تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰
یونس پناهی:

سهم ایران در تحقیقات سلامت دنیا افزایش یابد

گزارش عملکرد برنامه عملیاتی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، برنامه جذب دستیار پژوهش، برنامه پزشک پژوهشگر، امور بین‌الملل و مرکز کاکرین ایران طی نشستی با حضور دکتر یونس پناهی ارائه شد.

سهم ایران در تحقیقات سلامت دنیا افزایش یابد

اقتصاد ۲۴ - در این نشست که با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکتر علی علیزاده مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد دکتر بیتا مسگرپور مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گزارشی از عملکرد خود و تیم اجرایی‌اش در خصوص برنامه عملیاتی معاونت، برنامه جذب دستیار پژوهش، برنامه پزشک پژوهشگر، امور بین‌الملل و مرکز کاکرین ایران ارائه کرد.

برنامه عملیاتی معاونت تحقیقات و فناوری

دکتر مسگرپور گزارش خود را با اشاره به اهداف برنامه عملیاتی معاونت تحقیقاتی آغاز کرد و گفت: در این برنامه به دنبال دستیابی به توسعه علوم و فناوری‌های نوین، متناسب با اولویت‌ها، نیاز‌ها و مزیت‌های نسبی کشور و انتشار و به‌کارگیری آن‌ها در نهاد‌های مختلف آموزشی، صنعتی و خدماتی به ویژه نظام سلامت در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم به عنوان هدف کلی در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری هستیم.

او در ادامه به ارائه آماری از روند برنامه عملیاتی معاونت تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: یک هدف کلی برای سال جاری در نظر گرفته شده است و ۱۷ هدف کمی، ۷۳ برنامه و ۴۵۵ فعالیت که از این میان ۱۹۳ فعالیت دانشگاهی و ۲۶۲ فعالیت ستادی را شامل می‌شود.

به گفته وی، تمام مراحل خوداظهاری و پایش برنامه بر پایه یک سامانه آنلاین ستادی انجام می‌شود که هم موجب سهولت کار برای دانشگاه‌هاست و هم نظارت را در سطح ستادی تسهیل می‌کند.

دکتر مسگرپور افزود: به صورت سالانه یک راهنمای برنامه عملیاتی مشترک دانشگاه‌ها نیز منتشر می‌کنیم تا جزئیات فعالیت‌ها، روند اجرا و مستندات مورد انتظار، را به طور شفاف اعلام شود.

برنامه جذب دستیار پژوهش

او در ادامه به برنامه جذب دستیار پژوهش در مراکز تحقیقاتی که با هدف جلوگیری از مهاجرت دانش‌آموختگان راه‌اندازی شده، اشاره کرد و گفت: در جذب دستیاران پژوهش، مخصوص مشمولان خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان تعداد ثبت نام شدگان ۵۵۴ نفر بود که در نهایت ۱۲۴ نفر تایید شدند. همینطور در جذب دستیار پژوهش سرباز مخصوص مشمولین خدمت نظام وظیفه ۲۱۲ نفر ثبت نام کردند که از این میان ۸۰ نفر تایید و به معاونت توسعه مدیریت و منابع ستاد وزارت بهداشت معرفی شدند.

دکتر پناهی نیز ضمن قدردانی از زحمات انجام شده با تاکید بر اینکه لازم است رویکردهایمان را در حوزه پژوهش تغییر دهیم، گفت: ضریب تاثیر تحقیقات در حل مسئله را در زندگی مردم باید در نظر بگیریم.

او با طرح این مسئله که آیا صرف گرفتن پتنت کافی است؟! گفت: خیر این تازه شروع کار است. فرد تلاش می‌کند تا در دانشگاه قبول شود، ولی به محض قبولی دیگر دست از تلاش برمی‌دارد در حالیکه باید برعکس باشد؛ فرد با شروع دوره دانشجویی باید شروع به پویایی و تکاپو کند. پتنت را ثبت کند آن را صنعتی و عملیاتی کند تا وارد بازار شود و مردم از آن‌ها استفاده کند اینجا باید نمره و امتیاز داشته باشد. دانشجویان اینگونه انگیزه می‌گیرند.

برنامه پزشک پژوهشگر

دکتر مسگرپور در ادامه به برنامه پزشک پژوهشگر اشاره کرد و گفت: این برنامه نیز از سال۹۳ شروع و آیین نامه اجرایی آن تدوین شده است. تاکنون ۷ فراخوان منتشر شده است که بیش از ۱۴۰۰ نفر متقاضی داشتیم در فراخوان‌های اولیه تعداد متقاضیان کمتر بود، ولی به مرور زمان از سال ۹۸ استقبال مطلوبی از برنامه به عمل آمد. در این مدت ۵۷ نفر پذیرش شده‌اند که ۶ نفر با موفقیت برنامه را به پایان رساندند و ۴۹ نفر دیگر در حال تحصیل هستند. ۷ نفر انصراف دادند و یک نفر نیز حایز شرایط ادامه برنامه نبود و از آن خارج شده است.

او افزود: در حال حاضر نیز به دنبال به‌روزرسانی آیین‌نامه برنامه پزشک پژوهشگر هستیم تا از نظر محتوایی شاخص‌های مشخصی برای آموزش و پژوهش در این برنامه در نظر گرفته شود. پیشنهاداتی در خصوص اعضای شورای راهبردی، ویژگی‌های برنامه، شرایط ورود به برنامه، شرایط مرکز تحقیقاتی و گروه آموزشی بالینی برنامه پزشک پژوهشگر، تسهیلات برنامه پزشک پژوهشگر و ... را آماده کرده‌ایم.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری، باید پزشک پژوهشگران را به حضور در مناطق دوردست ترغیب کنیم تا خلا‌های موجود هم پر شود ضمن اینکه وظیفه ماست تا در مناطق محروم و دوردست هم ایجاد جذابیت کنیم.

همکاری‌های بین‌المللی

دکتر مسگرپور در زمینه همکاری‌های بین‌المللی گفت: در چارت وزارت بهداشت، بخش بین‌الملل ذیل معاونت تحقیقات قرار دارد و تاکنون طبق آمار‌ها همکاری‌های بین‌المللی در تعداد مقالات پزشکی بالینی در ایران بر اساس نمایه‌نامه scopus روند صعودی دارد که لازم است برای حفظ و ارتقای این روند مراقبت کرد.

او با اعلام اینکه ۱۴ مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ایران WHOCC فعال هستند و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان مسوولیت دبیرخانه هماهنگ‌کننده مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ایران را برعهده دارد چرا که این ۱۴ مرکز برای حفظ و تداوم همکاری‌ها باید در دوره‌های مشخص گزارش‌هایی را به سازمان جهانی بهداشت ارائه کنند.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گزارش داد: در تعامل با امور بین‌الملل ستاد وزارت بهداشت ضمن پاسخگویی به نامه‌ها، اطلاع‌رسانی رویداد‌های بین‌المللی، معرفی محقق یا مراکز تحقیقاتی یا مراکز فناوری یا پروژه، جایزه‌های بین‌المللی همکاری با سازمان‌های بین‌المللی (WHO، یونسکو و ...) در معاونت تحقیقات وزارتخانه انجام می‌شود.

به گفته وی، در برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم مشارکت داریم و طی آن در فراخوان‌های مشترک حمایت از طرح‌های پژوهشی با کشور‌های سوئیس، آلمان و ترکیه در حال همکاری هستیم. با کشور آلمان نیز برای روز علم ایران و آلمان مشارکت داشتیم.

دکتر پناهی در زمینه همکاری با نهاد‌های بین‌المللی عنوان کرد: تعاملات دوجانبه باید با کمترین هزینه برای ما باشد. هم در تولید دیتا برای تصمیم‌گیری‌های کلان دنیا مشارکت داشته باشیم و هم بتوانیم از دیتا‌های دنیا استفاده کنیم؛ همچنین تا جایی که امکان دارد از طریق این همکاری‌ها فرصت‌هایی را برای کشور جذب کنیم.

به گفته وی، باید مراکز همکار به گونه‌ای رفتار کنند که برای حل مسائل کلان در منطقه روی مراکز تحقیقاتی همکار ما حساب شود.

او تاکید کرد: باید برای توسعه این همکاری‌ها تسهیلگر باشیم و تسهیلات نیز بدهیم تا مراکز همکار جهانی تحقیقاتی بهداشت هم تعدادشان بیشتر شود و بتوانند به تعهداتشان عمل کنند.

مرکز کاکرین ایران

دکتر مسگرپور با اعلام اینکه ایران تنها کشور منطقه خاورمیانه است که نمایندگی کاکرین را دارد، گفت: مجوز راه‌اندازی مرکز کاکرین ایران در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۵ به موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) وابسته به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعطا شده است.

او خاطرنشان ساخت: کاکرین با جمع‌آوری و تحلیل بهترین شواهد پژوهشی به درمانگران کمک می‌کند تا بهترین تصمیم بالینی را برای بیمار خود اتخاذ کنند و به بیماران کمک می‌کند تا نسبت به درمان خود آگاهانه تصمیم بگیرند.

او با بیان اینکه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی در سایت کاکرین ثبت شده است، گفت: از ۸ هزار سند موجود در سایت کاکرین ۲۹۴۶ به فارسی ترجمه شده است که اتفاق خوبی است.

وی همچنین با اشاره به مقاله‌ای که دستاورد‌های مرکز کاکرین ایران را تشریح کرده است اعلام کرد: تاکنون ۱۷۲ ویدئو آموزشی کاکرین در کانال آپارات بارگزاری شده که بیش از ۲۱ هزار بار بازدید داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید سهم پژوهشی ما در دنیا بیشتر شود، گفت: در تحقیقات نباید ایزوله شویم. باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌ها را با استفاده از داده‌های بین‌المللی انجام دهیم و نتایج آن را هم در عرصه بین‌المللی منتشر کنیم.

منبع: روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس / پورمحمدی گفت که سر قرار می رود

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/تشکر پزشکیان از محمد خاتمی

جای خالی بازنشستگان تامین اجتماعی در لیست افزایش حقوق

فیلم/قالیباف: تا پایان ادامه خواهم داد

پشت پرده‌های توقف کرسنت؛ از روایت پورمحمدی درباره زیان سنگین برای کشور تا پاسخ زنگنه به جلیلی

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

بیژن زنگنه خطاب به جلیلی و زاکانی درباره موضوع «کرسنت»: داداش! من حریفتم چرا فرار می‌کنی؟

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

آخرین نظرسنجی ایسپا از شانس نامزد‌ها در انتخابات

رکوردشکنی قیمت میوه در خرداد ماه امسال

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

آخرین مهلت کاندیدای ریاست جمهوری برای تبلیغات

روش عجیب افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ شد + عکس

حرکت قطار ادعا‌های فضایی اصولگرایان بیرون از ریل؛ دولت بعد چطور تاوان این وعده‌ها را می‌دهد؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت بازار سرمایه به دوران رونق

قیمت سکه و طلا + جدول

غلبه هیجان انتخاباتی در بازار ارز

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

آوار ویرانی دعوای شخصی جلیلی با روحانی بر منافع ملی ایران؛ چگونه اف‌ای‌تی‌اف سفره مردم را کوچک کرد؟

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آرایش صعودی بازار طلا

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

مناظره بانیان وضع موجود با دولت روحانی / نامزد‌های پوششی-روکشی در این انتخابات سپر بلا شدند

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

خیال خام قالیباف برای بیرون کشیدن دولت از اقتصاد/ واگذاری هر شرکت دولتی یعنی جمع کردن سفره هزاران ذی‌نفع

معرفی یک رژیم غذایی موثر برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

عکس/استایل زیبای نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی

عکس/تیپ شیک مائده سریال زخم‌کاری در یک مراسم رسمی

عکس/سلفی جواد عزتی و خانم بازیگر در پشت‌صحنه زخم کاری

حساسیت دلار به انتخاب رئیس جمهور آینده بالا رفت/ دولت بعدی نباید با حراج سکه به بازار جهت دهد/ مردم وعده طلایی زاکانی را شوخی می‌دانند

تصویری از زوج بی‌حاشیه سینمای ایران که وایرال شد

فیلم/حضور پزشکیان بر مزار شهید وطن سردار سلیمانی

اینفوگرافی/در آخرین مناظره انتخاباتی چه کسی مورد توجه بود؟

عکس/حمایت نماینده سیلی زن از قالیباف

عکس/این خوش سلیقگی کار کیست؟!

عکس /مهدوی‌کیا مهمان ویژه مراسم فیفا

عکس/توئیت انتخاباتی دختر سردار سلیمانی

محدودیت تازه و خبرساز برای مسافران حج

رئیس موسسه مصباح یزدی: جلیلی گزینه ماست

عکس/کنایه مهاجرانی به اشتباه دوباره قاضی‌زاده

تحریم‌های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

فیلم/ظریف: اجازه نخواهیم داد اقلیت بر اکثریت حکومت کند

عکس/کنایه سنگین محمد فاضلی به نامزد‌های پوششی

عکس / لباس متفاوت قالیباف برای حضور در تبریز!