تاریخ انتشار: ۰۲:۱۹ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
«اقتصاد ۲۴» خدمات پیرایش و آرایش در سالن‌های ویژه مردان را بررسی می‌کند

در سالن‌های پیرایش مردان چه خبر است؟ / تنوع خدمات در آرایشگاه‌های مردانه از اصلاح صورت تا مانیکور و پدیکور

یکی از سالن‌های آرایشی در شمال تهران می‌گوید که یک پکیج ویزه نوروز دارند که شامل اصلاح مو‌ها و کار‌هایی مثل کراتینه و ریباندینگ و پروتیین‌تراپی و ماساژ سر است و نرخ این خدمات نیز ۲ میلیون و پانصد هزار تومان است و اگر مشتری خدماتی، چون مانیکور و پدیکور دست و پا اضافه شود قیمت بالاتر می‌رود.

 آرایشگاه‌های مردانه

اقتصاد۲۴- روزگاری پیش از‌ای تقریبا در هر خانواده‌ای یکی از مسن تر‌های فامیل بود که پسران جوان‌تر فامیل را نصیحت کند که «بهترین کار «سلمانی» است و برو اجباری و برگرد و یک قیچی و شانه و صندلی بخر و کاسبی کن.»
نصیحتی که شاید در آن دوران که گذشت، جلوه‌ای از حقیقت نیز در آن بود. این که برای شاغلان این شغل همیشه کاری هست و این که ابزار کار محدودشان نیز همیشه و همه جا می‌تواند همراهشان باشد. کما این که در تصاویر و عکس‌های به جا مانده از دوران آخرین پادشاه قاجار و اولین شاه پهلوی بسیار از این سلمانی‌های دوره گرد را می‌توان مشاهده کرد.
اما روزگار تازه برای این شغل نیز مسیر تازه‌ای را رقم زد؛ آن قدر که از سلمانی‌های سابق حالا پیرایش گرانی به جا مانده که ابزار کارشان نیز دیگر به سادگی آن سه قلم نیست که همه جا همراهشان باشد.
حتی اگر روزگاری همراه با محبوبیت سریال «آرایشگاه زیبا» نام بسیاری از سلمانی‌های مردانه به «آرایشگاه زیبا» تغییر یافت و تبدیل به پاتوق‌های جذابی برای مردان حتی شدند، اما در ادامه و با تغییر شرایط این نام آرایشگاه مردانه نیز جای خود را به نام پیرایش تغییر داد.

از سلمانی تا پیرایشگاه، مسیر که آرایشگاه‌های مردان طی کرد

شاید بهترین روند تغییر کاربری در آرایشگاه‌های مردانه را نیز بتوان در روند این تغییر نام دریافت. این گونه بود که روزگار سلمانی‌های مردانه که فقط مو کوتاه می‌کردند و نهایت دستی به ریش و سبیل می‌کشیدند، حالا سال‌هاست گذشته و خدمات آرایشگاه‌های مردانه آن‌قدر متنوع شد که زمان‌گذاشتن در آن دست کمی از آرایشگاه‌های زنانه ندارد. از گریم گرفته تا مانیکور و پدیکور ناخن‌های دست و پا و حتی تتوی ابرو، ویتامینه کردن و ماساژ صورت و رنگ مو و ریش انواع خدماتی بود که به آن اضافه شد و زمانی که این خدمات با افزایش خدمات جانبی همراه شد گویا به جای نام آرایشگاه، کلمه پیرایش بود که فراگیرتر نیز شد.
حالا دیگر چند سالی است که ابتدا در تهران و برخی دیگر از کلان شهر‌های ایران و سپس با فراگیری بیشتر در شهر‌های کوچک‌تر نیز سالن‌هایی باز شده‌اند که مردان را به معنای واقعی کلمه گریم و آرایش می‌کنند. از گریم داماد و گریم مدلینگ گرفته تا آرایش‌های مختلفی برای انواع مراسم و برنامه‌ها و انواع طراحی مدل مو برای مناسب‌های مختلف از عزاداری تا جسن و عروسی در اجرای این آرایشگاه ا وحود دارند.
هر سال چند نوبت و مرحله، اما از اصلی‌ترین دوران‌های آرایشگاه‌های مردانه است که دیگر بدون وقت قبلی حتی پیش آرایشگاهی که مشتری آن نیز بوده اید نمی‌توانید بروید، مناسبت هایی، چون پیش از آغاز دهه محرم، شب یلدا و البته روز‌های منتهی به نوروز است.
این روز‌ها تقریبا آرایشگاه‌های مردانه شلوغ‌ترین دوران خود را می‌گذرانند، از یک سو رسیدن روز‌های آخر اسفند و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا برای دو سال پیاپی نوروز شلوغ تری را پیش روی ایرانیان قرار داده است. هم چنین آغاز ماه رمضان از ۱۴ فرودین نیز بساط برگزاری مراسم‌های عروسی و نامزدی را در نوروز سال ۱۴۰۱ پررونق‌تر کرده است و به نظر می‌رسد دوران رونق آرایشگاه‌های مردانه حداقل پس از دو نوروز رکود بالاخره هم زمان با آغاز قرن رسیده است.

نوسان قیمت از ده هزار تومان تا میلیون تومان

اما در این میان از نوسان قیمت‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت. آرایشگاه‌های مردانه نیز هم، چون ارایشگاه‌های زنانه صنفی دارند که معمولا لیست قیمت مشخصی را ارائه می‌دهد و در نهایت نیز این آرایشگاه‌ها نیز هم، چون مدل زنانه خود در کشور چندان اعتباری برای لیست ارائه شده قائل نیستند. برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در لیست قیمت ارائه شده تنها به اصلاح سر و صورت، اصلاح سر کودکان و اصلاح دانش آموزی اشاره شده است که پایین‌ترین رقم در این لیست ۱۰ هزار تومان و بالاترین رقم نیز ۳۵ هزار تومان است.
این ارقام در حالی است که اصلاح سر ساده بدون هیچ مدل خاصی، اکنون در مناطق متوسط شهر تهران حداقل ۵۰ هزار تومان، در مرکز شهر تهران ۳۵ هزار تومان و جنوب تهران ۲۵ هزار تومان است. این ارقام برای یک اصلاح کاملا معمولی است و در همین مراکز برای اصلاح سر در حالی که مدل خاص محرم، یلدا یا نوروز مدنظر باشد اصلاح تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت آن افزایش می‌یابد.
در مقابل اصلاح ساده موی سر در یکی از آرایشگاه‌های لاکچری در خیابان جردن حداقل ۱۵۰ هزار تومان است و حتی در همان آرایشگاه نیز، آقای متصدی پشت صندوق می‌گوید اصلاح ساده سر حداقل ۱۵۰ هزار تومان و وقتی می‌پرسم یعنی در اصلاح موی ساده هم تفاوت هست با تاکید می‌گوید بله و تکرار می‌کند این حداقل است.
وقتی هم که درباره اصلاح موی سر آقایان در صورت مدل دار بودن سوال می‌کنم می‌گوید حداقل ۲۵۰ هزار تومان و بسته به مدل و وقتی که صرف می‌شود می‌تواند تا ۴ برابر هم افزایش یابد.
در مورد اصلاح سر کودک یا مدل دانش آموزی می‌گوید، دانش آموزی قبول نمی‌کنیم و کودک گران‌تر است، چون سخت‌تر است.

خدمات متنوع پوستی و آرایشی و بهداشتی در آرایشگاه‌های مردانه

این در حالی است که رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران پیش از این گفته بود که: «اخیرا مدل‌های غیر عرف مو و متضاد با موازین شرعی و فرهنگی جامعه مد نشده و مدل‌های کوتاهی در اکثر آرایشگاه‌ها طبق ژورنال اتحادیه انجام می‌شود.»
«مصطفی گواهی» در گفتگو با ایسنا، گفته بود که: «در گذشته واحد‌های صنفی در قالب چهار دسته ممتاز، درجه یک، درجه دو و درجه سه رتبه‌بندی می‌شدند و بنابراین چهار دسته، نرخی برای آن‌ها واحد‌های آرایشگری تعیین می‌شد، اما طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت اتحادیه آرایشگران مردانه از نرخ گذاری دستوری خارج شده‌اند و نرخ توسط واحد‌های صنفی تعیین می‌شود.»
با توجه به سخنان رئیس اتحادیه پس می‌توان مساله قیمت گذاری در مورد آرایشگاه‌های مردانه را کاملا در اختیار خود آرایشگاه و با توجه به منطقه و هزینه‌ای که برای نگهداری و دایر کردن آن کرده است، مربوط دانست.
از سوی دیگر برخی از خدماتی که در آرایشگاه‌های مردانه اکنون ارائه می‌شود اصلا در لیست قیمت‌های مصوب جایی ندارد.
خدماتی، چون اولاپلکس، بوتاکس‌تراپی، کراتینه‌تراپی، صافی ژاپنی، گلت، پروتیین‌تراپی، ریباندینگ مو، آگاوه‌تراپی، آرگان‌تراپی، تریپل‌تراپی وانواع و اقسام خدمات پاکسازی پوست، لکه‌برداری، انواع ماساژ با روغن‌های مخصوص، قرینه‌سازی ابرو و استفاده از دستگاه‌هایی مثل سولاریوم ازجمله خدماتی است که امروزه در آرایشگاه‌های مردانه ارائه می‌شوند.

از پکیج ویژه نوروز تا پکیج داماد

یکی از سالن‌های آرایشی در شمال تهران می‌گوید که یک پکیج ویزه نوروز دارند که شامل اصلاح مو‌ها و کار‌هایی مثل کراتینه و ریباندینگ و پروتیین‌تراپی و ماساژ سر است و نرخ این خدمات نیز ۲ میلیون و پانصد هزار تومان است و اگر مشتری خدماتی، چون مانیکور و پدیکور دست و پا اضافه شود قیمت بالاتر می‌رود.
مساله خدمات ویژه یا پکیج ویژه نوروز را البته آرایشگاه‌های دیگر نیز مطرح می‌کنند، اما قیمت‌ها متفاوت است، کم‌ترین رقمی که مطرح شد رقم ۵۰۰ هزار تومان و بالاترین رقم را نیز باید همان ۲ میلیون و پانصد هزار تومان دانست.
نرخ پدیکور برای دست و پای آقایان در آرایشگاه‌های مختلف متفاوت است و از ۳۰۰ هزار تومان تا یک و نیم‌میلیون تومان در نوسان است.
پروتز مو یکی دیگر از خدمات متفاوت آرایشگاه‌های مردانه است که برای پرپشت کردن مو یا حالت دادن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مشتری باید از چند روز قبل به سالن آرایشی مراجعه کند تا آرایشگر بتواند براساس جنس و رنگ مو‌های او، پروتز مناسب را تهیه کند. قرار دادن پروتز روی سر مشتری هم چند ساعت از آرایشگر وقت می‌گیرد و به همین دلیل، سالن‌های آرایشی معمولا برای این کار بین ٢‌میلیون تا ۳ و نیم میلیون تومان دریافت می‌کنند و بیشتر این مورد برای پکیج داماد استفاده می‌شود.
تتوی ابرو با روش‌های جدیدی مانند فیبروز از خدمات آرایشگاه‌های مردانه است و حداقل از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و دویصت هزار تومان قیمت دارد.
پاکسازی پوست به روش میکرونیدلینگ نیز در آرایشگاه‌های مردانه استفاده می‌شود که این خدمات در آرایشگاه‌های مردانه بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزارتومان در نوسان است.
خدمات گریم برای آقایان، اما یکی از مهم‌ترین خدمات آرایشگاه‌ها در روزگار تازه است. گریم داماد برای مراسم تقریبا حالا در بیشتر سالن‌های پیرایش مردان اجام می‌شود، اما نرخ‌ها متفاوت است.
مثلا سالن پیرایشی در شهرک غرب می‌گوید که برای داماد چندین پکیج مختلف دارد که شامل خدمات معمولی می‌شود که قیمت آن‌ها از یک‌میلیون تومان آغاز می‌شود. پکیج VIP، اما هر چند هزینه آن از ٣ونیم‌میلیون تومان شروع می‌شود، اما بنا به انتخاب داماد و خدماتی هم، چون ویتامینه‌کردن مو، پروتز مو، استفاده از ماسک‌های درخشان‌کننده، متعادل‌سازی صورت و گریم و موارد دیگر رقم آن می‌تواند تا ۵ میلیون تومان نیز افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: در آرایشگاه‌های لاکچری تهران چه خبر است؟ / رقم‌های نجومی برای خدمات آرایشی در خانه‌های زیبایی


پیرایش مردانه‌ای حوالی مرکز شهر، اما می‌گوید پکیج داماد آنان از ۸۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون قیمت دارد و تقریبا همین تنوع که در لیست بود در آن وجود دارد، اما رقم کمتری به نسبت دریافت می‌کند.
پیرایشگاهی که نام جوانان بر خود نهاده نیز در حوالی شرق تهران می‌گوید که تنها یک پکیج کامل برای داماد دارند که انتخابی نیست و مبلغ آن دو میلیون تومان است.
در این میان آرایشگر مردانی که می‌گوید در ترکیه دوره دیده است و به دلیل این که می‌خواسته صاحب آرایشگاه باشد در شهریار سالن خود را دایر کرده، به ما می‌گوید که خدمات داماد وی که شامل تمام موارد ذکر شده است از ۵۰۰ هزار تومان تا نهایتا ۱ میلیون و دویصت هزار تومان قیمت گذاری شده است و می‌گوید که مساله کیفیت خدمات نیست و بیشتر محل و مکان آرایشگاه است که گویا اهمیت دارد.

خدمات مش و های‌لایت نیز در آرایشگاه‌های مردانه قیمت‌های متفاوتی دارد و ارزان‌ترین آن از ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده و تا ۳ میلیون تومان بنا به مواد مصرفی و مدل خاص آن تغییر می‌کند.
سولاریوم و تتو، اما دو تا از خدماتی است که با همه اخطار‌ها که انجام آن را در آرایشگاه‌های مردانه غیرقانونی می‌داند، اما هم چنان انجام می‌شود و نرخ آن بسیار متنوع است.
از سوی دیگر آرایشگاه‌های مدرن و لاکچری‌تر حتی برای اجتناب از بروز مشکل طبقه یا سالنی جدا را برای ارائه این خدمات در نظر گرفته اند که مشخص است ارقام دریافتی از مشتریان را نجومی‌تر نیز خواهد کرد.
نوروز امسال برای بسیاری از آرایشگاه‌های ویژه مردان، برخلاف دو سال گذشته پررونق بوده است. هفته آخر نیز مشتریان بیشتر از همیشه در پی وقت گرفتن هستند و به نظر می‌رسد تنوع ارقام با توجه به محل پیرایشگاه، مدل خدمات و نحوه انتخاب آرایشگرتان بسیار متفاوت است. اینکه بنا به انتخاب با ۴۵ هزار تومان در جیبتان می‌توانید یک اصلاح عادی سرو صورت را تجربه کنید یا این که با حداقل ۲ میلیون تومان توی کارت‌تان از پکیج ویژه نوروز بهره ببرید و شاید حتی با خدمات بیشتر باید پول بیشتری را از روی کارتتان پرداخت کنید نیز از جمله گزینه‌های نوروز امسال است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

عکس/ شایعه فوت بازیگر زن مشهور قبل از انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

فیلم/ سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

فیلم/ لحظه انفجار ایستگاه فشار قوی برق در کوهسنگی مشهد

شمار جانباختگان سیل در خراسان رضوی به ۱۲ تن رسید

پرونده فساد بزرگ فوتبال علنی شد

فیلم/ لحظه ترور یکی دیگر از رهبران حماس در البقاع لبنان

شهادت یکی از فرماندهان حماس در حمله پهپادی اسراییل در لبنان

فیلم/ انتقاد تند رضا رشیدپور درباره ممنوعیت اجرای DJ در رستوران‌های کیش

فیلم/ تخلیه برخی منازل در هاشمیه مشهد

فیلم/ ادعای عجیب کارشناس شبکه اینترنشنال درباره دلیل پاسخ‌ندادن اسراییل به حمله ایران

واکنش بیمارستان طالقانی به خبر خودداری از پذیرش مددجویان زندان اوین

پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

نخستین پیشنهاد تمدید برای ستاره پرسپولیس

بازگشت حسن یزدانی به تیم ملی

با ارزان‌ترین سلاح پهپادکُش آشنا شوید: هر شلیک ۷هزار تومان

زری خوشکام: سی سال ممنوع‌الکارم کردند/ علی حاتمی را دق دادند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است

صعود نوشاد عالمیان از مرحله گروهی تنیس روی میز انتخابی المپیک

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

فیلم/ اقدام عجیب فرماندار مشهد در اوج بحران سیل

محور کندوان-کرج یک‌طرفه شد

جنیفرلوپز و بن افلک جدا شدند

پست فلسفی علیرضا بیرانوند + عکس

آتش سوزی در تجریش تهران

هشدار سازمان هواشناسی به تهرانی‌ها

فیلم/ ویدیوی خداحافظی اشکان دژاگه با دنیای فوتبال

نخست‌وزیر اسلواکی جان سالم به در برد

قیمت شکر اعلام شد

خداداد افشاریان به سمتش بازگشت؟

فیلم/ ماجرای بازجویی و کتک‌خوردن مهران مدیری

خودروهای آفرود در معابر عمومی اجازه تردد ندارند

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

این داروی گیاهی نفخ شکم را فوری درمان می کند

کمبود این ویتامین باعث خواب رفتن پاها می شود

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

پیش‌بینی روند مثبت بازیابی اقتصاد چین

اعلام میانگین مبلغ مالیات ستانی از بازاریان

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ اعتراف سرباز اسرائیلی به کشتن ۱۳ کودک فلسطینی

تعطیلی شنبه‌ها فرصتی تازه برای تجارت خارجی ایران

عکس/ آرایش عجیب و نامناسب مه‌لقا باقری

سکه در مرتبه دوم افت بازدهی

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

فیلم/ آبگرفتگی خانه‌ها در بجنورد

عکس/ ژست جذاب شروین حاجی‌پور در زیر آفتاب

مخالفت امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه

طالبان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران