تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

درباره سویه جدید ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شد چه می‌دانیم؟

درباره سویه جدید ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شد چه می‌دانیم؟

اقتصاد ۲۴-سویه جدیدی از ویروس کرونا که بی.۱.۱.۵۲۹ (B.۱.۱.۵۲۹) نامیده می‌شود در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و مقامات آن کشور می‌گویند که این موضوع نگران کننده است. ترس از یک سویه جدید که می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشور‌ها دامن بزند، سیستم بهداشتی را تحت فشار قرار دهد، تاثیر واکسن را کم کند و تلاش‌ها برای بازگشایی مرز‌ها و اقتصاد را کم رنگ کند از روز گذشته بار دیگر در سراسر جهان ایجاد شده است.داما درباره سویه جدید چه چیز‌هایی می‌دانیم؛

این سویه چه تفاوتی با سویه‌های قبلی دارد؟

دانشمندان می‌گویند که سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. طبق اطلاعات منتشر شده این سویه به‌طور کلی دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیشتر از سویه دلتا که در هند شناسایی شد. پروتئین اسپایک همان جایی است که از سوی واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد. محققان همچنان در تلاش برای تعیین این موضوع هستند که آیا این سویه نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر یا کشنده‌تر است؟

از کجا آمده است؟

تاکنون نظر قطعی در این‌باره منتشر نشده و تنها در حد حدس و گمان است. فرانسوا بالو، یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفت که احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد. وی این احتمال را مطرح کرد که می‌تواند آن فرد یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی/ایدز باشد. آفریقای جنونی ۸.۲ میلیون فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلایی این بیماری در جهان است. نوع بتا ویروس کرونا، سویه‌ای که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، نیز ممکن است در یک فرد آلود به اچ‌آی‌وی تکامل یافته باشد.

چقدر گسترده است؟

به نظر می‌رسد که این سویه، به سویه غالب در آفریقای جنوبی تبدیل شده باشد. به گفته تولیو دی اولیویرا، استاد بیوانفورماتیک (زیست داده‌ورزی)، نتایج اولیه آزمایش پی‌سی‌آر نشان داد که ۹۰ درصد از ۱۱۰۰ مورد ابتلای جدید گزارش شده در روز چهارشنبه در استان گائوتنگ آفریقای جنوبی با مرکزیت ژوهانسبورگ، ناشی از نوع جدید باشد و ممکن است در هشت استان دیگر این کشور نیز وجود داشته باشد.