تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعضی نمایندگان امضایشان را از طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» پس گرفته‌اند

عقب نشینی موقت مجلس از حراج تاریخ ایران

اعظمی، نماینده جیرفت در مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان امضایشان را پس گرفته‌اند و در نامه‌ای از وزیر میراث فرهنگی خواستیم قانون جامع میراث فرهنگی را پیگیری کند

 حراج تاریخ ایران

اقتصاد۲۴- نمایندگانی که امضایشان پای طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» ثبت شده بود، رفته‌رفته در حال عقب‌نشینی‌اند. این طرح که دوم اردیبهشت به مجلس ارائه شده، از یک هفته پیش در صدر اخبار میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و بسیاری را به اعتراض و نوشتن بیانیه واداشته است؛ باستان‌شناسان، انجمن‌های دانشجویی حوزه باستان‌شناسی و تاریخ، استادان دانشگاه‌ها، فعالان این حوزه، گروه‌های مردمی و حتی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی. منتقدان این طرح در تمام یک هفته گذشته، در نامه‌ها و اظهاراتشان بار‌ها اشاره به واژه «گنج» را تاسف‌آور دانسته‌اند و تلاش برای تجاری‌سازی حفاری‌ها و قانونی کردن خرید و فروش اشیای تاریخی را خطرناک و خلاف قانون خوانده‌اند. این انتقادات به گوش نمایندگان مجلس رسیده است، چنان که نماینده جیرفت  از درخواست حذف امضای بعضی نمایندگان خبر می‌دهد و از سوی دیگر نماینده مشهد که این طرح را نوشته، نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی فرستاده به طور ضمنی از ملغی شدن این طرح در صورت پیگیری قانون جامع میراث فرهنگی نوشته است.

از میان ۴۶ نماینده مجلسی که با امضای طرح «استفاده بهینه از اشیا…»، طرح پیشین حمید بقایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی را پس از ۱۲ سال دوباره به جریان انداخته‌اند، بعضی امضایشان را پس گرفته‌اند. ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم که پیش از همه امضایش را پس گرفت و این طرح را مخرب خواند، در تلاش است نظر نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد را برگرداند و دیگر نمایندگان را نیز با خودش همراه کند. او می‌گوید: «تعدادی از نمایندگان امضایشان را پس گرفته‌اند. اگر شمار آن‌ها به ۳۰ نفر برسد، طرح پیشنهادی دیگر ارزشی ندارد و ملغی می‌شود. طرحی با کمتر از ۱۵ امضا ارزشی ندارد و دیگر بررسی نمی‌شود.» در نامه نمایندگانی که امضایشان را پس گرفته‌اند خطاب به قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به اثرات مخرب این طرح چنین گفته شده: «این طرح در زمینه گسترش حفاری‌های غیرمجاز، قاچاق و غارت اشیا باستانی و تاریخی اثرات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهدداشت. از طرف دیگر لاین این طرح ناقض اصل ۸۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. در نتیجه این طرح نه‌تن‌ها آثار و اشیای تاریخی را حفظ نمی‌کند بلکه خیانتی در حق نسل‌های آینده و میراث تاریخی ارزشمند کشورمان است.»
این متنی است که نماینده جیرفت تنظیم کرده و امضاکنندگان آن گفته‌اند که دیگر «از این طرح حمایت نمی‌کنیم» و در آخر خواستار خارج شدن طرح پیشنهادی از دستور کار کمیسیون مربوطه و مجلس شده‌اند. به گفته اعظمی بعضی نمایندگان همچون جعفر قادری؛ نماینده شیراز، فرهاد طهماسبی؛ نماینده نی‌ریز و استهبان، مجتبی توانگر؛ نماینده تهران و روح‌الله حضرت‌پور؛ نماینده ارومیه از جمله این افراد هستند.

نامه به ضرغامی برای پیگیری قانون جامع میراث فرهنگی

نماینده مردم جیرفت در مجلس با یادآوری حفاری‌های غیرمجاز در اواخر دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ در جیرفت و تخریب و غارت بسیاری از گورستان‌های تاریخی می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم که تخریب‌های گذشته تکرار شود. خبر خوب دیگر این است که بعد از انتقاداتی که به طرح پیشنهادی وارد شد و فشار زیادی که وجود داشت، با آقای پژمان‌فر از مشکلات طرح گفتیم و حالا او نامه‌ای تنظیم کرده و برای وزیر میراث فرهنگی فرستاده است. در انتهای این نامه به‌طور ضمنی ملغی شدن این طرح هم مطرح شده است.»


بیشتر بخوانید: وضعیت وخیم عمارت مسعودیه +عکس


در این نامه که خطاب به عزت‌الله ضرغامی نوشته شده با اشاره به توجه مجلس به میراث فرهنگی و تلاش نمایندگان برای تبدیل وضعیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در سال ۱۳۹۸ آمده است: «چالش اساسی این وزارتخانه در حوزه قوانین و مقررات است که متاسفانه در حوزه ماموریتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بنا بر نظر کارشناسان و تصدیق وزیر محترم که در مصاحبه خود نیز بر آن تاکید کردند، از یک سو با تورم قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها روبه‌رو هستیم و از طرفی این قوانین از کارایی لازم برخوردار نبوده و در بسیاری از موضوعات، خلا قانونی وجود دارد. از این رو به روزرسانی و تدوین قوانین جامع مبتنی بر نیاز‌های روز این وزارتخانه، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نمود.»

اشاره پژمان‌فر به صحبت‌های ضرغامی در جمع خبرنگاران درباره قانون جامع میراث فرهنگی است. او دو روز پس از خبری شدن طرح نمایندگان، در حالی که بسیاری به سکوت او اعتراض کرده بودند گفت: «قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آخرین مرحله خود را در شورای معاونان طی کرد و با بیش از ۱۰۰ ماده آن آماده است که بخش مهمی از این قانون مربوط به حوزه میراث فرهنگی است و این قانون در دستور کار دولت قرار خواهدگرفت. خوشبختانه، چون در گذشته یک بار این قانون به شکل دیگری در کمیسیون‌های تخصصی دولت مطرح شده درخواست ما این است که تصویب آن طولانی نشود و بعد از موافقت دولت به صورت لایحه به مجلس تقدیم خواهیم کرد. اگر قانون جامع وزارتخانه تصویب شود، قوانین، آیین‌نامه‌ها و مصوبات هیئت وزیران و هر سند قانونی که مغایر با این قانون است لغو می‌شود.» در حالی که ضرغامی از ارسال طرح قانون جامع به هیات دولت و مجلس در طول دو هفته آینده خبر داده بود، هنوز از جزئیات این قانون اطلاعاتی منتشر نشده و ارشناسان حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را به بحث و نظر نگذاشته‌اند.

در نامه‌ای که دیروز برای ضرغامی فرستاده شده، اما به تعلل وزارتخانه در تحویل لایحه قانون جامع اشاره شده و پیشنهاد طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» به این تعلل ربط داده شده و اضافه می‌کند که «نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف آن برطرف خواهد شد». این نامه در نهایت با اشاره به اعلام وزیر میراث فرهنگی مبنی بر ضرب‌الاجل برای نهایی‌سازی لایحه جامع وظایف و اختیارات وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هیئت دولت، با تاکید بر تقدم ذاتی لایحه بر طرح اضافه می‌کند: «مقرر شد تا فرصتی برای تصویب این لایحه در دولت و ارسال آن به مجلس تعیین شود که امیدواریم آن وزارتخانه در این مدت معین بواند این مهم را عملی کند تا نمایندگان مجلس بتوانند اقدامات قانون‌گذاری را در این حوزه نهایی کنند.» در آخر این نامه نیز ابراز امیدواری شده که اقدامات مشترک مجلس و دولت بتواند ظرفیت این حوزه را در حدی قرار دهد که دیگر نیازی به پیگیری طرح پیشنهادی مجلس نباشد.
نماینده جیرفت از سوی دیگر می‌گوید: «اگر حتی امضا‌ها تکمیل نشود، من فکر می‌کنم خرد جمعی در مجلس طوری است که بالاخره در کمیسیون رد می‌شود. به آقای پژمان‌فر هم گفته‌ام اگر بنا بر مطرح شدن این طرح در کمیسیون باشد، چند استاد دانشگاه را در روز بررسی می‌آورم و او باید به انتقادات جدی پاسخ دهد و از طرح دفاع کند.»

منبع: پیام ما

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع