اقتصاد ۲۴ - عباس تابش در ابتدای جلسه با اعلام ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها طی این هفته، عنوان داشت: این تصمیم از سوی وزارت صمت و با تاکید مقام عالی وزارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده میباشند.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هدف از اجرای این طرح را شفافسازی قیمتها و بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان دانست و اظهار داشت: درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخهای رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیتهای طرح مذکور خواهد بود.
تابش در ادامه افزود: قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمتهایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطهها و فروشگاه گذاشته میشود و درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث میشود که دست واسطهها کوتاه شود و قیمتهای کاذب از میان برود.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح، فروشگاههای زنجیرهای باید برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسهها حذف کنند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
به گفته تابش این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی، چون دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوهها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و ۷ قلم کالاهای سرمایهای شامل انواع لوازم خانگی کوچک وبزرگ مانندغذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی میباشد.
وی گفت: تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی میشود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.
تابش متذکر شد: شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، حذف واسطههای غیر ضرور از دیگر مزایای اجرای این طرح میباشد.
معاون وزیر صمت با اشاره به الزامات بهبود نظام توزیع تصریح کرد: متولیان فروشگاهها در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیفهای غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصد و در قالب طرحهای تخفیفی و حراج عرضه میکنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاهها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالاها مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش میرساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی میرسید و مصرف کننده هیچ سودی نمیبرد.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: این تصمیم بر اساس ضرورت شفاف سازی و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت در بازار و همچنین لزوم اطلاع رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان است.
منبع: روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان