تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۱ دی ۱۴۰۰

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه (دندانپزشکی، معماری، مامایی)

زمان انتخاب رشته تحصیلی که می‌شود کم نیستند مشاورانی که سعی دارند که به دانشجویان آینده بقبولانند که دانشگاه محل تحصیل آنها هیچ نقشی در آینده آنها ندارد و مهم رشته انتخابی و تلاش برای موفقیت در آن است!

اقتصاد ۲۴- زمان انتخاب رشته تحصیلی که می‌شود کم نیستند مشاورانی که سعی دارند که به دانشجویان آینده بقبولانند که دانشگاه محل تحصیل آنها هیچ نقشی در آینده آنها ندارد و مهم رشته انتخابی و تلاش برای موفقیت در آن است! حقیقت این است که محل تحصیل شما برخلاف آنچه برخی مشاور نما سعی دارند به شما بگویند به شدت در آینده شما تاثیر دارد. قاعدتا یک دانشگاه پر آوازه از اساتید بهتر و دانشمندتر، محیطی جذاب‌تر، رتبه علمی بالاتر و ... برخوردار است. همچنین پس از فارغ التحصیلی به هنگام تلاش برای یافتن شغل، تاثیرات بسیار مثبتی در رزومه و مصاحبه‌های شما خواهد داشت‌.

بی شک خواندن رشته‌ای که به آن علاقه دارید شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند اما نه در هر دانشگاهی! به همین خاطر است که بسیاری ترجیح می‌دهند برای تحصیل مهاجرت کنند و در میان کشورهای مقاصد مهاجرین تحصیلی، تحصیل در ترکیه به عنوان کشوری اروپایی انتخاب بسیاری از دانشجویان خارجی و ایرانی است. اگر شما نیز تصمیم به مهاجرت برای تحصیل در ترکیه گرفته‌اید باید گفت که تصمیم بسیار فوق العاده‌ای گرفته‌اید. اگر که قصد دارید در مورد تحصیل در ترکیه، مزایای آن و رشته‌های پرطرفدار در ترکیه اطلاع یابید تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

مزایای تحصیل در ترکیه

ترکیه به دلیل مزایای بسیاری که در ادامه عنوان خواهد شد برای دانشجویان ایرانی یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده

ترکیه به لحاظ ژئوگرافیکال یک کشور نیمه اروپایی و نیمه آسیایی به حساب می‌آید. بخشی از ترکیه که در قاره آسیا قرار دارد دارای مرز خاکی با کشور ایران است. این همسایگی از جهات بسیاری به سود دانشجویان ایرانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند‌. به عنوان مثال زمان و هزینه کم پرواز از این دست مزایاست. معمولا یک پرواز از تهران تا استانبول حدود ۳ ساعت طول می‌کشد و قیمت پرواز به ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی به طرز قابل توجهی کم‌تر است.

فرهنگ مشابه

معمولا کشورهایی که در همسایگی یکدیگر قرار دارند از لحاظ فرهنگی شباهت بسیاری دارند. همچنین گرچه ترکیه دین رسمی را منصوب نکرده است اما دولت آن عنوان می‌دارد که ۹۹ درصد جمعیت آن مسلمان هستند. داشتن دین مشترک سبب می‌شود زندگی در جامعه‌ای دیگر بسیار راحت‌تر و با چالش‌های فرهنگی کم‌تری برخوردار باشد.

شرایط تحصیلی مناسب

دانشگاه‌های ترکیه از لحاظ علمی و امکانات در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در بسیاری از آن‌ها وجود دارد که یک پوئن مثبت به حساب می‌آید. شهریه دانشگاه‌های دولتی آن بسیار ناچیز است و شهریه دانشگاه‌های خصوصی آن نیز به دلیل تفاوت کم واحد پول ترکیه و ایران یعنی لیره و ریال، مبلغی تقریبا مشابه با دانشگاه‌های غیردولتی ایران است. گرچه این مبلغ بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است اما تفاوت فاحشی با شهریه‌های ایرانی ندارد. همچنین هزینه زندگی و اجاره‌خانه در این کشور نیز کمی بیشتر از ایران و غیرقابل مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است. بورسیه‌هایی نیز برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته می‌شوند که به کم شدن مخارج آن‌ها کمک شایانی می‌کنند.

تحصیل در ترکیه، چگونه؟

شما می‌توانید در هر مقطعی از دوره دانشجویی خود که باشید از کارشناسی گرفته تا دکتری برای تحصیل در ترکیه اقدام نمایید. خوب است بدانید ایرانیان برای مهاجرت به ترکیه به طور موقت نیازی به ویزا ندارند و این دور بودن از دردسرهای گرفتن ویزا از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه است. شما برای تحصیل در ترکیه تنها به یک پاسپورت و بلیط هواپیما احتیاج دارید البته موارد دیگری نیز هستند که در ادامه درباره آنها توضیح خواهیم داد.

در ابتدا شما باید پذیرش یکی از دانشگاه‌های این کشور را بگیرید. برای قبولی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه باید در آزمونی تحت عنوان YÖS شرکت کنید؛ یوس مخفف عبارتی ترکی به معنی "آزمون داوطلبین خارجی متقاضی تحصیل در ترکیه" است. در صورت عدم قبولی در این آزمون، شما می‌توانید شانس خود را برای قبولی دانشگاه‌های خصوصی این کشور امتحان کنید. پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بر اساس معدل است و شانس قبولی بسیاری از داوطلبین بالا خواهد بود.

جهتب ثبت نام و اطلاعات بیشتر در مورد کلاس یوس در سایت آکادمی حصاری بخوانید

شما در هر مقطعی که باشید پس از قبولی در دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در مقطع بعدی در کشور ترکیه باید تمامی مدارک و ریز نمرات خود را به صورت ترجمه شده، مدارک آزمون‌های معتبری نظیر آیلتس، تافل و یا SAT به همراه داشته باشید. گواهی تمکن مالی نیز از مواردی است که به خصوص برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به آن نیاز خواهید داشت. قاعدتا تحصیل در ترکیه، آن چنان پیچیده و نیازمند مدارک عجیب و غریب نیست و این را هم می‌توان یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور دانست.

 

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در ترکیه

در ادامه به معرفی ۴ مورد از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه می‌پردازیم که ممکن است شما هم متقاضی آن‌ها باشید.

  • معماری

معماری از آن رشته‌های جذاب و پرطرفدار است که حداقل هر کسی در زندگی یک بار به تحصیل در آن فکر کرده است. شانس تحصیل معماری در ترکیه یعنی کشوری دارای تاریخچه غنی و دارای آثار باستانی پر قدمت، شانسی است که نصیب هر شخصی نمی‌شود. شما می‌توانید در مقاطع مختلفی از این رشته به تحصیل در ترکیه مشغول شوید. خوب است بدانید شرکت‌های موفق و بسیاری در حوزه معماری در این کشور دجود دارند که با استخدام در آن‌ها می‌توانید برای کسب ویزای دائم این کشور نیز اقدام کنید.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته معماری در ترکیه کلیک کنید

  • دندانپزشکی

دندانپزشکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در ایران است. به دلیل رقابت تنگاتنگ بر سر این رشته، بسیاری از علاقمندان آن از تحصیل در آن باز می‌مانند. اما عدم قبولی در کنکور تجربی، پایان راه نیست. شما می‌توانید نه تنها در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بلکه از طریق معدل خود نیز در دانشگاه‌های خصوصی آن به تحصیل رشته دندانپزشکی مشغول شوید. این رشته که در طی ۵ سال و ۱۰ ترم ارائه می‌شود بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند. ارائه کارت طبابت بین المللی از  مزایای قابل توجه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه است.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه کلیک کنید

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های پیراپزشکی است که در ۸ ترم ارائه می‌شود. فارغ التحصیلان این رشته به دلیل بازار کار به شدت خوب این رشته، نگرانی از بابت اشتغال پس از تحصیل ندارند. وضعیت فارغ التحصیلان این رشته در ایران و ترکیه به شدت خوب است. تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه با مزیت شهریه پایین این رشته و ارائه آن در اکثریت دانشگاه‌های این کشور همراه است. همچنین خوب است بدانید به دلیل عدم محدودیت اشتغال افراد خارجی در ترکیه، شما می‌توانید با تحصیل فیزیوتراپی ماندگاری خود را در این کشور تا حدودی تضمین کنید.

  • مامایی

مامایی از آن دسته رشته‌هایی است که به دلیل هدف اصلی آن، مقدس به شمار می‌آید. فارغ التحصیلان مامایی در جامعه ایران و ترکیه مورد احترام هستند. فارغ التحصیلان‌ مامایی برای همیشه و تا ابد در هر جایی که باشند بیکار نخواهند ماند و به دلیل تمایل فطری به زاد و ولد، برای یک ماما همیشه بازار کار خوبی وجود خواهد داشت. هزینه‌ شهریه مناسب را می‌توان از مزایای تحصیل مامایی در ترکیه دانست.

 

آموزشگاه زبان آکادمی حصاری

همانطور که خواندید برای تحصیل در ترکیه به مدارکی نیاز دارید که هیچکدام به زبان فارسی نخواهند بود. به عنوان مثال آزمون ترکی زبان YÖS، آزمون انگلیسی زبان SAT، آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی نظیر IELTS و TOFEL. آمادگی و موفقیت در این آزمون‌ها لازمه تحصیل در ترکیه هستند و شما می‌توانید جهت آمادگی برای آن‌ها در دوره‌ها تخصصی هر کدام در آموزشگاه زبان حصاری شرکت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌ها و ثبت نام در آن‌ها می‌توانید به سایت آکادمی حصاری به نشانی اینترنتی https://hesari-academy.com/ مراجعه نمایید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جان کمپبل کیست؟/ برجسته‌ترین اقتصاددان حوزه مالی

سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد