تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰
هنر استفاده از فرصت‌ها را نداریم

انگار برای توسعه راه‌های بین المللی برنامه نداریم

  رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: فرصت‌طلبی در حوزه بین المللی یک هنر است، اما ما در حوزه حمل و نقل نشان دادیم یا این هنر را نداریم و یا هنرمندان ما در سیاست‌گذاری نیستند. حوزه حمل و نقل بسیار از مواردی مانند نفت و گاز مفیدتر هستند

تجارت ایران

اقتصاد ۲۴- مجید رضا حریری در کنفرانس «راه ابریشم نو و خاورمیانه» اظهار کرد: مزیت‌های ترانزیتی در کشور ما به طور تاریخی مورد توجه قرار نگرفته است از اوایل دهه ۴۰ سرمایه‌گذاری زیادی را صرف حوزه‌هایی مانند فولاد کردیم که نتیجه آن جز از بین رفتن محیطز زیست و ... نبوده است. اگر بخشی از این هزاران میلیارد را در ترانزیت سرمایه‌گذاری می‌کردیم هم جواب بهتری می‌گرفتیم هم امنیت و اشتغال بیشتری داشتیم و هم معضلات زیست محیطی امروز را نداشتیم. موقعیت ترانزیتی ما از منابع زیرزمینی ما بهتر است، اما از آن استفاده نشده است.

وی افزود: از چند دهه پیش پیش‌بینی می‌شود که درگیری‌هایی بین چین و آمریکا ایجاد شود از آنجا که در راه‌های دریایی چند تنگه وجود دارد که یک سمت آن در اختیار آمریکاست اگر درگیری به وجود بیاید مسیر رفت و آ‌مد چین مختل می‌شود به همین دلیل چین شروع به راه‌سازی کرده و نواحی شرقی و غربی را به هم متصل می‌کند جاده ابریشم از چین به بنادر بارسلون و لندن می‌رسد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بیان کرد: تا اول نوامبر ۲۰۲۱، ۱۴۰۰ لاین قطار از مناطق شرقی چین به اروپا رفته که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کانتینر را در برمی‌گیرد در حالی که در همین مدت سه تا چهار قطار از چین به اینچه برون آمده‌اند در حالی که ما تحریم هستیم انگار برای توسعه این راه‌ها برنامه‌ای نداریم.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که بار از چین به ایران می‌آید، اما از ایران باری برای بردن ندارند. در حالی که محصولات ما بیشتر در نیمه شمالی کشور قرار دارد آن‌ها را از طریق مسیر فرسوده جاده‌ای به بندرعباس می‌فرستند تا از این طریق به چین ارسال کنند. محصولات معدنی در نیمه شمالی کشور را می‌توان با اتصال‌های کوتاه به راه آهن وصل کرد تا ما هم بتوانیم بخشی از این یک میلیون و ۴۰۰ هزار کانتینر را استفاده کنیم. چرا که هم صرفه اقتصادی داشته و هم ایجاد امنیت می‌کند. هیچ یک از مدیران در یک دهه گذشته چنین تغییری را ایجاد نکرده‌اند.

حریری تصریح کرد: موضوع دیگر این است که ما چگونه می‌خواهیم از پروژه یک جاده یک کمربند استفاده کنیم. در این مورد هم مثل همیشه فکر می‌کنیم که دنیا باید معطل ما باشد و تصوراتی مانند دور زده شدن ایران را می‌پرورانیم در حلالی که این یک راه نیست بلکه کانسپت است که کشور‌ها باید خود را در آن تعریف کنند، نباید با ذهنیت قدیمی طوری رفتار کنیم که نه بهره‌ای به شرکای ما برسد و نه حتی زیرکی و فرصت‌طلبی خود را نشان بدهیم. تنها استفاده ما برقی شدن مسیر تهران و مشهد بود.


بیشتربخوانید:لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، تهدیدکننده صادرات است


وی ادامه داد: ما باید به جای پروژه‌های چند صد کیلومتری پروژه‌های کوتاه مانند همین مسیر رشت-آستارا را فعال کنیم یا کریدور‌های کوتاه را ایجاد کنیم. اگر نقاط اتصال داخلی ما وجود داشته باشد آن‌ها مایل به سرمایه‌گذاری می‌شوند و شاهراه‌ها را به این نقاط متصل می‌کنند باید طراحی‌های جدیدی به عنوان واصل و بهترین نقطه برای اتصال شرق و غرب جهان داشته باشیم. فرصت‌طلبی در حوزه بین المللی یک هنر است، اما ما در حوزه حمل و نقل نشان دادیم یا این هنر را نداریم و یا هنرمندان ما در سیاست‌گذاری نیستند. حوزه حمل و نقل بسیار از مواردی مانند نفت و گاز مفیدتر هستند

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: هزاران سال است که به جای بهره از این موقعیت از قرار گرفتن در چهارراه دنیا لطمه خورده‌ایم و به جای آنکه از این موقعیت استفاده کنیم تنها به زیر زمین پرداخته‌ایم. درست است که ایران بهترین نقطه اتصال در جهان است، اما ما تنها نقطه‌ای نیستیم و اگر کشور‌های دیگر ببینند که استفاده از این بهترین نقطه سخت است به سراغ موارد دیگر می‌روند.

حریری افزود: فرودگاه‌های محلی در جنوب شرقی آسیا از فرودگاه بین المللی ما ظرفیت بیشتری دارد این موضوعات ارتباطی با تحریم ندارد و حتی می‌تواند سپری در مقابل تحریم باشد اگر دو درصد از بار اروپا از ایران رد می‌شد به راحتی نمی‌توانستند دور ما دیوار بکشند. ما با سیاست‌گذاری‌های داخلی، اقتصاد خود را محلی می‌کنیم در حالیکه جهانی اندیشیدن مزایای زیادی برای ما خواهد داشت ما در نقطه بسیار طلایی جهان قرار گرفته‌ایم و نباید این نعمت را کفران کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان