تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱

چرخش بازار کار، به سود درس‌خوان‌ها، به زیان کشاورزان

سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از اشتغال موجود در بازار کار افزایش یافته، اما بخش کشاورزی قسمت قابل‌توجهی از شاغلان خود را از دست داده است.

چرخش بازار کار، به سود درس‌خوان‌ها، به زیان کشاورزان

اقتصاد۲۴- برآیند ورود و خروج بازار کار ایران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل منفی بوده و خلوت‌تر شده؛ اما درعین‌حال هم اتفاقات خوبی مانند افزایش تعداد شاغلان درس‌خوانده و پایین‌آمدن نرخ اشتغال ناقص رخ داده و هم برای سومین فصل متوالی، اتفاق نامطلوبی مانند کاهش قابل‌توجه شاغلان بخش کشاورزی تجربه شده است. به گزارش همشهری، بازار کار ایران در سال ۱۴۰۰ به دلایل متعدد، نه‌تن‌ها در حد برآورد سیاستگذاران ظاهر نشد، بلکه باوجود افزایش بیش از ۷۲۱ هزار نفری جمعیت در سن کار، حاضران این بازار اعم از شاغل و بیکار حدود ۳۰ هزار نفر نسبت به زمستان ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد؛ اما تحولات دیگری نیز در بازار رخ داده که نشان می‌دهد در شرایط موجود و با ظرفیت فعلی اقتصاد، سیاستگذاری‌های حوزه اشتغال بیش از آنکه روی کمیت بازار کار اثر داشته باشد، اندکی روی کیفیت آن اثرگذار است؛ به‌گونه‌ای که تعداد فارغ‌التحصیلان شاغل افزایش پیدا کرده و افراد بیشتری از شاغلان امکان ۴۴ ساعت کار یا بیشتر در هفته را پیدا کرده‌اند.

جبر خروج از بازار

بررسی اعداد و ارقام مربوط به وضعیت بازار کار ایران در زمستان ۱۴۰۰ با نگاهی فارغ از درصدگیری‌های معمول مرکز آمار نشان می‌دهد: جمعیت در سن کار ایران در زمستان گذشته ۶۳ میلیون و ۳۳۴ هزار نفر بوده که این تعداد بیش از ۷۲۱ هزار نفر بالاتر از زمستان سال ۱۳۹۹ است. به‌عبارت‌دیگر، در یک سال منتهی به زمستان گذشته، این تعداد نیروی کار تازه‌نفس به سن کار رسیده‌اند که البته بخشی از آن‌ها محصل، دانشجو یا خانه‌دار هستند و تمایل یا امکانی برای ورود به بازار کار ندارند؛ اما در این میان بخشی هم هستند که گرچه میل به مشارکت اقتصادی و اشتغال دارند؛ اما بنا به دلایلی نظیر نبود شغل متناسب یا دستمزد کمتر از توقع ترجیح می‌دهند قید کار کردن و حتی دنبال کار گشتن را بزنند. در شرایط عادی، برای اینکه نرخ اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی کشور پایدار و بدون تغییر بماند، سالانه باید بخشی از نیروی کار اضافه شده به جمعیت در سن کار شاغل شوند یا در دسته‌بندی جمعیت بیکاران قرار بگیرند، اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص در سال ۱۴۰۰ یک اتفاق نامساعد در بازار کار ایران رخ داده و باوجود بالا رفتن تعداد افراد واجد شرایط فعالیت اقتصادی، عملا تعداد فعالان (اعم از شاغل و بیکار) رشد نکرده است. نمونه عینی این اتفاق را می‌توان در گزارش مرکز آمار از بازار کار زمستان سال گذشته دید که نشان می‌دهد در یک سال منتهی به این فصل، بیش از ۷۲۱ هزار نفر به جمعیت در سن کار اضافه شده‌اند، اما همزمان نه‌تن‌ها در ازای این افراد کسی وارد بازار کار نشده، بلکه ۳۰ هزار نفر از کسانی که شاغل یا در حال جست‌وجوی کار بوده‌اند نیز از بازار خارج شده‌اند. درنتیجه این اتفاق، جمعیت غیرفعال اقتصادی ایران در زمستان ۱۴۰۰ معادل ۷۵۱ هزار نفر نسبت به زمستان ۱۳۹۹ افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: نگاهی به وضعیت اشتغال و بیکاری در سال ۱۴۰۰


بیکاران ناامید

اضافه شدن ۷۵۱ هزار نفر به جمعیت غیرفعال ایران در یک سال منتهی به زمستان ۱۴۰۰ به این معنا نیست که کل جمعیت ۷۲۱ هزار نفری به سن کار رسیده قید ورود به بازار کار را زده‌اند و حدود ۳۰ هزار نفر از بیکاران نیز از بازار خارج شده‌اند؛ بلکه به این مفهوم است که در جریان بازار کار، تعدادی از شاغلان بیکار و بخشی غیرفعال شده‌اند و از سوی دیگر بخشی از تازه‌وارد‌ها و بیکاران قبلی جای آن‌ها را گرفته‌اند، اما درمجموع، برایند جریان بازار کار اینگونه بوده که بیش از ورودی آن، شاهد خروج نیروی کار بوده است. به گزارش همشهری، بررسی اطلاعات بازار کار ایران در زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تعداد بیکاران در یک سال منتهی به این فصل ۶۸ هزار و ۷۰۸ نفر نسبت به زمستان ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده و در مقابل فقط ۳۸ هزار و ۸۴۶ نفر به جمعیت شاغلان افزوده شده است. به‌عبارت‌دیگر، اگر جمعیت کشور در این یک سال هیچ رشدی را تجربه نکرده باشد، بازهم بازار کار با ریزش ۳۰ هزار نفری فعالان اقتصادی مواجه بوده که یا از یافتن شغل ناامید شده‌اند یا به‌واسطه نیافتن شغل متناسب یا با درآمد مطلوب، قید حضور در بازار کار را زده‌اند.

فارغ‌التحصیلان شاغل

در این میان، بررسی جمعیت بیکاران در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ۱۸ تا ۳۵ سال و همچنین جمعیت بیکاران درس‌خوانده و فارغ‌التحصیل نشان می‌دهد باوجوداینکه برایند بازار کار در یک سال منتهی به زمستان ۱۴۰۰ منفی بوده و حدود ۳۰ هزار نفر از جمعیت شاغلان و بیکاران کاسته شده، بازهم ماتریس جریان بازار کار به زیان شاغلان موجود و به نفع بیکاران جوان، به‌خصوص فارغ‌التحصیلان بوده است؛ به‌گونه‌ای که بخشی از بیکاران در این گروه‌های سنی، جایگزین شاغلان موجود شده‌اند و بخشی از شاغلان موجود به‌ناچار بیکار یا غیرفعال شده‌اند. بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد در زمستان ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۴۲ هزار و ۶۸۰ فارغ‌التحصیل بیکار از دسته بیکاران خارج شده‌اند و بخشی قابل‌توجهی از آن‌ها به جرگه شاغلان پیوسته‌اند چراکه سهم این گروه از اشتغال موجود به‌شدت رشد کرده است.

از سوی دیگر، ساختار جمعیتی ایران به‌گونه‌ای است که بخش عمده جوانان بالای ۱۵ سال آن دارای تحصیلات آموزش عالی هستند و بر همین اساس بخش بزرگی از جمعیت ۷۲۱ هزار نفری تازه‌وارد به بازار کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که شانس اشتغال آن‌ها در یک سال منتهی به زمستان ۱۴۰۰ مساعدتر از قبل بوده و توانسته‌اند جایگزین بخشی از شاغلان موجود شوند. بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در زمستان ۱۴۰۰، سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از اشتغال موجود در اقتصاد ایران ۵.۳ درصد نسبت به زمستان ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده و جمعیت شاغلان این گروه با ۳۱۱ هزار و ۸۷ نفر افزایش به ۶ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۲۲۰ نفر رسیده است. از سوی دیگر در زمستان سال گذشته، ضریب اشتغال ناقص اندکی کاهش پیدا کرده و برای تعداد بیشتری از شاغلانی که باوجود آمادگی مجبور بودند به‌دلیل رکود، پیدا نکردن کار و... کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کنند، امکان فعالیت مهیا شده است.

افول اشتغال کشاورزی

آمار‌های رسمی از تحولات بازار کار در یک سال منتهی به زمستان ۱۴۰۰ حاکی از این است که به‌احتمال‌زیاد در این دوره زمانی به‌واسطه مسائلی نظیر خشکسالی و کاهش صرفه اقتصادی کشاورزی و دامپروری، ثبات اشتغال در بخش کشاورزی کاهش پیدا کرده و این مسئله به ریزش بیش از ۲۸۸ هزار نفر شاغلان این بخش منجر شده است. رشد منفی ۲ درصدی بخش کشاورزی در ۶ ماهه ۱۴۰۰ و در ادامه کاهش ۲.۵ درصدی رشد اقتصادی این بخش در پاییز این سال، مقدمات کوچک‌تر شدن این بخش اقتصاد ایران بوده و آنگونه که آمار و ارقام نشان می‌دهد، در فصل زمستان سال گذشته، کاهش رشد اقتصادی ایران در این بخش با شتاب بیشتری رخ داده است. این مسئله به‌واسطه اثرگذاری مستقیم آن بر امنیت غذایی و خودکفایی کشور در تولید غذا و نهاده غذایی، اهمیت زیادی دارد و باید ضمن بررسی و ریشه‌یابی، تمهیدات لازم برای علاج کردن آن اندیشیده شود. در مقابل این اتفاق، بخش خدمات که به‌تدریج با کاهش همه‌گیری کرونا در حال خروج از روند نیمه تعطیل ۲ ساله است، توانسته بیش از ۳۶۴ هزار شاغلان جدید جذب کند و سهم خود از بازار کار ایران را به ۵۱.۹ درصد برساند.

چرخش بازار کار، به سود درس‌خوان‌ها، به زیان کشاورزان

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ریشه مشکل ناترازی بنزین کجاست؟

کدام استان بیشترین و کمترین نرخ تورم را تجربه کردند؟

فیلم/پیگیری وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر گوگل پلی

افزایش ۸۰۰ درصدی هزینه‌های آزمایشگاهی

پاسخ شاعرانه افشین علا به شعر رهبر انقلاب

عکس/ دیدار صبح امروز کارگران با رهبر انقلاب

کجای تهران با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کنیم؟ + جدول

عکس/ لحظات خصوصی لیلا بلوکات در پشت صحنه تئاتر

اینفوگرافی/با ۵۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی در ایران می‌توان خرید؟

عکس/وضعیت اسفبار خودرو‌های لوکس بعد از سیل دبی

اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران+ جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

گوگل پلی رفع فیلتر می‌شود؟

عکس/ جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی در پاکستان

جدیدترین قیمت خرید خانه در یافت آباد و شادآباد و همان حوالی + جدول

فیلم/ یزد را آب برد!

آیا تابستان ۱۴۰۳ جهش تورمی رخ می‌دهد؟

فیلم/بارش شدید باران و جاری شدن سیل در خیابان‌های خور و بیابانک اصفهان

سرنوشت مهدی قایدی در فصل آینده

دیدار کارگران با رهبر انقلاب برگزار شد

تغییرات جدید در واریز سود سهام عدالت

هزینه ارسال پیامک از طریق پنل اس ام اس

علت بیماری ترانه علیدوستی چیست؟

چند درصد مردم تلویزیون می‌بینند؟ + عکس

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور

ترسیم فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی / چرا کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد؟

پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم؛ داعش خراسان چگونه ایجادشد؟ / تاجیکستان و شکوفایی نیمی از نیرو‌های داعش خراسان

مهدی قایدی پرسپولیسی می‌شود؟

انهدام باند قاچاق دختران؛ ۸تصویربردار بازداشت شدند

جزییات جدید از طرح ترافیک نیمه اول ۱۴۰۳

تیرخلاص به واردات خودرو کار کرده؛ ورود فقط از مناطق آزاد!

عکس عاشقانه امیرعلی نبویان در کنار همسرش

فیلم/طراحی ناخن با طلا ۲۴ عیار فقط ۱۲ میلیون تومان!

ربع سکه محبوب‌ترین قطعه در حراج مرکز مبادله

توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید

بلوای حجاب، از بستر ایتا تا کف خیابان/ چگونه حجاب در شبکه‌های اجتماعی داخلی به محل جدال تبدیل شد؟

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت تخم مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

ریزش ادامه‌دار طلا در بازارهای جهانی

یورو رکورد زد

لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

قیمت گذار خودرو چه کسی است؟

سکه‌ زیر آوار ریزش انس جهانی

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

آیا رشد آهسته دلار نیمایی، ضامن رشد بورس خواهد شد؟

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت خودرو‌های بی ام و امروز + جدول