تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

بازخوانی انفجار‌های گاز درتبریز

آمار انفجار‌های گاز و قربانیان این حوادث در تبریز طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است و کارشناسان وجود مشاغل خانگی حادثه ساز در مناطق مسکونی را مهم‌ترین عامل این موضوع می‌دانند.

بازخوانی انفجار‌های گاز درتبریز

اقتصاد۲۴- صدای مهیب انفجار گاز در تبریز، این خبری بود که سه شنبه شب هفته گذشته در تمام رسانه‌های داخلی منعکس شد. در انفجار یک ساختمان ۵ طبقه به طور کامل تخریب شد و ۱۵ نفر مصدوم و ۵ نفر کشته به همراه داشت.

حادثه‌ای که با وجود اینکه هر ساله رخ می‌دهد، اما این بار لحظات تلخی را در طولانی‌ترین شب سال در تبریز رقم زد. البته این پایان کار نبود و روز چهارشنبه هفته گذشته نیز در یک حادثه دیگر انفجار گاز در منطقه حکم آباد تبریز چند واحد مسکونی تخریب و چند نفر دیگر نیز مصدوم شد.

همواره علل مختلفی در انفجار‌های مهیب گاز دخیل است که وجود شغل‌های خطرناک و حادثه ساز در اطراف منازل مسکونی، عدم رعایت نکات ایمنی، عدم استفاده از سنسور‌های هشدار دهنده نشت گاز و هم‌چنین استفاده از شیلنگ‌های غیراستاندارد و کپسول‌های گاز در زمره مهم‌ترین عواملی است که حوادث تلخی را به بار می‌آورد.

جزئیات جدیدی از مراحل آواربرداری حادثه انفجار

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انفجار مهیب ساختمان پنج طبقه در آخر عباسی، منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از ساکنان شد و پنج ایستگاه عملیاتی آتش نشانی تبریز به عملیات پرداختند.

اکبر دشتی ادامه داد: این حادثه عصر روز سه شنبه ۳۰ دی ماه در اثر انفجار مهیب در طبقه همکف این ساختمان رخ داد که چهار طبقه مسکونی را تخریب و ساکنان را در زیر آوار بسیار سنگین آهن و بتن گرفتار کرد.

وی افزود: به محض گزارش وقوع این حادثه به سازمان آتش نشانی و اطلاع از شدت خسارات این انفجار همزمان، پنج ایستگاه عملیاتی آتش نشانی و تجهیزات خاکبرداری نیز برای افزایش میزان روند اجرای عملیات به محل حادثه اعزام شد.


بیشتر بخوانید: تخریب چند خانه در تبریز بر اثر انفجار گاز


دشتی گفت: اجرای عملیات‌های آوار به دلیل ضرورت دقت و حساسیت در مراحل آوار برداری، لازم است با بررسی‌های بیشتری انجام شود که این حادثه با رعایت وضعیت ریزش طبقه‌ای و نفرات گرفتار با مدنظر قرار دادن اصول ایمنی و فعالیت بیش از ۱۰۰ نفر آتش نشان، این عملیات در مرحله اجرا قرار گرفت.

وی افزود: تیمی از آتش نشانان عملیات بررسی محل حادثه را بر عهده داشتند و تیمی دیگر نیز آوار برداری لایه‌ای این ساختمان تخریب شده را ادامه دادند که در اولین تلاش‌ها موفق به یافتن پیکر بی جان پسر ۱۸ ساله شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز توضیح داد: به دلیل حجم بالای آوار این ساختمان و احتمال ریزش کامل ساختمان مجاور که در حال ریزش بود و خطرات جانی حتمی برای آتش نشانان به همراه داشت، نیروی‌های عملیاتی با وجود سرمای سوزناک، اجرای این عملیات را همچنان با رعایت اصول دقیق آوار برداری ادامه داده و حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح فردای آن روز حادثه، موفق به یافتن دو تن دیگر از محبوسین حادثه شدند.

آواربرداری جزو عملیات سخت آتش نشانی است

وی ادامه داد: حادثه آوار جزو عملیات‌های بسیار سخت آتش نشانی است، که این عملیات نیز به دلیل احتمال ریزش ساختمان مجاور تخریب شده، تهدید جانی بسیار مهمی برای آتش نشانان بود که این عملیات با فرماندهی واحد و اجرای آوار برداری مرحله‌ای، بدون صدمات جانی برای آتش نشانان و سایر شهروندان به اتمام رسید.

دشتی افزود: در حادثه انفجار دیگری که روز یک دی ماه در خیابان حکم آباد تبریز رخ داد، سه باب ساختمان همجوار، تخریب و تعدادی از ساختمان‌ها هم دچار آسیب‌های ناشی از انفجار ازجمله شکستگی شیشه‌ها شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز ادامه داد: ۹۸ مورد انفجار گاز در سال گذشته و هم‌چنین، ۶۱ مورد انفجار گاز در شش ماهه اول سال جاری رخ داده است.

شهروندان اصول ایمنی را به دقت رعایت نموده و عواقب اقدامات سهل انگارانه را که موجب صدمات جانی و مالی برای خود و سایرین می‌شود، به خاطر بسپارند

وی گفت: در این حادثه خوشبختانه صدمات جانی خاصی وجود نداشت و اجرای عملیات این حادثه با ایمن سازی محل حادثه و توصیه‌های ایمنی خاتمه یافت.

دشتی بیان کرد: توصیه می‌شود، شهروندان اصول ایمنی را به دقت رعایت نموده و عواقب اقدامات سهل انگارانه را که موجب صدمات جانی و مالی برای خود و سایرین می‌شود، به خاطر بسپارند.

وی در پایان افزود: هم‌چنین بهترین کمک رسانی به نیرو‌های امدادی دوری شهروندان از محل حادثه و ایجاد فرصت فعالیت مناسب است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ۳۴ مورد انفجار در سال جاری منجر به دو فوتی و ۸۵ مصدوم شده است که در سال گذشته نیز، ۱۶ مورد انفجار با دو فوتی و ۲۷ مصدوم اتفاق افتاده بود.

فرزاد رحمانی ادامه داد: آژیر سنسور‌های گاز خانگی به هنگام افزایش میزان گاز متان در محیط منزل به صدا درمی‌آید، اما متأسفانه به دلیل عدم استفاده از این سنسور‌ها و عدم توجه کارایی، حوادث تلخی رقم می‌خورد.

وی افزود: اگر سنسور‌های گاز خانگی در منازل مورد استفاده قرار بگیرد از به وجود آمدن چنین حوادثی جلوگیری می‌شود، اما در این رابطه هیچ‌گونه اقدامی صورت نمی‌پذیرد و سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه، باید توجه بیشتری برای نصب سنسور‌های گاز خانگی در منازل داشته باشند.

رحمانی بیان کرد: یکی از علت‌های انفجار، استفاده از کپسول‌های غیر استاندارد برای گازسوز کردن خودروهاست که متأسفانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل غیراستاندارد بودن منجر به نشت گاز و انفجار می‌شود.

شغل‌های خطرناک و حادثه ساز در اطراف منازل مسکونی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: انفجار‌های گاز شهری زمانی رخ می‌دهد که فردی در داخل منزل نیست چرا که مونوکسید کربن، حاصل از ترکیب گاز شهری است و بنابراین، بو و طعم خاصی ندارد و از این رو باعث می‌شود اقدامات لازم به موقع انجام نگیرد و منجر به فوت افراد شود.

یکی از علت‌های انفجار استفاده از کپسول‌های غیر استاندارد است

وی ادامه داد: گاز شهری دارای بو است و اگر فردی در منزل نباشد و متوجه این بو نشود، منجر به نشتی گاز می‌شود و با انباشت گاز در فضای بسته، حتی یک جرقه کوچک منجر به انفجار خواهد شد.

رحمانی افزود: یکی از دیگر علل انفجار گاز، شغل‌های خطرناک و حادثه ساز در اطراف منازل مسکونی و استفاده از کپسول‌های گاز و کارپت است.

وی گفت: حادثه رخ داده در منطقه حکم آباد تبریز، ناشی از انفجار گاز شهری بود که خوشبختانه مصدومین به صورت سرپایی درمان شدند که اگر سنسور‌های مونوکسیدکربن در منازل وجود داشته باشد در صورت اعلام هشدار ناشی از انتشار گاز منوکسید کربن، از وجود چنین حوادثی جلوگیری می‌شود.

رحمانی در پایان گفت: بی احتیاطی و عدم رعایت مسائل ایمنی در ترکیب مواد شیمیایی است که منجر به ایجاد حوادث می‌گردد و از این رو مسائل ایمنی در تعمیرگاه‌ها و فضا‌های صنعتی است که همواره باید بدان توجه شود.

استفاده از شیلنگ غیر استاندارد

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علت دقیق وقوع انفجار در حادثه کوی بهشتی خیابان عباسی، تا زمان ارسال این خبر، هنوز از سوی کارشناسان ذی‌ربط اعلام نشده و لیکن براساس اعلام نظر برخی از مسئولین در مصاحبه با منابع خبری، انفجار ناشی از کپسول مورد استفاده در مغازه صافکاری واقع در طبقه پایین ساختمان تخریب شده بوده است.

غلامرضا قنبری ادامه داد: علت حادثه رخ داده در حکم آباد تبریز، براساس گزارش کارشناس این شرکت ناشی از انفجار گاز شهری است.

همواره شیلنگ‌های وسایل گازسوز باید از استاندارد کافی برخورد باشد و در فواصل زمانی متعدد، مورد بررسی قرار گیرد

وی بیان کرد: در پی بررسی‌های انجام گرفته توسط کارشناسان اداره گاز، استفاده از شیلنگ غیر استاندارد و هم‌چنین سهل انگاری مشترک در استفاده از گاز طبیعی و عدم استفاده ایمن از بخاری است.

وی افزود: همواره شیلنگ‌های وسایل گازسوز باید از استاندارد کافی برخورد باشد و در فواصل زمانی متعدد، مورد بررسی قرار گیرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردیده و علاوه بر آن، حتماً از بست ایمنی استفاده شود.

حوادثی که متأسفانه بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت توصیه‌های ایمنی رخ می‌دهد و هر ساله منجر به فوت هموطنان می‌شود در حالی که جلوگیری از چنین حوادثی، چندان سخت هم نیست و با رعایت توصیه‌های ایمنی می‌توان از وقوع چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد.

منبع: مهر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات