرتلفات ترافیکی چند مولفه وجود دارد که باید به آن توجه بیشتری داشت. طبیعتا ابتدا باید فرهنگ سازی صورت بگیرد چرا که همچنان شاهد حوادثی هستیم که به دلیل عدم مهارت، خواب‌آلودگی و عدم شناخت جاده اتفاق می‌افتد. وقتی کشور‌های پیشرفته به صفر شدن مصدومان ناشی از تصادفات فکر می‌کنند طبیعتا ما نیز می‌توانیم این رقم را داشته باشیم. در حال حاضر سالانه نزدیک به ۱۶ یا ۱۷ هزار کشته حوادث ترافیکی داریم که پنج برابر این عدد آمار مصدومان خواهد بود.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: همچنان خودرو‌هایی که داریم که ظرفیت داخل آن بیش از حد مجاز است، به عنوان مثال ظرفیت یک خودرو پنج نفر است، اما هفت نفر سوار آن می‌شوند. طبیعتا این مورد باعث افزایش تعداد مصدومان و جراحت می‌شود.

وی گفت: نکته دیگر ایمنی خودرو است که باید تلاش کنیم استاندارد آن در حد استاندارد جهانی افزایش پیدا کند. نکته دیگر نیز اصل مهندسی جاده و راه است که الزاما نباید همه خودرو‌ها و همه راننده‌ها در تمام محور‌ها تردد داشته باشند. اگر جاده‌ای وجود دارد که دسترسی به شبکه مخابراتی در آن وجود ندارد باید تردد در آن را محدود کنیم. اگر جاده‌ای ایمن نیست باید تردد خودرو‌ها را محدود کنیم. در محدوده‌ای که حادثه برای اتوبوس خبرنگاران افتاد اصلا آنتن دهی وجود نداشت. باید بیشتر به آن فکر کنیم و در شش ماهه دوم امیدواریم که بتوانیم از طریق وزارت بهداشت، راه و ترابری، پلیس و.. این موارد را پیگیری کنیم. امیدواریم یک پله به سمت پیشرفت هدایت کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نجات ۱۲ نفر از آتش سوزی خیابان میرداماد

داور دربی ۹۷ مشخص شد

وعده مهم قالیباف به معلمان درباره لایحه رتبه بندی

بازار سرمایه بی‌رمق است

دستمال کاغذی گران می‌شود؟

قیمت یک شانه تخم مرغ درب مرغداری‌ چند؟

گران‌ترین استان کشور کدام است؟

معرفی محصول جدید مدیران خودرو

فیلم به غلط کردن افتادن ریحانه پارسا !

پیشنهاد طرح فروش اقساطی سهام

اومیکرون و چشم‌های نگران دنیا به خطرناک‌ترین واریانت کرونا

بحران زاینده رود چگونه حل می‌شود؟

قیمت لباسشویی آبسال ارزان قیمت +عکس

محکومیت ۳۱ میلیاردی برای قاچاق شیر خشک

عکس/ رفیق صمیمی وزیر منتخب آموزش و پرورش

سزای گران‌فروشی نخریدن است

مهاجم استقلال بازی با صنعت نفت را از دست داد

قیمت پرطرفدارترین میکروفون‌ها در بازار+عکس

روز آرام دلار

پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال

چه کسی رامین پرچمی را از زندان آزاد کرد؟

فیلم/ لباس زنانه بلوچی در نمایشگاه اکسپو دبی!

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد

قیمت گیرنده‌های دیجیتال+عکس

هراس کرونایی به کمک طلا می‌آید؟

بارش باران در ۶ استان

رابطه سحر قریشی با امیر مقاره لو رفت + عکس

قیمت ارزان‌ترین گاز‌های رومیزی

مهره کلیدی یحیی گل محمدی در پرسپولیس

مسکن دولتی مشمول افزایش قیمت می‌شود؟

رویکرد فرهنگی و بین المللی ورزش برای سازمان منطقه آزاد قشم اولویت دارد

صف‌کشی مقابل صرافی‌ها جمع می‌شود؟

نام برنده توپ طلا لو رفت + عکس

در استخر سازمان اوقاف چه خبر شده؟

افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز

عاشقانه‌هایی که به جنایت ختم شد

کیش میزبان مسابقه پرهیجان اتومبیلرانی شتاب