تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

نفت ۹۵ دلاری؛ قیمت‌ انرژی‌ها تا کجا پیش می‌رود؟

اوج‌گیری قیمت نفت بر رشد جهانی اقتصاد و ترمیم زیان‌های ناشی از شهربندان‌ها و قرنطینه‌ها در دوره کرونا سایه انداخته و به همین خاطر، کشور‌های مصرف‌کننده نفت، خصوصا آمریکا، خواستار افزایش تولید نفت اوپک برای فرونشاندن قیمت‌های جهانی نفت هستند.

نفت ۹۵ دلاری؛ قیمت‌ها تا کجا پیش می‌رود؟

اقتصاد ۲۴- قیمت نفت شاخص برنت در بازار‌های جهانی به حدود ۹۵ دلار رسیده که بالاترین رقم طی هفت سال گذشته است و کماکان روند صعودی دارد. قیمت‌ها تا کجا پیش خواهد رفت؟
متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ که شیوع کرونا باعث افت ۱۰ درصدی مصرف جهانی نفت شده بود، حدود ۴۲ دلار بود، اما پارسال روند صعودی گرفت و میانگین قیمت حدود ۷۲ دلار شد. ژانویه امسال این رقم نسبت به دسامبر پارسال ۱۲ دلار افزایش یافت و به ۸۷ دلار رسید و اکنون به حدود ۹۵ دلار اوج گرفته است.
اوج‌گیری قیمت نفت بر رشد جهانی اقتصاد و ترمیم زیان‌های ناشی از شهربندان‌ها و قرنطینه‌ها در دوره کرونا سایه انداخته و به همین خاطر، کشور‌های مصرف‌کننده نفت، خصوصا آمریکا، خواستار افزایش تولید نفت اوپک برای فرونشاندن قیمت‌های جهانی نفت هستند.
در این میان گزارش‌هایی از اوج‌گیری قیمت نفت در بازار‌های جهانی به خاطر بحران اوکراین و حمله احتمالی روسیه به این کشور نیز منتشر شده که به دو دلیل چندان موجه به نظر نمی‌رسد؛ اول اینکه حمله احتمالی روسیه به اوکراین تولید نفت روسیه را کاهش نخواهد داد و دوم اینکه اوکراین کشور تولیدکننده نفت نیست که اخلال در تولید آن باعث اوج‌گیری قیمت نفت شود. وانگهی، شتاب در رشد قیمت نفت به هفته‌ها پیش از آغاز بحران اوکراین برمی‌گردد که علت آن، کاهش چشمگیر ذخایر استراتژیک نفت جهان است.

چرا اوپک دست به عصا راه می‌رود؟

اوپک و کشور‌های هم‌پیمان به رهبری روسیه با افت قیمت نفت برنت به زیر ۲۰ دلار در ماه مه ۲۰۲۰، تصمیم به کاهش نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت گرفتند تا قیمت نفت را افزایش دهند.
اما در فاصله ماه مه تا عملیاتی شدن توافق کاهش تولید نفت این مجموعه، بیش از ۶۵۰ میلیون بشکه نفت مازاد در جهان تولید و بعنوان ذخایر استراتژیک انبار شد.
آمار‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد، با افت چشمگیر تولید نفت اوپک و کشور‌های هم‌پیمان، از نیمه چهارم سال ۲۰۲۰، تقاضا بر عرضه جهانی نفت پیشی گرفته و تا سه ماهه سوم ۲۰۲۱، توازن بازار نفت با تزریق روزانه ۱.۸ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک برقرار شده است.
بدین ترتیب، نه تنها نفت مازاد تولید شده در سال ۲۰۲۰ جذب بازار شده، بلکه ذخایر استراتژیک نفت جهان در ژانویه امسال به کمترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسیده و میزان تزریق نفت از ذخایر استراتژیک جهان به بازار‌ها طی چهار ماه گذشته نصف شده است.


بیشتر بخوانید: روسیه چگونه اقتصاد و انرژی اروپا را به گروگان گرفت؟


طبیعتا، اوپک و کشور‌های هم‌پیمان به رهبری روسیه می‌دانند که چند ماهی است نفت مازاد تولید شده در دوران قرنطینه‌های سخت کرونا در سال ۲۰۲۰ نه تنها جذب بازار شده، بلکه هم اکنون روزانه ۹۰۰ هزار بشکه از ذخایر نفت جهان برای ایجاد توازن به بازار تزریق می‌شود و وقت آن است که تولید خود را افزایش دهند.
با این حال، آمار‌های جدید اوپک نشان می‌دهد پارسال که نیاز جهانی به نفت تولیدی این سازمان روزانه ۲۷.۹ میلیون بشکه بوده، اعضای اوپک به طور متوسط ۲۶.۳ میلیون بشکه تولید نفت انجام داده‌اند و در ژانویه امسال که طبق توافق، اعضای متعهد اوپک (من‌های لیبی، ایران و ونزوئلا) بایستی روزانه ۲۵۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه می‌کردند، تنها ۱۲۱ هزار بشکه رشد تولید نفت داشته‌اند.
علت این است که هم برآورد اوپک و هم سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (حدود ۱.۵ ماه دیگر) دوباره تولید جهانی نفت بر تقاضا پیشی خواهد گرفت و سهم کشور‌های غیراوپک در افزایش تولید نفت جهانی بیش از سه برابر اعضای اوپک خواهد بود.
اوپک پیش‌بینی کرده است که نیاز به نفت این سازمان در سال جاری میلادی تنها حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته باشد.
به همین خاطر اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که هفته جاری منتشر کرد، پیش‌بینی کرده است قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ دوباره به ۸۷ دلار کاهش یابد و در سه ماهه پایانی سال به ۷۵ دلار افت کند و در سال آینده به ۶۸ دلار برسد.
عجله اوپک برای افزایش تولید می‌تواند در ماه‌های آینده باعث اوج‌گیری دوباره تولید نفت مازاد در بازار‌های جهانی و سقوط قیمت نفت شود.

آینده تاریک گاز

از آنچه گفته شد، تقریبا چشم‌انداز روشنی از وضعیت بازار نفت جهان وجود دارد، اما آنچه در هاله‌ای از ابهام است و می‌تواند امنیت انرژی جهان را در معرض بحران قرار دهد، احتمال اختلال بازار گاز است. روسیه تا چند سال پیش نیمی از گاز صادراتی به اروپا را از طریق خاک اوکراین انجام می‌داد. اما در دو سال گذشته هم خط انتقال گاز «ترک استریم» از ترکیه به اروپا را راه‌اندازی کرده و هم خط لوله «نورد استریم ۲» را که مستقیما از طریق دریای بالتیک به آلمان وصل می‌شود، تکمیل کرده است.
ظرفیت این دو خط لوله به همراه افزایش چشمگیر ظرفیت صادرات گاز مایع روسیه باعث شده است که نقش حیاتی اوکراین در انتقال گاز روسیه به اروپا از بین برود.
صادرات گاز روسیه به اروپا در سال گذشته به ۱۶۸ میلیارد متر مکعب رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۹۱ میلیارد متر مکعب بود. همچنین ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین کمتر از نصف شده و به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال گذشته رسیده است.


بیشتر بخوانید: قیمت صعودی نفت با توافق هسته‌ای نزولی نمی‌شود


روسیه با کاهش فروش گاز به اروپا و نصف کردن انتقال گاز از اوکراین باعث شد در زمستان امسال قیمت گاز در بازار‌های اروپایی به حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای هر هزار متر مکعب برسد که سه برابر سال ۲۰۱۹ است و شهروندان اروپایی مجبور به پرداخت بهای سنگین قبض‌های گاز و برق شدند.
در واقع به نظر می‌رسد روسیه با کاهش صادرات گاز به اروپا پیامی غیرمستقیم درباره وابستگی انرژی اروپا به روسیه، همچنین لزوم اجرایی شدن هر چه زودتر خط لوله «نورد استریم ۲» که با خطر تحریم آمریکا مواجه است، می‌دهد.
در طرف مقابل، روسیه هفته گذشته قراردادی ۲۵ ساله با چین امضا کرد که بر اساس آن سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز اضافی راهی چین خواهد کرد. روسیه قبلا هم قرارداد فروش سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز به چین داشت که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و به تدریج افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: نفت برنت روی مرز ۹۵ دلار


آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی طی هفته‌های گذشته مذاکرات گسترده‌ای با دیگر تولیدکننده‌های گاز جهان، از جمله قطر و آذربایجان آغاز کرده‌اند تا جلو بحران احتمالی گاز در بازار‌های اروپایی را بگیرند؛ اما مشکل این جاست که قطر سالانه کمتر از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز دارد که تنها یک سوم آن راهی اروپا می‌شود و قرارداد‌های بلندمدت دیگر با کشور‌های آسیایی دارد که امکان افزایش چشمگیر صادرات گاز به اروپا را نمی‌دهد.
همچنین اگر همه گاز صادراتی قطر نیز راهی اروپا شود، باز هم نمی‌تواند جایگزین کافی برای گاز روسیه باشد.
آذربایجان نیز پارسال برای اولین بار صادرات گاز به اروپا را آغاز کرد و متعهد است که در سال جاری تنها ۱۱ میلیارد متر مکعب تحویل اروپا دهد.
ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز و سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان بعد از آمریکا و روسیه نیز خود با کسری شدید گاز مواجه است و هر ساله، میزان کسری گاز کشور افزایش می‌یابد.

منبع: دویچه وله

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟