تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

پرداخت دیه سرنشینان نفتکش سانچی

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پرداخت دیه متوفیان سانحه نفتکش سانچی گفت:تن‌ها کسانی که انحصار وراثت نکرده یا مدعی زنده بودن دریانوردان هستند، دیه نگرفتند.

پرداخت دیه سرنشینان نفتکش سانچی
اقتصاد ۲۴ - حسین عباس نژاد درباره سوانح دریایی اظهار کرد: عوامل مختلفی در سوانح نقش دارد که شامل عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی، سطح آب، فاکتور‌های مرتبط با سازه شناور، عوامل انسانی و نحوه عملیات و کار عملیاتی که قرار است انجام شود، می‌شود.

وی افزود: ۸۰ درصد سوانح دریایی به عامل انسانی برمی گردد؛ این موضوع صرفاً مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا هم این نسبت وجود دارد. ضمن اینکه خود فاکتور عامل انسانی هم می‌تواند ابعاد گسترده‌ای را شامل شود که به خستگی از انواع مختلف آن اعم از روحی، جسمی و هر عامل دیگری که بر اساس گاید لاین آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) در خصوص آیتم fatigue به معنی خستگی آمده، برمی گردد. همچنین فاکتور نقش نیروی انسانی در سوانح دریایی می‌تواند به موضوع نبود آموزش برای پرسنل دریایی چه دریانوردان و کادر روی شناور‌ها و چه پرسنل مستقر در بندر و پشتیبانی تردد شناور‌ها برگردد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان‌های بین المللی دریایی در دنیا آیین نامه‌های مختلفی را تدوین کرده و مرتباً آن را اصلاح می‌کنند تا سهم نیروی انسانی در سوانح دریایی کاهش یابد؛ همچنین به سمت هوشمندسازی در حرکت است تا نقش نیروی انسانی کاهش یافته و از سامانه‌های فناور برای هدایت کشتی‌ها بهره‌مند شوند و شناور‌ها خودران شوند.

سوانح دریایی در ایران به دلیل کوچک بودن شناورها، بیشتر از نُرم جهانی است

وی درباره سوانح دریایی در کشور ما خاطرنشان کرد: در کشور ما شناور‌های کوچکتری تردد دارند که ریسک خطر را بالا می‌برد؛ همچنین برای شناور‌های چوبی، شرایط متفاوت تری حاکم است؛ ما با شناور‌هایی مواجهیم که اساساً سازه آن چوب است و اگرچه از نظر آب بندی و همچنین سخت گیری نسبت به استاندارد‌های آتش سوزی، در بالاترین سطح هستیم، اما به هر حال اگر شرایط آتش سوزی رخ دهد، دیگر از کنترل خارج می‌شود.

عباس نژاد درباره افزایش سوانح دریایی خصوصاً آتش سوزی شناور‌ها در دوره شیوع کرونا گفت: به دلیل شیوع کرونا، شناور‌ها در بنادر بیشتر تجمع می‌کردند که با اتش گرفتن یک شناور چوبی، با سرعت زیادی این آتش یه سایر شناور‌ها نیز سرایت می‌کرد.

دستگاه‌های آب پاش در بنادر برای اطفای حریق شناور‌های چوبی نصب کرده ایم

وی یادآور شد: تجهیزاتی اخیراً در بنادر برای آب پاشی به شناور‌های آتش گرفته خریداری کرده ایم که سبب شده از حجم‌های گسترده آتش سوزی که قبلاً رخ می‌داد کم شود و نیروی انسانی کمتر آسیب ببیند.


بیشتر بخوانید: دوباره حکم ابطال سند فوت ۹ خدمه سانچی از سوی دادگاه تأیید شد


بیشتر سوانحی که برای شناور‌های ایرانی رخ می‌دهد، در مسیر برگشت به بنادر کشورمان است

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برخی سوانح شناور‌های دریایی به ضعف مدیریت بنادر جنوب خلیج فارس باز می‌گردد که در بارگیری دقت لازم انجام نشده است؛ از همین رو است که عمده شناور‌هایی که دچار سانحه می‌شوند، در مسیر برگشت برایشان این اتفاقات رخ می‌دهد.

هیچ شناور غیر استانداردی نداریم

عباس نژاد با تأکید بر اینکه اصلاً شناور غیر استاندارد نداریم گفت: استاندارد‌های شناور‌ها بسته به نوع شناور متفاوت است حتی آیین نامه استاندارد‌های فنی شناور‌های مسافری که در داخل تدوین شده، از استاندارد‌های بین المللی هم فراتر است. برای شناور‌های تفریحی، چوبی و لندینگ کرافت (خودروبر) به طور مجزا آیین نامه‌های مستقل داخلی داریم، اما برای شناور‌های بزرگ‌تر و بالای ۵۰۰ تن علاوه بر مقررات داخلی، مقررات و استاندارد‌های بین المللی به طور همزمان اعمال می‌شود.

شناور‌های مسافری برای سفر‌های نوروزی ۱۴۰۱ اورهال می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: شناور‌های مسافری در هر بار اعزام و مسافرگیری، بازرسی می‌شود؛ قبل از پیک‌های مسافرتی هم بازرسی‌های خاص داریم؛ محدودیت‌های مسافرگیری کرونایی هم تا حدود زیادی کاهش یافته است.

این مقام مسئول در صنعت حمل و نقل دریایی درباره نوسازی ناوگان دریایی ادامه داد: اخیراً مالکان تمام شناور‌های مسافری را ملزم کرده ایم که به طور کامل اورهال شوند؛ تعدادی از آن‌ها باقی مانده اند که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، به آن‌ها تسهیلات می‌دهیم که شناور‌های خود را نوسازی کنند. به دلیل شیوع کرونا و توقف تردد شناور‌های مسافری و خواب آن‌ها در بنادر، قرار است با توجه به افزایش سفر‌های تفریحی، سازه این شناور‌ها اوورهال شوند که هزینه بر است لذا به آن‌ها وام می‌دهیم تا برای شب عید، پاسخگوی تقاضای مسافران و گردشگران باشند.

پرونده سانحه سانچی از نظر ما تمام شده است

وی درباره پرداخت دیه به بازماندگان سانچی گفت: پرونده کشتی سانحه دیده سانچی از نظر بین المللی و فنی، به اتمام رسیده و بسته شده است؛ اینکه در دادگاه چه اتفاقی افتاده، مربوط به شرکت‌های بیمه گر است.

عباس نژاد با تأکید بر اینکه بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده تصریح کرد: اگر مشکلاتی باقی مانده، به ادعا‌های برخی خانواده‌های بازماندگان این سانحه برمی گردد که در جا‌های مختلف مطرح کرده اند؛ اما از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم ارائه کرده ایم همجنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته اند.

دیه متوفیان سانحه سانچی به وراث پرداخت شد

وی تأکید کرد: دیه بازماندگان سانچی به طور کامل پرداخت شده است من جزو تیم بررسی سانحه بودم که درباره اتفاقات فنی بود؛ اما مسائل حقوقی آن به شرکت ملی نفتکش برمی گردد، ولی می‌دانم آن‌هایی که هنوز دیه دریافت نکرده اند، یا مراحل انحصار وراثت را طی نکرده اند یا مدعی هستند که «عضو خانواده فوت شده آن‌ها در اثر این سانحه»، هنوز زنده است.

منبع: مهر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند