اقتصاد۲۴ - محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ضمن قدردانی از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان جهت برگزاری این نشست، گفت: انجام فرآیندهای توانمندسازی بسیار دشوار و نیازمند صرف وقت و برنامهریزی دقیق است. در جلسات مختلف هم بر اهمیت این مقوله بسیار تاکید شده است. به دنبال آن هستیم تا اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان توانمندی لازم را جهت ارتباط با صنعت متناظرشان پیدا کنند.
او تاکید کرد: توانمندسازی نحوه تعامل دانشگاه با صنعتو جامعه برای درآمدزایی در دانشگاه نیست. منابع اخذ شده از صنعت جهت طرحهای تقاضا محور دریافت میشود در جهت انجام طرحهای مورد نیاز صنعت و جامعه هزینه میشود.
دکتر منظم با بیان اینکه قرار است تلاش کنیم سطح کیفی کلاسهای آموزشی را بالا ببریم، گفت: باید اساتید و دانشجویان به دلیل ارتباط با صنعت توانمندتر ظاهر شوند و محققان ما از طریق تعامل با صنعت و جامعه متناظر حوزه تخصصی پایاننامهها، طرحها و پروژههایی را انجام دهند که در راستای نیازهای اساسی صنعت و جامعه باشد.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با یادآوری اینکه توانمندسازی فقط به معنی برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی نیست، گفت: باید در بستههای توانمندسازی زوایای مختلف این مسئله را در نظر بگیریم و فقط معطوف به آموزشهای کلاسیک نباشیم. یکی از مهارتها و نکاتی که برای ارتباط با صنعت مهم است مسائل فرهنگی جامعه است و همینطور بخشی به توانمندیهای ذاتی افراد مربوط است. طبق تجربه اساتیدی که ارتباط بهتری با دانشجویان شان دارند معمولا بهتر میتوانند با صنعت هم ارتباط داشته باشند.
او ضمن دعوت از همه دانشگاههای علوم پزشکی برای طرح نظرات و ایدههایشان افزود: تدوین یک برنامه عملیاتی کارا و مفید نیاز به مشارکت همه بازیگران دارد تا از زوایای مختلف مسئله بررسی گردیده و نظرات به اشتراک گذاشته شود.
دکتر شغلی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در ادامه هدف این نشست را پرداختن به مقوله توانمندسازی دانست و گفت: تحول در ماموریتها و رویکردهای اساسی دانشگاههای علوم پزشکی پیشنیاز اتحاد با کسب و کارهاست. بازتعریف ماموریت و رسالت دانشگاهها و گنجاندن مفهوم ارتباط با صنعت در ماموریت ذاتی دانشگاهها در قالب دانشگاههای ارزش آفرین باید هدفگذاری شود.
دکتر شغلی افزود: باید استراتژی داشته باشیم تا زاویه موجود میان دانشگاهها و صنایع را کاهش دهیم. دانشگاهها از کسب و کارها غفلت کردند، ولی اکنون باید پیشرو باشیم.
او با بیان اینکه دانشگاهها باید از مرحله رشدگرا به مرحله تمایز گرا برسند، گفت: زمان آن است که گسترش ابعاد فیزیکی دانشگاهها را باید کنار بگذاریم. به بلوغی نیاز داریم تا دانشگاهها نسب به یکدیگر در ماموریتهایشان متمایز شوند؛ لازمه این امر تغییر بنیادین در استراتژی توسعه دانشگاهها از خودمحور به سمت دانشگاههای رشددهنده است که لازمه آن حرکت از دانشگاه درونگرا به برونگرا است.
دکتر شغلی با بیان اینکه درک یکسان و اشتراک مفاهیم توانمندسازی از اصول اولیه است، گفت: طراحی نقشه راه با دو رویکرد اصلی است یکی اینکه تیمهای درون دانشگاه شکل بگیرد و دیگری ورود دانشگاه به توانمندسازی است. هیات علمی آگاهی یابد و با نگاه مثبت به مقوله صنعت شروع به فعالیت کند و دانشگاه را به سمتی هدایت کنند تا وارد اتحاد با کسب و کارها شوند.
در ادامه دکتر زهرا کرمی از دانشگاه علوم پزشکی زنجان برنامه عملیاتی مهارت افزایی اعضای هیات علمی و مدیریتی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کشور در جهت تقویت کمی و کیفی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه با استفاده از مدل مدیریت نتیجه گرا را برای حاضران در این نشست مجازی تشریح کرد.
منبع: روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت