تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۲ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

علی عسکری رسما کارش در پتروشیمی را آغاز کرد

عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل جدید هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس پس از نشستی با وزیر نفت، کار خود را در بزرگترین هلدینگ صنعتی کشور آغاز کرد.

علی عسکری رسما کارش در پتروشیمی را آغاز کرد

اقتصاد ۲۴- در حالی رییس سازمان خصوصی‌سازی، انتصاب عبدالعلی علی عسگری به سمت مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را رد کرد، اما او رسما کار خود را آغاز کرد.

حسین قربانزاده گفته بود: مطابق قانون، صورت‌جلسات مجامع شرکت‌هایی که سهام عدالت دارند، یا در فهرست واگذاری هستند یا واگذار شدند و دوره نظارت و اقساط آن‌ها تمام نشده، از جمله تغییر در اعضای هیات مدیره حتما باید به تایید سازمان خصوصی سازی برسد. شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم از جمله این شرکت‌هاست و هنوز صورتجلسه‌ای به این سازمان ارسال نکرده است.

قربانزاده تصریح کرده بود: ضمنا مطابق مصوبه شورای عالی بورس، اعمال حقوق مالکانه سهام عدالت غیرمستقیم تا پایان سال باید از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط با هماهنگی وزارت اقتصاد صورت گیرد و این اختیار وزارت اقتصاد از سوی وزیر اقتصاد به سازمان خصوصی سازی تفویض شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی متذکر شده بود: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حدودا ۲۴ درصد سهام عدالت غیرمستقیم دارد و هنوز برای معرفی نماینده این سهام با سازمان خصوصی سازی هماهنگی نشده است.

با این حال، عبدالعلی علی‌عسگری، جای جعفر ربیعی را در رأس مدیریت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گرفت و به این شکل، با جواد اوجی وزیر نفت، عبدالحسین بیات رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت و مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی جلسه مشترکی داشت.

جواد اوجی، وزیر نفت در این نشست ضمن آرزوی موفقیت برای "علی‌عسگری" گفت: پروژه‌های بزرگی در صنعت نفت وجود دارد که افزایش همکاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و صندوق بازنشستگی صنعت نفت در اجرای این پروژه‌ها بسیار مهم و موثر خواهد بود.

پس از برگزاری این نشست، علی عسگری، فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آغاز کرد.

عبدالعلی علی عسگری، دارای کارشناسی مهندسی برق پلی‌تکنیک تهران و کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت و عضو هیئت علمی دانشگاه - دانشیار است.

در سوابق کاری وی فعالیت متمرکز و گسترده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیاز‌های دفاعی در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت گروه صنایع تسلیحات دریایی، صنایع خودکفایی ناحیه تهران و مدیر مجتمع صنعتی شهید حسن باقری دیده می‌شود.

علی عسگری همچنین معاون سیاحتی و زیارتی وزیر ارشاد (۱۳۷۱)، رئیس سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی (۱۳۷۱)، مشاور رئیس‌جمهوری (۱۳۷۳)، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (۱۳۷۳)، مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۱۳۷۶)، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما (۱۳۸۴) و رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۵) بوده است.


بیشتر بخوانید: سهام هلدینگ خلیج فارس را ریخت


انتصاب علی عسگری ۳ روز قبل از مجمع بزرگترین شرکت بورسی، چرا؟

انتصاب رییس سابق صدا و سیما، بعنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت بورسی کشور، بی اینکه سابقه‌ای در بخش پتروشیمی داشته باشد، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

رضا زندی: عبدالعلی علی عسگری، رئیس سابق صدا و سیما، دیروز بعنوان مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ٤٠ درصد پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز سامانه نیما را تامین می‌کند. ١٥ شرکت تولید پتروشیمی زیر مجموعه این هلدینگ است. با احتساب شرکت های، غیر صنعتی و آموزشی، این عدد به ٦٠ شرکت می‌رسد. فروش داخلی و صادراتی هلدینگ پتروشیمی، در سال ٢٠٢٠، حدود ٨.٤ میلیارد دلار است. این هلدینگ سی و هفتمین شرکت شیمیایی دنیاست.

انتصاب رییس سابق صدا و سیما، بعنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت بورسی کشور، بی اینکه سابقه‌ای در بخش پتروشیمی داشته باشد، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. شرکت صنایع پتروشیمی سال ١٣٨٩، توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاسیس شده است.

شنیده‌ها حاکیست که وزیر نفت روز دوشنبه، مصرانه پیگیر صدور حکم علی عسگری از جانب محمد مهدی رحمتی، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در همان روز بوده است. این در حالیست که شنبه آینده، مجمع عمومی عادی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شود. سوال مهم در انتصاب عبدالعلی علی عسگری این است که چرا وزیر نفت سه روز کاری کاری دیگر صبر نکرده است تا شنبه فرا برسد، مجمع عادی شرکت تشکیل شود، هیات مدیره جدید انتخاب شوند و آنگاه، این هیات مدیره، مدیرعامل جدید را انتخاب و حکمش را صادر کند؟! در صورتی که، در هر شرایطی، نظر وزیر نفت در انتخاب مدیرعامل دست بالا را دارد. پاسخ سوال بالا اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: رئیس سابق سیما مدیرعامل شرکت پتروشیمی شد


۵۰ میلیون نفر سهامدار هلدینگ پتروشیمی هستند

حدود ٥٠ میلیون نفر به واسطه سهام عدالت، سهامدار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هستند. ۴۰ درصد سهام این شرکت، در اختیار سهام عدالت است. ۲۶ درصد این سهام نیز شناور و در اختیار افراد حقیقی است. از این روست که تغییر و تحولات هلدینگ خلیج فارس، مورد توجه سهامداران خرد و افکار عمومی است. سهام این شرکت در بورس، به نام «فارس» شناخته می‌شود و در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۰، حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان، سود قایل تقسیم داشته است که ۱۷ هزار میلیارد تومان آن تاکنون تقسیم شده است. سرمایه ثبتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و بزودی قرار است این سرمایه ثیتی افزایش یابد و به عدد بی نظیر ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. در این حالت که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از نظر سرمایه ثبتی نیز به بزرگترین شرکت بورسی ایران تبدیل خواهد شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ۱۸٫۷۴ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ۱۱٫۸۹ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین ۷٫۶ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، را در اختیار دارند.


بیشتر بخوانید: پول‌سازترین بنگاه اقتصادی به یک مدیر فرهنگی رسید/ علی عسگری از اداره هلدینگ خلیج فارس چه می‌داند؟


مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس کیست؟

عبدالعلی علی عسگری، کارشناس مهندسی برق از دانشگاه امیر کبیر و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه تهران است. او مدرک دکترایش را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت گرفته و عضو هیئت علمی دانشگاه است. در سال‌های جنگ تحمیلی، علی عسگری در نیرو‌های مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیاز‌های دفاعی در حوزه‌های مختلف کار کرده است.

بنا به گزارش سایت وزات نفت، در کارنامه او معاونت سیاحتی و زیارتی وزیر ارشاد (۱۳۷۱)، ریاست سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی (۱۳۷۱)، مشاور رئیس‌جمهوری (۱۳۷۳)، ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (۱۳۷۳)، مدیرعامل بنیاد تعاون (۱۳۷۶)، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما (۱۳۸۴) و ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۵) دیده می‌شود. او در پانزده سال اخیر در صدا و سیما بوده است.

شرکتی که نوک کوه یخ اش پیداست!

اگر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تا پابان سال جاری، ۵ میلیارد دلار صادرات خواهد داشت، اگر ۸ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا دارد، اگر به تنهایی ۲۰ درصد ارز کشور را تامین می‌کند باید بدانید که این‌ها تنها نوک کوه یخ است که پدیدار شده است. این هلدینگ، ۱۵ میلیارد دلار پروژه مصوب و ۸ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا دارد. در این شرایط رکود، فقط پروژه «الماس ماهشهر» این شرکت ۳ میلیارد دلار و پروژه «هرمز خلیج فارس»، ۵/۴ میلیارد دلار ارزش دارد. چنین مگا پروژه‌هایی در کشور این روزها، سخت پیدا می‌شود. جدا از نقش بی بدیل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنعت پتروشیمی کشور، ورود این هلدینگ به بالادست (پالایشگاه بید بلند و پروژه جمع آوری فلر‌های گازی) و همین طور نقش آن در توسعه اقتصادی مناطق مختلف کشور (با اجرای پروژه‌های پتروشیمی در مناطق مختلف نظیر کرمانشاه، ایلام، چابهار و ...) از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکتی چند وجهی، عظیم و استراتژیک ساخته است. سکانداری چنین شرکتی ساده نیست. مدیرعامل آن هم باید بتواند پروژه اجرا کند، هم محصول بفروشد، هم صادرات انجام دهد، هم جذب سرمایه کند و هم پاسخگوی سهامدارانش باشد. آن هم در این وضعیت.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰
رسما خیانت به ملت رو اغاز کرد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین موشک های ایران + مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی

بازداشت برادرزاده شمخانی

عکسی که امروز حال مردم ایران را خوب کرد

موافقت اسرائیل با حمله زمینی به جنوب غزه

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها مشکلی ندارد

چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟

تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است

پیش‌بینی قیمت دلار ۹فردا اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان

رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

آمار تکان‌دهنده از رشد نرخ فقر در ایران

درباره اولین واکسن سرطان بیشتر بدانید

نمره قبولی دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ!

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ شمسایی: قهرمانی فوتسال ایران را به پدرم تقدیم می‌کنم

عکس/ علائم وجود میکروب معده

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

عکس/ فوتسال ایران پرافتخارترین تیم قاره کهن

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

ایران قهرمان فوتسال آسیا شد

اوسمار طلسم ۵ ساله پرسپولیس را می‌شکند؟

قدرت نمایی این رنج‌روور جذاب، در دمای منفی ۴۰درجه + عکس

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد

خبر مهم مالیاتی برای صاحبان مشاغل

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

خبر بد درباره افزایش حق مسکن کارگران

حال معیشت کارگران خوب نیست

فیلم/ اوضاع شورای شهر در روز شوراها بهم ریخت!

دستگیری خفت گیری که در اتوبوس با زنجیر به جان مردم افتاد! + فیلم

قیمت نفت کاهش یافت

زنگ خطر خشک شدن درختان پایتخت به صدا در آمد

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه

عکس دیده نشده از جشن ازدواج غلامرضا تختی و شهلا توکلی

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

آبگیری تالاب آق گل پس از سه سال خشکسالی

فاجعه تمام عیار در زمین تمرین استقلال+ عکس

حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟

تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافت

نسرین جوادزاده، بازیگری که در ترکیه ستاره شد + عکس

فیلم/مقایسه عملکرد امارات و ایران در مواجهه با سیل!

نخستین واریزی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چقدر است؟

فیلم/علت ناراحتی محمدعلی بهمنی از محسن چاوشی چه بود؟

سکه امامی ۴۰ میلیونی شد