تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

هاست ویندوز چیست؛ با مزایای آن آشنا شوید

برای آن که به طور خلاصه بدانید‌ هاست ویندوز چیست می‌توان گفت هنگامی‌ که سرورهای میزبانی وب توسط سیستم عامل ویندوز و انواع آن اجرا می‌شوند، میزبانی‌ ویندوز نامیده می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت‌ میزبانی وب ویندوز چیست و با ۵ مزیت آن آشنا خواهیم شد.

هاست ویندوز چیست؛ با مزایای آن آشنا شوید

اقتصاد ۲۴ - در این مقاله بر آن شدیم تا توضیح دهیم که‌ هاست ویندوز چیست.‌ هاست ویندوز هاستی است که در آن سرور وب سایت از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند. برای آن که به طور خلاصه بدانید‌ هاست ویندوز چیست می‌توان گفت هنگامی‌ که سرورهای میزبانی وب توسط سیستم عامل ویندوز و انواع آن اجرا می‌شوند، میزبانی‌ ویندوز نامیده می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت‌ میزبانی وب ویندوز چیست و با ۵ مزیت آن آشنا خواهیم شد.

میزبانی ویندوز چیست؟

حتما تا به حال با عبارات خرید‌ هاست ویندوز مواجه شده اید. اجازه دهید ابتدا توضیح دهیم که سرور ویندوز چیست و سپس به این موضوع بپردازیم که هاست ویندوزی به چه هاستی گفته می شود. در اصل، ویندوز سرور نوعی از سیستم عامل است که مایکروسافت به طور خاص برای استفاده در سرور ایجاد می‌کند. سرورها ماشین‌های بسیار قدرتمندی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که دائماً کار کنند و منابعی را برای رایانه‌های دیگر فراهم کنند.

از زمانی که ویندوز سرور ۲۰۰۳ در آوریل ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد، مایکروسافت ویندوز سرور را با این نام منتشر کرده است. با این حال، حتی قبل از این، نسخه‌های سرور ویندوز در دسترس بود. به‌عنوان مثال، Windows NT 4.0 در هر دو نوع ایستگاه کاری (برای استفاده عمومی) و سرور در دسترس بود.

تفاوت‌ هاست ویندوز و‌ هاست لینوکس؟

هاست ویندوز چیست؛ با مزایای آن آشنا شوید

امروزه بیشتر کاربران با این سوال مواجه هستند که خرید هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز. در بیشتر موارد، تصمیم به استفاده از لینوکس یا ویندوز به عنوان میزبانی وب بسیار ساده است و واقعاً بستگی به این دارد که از چه فناوری برای ساخت وب سایت خود استفاده می‌کنید.

همانطور که میدانید یکی از فریمورک‌های محبوب برنامه‌نویسی وب‌سایت ای‌اس‌پی‌ دات‌نت است. اگر وب سایتی بر اساس ASP.NET (ای‌اس‌پی‌ دات‌نت) می‌سازید (شامل فرم‌های وب ای‌اس‌پی‌ دات‌نت و ای‌اس‌پی‌ دات‌نت (MVC) است، باید از‌هاست مبتنی بر ویندوز استفاده کنید. این امر ضروری است زیرا آخرین نسخه ای‌اس‌پی‌ دات‌نت معمولاً در سرور‌های لینوکس پشتیبانی نمی‌شود. 

از طرفی دیگر اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا  (CMS)  بر پایه PHP هستند و برخی از نمونه‌های محبوب آن عبارتند از وردپرس، جوملا و دروپال. اگر در حال ساخت یک وب سایت مبتنی بر پی‌اچ‌پی هستید، ما لینوکس را برای میزبانی وب شما توصیه می‌کنیم، زیرا معمولاً ارزان تر و سریع‌تر است.

اما اساساً، اگر از هر چیزی غیر از ای‌اس‌پی‌ دات‌نت استفاده می‌کنید، لینوکس را توصیه می‌کنیم، زیرا به نظر می‌رسد تقریباً از هر چیز دیگری پشتیبانی می‌کند.   

مزایای ‌هاست ویندوز

۱. ویندوز سرور محدودیت‌های سخت افزاری کمتری دارد

برخی از کاربران نگران حداکثر مقدار رمی‌که می‌توانند در رایانه خود قرار دهند، هستند. نصب 64 بیتی ویندوز 10 پرو به شما امکان می‌دهد تا 2 ترابایت رم را نصب کنید. با این حال، اکثر کاربران بیش از 32 گیگابایت رم در سیستم خود ندارند، بنابراین حتی نصب 1 ترابایت رم نیز دور از ذهن است.

با دانستن این موضوع، آیا می‌توانید باور کنید که ویندوز سرور حداکثر 24 ترابایت رم را پشتیبانی می‌کند؟ همچنین به شما اجازه می‌دهد تا از 64 سوکت CPU استفاده کنید که بسیار بیشتر از دو سوکتی است که ویندوز 10 پرو پشتیبانی می‌کند.

این امر ممکن است جالب به نظر برسد، اما دلایل خوبی برای این سقف‌های سخت افزاری بالا وجود دارد. یک سرور می‌تواند عملکردهای مهمی‌ را برای صدها نفر در تجارت تامین کند، بنابراین اغلب باید بسیار قدرتمند باشد.

به عنوان مثال، سروری که ده‌ها ماشین مجازی را اجرا می‌کند، به مقدار زیادی RAM نیاز دارد تا بتواند همه آنها را به‌طور هم‌زمان مدیریت کند.

۲. ویندوز سرور شامل نرم‌افزار مدیریت سازمانی است.

هاست ویندوز چیست؛ با مزایای آن آشنا شوید

از آنجایی که ویندوز سرور برای راه اندازی کسب و کارها در نظر گرفته شده است، نرم افزارهای سازمانی زیادی را شامل می‌شود. در زیر چند مورد  وجود دارد که سرور می‌تواند به لطف این ابزارها انجام دهد: 

اکتیو دایرکتوری: اکتیو دایرکتوری یک سرویس مدیریت کاربر است که به سرور اجازه می‌دهد تا به عنوان یک کنترل کننده دامنه عمل کند. به جای ورود هر کاربر به یک رایانه محلی، کنترل کننده دامنه تمام احراز هویت‌های حساب‌های کاربری را کنترل می‌کند.

DHCP: پروتکل پیکربندی میزبان پویا پروتکلی است که به سرور اجازه می‌دهد تا به طور خودکار آدرس‌های IP را به همه دستگاه‌های موجود در شبکه اختصاص دهد.

فایل و ذخیره‌سازی: داشتن یک سرور فایل برای شرکت شما یکی دیگر از موارد استفاده رایج است. این به شما امکان می‌دهد داده‌های مهم را در یک مکان مرکزی نگه دارید و مجوزهایی را برای کنترل افرادی که می‌توانند به هر کدام از این فایل‌ها دسترسی داشته باشند، تنظیم کنید.

اینها تنها تعدادی از نقش‌های (roles) سرور هستند که ویندوز سرور می‌تواند انجام دهد. اغلب، یک شرکت بیش از یک سرور دارد و نقش‌های فوق را در میان چندین دستگاه تقسیم می‌کند.

۳. ویندوز سرور دارای ویژگی‌های اضافی زائد نیست.

همانطور که انتظار دارید، ویندوز سرور ویژگی‌های کاربر قدرتمند مانند Command Prompt و سایر ابزارهای مدیریتی را حفظ می‌کند. با این حال، نسخه‌های سرور ویندوز بسیاری از ویژگی‌هایی را که ویندوز 10 شامل می‌شود، حذف می‌کند. 

به عنوان مثال، در ویندوز سرور 2016 و 2019، مایکروسافت استور، کورتانا و سایر ویژگی‌های جدید ویندوز 10 را نخواهید دید.

ویندوز سرور نیز به طور پیش فرض بسیار بیشتر محدود شده است و همچنان از اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر پیش فرض استفاده می‌کند، اما تنظیمات امنیتی آن بسیار شدیدتر از حد معمول است. البته که این تمهیدات کاملا منطقی هستند، زیرا در معرض خطر قرار گرفتن یک سرور، در مقایسه با یک ایستگاه کاری، فاجعه‌بار است.

۴. قیمت ویندوز سرور متفاوت است

همانطور که ممکن است از یک محصول تجاری انتظار داشته باشید، ویندوز سرور ارزان نیست. این نسخه  گران تر از نسخه عادی ویندوز است و بسته به نیاز شما در انواع مختلفی عرضه می‌شود و  بسته به اینکه چند نفر به سرور دسترسی خواهند داشت، برای استفاده قانونی از خدمات باید هزینه CAL  (مجوز دسترسی مشتری) را نیز بپردازید.

۵. ویندوز برای استفاده آسان‌تر است

دسترسی و مدیریت سرور میزبان ویندوز بسیار آسان است زیرا با سیستم عامل‌های ویندوز آشنایی دارید. با این حال، اگر می‌خواهید با سیستم عامل لینوکس تعامل داشته باشید، باید نحوه استفاده از CMD (خط فرمان) را یاد بگیرید. در غیر این صورت، به یک مدیر لینوکس نیاز دارید تا این کار را برای شما انجام دهد.

کلام آخر

در این مقاله در خصوص سرور ویندوز و تفاوتش با سرور لینوکس توضیحات کامل ارائه دادیم. اما سوالی که مطرح می‌شود این‌ست که از چه بستر میزبانی وب باید استفاده کنید؟

پاسخ این است که واقعا هیچ برنده مشخصی وجود ندارد و انتخاب بین سرور لینوکس و ویندوز کاملا به نیاز‌های شما بستگی دارد. اگر نیاز به استفاده از ASP یا دات نت دارید، باید از یک پلتفرم میزبانی وب ویندوز استفاده کنید. در غیر این صورت، شما میتوانید از پلتفرم میزبانی وب محبوب‌تر و ارزان‌تر لینوکس استفاده کنید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره در این زمینه با کارشناسان مجرب و متخصص وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهمترین نکات در رانندگی با خودروی دنده اتومات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آهنگ کیم جونگ اون حسابی وایرال شد!

صدور کارت بازی المثنی برای استقلالی‌ها!

پیروی بازار طلا از روند صعودی انس جهانی

جنجال گردشگر روس با اسکناس کیلویی

فیلم/چرا رضا عطاران ماشین ندارد؟

عجیب اما واقعی؛ داروخانه‌ها با توجه به وضع حجاب سهمیه دارو می‌گیرند!

فیلم/ با خاص‌ترین خودرو کلکسیون لیونل مسی آشنا شوید

محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت +عکس

انتشار اسناد تحویل وسایل نیکا شاکرمی به خانواده اش +عکس

گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ روایت دردناک مهران مدیری از بدترین سال های زندگی اش

فیلم/ مهران غفوریان: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بوده است

دلار در کف کریدور ششم سرگردان شد

قیمت خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد

پدر جغرافیای ایران کیست؟

اعلام زمان اعزام حجاج به عربستان

اینفوگرافی/اصلاً می‌دانستید این مواد غذایی قند پنهان دارند؟

یک پارک دیگر تهران هم دچار سرنوشت پارک لاله و قیطریه شد + عکس

مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است

عکس/بیلبورد شهرداری جنجالی شد؛ مافیای زباله یا بهنام بانی؟

ترکیب احتمالی استقلال برابر ذوب آهن

متین سلطانخواه کیست؟ + فیلم

رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود

عکس/ دی جی ها از کیش جمع می شوند!

انتقاد جمهوری اسلامی از سکوت ایران در برابر شیعه کشی طالبان

فیلم/رهبر انقلاب: حج امسال، حج برائت است

جشن تکلیف متفاوت ۲۰۰۰ دختر افغانستانی

رونمایی از مدارک فساد پسران معاون اول سابق قوه قضائیه

از ساخت خانه‌های استطاعت پذیر چه خبر؟

مشخصات شگفت‌آور تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

فیلم/ وقتی کارما جواب محمد بحرانی را داد!

علیرضا جهانبخش در فاینورد ۱۰۰ تایی شد+ عکس

کدام کالا‌های اساسی امسال ارز ترجیحی می‌گیرند؟

قیمت خانه‌ در شهر پردیس چند؟

فیلم/دفاع جانانه علیرضا بیرانوند از سروش در جنگ با بازیگران

باید‌ها و نباید‌های آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان

جوانترین و پیرترین نمایندگان مجلس دوازدهم +جدول

دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

اعلام زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

نقطه ضعف اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های غرب

عکس زیبای بازیگر خانم بچه مهندس در استانبول

ترک‌خوردگی‌های عجیب نقش جهان و تخت جمشید

انس جهانی به ریل صعودی برگشت

دولت به فروشندگان کالابرگ چقدر بدهکار است؟

واردات خودروی برقی بدون هیچ زیرساختی!

صنعت هوانوردی ایران به پایان خط رسیده است؟

یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز برگزار می‌شود

فیلم/ تدریس خلاقانه شاهنامه توسط معلم خوش ذوق

دریاچه ارومیه واقعا احیا شد؟