جامعه ۲۴، به نظر میرسد هفته جاری، هفتهای سرنوشتساز برای معلمان باشد، زیرا که آنها میخواهند بدانند بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان آیا لایحه رتبه بندی معلمان که باعث افزایش حقوق این افراد خواهد شد به نتیجه خواهد رسید یا باز هم به سنوات گذشته کار در دستانداز میافتد؟
در این میان تاکنون بسیاری یکی از چالشهای مهم اجرای لایحه رتبه بندی معلمان را کسری بودجه شدید دولت و عدم نقدینگی برای اجرای این لایحه عنوان میکنند، بحثی که اگرچه درست است اما بهرحال سالهاست وعده اجرای این لایحه به فرهنگیان کشور داده شده و بعید است تا سالهای آینده هم این کسری بودجه دولت درست شود تا شاهد اجرای رتبه بندی معلمان باشیم. فرهنگیان نیز این بهانه را نپذیرفته و آن را بهانهای از سوی دولت عدم اجرای لایحه عنوان کردهاند.
بر همین اساس است که هرازگاهی شاهد تجمع و اعتراض آنان به خصوص مقابل مجلس شورای اسلامی هستیم. فرهنگیان کشور اگرچه بهانه تجمع و اعتراض خود را عدم اجرای لایحه رتبه بندی معلمان میدانند اما بیشتر پیشتر از آن معترض وضعیت معیشتیشان هستند و معتقدند در ارتباط با حقوق آنان و کارمندان سایر بخشهای دولت تبعیضهای فراوانی وجود دارد که حتی اجرای رتبه بندی هم این شکاف را ترمیم نخواهد کرد.
در عین حال، در حالی شاهد اعتراض روزافزون معلمان هستیم که وزارتخانه متبوع آنان چند ماهی است وزیر ندارد و با سرپرست اداره میشود، سرپرستی که طبعا از اختیارات قانونی و قدرت لازم برای راهبری امور همچون یک وزیر برخوردار نیست.
همچنین وزارت آموزش و پرورش در حالی این روزها بدون وزیر است که چالش بازگشایی مدارس نیز به سرانجامی نرسیده و هنوز تکلیف بسیاری از مدارس نامعلوم است؛ یک مدرسه در هفته یک ساعت کلاس آموزشی برگزار میکند و یکی دیگر چهار ساعت. با این حال تاکنون هیچ مدرسهای در کشور به طور کامل بازگشایی نشده و مشخص نیست با روند فعلی پاندمی کرونا و اضطراب و حساسیت والدین در فرستادن فرزندانشان این پروسه چقدر طولانی شود.
بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص بررسی لایحه رتبه بندی معلمان گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در سالهای ۹۱ و ۹۲ بالای ۱۵ درصد بود و در سالهای گذشته تا ۱۳.۵ درصد کاهش پیدا کرد و امسال به پایینترین حد خود یعنی به هشت درصد رسید و این پیام روشنی دارد که ما از آموزش و پرورش زدهایم.
بیشتر بخوانید: لایحه رتبهبندی معلمان ظرف ۴۵ روز آینده نهایی میشود
وی افزود: امروز همکاران عزیز فرهنگی ما شرایط نابسامانی دارند. به خصوص فرهنگیان جوانی که تازه استخدام شدهاند، کف حقوقی بسیار پایینی دارند و شرایط برایشان فوقالعاده سخت است.
نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: درخواست ما از مجلس و دولت این است که سقف هشت درصد را دوباره به ۱۵ درصد برگردانند، چون سهم جهانی آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشورهای پیشرفته دنیا زیر ۲۰ درصد نیست و ما قرار نیست چیز اضافهای به معلمان بدهیم، فقط قرار است حقی که از دست رفته را مجدد به آنها برگردانیم.
محبی اظهار داشت: تعداد معلمان در ایران قبلاً یک میلیون و خردهای بود و الان حتی از این رقم هم کمتر شده است و خانواده آموزش و پرورش تقریباً کوچکتر شده، چون تعداد دانش آموزان تنزل پیدا کرده و حتی در بعضی روستاها مدارس تعطیل شدهاند، پس نباید نسبت به این قشر زحمتکش بیتفاوت بود و نبایستی گذاشت بودجه آنها روز به روز آب برود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: این بودجه کسر شده از آموزش و پرورش در ردیفهای دیگری مثل بخش عمرانی و... استفاده شده است. بحث فقط حقوق معلمان نیست، بلکه بحث کل بودجه آموزش و پرورش است. بحث ما جبران این موضوع است و مبلغ موردنظر ما تقریباً ۵۰ هزار میلیارد برای یک سال است که با ۲۵ هزار میلیاردی که آقای میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه مطرح کردند تطابق دارد، زیرا اجرای آن برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است.
محبی یادآور شد: یکی از موضوعات مهم، آئین نامهای است که باید برای لایحه رتبه بندی معلمان نوشته شود، هرچند کار در این بخش شروع شده است. از اینرو ما اصرار داریم تا وزیر آموزش و پرورش زودتر انتخاب شود تا کار نظم و سرعت بهتری به خود بگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این مجلس اراده دارد که لایحه رتبه بندی معلمان امسال عملی شود، چون در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است و قطعاً باید در ۱۴۰۰ هم اجرا شود.