تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

ماهی شب عید کیلویی چند؟

قیمت ماهی ساعت می‌اندازد. در این یک ماه حداقل قیمت هر نوع ماهی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان گران شده مثلا ماهی شیر از کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده، گران‌تر هم می‌شود.

ماهی شب عید کیلویی چند؟

اقتصاد۲۴- ماهی شیر فصل پیش دو تن می‌فروختیم، اما الان دو ماه آخر سال ۲۰۰ کیلو ماهی شیر هم نمی‌توانیم بفروشیم، چون گران شده و مردم قدرت خرید ندارند». این صحبت‌ها ادعای یکی از ماهی فروشان راسته بولوار استقلال است. قیمت ماهی جنوب طی یک ماه اخیر ۲۵ درصد افزایش داشته و از گفته‌های مسئولان مربوط این طور به نظر می‌رسد که خبری از ارزانی نیست و فقط سعی می‌کنند گران‌تر نشود! برای بررسی وضعیت قیمت و فروش ماهی به دو بازار فروش این محصول یعنی خیابان دستغیب و بولوار استقلال می‌رویم.

اختلاف ۱۰۰ هزار تومانی ماهی جنوب یکی از ماهی فروشان بازار بولوار استقلال در همان حال که برای مشتری اش ماهی را در پلاستیک می‌گذارد، درباره افزایش قیمت‌ها می‌گوید: ماهی شیر ۱۴۰ هزار تومان بوده، اما یک باره ۲۴۰ هزار تومان شده، صد هزار تومان افزایش قیمت داشته است. ماهی حلوا قبلا ۹۵ هزار تومان بوده، اما الان ۱۴۵ هزار تومان شده است. او ادامه می‌دهد: ماهی تیلا پیلا که خیلی افزایش داشته، قبلا ۷۵ هزار تومان بوده، اما الان ۱۸۵ هزار تومان شده است. یکی دیگر از فروشندگان این بازار درباره قیمت‌ها می‌گوید: ماهی قزل آلا ۶۵ هزار تومان بوده، الان ۷۵ هزار تومان شده است. ماهی سرخو الان ۱۷۵ هزار تومان شده، در حالی که دو ماه پیش ۶۵ هزار تومان بوده است. فروشنده دیگر در این باره می‌گوید: الان خرید ماهی شیر ۲۰۰ هزار تومان است درحالی که دو تا سه هفته پیش ۱۶۰ هزار تومان بوده است. ماهی حلوای سلیمانی در همین هفته پیش ۱۴۰ هزار بوده، اما الان ۱۶۰ هزار تومان شده است. ماهی سنگسر از ۱۳۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. قیمت بعضی ماهی‌ها ممکن است تا دو برابر در هفته تغییر کند.

یکی دیگر از ماهی فروشان بازار خیابان دستغیب درباره قیمت‌ها می‌گوید: ماهی دو تا سه روز است که کیلویی چهار تا پنج هزار تومان گران‌تر شده است. دلیلش هم این است که برای خود مزرعه دار که ماهی را پرورش می‌دهد، گران در می‌آید. در نتیجه بار به بازار نمی‌دهد که قیمت در بازار شب عید گران‌تر شود. او ادامه می‌دهد: من قبلا ماهی حلوا را ۱۳۰ هزار تومان می‌خریدم، اما الان ۱۹۰ هزار تومان شده، برای همین ماهی حلوا نمی‌آورم، چون جنس می‌ماند. قیمت‌های ماهی فضایی است و عملا از سفره حذف می‌شود.


بیشتر بخوانید: گرانی انواع برنج، شکر و گوشت در بازار/ چرا مواد غذایی مدام گران می‌شود؟


یکی دیگر از ماهی فروشان بازار استقلال نیز در این باره می‌گوید: بار بوشهر کیفیت بهتری دارد. برای همین بیشتر در آن دست می‌برند و گران‌تر است. الان خیلی از فروشندگان موقعی که بار ارزان است آن را منجمد می‌کنند و موقع گرانی آن را با مبلغ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان گران‌تر می‌فروشند. صادرات و کاهش تنوع ماهی در داخل یکی دیگر از ماهی فروشان خیابان دستغیب می‌گوید: الان بعضی از صیادان اماراتی حاشیه خلیج فارس از ما ماهی خریداری می‌کنند، چون می‌گویند اگر از ایران بخریم قیمتش پایین‌تر در می‌آید تا این که خودمان صید کنیم. برای همین تنوع ماهی خیلی کم شده است. الان روسیه، هند و چین از ما ماهی می‌گیرند. واسط ما در جنوب می‌گوید در جنوب پرچم کشور‌های اروپایی را هم می‌بینم که ماهی صید می‌کنند. او ادامه می‌دهد: بیشتر ماهی‌های ما را خارجی‌ها مکش می‌اندازند و کف دریا را درو می‌کنند. در واقع قیمت ماهی ربطی به تحریم ندارد، اما صیاد قیمت ماهی را که صد هزار تومان است به مشتری خارجی ۳۰ هزار تومان می‌فروشد.

یکی دیگر از ماهی فروشان در این باره می‌گوید: خارجی‌ها به دلار پول می‌دهند و روی خود کشتی صید را می‌برند. هزینه حمل و نقل و هزینه‌های جانبی یکی از ماهی فروشان خیابان دستغیب می‌گوید: ما با نیرو‌های جنوب قرارداد بستیم و مستقیما از آن‌ها ماهی می‌گیریم. الان ماهی ۱.۵ تنی که از بوشهر می‌آوریم، هزینه حملش هشت میلیون تومان است در حالی که دو سال پیش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان بوده است. همین موضوع باعث افزایش قیمت ماهی می‌شود. او ادامه می‌دهد: شما برای حمل ۲ تن ماهی باید ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یخ شارژ کنید.

ماهی‌های جنوب طی یکی دو ماه اخیر خیلی گران شده است. مثلا ماهی شیر قیمتش ۱۴۰ هزار تومان بوده، اما یک باره ۲۴۰ هزار تومان شد. ماهی سرخو نوع معمولش بوده که قیمت آن ۱۳۰ هزار تومان بوده، اما الان ۱۷۰ هزار تومان شده است یا حلوای سیاه را کیلویی ۱۵۵ هزار تومان می‌فروختیم، اما الان ۱۹۵ هزار تومان شده است. یکی دیگر از ماهی فروشان می‌گوید: ماهی تیلاپیلا بسته بندی می‌شود. از وقتی هم که بسته بندی شده، گران‌تر شده است. ناصر شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: آن چه که در استان با عنوان تولید ماهی داریم، ماهی قزل آلاست. طبق بررسی‌های ما، قزل آلای تولید استان شاید در یک ماه اخیر حدود ۸۵ هزار تومان بوده و امروز روند کاهشی داشته و به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین ما در تولید خود استان افزایش قیمت در یک ماه اخیر نداشتیم و روند کاهشی داشته است. درخصوص ماهی جنوب به طور متوسط حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت در انواع ماهی داشته ایم. در ماه گذشته قیمت ماهی حلوای سیاه حدود ۱۴۰ هزار تومان بوده که الان به ۱۸۵ هزار تومان رسیده یا ماهی کفشک ماه گذشته ۱۵۰ هزار تومان بوده که به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است. وی درباره دلیل گرانی‌ها می‌گوید: علت آن متوجه چند مولفه است که تماما مربوط به استان‌های جنوبی کشور، قیمت تمام شده ماهی و حمل و نقل آن است که در بحث تولید، هزینه حمل و نقل و هزینه‌های کارگری افزایش قابل توجهی داشته است. شعربافیان می‌افزاید: خرده فروشان ماهی عمدتا حداکثر سود مجازشان ۱۰ درصد است.

ما در قسمت فروش ماهی بر مبنای شبکه عرضه مان تخلف قابل ملاحظه‌ای نداشتیم. وی درباره کمبود ماهی می‌گوید: ما چنین گزارشی مبنی بر کمبود ماهی نداشتیم. شعربافیان درخصوص اقدامات برای تنظیم بازار عید و جلوگیری از روند افزایش قیمت ماهی اظهار می‌کند: در حال پیگیری مراکز عرضه مستقیم هستیم به خصوص درباره ماهی‌های داخل استان رایزنی می‌کنیم که با نازل‌ترین قیمت دست مردم برسد؛ بنابراین درخصوص تولیدات داخل استان و آن چه در جنوب صید می‌کنند، سعی می‌کنیم جلوی افزایش قیمتش را بگیریم. گرانی داریم نه گران فروشی امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اصناف مشهد درباره افزایش قیمت ماهی می‌گوید: در سطح بازار گرانی داریم، اما گران فروشی نداریم. ما باید با گران فروشی مبارزه کنیم و در خصوص گرانی متولی این مسئله جهاد کشاورزی است و آن‌ها باید پاسخ گو باشند، چون آن‌ها متولی تولید هستند. وی درباره تخلفات ماهی فروشان می‌گوید: تخلف چندانی در سطح عرضه نداشتیم و از امروز با حساسیت بیشتری بحث بازار ماهی را دنبال می‌کنیم. وی درباره دلیل گرانی ماهی می‌افزاید: مصرف در پایان سال به خاطر عید نوروز بیشتر می‌شود. علاوه بر افزایش تقاضا، در جنوب کشور هم به دلیل شرایط جوی صید کاهش پیدا کرده که این‌ها دلایل اصلی افزایش قیمت است. با توجه به اظهارات مدیر بازرسی اتاق اصناف مشهد سعی کردیم با جنتی، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مصاحبه کنیم، اما به رغم تماس خبرنگار ما مانند گزارش قبلی موفق به برقراری تماس با وی نشدیم.

منبع: روزنامه خراسان
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان