تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۷ دی ۱۴۰۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

درآمدزایی چندبرابری از گردشگر خارجی در مقابل فروش نفت

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی گفت: کشور ما به لحاظ زیبایی، اقلیم، تنوع فرهنگی و آثار باستانی یکی از بی‌نظیرترین کشور‌ها نه تنها در خاورمیانه بلکه در جهان است، اما به دلیل اینکه زیرساخت نداریم، تکلیف‌مان با رفت و آمد گردشگران خارجی مشخص نیست.

گردشگر خارجی

اقتصاد ۲۴ - طبق گفته کارشناسان گردشگری، درآمد گردشگری ترکیه فقط از یک استانش دو برابر درآمد نفتی ایران است. در سال ۲۰۱۹ بیشترین گردشگران خارجی ترکیه به آنتالیا سفر کرده‌اند که این رقم ۱۶ میلیون نفر بوده است و در سال ۲۰۲۱ با توجه به شیوع بیماری کرونا این رقم به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده که درآمدی بالغ بر ۷ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که کل درآمد ارزی از فروش نفت کشور ما هم اکنون به دلیل تحریم‌ها، حدود ۳ الی ۴ میلیارد دلار است، در صورتی که ایران کشوری با ظرفیت‌های متعدد گردشگری است که این آمار نشان از عدم‌استفاده مناسب از ظرفیت‌ها می‎‌دهد و همچنان به نفت به عنوان محل درآمدزایی اصلی کشور نگاه می‌شود.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: ما در حوزه گردشگری چند مشکل اساسی داریم؛ یکی اینکه تکلیف ما با رفت و آمد خارجی‌ها مشخص نیست که چرایی آن را باید بخش فرهنگی کشور پاسخگو باشد. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا ما فرهنگ، آداب و رسوم و حجاب کسی که به عنوان گردشگر وارد کشورمان می‌شود را می‌پذیریم، یا اینکه می‌خواهیم آن‌ها با چهارچوب فکری ما رفتار کنند.

وی افزود: دوم اینکه ما زیرساخت نداریم؛ وقتی گفته می‌شود درآمد گردشگری ترکیه بیشتر از درآمد ارزی فروش نفت کشور ما است، یکی از دلایل آن مجهز بودن حتی کوچکترین شهر‌های آن‌ها به فرودگاه، هتل و سایر امکانات است. ترکیه در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری دارد و حتی برای کوچکترین جاذبه‌های کشورش، پول خرج کرده است.

نماینده مردم تربت جام با اشاره به چهارفصل بودن ایران، تصریح کرد: کشور ما به لحاظ زیبایی، اقلیم، تنوع فرهنگی و آثار باستانی یکی از بی‌نظیرترین کشور‌ها نه تنها در خاورمیانه بلکه در جهان است، اما به دلیل اینکه زیرساخت نداریم، تکلیف‌مان با رفت و آمد گردشگران خارجی مشخص نیست. از سوی دیگر، فضای فرهنگی علیه ایران در جهان وجود دارد و کشور ما را ناامن، پر از خشونت و مشکلات متعدد امنیتی معرفی می‌کنند. این موضوع باعث شده ما نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده لازم را ببریم.

نایب رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس اظهار کرد: غیر از این موارد، بخش خصوصی را نیز در حوزه گردشگری تقویت نکرده‌ایم. بنده به عنوان نماینده مجلس بار‌ها پای صحبت کسانی که می‌خواهند بوم‌گردی راه‌اندازی کنند، نشسته‌ام؛ این افراد برای دریافت وام، برق، آب و تمام امکاناتی که می‌خواهند، باید از هفت خوان رستم عبور کنند، در حالی که کشوری مثل ترکیه، مالزی یا کشور‌های اروپایی که گردشگر جذب می‌کنند اگر کسی بخواهد در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کند، مورد حمایت قرار می‌گیرد، تشویق می‌شود و به او تسهیلات ارزان‌قیمت می‌دهند.


بیشتر بخوانید: سازمان منطقه آزاد قشم دنبال تعریف جدیدی از همکاری با کشور‌های خارجی در حوزه گردشگری است


رحیمی‌جهان‌آبادی گفت: در کشور ما وضعیت کسانی که می‌خواهند هتل یا رستوران بین‌راهی بسازند یا بوم‌گردی ایجاد کنند، سخت است و کمتر حمایت می‌شوند. ما علاوه بر عدم‌حمایت و نبودزیرساخت و هم مشخص نبودن تکلیف‌مان با رفت و آمد خارجی‌ها، قوانین دست و پا گیر هم داریم. باور بنده این است که باید تبادل فرهنگی در کشور بازتعریف شود، ضمن اینکه مسلمان هستیم و شئونات اسلامی برای ما مهم است و به عنوان یک انسان معتقد دوست داریم در چهارچوب اسلام زندگی کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث تبادل فرهنگی باید بپذیریم که جهان، فرهنگ‌های مختلف دارد، اظهار کرد: جهان، ادیان، مذاهب و دیدگاه‌های مختلف دارد و ما نمی‌توانیم همه جهان را در قالب تفکر خود در نظر بگیریم و از گردشگران خارجی بخواهیم مثل تفکر ما رفتار کنند؛ همانطور که برعکس این موضوع هم برای ما قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: اکثر کشور‌های خارجی به فرهنگ، پوشش و رفتار ما احترام می‌گذارند، البته ممکن است یکسری چارچوب‌های کلی برای نظم اجتماعی داشته باشند، اما چهارچوب‌هایی که ما برای جامعه ایرانی تعریف می‌کنیم، دقیقاً شرایطی ایجاد کرده که خیلی‌ها قید سفر به ایران را می‌زنند و این موارد، نکاتی است که باعث شده آمار درآمد ما از حوزه گردشگری دچار این وضعیت شود.

وی افزود: به نظر بنده آقای ضرغامی باید از توان نخبگان دانشگاهی، ظرفیت‌های مجلس و ظرفیت‌های مختلف بهره بیشتر ببرد. بنده به عنوان نماینده مجلس حدود دو ماه است برای پیشنهاد برگزاری یک جلسه بین وزرای گردشگری کشور‌های آسیایی، منتظر ملاقات با آقای ضرغامی هستیم و هنوز فرصت ملاقات به من نداده است.

رحیمی‌جهان‌آبادی تصریح کرد: بنده، رییس هیات ایران در بین‌المجالس آسیا هستم که قرار است در حوزه گردشگری، یک اجلاسی برگزار کنیم و در آن اجلاس، وزرای گردشگری آسیایی را در ایران جمع کنیم که هم فرصت‌های گردشگری را در ایران معرفی کنیم و هم یک تبلیغ تلویزیونی در آسیا انجام دهیم و به یک جمع بندی در حوزه آسیا برسیم. من این پیشنهاد را با دبیر کل مجمع پارلمانی آسیا نیز مطرح کردم که ایشان هم نظر مساعد دارد، اما در سفری که همراه رییس جمهور به تاجیکستان داشتیم، درخواست ملاقات با آقای ضرغامی داده‌ام که نه تنها در این دو ماه وقت ملاقات نداده، حتی تماس تلفنی هم جواب نمی‌دهد.

این نماینده استان خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشورمان در حوزه گردشگری گفت: ما فرصت‌های بسیاری در صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی، تولیدات معدنی، گردشگری و خیلی از ظرفیت‌های دیگر داریم که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. یک بشکه نفت ما رقمی بین ۴۰ تا ۶۰ دلار فروخته می‌شود و حتی این رقم ۱۵ دلار هم بوده است. این در حالی است که اگر یک گردشگر وارد کشور شود، حداقل بین ۳ تا ۴ هزار دلار برای کشور سود خالص دارد، یعنی یک گردشگر معادل چند بشکه نفت به لحاظ اقتصادی برای ما درآمد دارد.

وی به سفری که چندی پیش به کشور پرتغال داشته اشاره و اظهار کرد: هیات پارلمانی ما را برای بازدید به یکی از شهر‌های کوچک این کشور که به اندازه یک دهکده بود بردند که قرار است یک مرکز اسلامی در آنجا احداث شود. نکته جالب توجه این است که این شهر کوچک به اندازه یک استان کشور ما ظرفیت گردشگری به لحاظ زیرساخت، حمل و نقل و امکانات مختلف داشت که روزانه صد‌ها نفر گردشگر از آنجا بازدید می‌کردند که هر کدام چندهزار دلار برای آنجا درآمدزایی داشتند.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: ایران، اقلیم‌های متنوعی دارد و هر استان کشور ما به لحاظ تفاوت‌های فرهنگی، زیبایی‌های خود را دارد که تفاوت‌های جغرافیایی با همدیگر دارند که هر کدام دارای صنایع دستی مختلف و متنوع هستند، تا جایی که گردشگرانی که به ایران سفر داشتند به دیگران نیز توصیه می‌کنند به ایران سفر کنند، اما ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب

تایید تذکر رهبری درباره مساله گشت ارشاد و حجاب

عقب نشینی طلای ۱۸ عیار تا این قیمت

ناراحتی حسن یزدانی از حذف تیلور

چگونه از کرمانشاه تا مشهد برویم؛ زمینی یا هوایی؟

دست بالای تعطیلی شنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس

فیلم/عشق امیرعلی نبویان برای بهار اشکش را درآورد

وکیل توماج صالحی از حکم موکلش خبر ندارد

پشت پرده یک پتروشیمی تعطیل؛ مراتع میانکاله همچنان در وضعیت بلاتکلیف

کاهش قیمت خودرو در بازار شتاب گرفت

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ جنوب تهران سالی ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد!

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می شود؟

بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

رشداقتصادی روسیه رقم خورد

فیلم / رشد جریان آکادمی، خطرناک‌تر از پایداری‌ها در کشور

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

کارگران در ایران قدرت چانه‌زنی ندارند!

فیلم/ پسران خاوری در تورنتو کانادا با پول مردم ایران چه می‌کنند؟

فیلم/ اعتراف عجیب ذوالنوری: نفهمیدیم درباره موضوع بازنشستگی به چه رأی می‌دهیم!

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

وام کارتخوان بانک ملی

تصویب طرح قانون مهسا در سنای آمریکا

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحصن دانشجویان در آمریکا برای توقف جنگ علیه غزه+ عکس

کارنامه زندگی حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق

فیلم/افشاگری مهناز افشار از روابط قبل از ازدواجش!

تحریم و تورم، عوامل دوگانه افزایش قیمت دلار

اکران خصوصی فیلم سینمایی مست عشق

فیلم/ رهبر انقلاب: ملت ایران تسلیم زورگویی تحریم نمی شود

فیلم/ جاری شدن سیل در شهر زرند کرمان

سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد+ عکس