تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

دردسر جدید بی‌آرتی خواب‌ها / ساعت ۴ صبح باید پیاده شوید

۲۰ اتوبوس در سطح شهر مستقر شده تا سرپناه بی‌آرتی خواب‌ها شود، اما آن‌ها می‌گویند ساعت چهار صبح مجبورند از این اتوبوس‌ها پیاده شوند. پس دوباره مجبورند بلیت بگیرند و به اتوبوس‌های شرکت واحد پناه ببرند تا سوز سرما بگذرد.

بی‌ آرتی خواب‌ ها

اقتصاد ۲۴- سه هفته از موج واکنش‌ها به گزارش بی‌آرتی خوابی می‌گذرد. راهکار شورای شهر برای حل این مشکل، مستقر کردن تعدادی اتوبوس در تهران بود. اتوبوس‌هایی که «اتوبوس شب» یا «اتوبوس خواب» نام گرفتند.

اما نه اتوبوس‌های شب و نه گرمخانه، خانه امن اتوبوس‌خواب‌ها نشد. هنوز صندلی اتوبوس جای امنی است که این شب‌های سرد با دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد را سر کنند.

اگرچه برای چمران، رئیس شورای شهر تهران اتوبوس‌خوابی بحث حاشیه‌ای است، اما زندگی برخی از شهروندان پایتخت اینگونه می‌گذرد. اتوبوس‌خواب‌هایی که زورشان به اجاره خانه نمی‌رسد و مجبورند شب را روی یک صندلی اتوبوس صبح کنند.


بیشتر بخوانید: اتوبوس‌خوابیِ بی‌خانمان‌ها در تهران


مُسکنی موقت برای اتوبوس‌خواب‌ها که قرار نیست دردشان را دوا کند. درد تورم ۴۳ درصدی، درآمد ناچیز و داشتن خانه‌ای که حالا برایشان رویایی دست‌نیافتنی است. حتی زورشان به حاشیه‌نشینی هم نمی‌رسد. حاشیه‌نشین‌هایی که به گفته تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور تعدادشان به ۱۱ تا ۱۳ میلیون نفر می‌رسد.

۴ صبح زمان پیاده شدن از اتوبوس‌های شب

اخیرا احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از مستقر شدن ۲۰ اتوبوس در سطح شهر تهران برای اتوبوس‌خواب‌ها خبر داده بود.

اما چرا بی‌آرتی خواب‌ها سراغ «اتوبوس‌های شب» نمی‌روند؟ یکی از اتوبوس‌خواب‌ها می‌گوید: «آنجا فقط چند ساعت می‌توانیم بمانیم.» مسئول گیت بلیت یکی از خطوط اتوبوسرانی هم می‌گوید: «اتوبوس‌هایی که اینجا مستقر شده چهار صبح آن‌ها را پیاده می‌کنند.» سرما و تاریکی شب هنوز نرفته باید دنبال جای دیگری باشند.

یکی از رانندگان اتوبوس هم می‌گوید: «اتوبوس‌های شب هم راهکار موقت است. آب‌ها که از آسیاب افتاد، دوباره اوضاع به روال قبل برمی‌گردد. این‌ها دوباره مجبورند هر شب در بی آرتی بخوابند.».

اما همین راهکار موقتی هم مشکل این افراد را حل نکرده. چون بی‌آرتی‌خواب‌ها ساعت چهار صبح پیاده می‌شوند. اتوبوس‌خواب‌ها باید دوباره بلیت بخرند و سوار اتوبوس‌های شرکت واحد شوند. مسئول گیت بلیت می‌گوید: «برای بلیت نزدن هم یک ایستگاه مانده به ایستگاه آخر می‌توان پیاده و دوباره شد.» برخی از بی‌آرتی خواب‌ها اینگونه از هزینه بی‌آرتی خوابی کم می‌کنند. باید منتظر بمانند تا اتوبوس بعدی برسد. یک ربع یا نیم ساعت خواب کمتر و انتظار در سرما برای کم کردن هزینه!

اما چرا شهروندان را ساعت چهار صبح از اتوبوس‌های شب پیاده می‌کنند؟ روابط عمومی سازمان خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پایان ساعت کاری اتوبوس‌ها از سوی اتوبوسرانی ساعت پنج صبح است. ساعتی که خطرات شب‌خوابی در سرما رفع شده است. از این ساعت به بعد در صورت تمایل مددجویان امکان حضور آن‌ها در گرمخانه‌ها وجود دارد. در حال پیگیری جدی هستیم که سازمان اتوبوسرانی امکان اختصاص اتوبوس ویژه برای این کار را فراهم آورد تا بتوانیم تا ساعت ۸ صبح در خدمت مدد جویان باشیم.»

چرا اتوبوس‌خواب‌ها به گرمخانه نمی‌روند؟

لباس‌های تمیزی به تن دارد. در اتوبوس هم اجازه نمی‌دهد کسانی که ماسک ندارند کنارش بنشینند. می‌گوید مدت‌هاست که اتوبوس‌خواب است. مسیر‌ها را کامل می‌شناسد. می‌داند کدام خط برای خوابیدن بهتر است یا کدام بدتر!

قبلا جایی کار می‌کرده که جای خواب رایگان هم به او می‌دادند. حالا اتوبوس را برای خواب انتخاب کرده. می‌گوید: «گرمخانه بهداشتی نیست. محیط کثیفی دارد. چند بار برای خوابیدن تا در گرمخانه هم رفتم، اما نتوانستم آنجا بروم آنقدر که کثیف است.»

یکی از رانندگان اتوبوس می‌گوید: «محیط گرمخانه برای کسانی که اعتیاد ندارند و سر و وضع درستی دارند هم خوب نیست! البته برخی که اعتیاد دارند به گرمخانه نمی‌روند.»

یک صندلی در اتوبوس برای آن‌ها خانه‌ای است ارزان در پایتخت! اتوبوس‌خواب‌هایی که هر ۴۵ دقیقه یک بار باید پیاده شوند.

۱۸ گرمخانه فعال در تهران

بر اساس داده‌هایی که روابط عمومی سازمان خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری تهران داده ۱۸ گرمخانه و ۲ سامانسرا در تهران فعال هستند. این گرمخانه‌ها به صورت ۲۴ ساعت فعال هستند.

حمام در این گرمخانه‌ها الزامیست. پک بهداشتی در این گرمخانه‌ها توزیع می‌شود. پتو‌ها و وسایل دیگر در ماه ۲ تا سه بار شست‌وشو می‌شوند.

اگرچه شهرداری تهران می‌گوید ۱۸ گرمخانه در تهران فعال است، اما اتوبوس‌خواب‌ها فقط یک آدرس یک گرمخانه را می‌دهند؛ گرمخانه خاوران که از آن هم دل خوشی ندارند و می‌گویند تمیز نیست!

حتی رانندگان اتوبوس شرکت واحد هم تنها به وجود یک گرمخانه اشاره می‌کنند. مسئول گیت هم فقط گرمخانه خاوران را معرفی می‌کند و می‌گوید این تنها گرمخانه تهران است. معلوم نیست که چرا کسی از ۱۷ گرمخانه دیگر یاد نمی‌کند. یا گرمخانه‌ای نیست یا شناخته شده نیست!

یکی از اتوبوس‌خواب‌ها که اتوبوس را به گرمخانه ترجیح می‌دهد، می‌گوید برای حمام به حمام عمومی می‌رود. روز‌ها هم تا شب کار می‌کند. شب هم در بی‌آرتی می‌خوابد.

انتظار برای پایان زمستان

یکی خط آزادی-تهرانپارس را انتخاب می‌کند و آن یکی خط تجریش راه-آهن را. مسیر تجریش-راه‌آهن کوتاه‌تر است، اما اتوبوس‌های این خط گرم است و صندلی‌های راحتی دارد.

خط تهرانپارس-آزادی، اما مسیر طولانی‌تر است. بی‌آرتی‌خواب‌ها کمتر پیاده و سوار می‌شوند. بی‌آرتی خواب‌ها انتخاب دیگری هم دارند. خط خاوران-آزادی که هم اتوبوس‌های گرمی دارد و هم مسیر طولانی است. اما آنطور که برخی اتوبوس‌خواب‌ها و رانندگان می‌گویند این خط چندان امن نیست!

یکی از بی‌آرتی‌خواب‌ها می‌گوید: «ایستگاه پایانی خطرناک است. کسانی که اعتیاد دارند برخی از شب‌ها اینجا جمع می‌شوند و کمتر در اتوبوس‌های این خط می‌خوابم.»

راننده اتوبوس هم می‌گوید اتوبوس‌خواب‌ها کمتر سراغ این خط می‌آیند. بی‌آرتی‌خواب‌هایی که هر شب با توجه به طول مسیر ۵ تا ۶ بار هم ممکن است پیاده و سوار شوند. منتظرند که این چند ماه سرما تمام شود. این یعنی از رنج نداشتن خانه سرمایش کم شود!

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است