تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

مردم، گرفتار در سیل و مسئولان در ذوق بالگرد سواری!

مردم همگی ناراضی هستند، امکانات کم است، اما مسئولان در مناطق سیل زده در حال بالگرد سواری و تردد از شهری به شهر دیگر هستند!

وضعیت مردم گرفتار در سیل

اقتصاد ۲۴- تا کمر در داخل آب است و هلال احمر، کمیته امداد، مسئولان شهری و همه را دزد خطاب می‌کند. او چیزی برای از دست دادن ندارد و دو فرزندش و همه زندگی اش زیر آب هستند. اعتراض دارد که چرا هیچ‌کس به داد او نرسیده است. این زن تنها معترض سیلاب و خرابی‌های اخیر نیست. ده‌ها فیلم، توییت و عکس از اعتراض مردم شهر‌های سیل زده جنوب کشور تنها در ۷۲ ساعت گذشته منتشر شده است. بسیاری می‌گویند هیچ امدادرسانی به آن‌ها نشده است و بقیه می‌گویند که اگر اینگونه باشد هیچ امیدی به درست کردن دوباره زندگی خود ندارند.

بیشتر از یک هفته است که سامانه بارشی در جنوب کشور فعال شده است و مناطقی از ۵ استان کشور را درگیر سیل و سیلاب کرد. سیلی که ۱۰ کشته و هزاران بی خانمان برجای گذاشته است. هنوز با گذشت هفت روز مناطقی از استان‌های کرمان و هرمزگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و امدادرسانی خوبی برایشان انجام نشده است.

چقدر باران بارید؟

محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش باران در استان‌های درگیر سیل به اندازه یک سال آبی آن مناطق بوده است، گفت: بیشترین بارش در استان هرمزگان با ۲۴۷ میلیمتر ثبت شد. بعد از آن بیشترین بارش‌ها در شهر‌های استان فارس، بوشهر و کرمان است.

وی در مورد بارش در چابهار گفت: بارش‌ها در این شهر در روز‌های اخیر کمتر از هرمزگان بود. البته در روز‌های قبل این منطقه باران بسیار خوبی را دشت کرد که متاسفانه تبدیل به سیل شد.

کارشناس هواشناسی در مورد اینکه با این بارش‌ها چه میزان کمبود آب جبران شد، با اعلام اینکه جبران کمبودی در کار نبود، تاکید کرد: درست است که در برخی مناطق به اندازه یکسال باران باریده است، اما به علت عدم مدیریت روان‌آب‌ها، ذخیره سازی مناسبی صورت نگرفته است.

مردم سیل زده عصبانی هستند

بسیاری از مردم مناطق سیل زده به خصوص در رودان هرمزگان، منوجان، دیر بوشهر، چابهار و کنارک از نبود مدیریت واحد و کمبود امکانات بسیار عصبانی هستند. یکی از اهالی منوجان با بیان اینکه ۴۸ ساعت بعد از سیل کسی به روستا‌های ما سر نزد، گفت: خانه ما خراب شد و اموالمان زیر آب رفت، اما انگار برای کسی مهم نبود، انگار ما در این نقطه ایران فراموش شده ایم.

یکی از فعالان توئیتری جنوب کشور از عدم رسیدگی به مردم کرمان انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: مردم هنوز در میان گل و لای و آب هستند و کسی به فریادشان نمی‌رسد. تا کی باید امدادرسانی در کشور اینگونه باشد.

این درحالیست که در تمام استان های سیل زده، مردم عصبانی هستند و هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات و کمبودهایشان وجود ندارد. در تمام فیلم ها مشخص است که مردم نگران و عصبانی هستند و کسی جواب درستی به آنها نمی دهد. 

انبار‌های هلال احمر در چابهار خالی است!

در همین زمینه چند روز پیش سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس با انتقاد از امدادرسانی انجام شده در چابهار در پی سیل اخیر گفت: متاسفانه ساختار‌های مدیریت بحران در مناطق جنوبی کشور به خصوص در مناطق سواحل مکران وجود ندارد و هیچ زیرساختی مثل سالن و تجهیزات متناسب با شرایط بحران را نمی‌بینیم. علاوه بر این مسائل، ما گاهی مواردی از سوءمدیریت در حوزه مدیریت منابع آبی هم داریم. خیلی از شبکه‌های پایین‌دستی ما سد ندارند و بحث لایروبی رودخانه‌ها نیز آنگونه که باید و شاید اجرا نمی‌شود، همچنین دیواره‌های حفاظتی در مسیر رودخانه‌ها وجود ندارند.


بیشتر بخوانید: مجلس به دنبال بستن راه تنفس جنگل‌های شمال


وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر انبار‌های هلال احمر در این منطقه تقریباً خالی است، هرچند که یکسری تجهیزات در حال فرستادن به منطقه است که این را می‌طلبد کلان‌شهر‌ها هم در کنار مردم قرار گیرند. به عنوان نماینده این شهرستان‌ها از شهرداری مشهد و تهران تشکر می‌کنم، اما این کمک‌ها کافی نبوده است و از دیگر کلان‌شهر‌ها نیز انتظار مساعدت داریم.

قول های عجیب مسئولان به مردم

همیشه همه از تیم‌های امدادی درخواست کمک دارند و مردم آسیب دیده از نیرو‌های امدادی توقع دارند در کمترین زمان تمامی امکانات را برایشان فراهم کنند، توقعی که کاملا به‌جا بوده، اما به دلایل مختلف از جمله ضعف مدیریت بحران در کشور به درستی انجام نمی‌شود. در حال حاضر یکی از مهمترین ضعف‌های کشور در مواقع وقوع حوادث به ویژه سیل و زلزله، عدم وجود مدیریت بحران دقیق و هماهنگ در کشور است.

با وقوع یک حادثه اولین اتفاقی که باید رخ دهد این است که تیم‌های امدادی بر اساس پروتکل‌های خود ارزیابی و امدادرسانی انجام دهند، اما متاسفانه شاهد این هستیم در برخی حوادث همانند سیل اخیر مسئولان زودتر از امدادگران در مناطق آسیب دیده حاضر می‌شوند، موضوعی که باعث ایجاد خلل در امدادرسانی می‌شود.

حال اینکه مسئولان حتی قول اسباب بازی و تعمیر خانه‌ها در کمترین زمان را می‌دهند و با قول و قرار‌هایی که با مردم و جلوی دوربین می‌دهند توقع را بالا می‌برند. این درحالی است که اگر این وعده‌ها محقق نشود مردم از چشم امدادگران می‌بینند. در عین حال مدیران و مسئولان از وزیر تا معاون اول با حضور در مناطق حادثه دیده با دستورات خود پروتکل امدادی را زیر پا گذاشته و فقط می‌خواهند دستورات خودشان انجام شود و همین تیم‌های امدادی را دچار مشکل و سردرگمی می‌کند. این دخالت‌های بی‌جای مسئولان باعث کندی فعالیت امدادی در مناطق سیل زده شده است.

بالگرد‌های هلال احمر به جای امدادرسانی، به تاکسی هوایی مسئولان تبدیل شده است

براساس شنیده‌ها در روز‌های اخیر که شاهد وقوع سیل در ۵ استان کشور بودیم، مسئولان به قدری به این مناطق رفته اند که بالگرد‌های هلال احمر به جای امدادرسانی، به تاکسی هوایی مسئولان برای جابه‌جایی وزیران و معاونان دولت در مناطق سیل زده تبدیل شده و از کار اصلی امدادرسانی عقب مانده اند.

همچنین در برخی مناطق با وجود ارزیابی هلال احمر مبنی بر نیاز به ۵۰ چادر برای اسکان، مسئولی در آن منطقه قول تامین حداقل ۴۰۰ چادر به مردم را می دهد، حال آنکه تیم‌های امدادی چادر‌ها را نصب کرده اند اما مردم باز هم ناراضی هستند.

موضوع مهمی که مسئولان به آن توجه نمی‌کنند این است در روز‌های اولیه وقوع حادثه مهم‌تر از حضور آن‌ها در مناطق حادثه، امدادرسانی است و آن‌ها می‌توانند چند روز بعد با نیازسنجی به این مناطق سفر کنند و به جای اخلال در مدیریت بحران، امکانات را در زمان مناسب به این مناطق سوق دهند.

پاسخ هلال احمر به انتقادات

درحالی‌که مردم به حق از کمبود اقلام امدادی انتقاد می‌کنند و فیلم‌های منتشر شده نشان از کمبود دارد، مسئولان هلال احمر می‌گویند مناطق سیل زده هیچ کمبودی ندارند. محمدباقر محمدی، معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر در پاسخ، به سوالات انتقادی پاسخ داد.

تکذیب خالی بودن انبارهای هلال احمر در مناطق سیل زده جنوب

وی در مورد اینکه چرا بر اساس گفته‌های نماینده مجلس انبار‌های امدادی هلال احمر در چابهار خالی است، با رد این موضوع گفت: نمی شود که انباری به صورت کامل تخلیه شده باشد. ممکن است برای مدت کوتاهی اقلام امدادی ارسال شده باشد، اما بلافاصله جایگزین می‌شود. موضوع مهم این است که انبار‌های هلال احمر شناور است و هر وقت حادثه‌ای در نقطه‌ای رخ داد از تمام انبار‌های نزدیک برای محل حادثه، اقلام امدادی ارسال می‌شود. به عنوان مثال در زلزله بندرعباس از همین انبار چابهار اقدام به ارسال اقلام کردیم.

به گفته محمدی، اقلام امدادی در کشور به اندازه وجود دارد، انبار‌های هلال احمر پر است و هیچ کمبودی نداریم.

وی در پاسخ به اینکه مردم از عملکرد هلال احمر در مناطق سیل زده ناراضی هستند، گفت: ما در مصاحبه‌ها و بازدید میدانی و دیدار با مردم چنین چیزی را ندیدیم، اتفاقا مردم از خدمات ما در مناطق سیل زده راضی هستند.

محمدی در مورد اینکه امدادرسانی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: در مناطق کنارک و جنوب کرمان مشکلاتی وجود دارد و امدادرسانی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. خوشبختانه در سایر مناطق به ثبات نسبی رسیده‌ایم. توزیع اقلام غذایی و چادر‌ها در حال انجام است. ساخت و تعمیر مسکن‌های آسیب دیده، اما برعهده هلال احمر نیست.

به نظر می‌رسد مدیریت بحران بار دیگر در سیل اخیر غافلگیر شد و مردم را دچار مشکل کرد و حال هم حاضر نیست تقصیر و کم‌کاری خود را گردن بگیرد و رنج مردم هم مثل همیشه به صحنه شوآف مسئولان تبدیل شده و به زودی با فروکش کردن حجم آب‌ها، مردم سیل زده هم فراموش می‌شوند.

 

منبع: جامعه ۲۴

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰
مسیولان‌کثیف بی کفایت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است

سردار رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

واکنش عجیب روزنامه دولت به ایران خودرو!

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟

قیمت رهن مسکن در آذری و حوالی + جدول

فیلم/ صحبت‌های قالیباف درباره تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو

پاسخ همایون اسعدیان به مدیر عامل نماوا+ فیلم

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خانه‌های ۲ تا ۳ میلیاردتومانی پایتخت کجا هستند؟ + جدول

اعلام جزئیات بیماری ترانه علیدوستی

جنجالی که مدیر عامل نماوا به پا کرد + فیلم

فیلم/هوای کشور تا آخر هفته بارانی است

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی چیست؟

بیت کوین رکورد زد

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات

واحد خیریه مصاف و ارتباطاتش/ پشت پرده تامین مالی موسسه «مصاف ایرانیان» متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور

سقوط انس جهانی طلا به پایین‌ترین نرخ یک هفته اخیر