اقتصاد۲۴- نتایج یک تحلیل جدید نشان داد کودکانی که زمان بیشتری را صرف استفاده از تلفنهای همراه و رایانه یا تماشای تلویزیون میکنند، احتمالاً بیشتر مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، مشکلات توجه، اضطراب و افسردگی را نشان میدهند.
بررسی دادههای ۸۷ مطالعه با نزدیک به ۱۶۰ هزار شرکت کننده ۱۲ ساله و کمتر نشان میدهد که صرف زمان بیشتر با نگاه کردن به صفحه نمایش در طول روز با ۲۰ درصد بیشتر خطر مشکلات رفتاری مرتبط است. به گفته محققان، این مشکلات رفتاری کودکان شامل پرخاشگری و بی توجهی میشو
بیشتر بخوانید: پیشگیری از کلسترول بالا در کودکان
پژوهشگران معتقدند کودکانی که زمان بیشتری را با استفاده از دستگاههای دارای صفحه نمایش، از جمله تلفن، تبلت، رایانه و تلویزیون سپری میکنند، احتمالاً علائم اضطراب و افسردگی را نشان میدهند.
شری مادیگان (Sheri Madigan) یکی از پژوهشگران این مطالعه در این باره گفت: وقتی کودکان زیر ۱۲ سال برای ساعات زیادی در روز به صفحه نمایش نگاه میکنند، ممکن است با برخی مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری یا غم و اندوه همراه باشند.
مادیگان، مدیر پژوهش در زمینه تعیین کنندههای رشد کودک در دانشگاه کلگری، گفت: با این حال، موضوع فقط مدت زمان تماشای صفحه نمایش نیست، بلکه چگونگی تعامل کودکان با صفحه نمایش است.
مادیگان و همکارانش اعلام کردند که دستورالعملهای جدید والدین، مراقبان و مربیان را تشویق میکند تا با کودکان در استفاده از رسانههای مبتنی بر صفحه نمایش تعامل داشته و استفاده معنی دار را ترویج کنند.
به گفته محققان، کاربردهای مثبت یا معنادار دستگاههای صفحه نمایش شامل مواردی است که شامل آموزش، اطلاع از اخبار و رویدادهای جاری یا برقراری ارتباط با دوستان و خانواده میشود. مادیگان در ارتباط با موضوع فوق گفت، حتی تماشای یک فیلم با خواهر و برادر یا بازی آنلاین با دوستان در حد اعتدال میتواند معنادار باشد.
او افزود: وقتی کودکان از صفحه نمایش به عنوان وسیلهای برای ارتباط با دیگران استفاده میکنند، ارتباط بین زمان نمایش صفحه و مشکلات رفتاری کودکان ضعیفتر است.
با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که افزایش زمان استفاده از نمایشگرها، به ویژه در طول همه گیری کرونا، منجر به افزایش اختلالات سلامت روان و مشکلات رفتاری در بین کودکان شده است.
مادیگان همچنین افزود: وقتی کودکان برای مدت طولانی صفحه نمایش را تماشا میکنند، اعتقاد بر این است که زمان کمتری برای شرکت در سایر فعالیتهایی که میدانیم برای رشد سالم مهم هستند، از جمله فعالیت بدنی، خواب و فعالیتهایی مانند مطالعه و تکالیف باقی میماند. او گفت که افزایش زمان تماشای نمایشگرها میتواند تأثیرات نامطلوبی بر تعاملات اجتماعی مثبت با دیگران بگذارد.
مادیگان در انتها یادآور شد که بسیاری از مطالعات در طول همه گیری جهانی کرونا گزارش داده اند که زمان تماشای نمایشگرها برای کودکان در طول همه گیری دو برابر شده است. بنابراین، ما ممکن است در واقع شاهد جدیتر شدن آسیبها با ادامه همه گیری باشیم.
شرح کامل این پژوهش و یافتههای حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Psychiatry منتشر شده است.