تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

همه تغییراتی که باید در محاسبات دستمزد ۱۴۰۱ لحاظ شود/ اقتصاد ایران راهی غیر از افزایش واقعی مزد ندارد

افزایش واقعی دستمزد‌های سال ۱۴۰۱ برای نجات نظام اقتصادی ایران ضروری‌تر از هر زمان دیگری است؛ این حرف را فرامرز توفیقی عضو گروه کارگری شورای عالی کار با دلیل و مدرک در گفتگوی پیشروی خود با اقتصاد ۲۴ می‌زند.

همه تغییراتی که باید در محاسبات مزد 1401 لحاظ شود/ لزوم تمرکز بر افزایش حداکثری مزد پایه و پرهیز بر مزایای جانبی/ دستزمد باید به سبد 9 میلیونی معیشت نزدیک شود/ اقتصاد ایران راهی غیر از افزایش واقعی مزد ندارد

اقتصاد۲۴- همه باور‌های رایجی را که تا به امروز در مورد زیان‌های افزایش دستمزد شنیده اید را دور بریزد؛ نه فقط خانواده‌های حقوق بگیر و مزدبگیر که این بار اقتصاد ایران به واقعی شدن درآمد کارگران و کارمندان و همه آن‌هایی که درآمدشان تابعی از حقوق و دستمزد است نیاز دارد.
شورای عالی کار تا ساعتی دیگر یکبار دیگر برای افزایش دستمزد‌های سال ۱۴۰۱ تشکیل جلسه خواهد داد و به احتمال زیاد کارفرمایان حاضر در این جلسه با پیش کشیدن موضوعات همیشگی و دم دستی نهایت مخالفت خود را با افزایش دستمزد‌های نشان خواهند داد؛ استدلال اینکه ظرفیت تولید بنگاه‌ها پایین است؛ هزینه نیروی انسانی در قیمت تمام شده محصول بالاست و افزایش دستمزد‌ها می‌تواند بر شمار کارگران بیکار و ظرفیت خالی خطوط تولید اضافه کند؛ در ضمن این احتمال هم وجود دارد که اعضای دولتی شورای عالی کار نیز با مقایسه درصد افزایش حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته یا دست گذاشتن روی صحبت کارشناسان معتمد خود مقابل افزایش واقعی دستمزد‌ها بایستند.

افزایش واقعی دستمزد‌ها یعنی چه؟

محور جلسات تعیین مزد شورای عالی کار سالهاست که حول چند کلید واژه ثابت می‌چرخند؛ واقعی شدن دستمزد و نزدیک شدن دخل و خرج خانوار‌های مزدبگیر؛ بطور کلی قواعد بازار کار از یک الگوی ثابت و اصلی تبعیت می‌کنند؛ دستمزد کارگران سالی یکبار زیاد می‌شود و مبنای این افزایش همان پولی است که طی سال گذشته به مخارج خانوار‌های مزدبگیر اضافه شده است.

اما مدتهاست که در همین جلسات یک شعبده بازی قدیمی در حال تکرار است و آن انکار پیشی گرفتن دخل و خرج هزینه‌های زندگی و ممانعت از افزایش نعل به نعل حداقل مزد است که باید منطبق با سبد معیشت زندگی صورت بگیرد؛ به عنوان مثال همین هفته گذشته که اعلام شد ارزش به روز شده سبد معیشت در حدود ۹ میلیون تومان است؛ واکنش کارفرمایان این بود که افزایش دستمزد‌ها نمی‌تواند چیزی فراتر از نرخ تورم اعلامی باشد.

کسانی که پیگیر اخبار افزایش دستمزدند؛ می‌دانند که نرخ تورم اعلامی همیشه به صورتی معنی دار از رشد سبد معیشت کمتر بوده است و تاکید کارفرمایان بر مبنی قرار گرفتن نرخ تورم یعنی اینکه دستمزد‌ها نباید برمبنای سبد معیشت افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: خبر مهم درباره فرمول تعیین دستمزد کارگران


رابطه افزایش مزد با بهبود شرایط اقتصادی

در همین رابطه فرامز توفیقی عضو کارگری شورای عالی کار فهرستی از دلایل متقن را در رد این موضع کارفرمایان برای اقتصاد۲۴ و مخاطبانش بیان می‌کند: آمار‌های رسمی و مورد تایید وزارت صمت و اقتصاد نشان می‌دهد که در یک دهه گذشته اقتصاد ایران در وضعیت تورم رکودی بوده است و در بهترین حالت اقتصاد ایران ۱.۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه می‌دهد: تاثیر این وضعیت بر اقتصاد خرد ایران و در یک کلام نحوه گذران زندگی خانوار‌های مزدبگیر چیزی غیر از افت رفاه خانوارها، منفی شدن قدرت پس انداز، کاهش قدرت خرید خانوار‌ها و در عین حال کاهش مصرف خانوار‌ها نیست؛ البته این وضعیت در کنار از دست دادن بازار‌های خارجی تاثیر متقابلی بر فعالیت بنگاه‌های تولیدی و اقتصاد کلان شده و باعث شده است تا برخی خطوط تولید تا نصف ظرفیت اسمی بهروری خود را از دست بدهند.

این عضو کارگری شورای عالی کار از صحبت‌های خود اینطور نتیجه گیری می‌کند: نجات اقتصاد ایران به یک تحریک تقاضا نیاز دارد؛ مسیر این تحریک تقاضا از تقویت قدرت خرید مردم و رونق بازار‌های داخلی شکل می‌گیرد؛ اگر دستمزد‌ها افزایش واقعی یابند خانوار‌ها به سرعت رفتار اقتصادی خود را تغییر می‌دهند و این یعنی پول در کسب و کار‌هایی که ظرفیتشان خالی است تزریق می‌شود و اینطوری مشکل بیکاری هم حل می‌شود.

وی در عین حال یادآور می‌شود: برخی مخالفان افزایش مزد دلواپس این هستند که افزایش دستمزد‌ها می‌تواند بر تورم هزینه‌های تولید بیفزاید و از این طریق نرخ بیکاری افزایش یابد؛ غافل از اینکه چنین اتفاقی در جوامعی محتمل است که نرخ تورم یک درصد به پایین دارند؛ اقتصاد ایران سالهاست با تورم مزمن رکودی مواجه است و در چنین شرایطی بار تورمی افزایش دستمزد آنقدر سنگینی ندارد.

توفیقی در توضیح این استدلال خود می‌افزاید: همین مراجع رسمی بررسی کردند و معلوم شد که میانگین بار مالی نیروی انسانی بر قیمت تمام شده تولید بین ۱۲ تا ۱۵ درصد است؛ بر فرض مثال اگر دستمزد‌ها به اندازه ۴۰ درصد سبد معیشت هم افزایش بیابد بازهم تاثیر این اتفاق بر قیمت تمام شده حدود چهار درصد است و این همه نگرانی و مخالفت توجیهی ندارد.

افزایش مزد ۱۴۰۱ چگونه باید رقم بخورد؟

با این مقدمه چینی عضو کارگری شورای عالی کار از باید‌هایی می‌گوید که باید برای افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران اتفاق بیفند؛ اول از همه اینکه افزایش باید برمبنای سبد معیشت و نه تورم رسمی باشد؛ روند معکوس قدرت خرید کارگران از سال ۹۸ به این سو باعث شده تا سلامت جسمی و روحی خانوار‌های کارگری در معرض جدی قرار بگیرد و ادامه این مسئله در آینده‌ای نه چندان تبعات سنگینی را برای آحاد جامعه از فقیر گرفته تا غنی و از عوام و خواص گرفته تا حاکمیت به دنبال خواهد داشت؛ الگوی اقتصادی مدتهاست که تهدید جدی برای سلامت تک تک افراد خانواده محسوب می‌شود؛ نتیجه این اتفاق شیوع عارضه‌های مختلف جسمی و روحی و در نتیجه افزایش هزینه‌های حاکمیتی است که با بحران نیروی انسانی توانمند روبروست.

توفیقی ادامه می‌دهد: به همین دلیل در جلسات پیشروی شورای عالی کار باید بیش از هرزمان دیگری از شدت مخالفت‌ها با افزایش مزد واقعی کاسته شود؛ بهترین کار این است که همه افزایش‌ها برای مزد پایه اتفاق بیفتد؛ تا به امسال همیشه کارفرمایان از سر اضطرار بخشی از افزایش مزد را متوجه مزایای جانبی کرده اند که مشکلات خاص خود را داشت؛ مثلا تا چند سال ثابت می‌ماند و یا افزایش آن دیر ابلاغ می‌شد و از طرفی به همه مزدبگیران تعلق نمی‌گرفت.

وی یادآور می‌شود: مصوبه دستمزد‌های شورای عالی کار با اینکه الزام آور است، اما بسیاری از کارگران از سر استیصال ناچارند تا دستمزد‌های خود را به سلیقه کارفرمایانشان دریافت کنند؛ این اتفاق در بازار‌های جانبی بازارکار که مبنای آن دستمزد‌های شورای عالی کار است به شیوه دیگری مشهود و نمایان است؛ اگر قصدمان نجات اقتصاد ایران از رکود فعلی است و معتقدیم که این کار از طریق تحریک تقاضا اتفاق می‌افتد باید حداقل مزد فعلیف یعنی رقم ۲.۶ میلیون تومان را به سبد ۹ میلیون تومانی معیشت نزدیک کنیم تا عواید آن شامل حال همه مزدبگیران بشود؛ وگرنه با افزودن بر حق بن و مسکن و. اتفاق خوبی برای همه نخواهد افتاد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!