تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

خودرو؛ هر روز دست‌نیافتنی‌تر از دیروز

محمد آیتی*

بازار خودرو

اقتصاد ۲۴- یک دهه پیش، اکثر مردم ایران قیمت هفت میلیونی پراید را مسخره می‌کردند و می‌گفتند چرا باید برای چنین خودرو بی‌کیفیت و ناامنی این مبلغ را هزینه کرد؟ خیلی زود و پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در زمان دولت دهم، قیمت پراید به ۲۰ میلیون رسید. به هر تقدیر این افزایش روی بقیه خودرو‌ها هم به تناسب صورت گرفته بود و به مرور شاهد قیمت‌های بالاتر از آن هم بودیم تا اینکه دولت یازدهم با شعار تعامل با دنیا بر سر کار آمد. تصور‌ها بر این بود که به مرور وضع بهتر خواهد شد، چون عمده ریشه تورم، تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران بود. با وجود اینکه دولت حسن روحانی راه مذاکره را در پیش گرفت و در سال‌های ابتدایی هم، فضای بین‌المللی تا حد قابل قبولی به نفع ایران تغییر پیدا کرد، اما قیمت خودرو کاهش پیدا نکرد و تنها مدت‌ها شاهد ثبات قیمت‌ها بودیم. باز هم مردم از کیفیت، تنوع و قیمت خودرو‌های داخلی ناراضی بودند و با گذشت کمی از زمان، میزان نارضایتی به قدری بالا گرفت که کار به جایی رسید که کمپین «نه به خرید خودرو داخلی» به سرعت در جای جای کشور فراگیر شد.

شاید مهمترین واکنش مردم به خودروسازان داخلی در طول انقلاب را باید به همین حرکت که در اوایل دولت یازدهم اتفاق افتاد، مرتبط دانست. در آن زمان، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صمت که از واکنش مقتدرانه مردم عصبانی شده بود، شکل‌گیری این حرکت را به ضدانقلاب‌ها ربط داد و حتی برای تشویق مردم، روی به ارائه وام برای خرید خودرو آورد. بی‌تردید این صحبت، وضع را برای او و خودروسازان بدتر کرد، زیرا زمانی شرایط سامان پیدا می‌کند که در وهله اول، «تصمیم‌گیران» بحران را بپذیرند و سپس در جهت رفع آن گام بردارند؛ کاری که نعمت‌زاده باور نداشت یا نمی‌خواست باور داشته باشد.

چند سالی که از این فضا فاصله گرفتیم با بحران دیگری روبرو شدیم؛ خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران. خیلی زود تبعات خروج آمریکا از برجام تاثیرات منفی‌اش را در جزء جزء اقتصاد ایران گذاشت و تبع همین موضوع، بازار خودرو هم به سمت بی‌ثباتی و آشفتگی گام برداشت. در اوایل تابستان سال ۹۷، واردات خودرو به کشور ممنوع شد، تصمیمی که همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد نه تنها چاره کار نبوده که حتی فضای رقابتی را هم از بین برده و جامعه را محکوم به خرید خودرو‌های کم کیفیت ایرانی کرده است.

از سال ۹۷، پیش فروش خودرو‌های دو خودروساز کشور شدت پیدا کرد و به قدری به این فضا شور داده شد که در همان دقایق ابتدایی، کل خودرو‌های ارائه شده، توسط مردم و البته بسیاری از دلالان پیش خرید شد.

حال از آن دوران، بیش از سه سال می‌گذرد و روز به روز بحران در بازار خودرو بیشتر و بیشتر می‌شود و گویا کسی هم خود را مسئول و پاسخگو نمی‌داند.

مرتباً شاهد اعتراض مردمی هستیم که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند، اما در زمان مقرر آن را تحویل نگرفتند و خودروسازان هم قوانین را طوری تنظیم و اجرا می‌کنند که خیلی حق اعتراض برای خریدار باقی نماند. مجلس یازدهم هم که با شعار سامان‌دادن اوضاع اقتصاد بر سر کار آمد و قول داده بود طرح ساماندهی به بازار و صنعت خودرو را به نتیجه برساند هنوز بعد از یک سال و نیم، نتوانسته کاری شایسته و قابل ذکر را برای مردم به ارمغان بیاورد.

چند ماه پیش، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر کنونی صمت گفته بود: طی دو ماه، شرایط حاکم بر صنعت و بازار خودرو را سامان می‌دهد، اما حال بیش از چهار ماه از دوران وزارت وی می‌گذرد و هنوز شاهد قیمت‌های افسارپاره‌کرده و البته عدم‌شفافیت در این حوزه هستیم.

افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو که در روز‌های گذشته اعلام شد، امید همه آن‌هایی که برای شرایط بهتر به دولت سیزدهم دل بسته بودند را ناامید کرد تا دیگر امید بذر هویت هیچ‌کس نباشد.

حال امروز وزیر صمت که می‌گفت دو ماهه شرایط را در بازار خودرو به نفع مردم تغییر می‌دهیم و صادرات خودرو را از سر می‌گیریم، می‌گوید: تورم در کشور ۴۰ درصد است و افزایش ۱۸ درصدی یعنی کمتر از نصف تورم جامعه.

از سوی دیگر، دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه اصلاح قیمت خودرو از سوی وزارت صمت در راستای جبران زیان خودروسازان، قطعه‌سازان و سهامداران خرد صورت گرفته، گفت: با اجرای این مصوبه امیدواریم روند توسعه صنعت خودرو در تمام حوزه‌ها شتاب گیرد.

بی‌تردید با این تصمیمات و توجیهات پس از آن، نمی‌توان به آینده بازار خودرو امیدوار بود و احتمالاً مردمی که نیازمند خودرو به عنوان کالای مصرفی بودند باید کم‌کم قبول کنند که خودرودارشدن هم مثل خانه‌دارشدن یک رویاست.

*روزنامه‌نگار

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی