تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

بورس کالا نقطه شروع برای اصلاح صنعت خودروسازی کشور

کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند با اصلاح روش‌های قیمت‌گذاری به بهبود وضعیت قیمت خودرو در بازار آزاد کمک کند، اما قاعدتا برای بهبود وضعیت خودروسازی، باید به سمت اقتصادی آزاد حرکت کنیم.

بورس کالا نقطه شروع  اصلاح صنعت خودروسازی

اقتصاد۲۴- الیاس‌کردی گفت: دولت‌ها با دخالت در اقتصاد مجبورند از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن حتی در فروش و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده دخالت کنند و این یکی از آفت‌های اقتصاد دولتی است. دلیل انحصاری که برای دو خودروساز بزرگ در تعیین قیمت خودرو ایجاد شده، بازار غیررقابتی است.

بطور مثال در قیمت خودرو‌های اکونومی و اقتصادی در ایران انحصار بالایی وجود دارد که باعث شده این دو خودروساز توان رقابت با برند‌های خارجی را نداشته باشند. در بحث عرضه نیز به دلیل تقاضای بالا، عرضه کم و قیمت‌گذاری دستوری شرایطی ایجاد شده که مردم نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ قیمتی راضی نیستند.

او می‌گوید: برای حل این موضوع باید به طور کامل به سمت اقتصاد آزاد برویم و شرایط را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کنیم تا سهامدار خارجی و داخلی در داخل سرمایه‌گذاری و رقابت کند؛ اما به دلیل اینکه شرایط مهیا نیست، حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که اقتصاد را به سمت باز شدن ببریم. اینکه مردم خودرو را از بورس کالا بخرند در دنیا مرسوم نبوده است، چرا که به دلیل وجود فضای رقابتی نیازی به این اقدامات نیست. اما در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند یک گام مثبت باشد.


بیشتر بخوانید: رشد کم‌جان شاخص کل بورس یازدهم خرداد


به گفته کارشناس بازار سرمایه، در این راستا می‌توانیم به جای داشتن لاتاری خودرو، قیمت‌ها را آزاد کنیم. در ماه گذشته دولت قیمت بسیاری از اجناس را آزاد کرده و به نظر می‌رسد در خودرو نیز به دنبال همین اتفاق است که یکی از این روش‌ها عرضه در بورس کالا است. چند هفته پیش هم وانت کاپرا در بورس کالا عرضه شد و بر بازار آزاد هم تاثیر گذاشت. البته به این شرط که عرضه خودرو در بورس کالا مقطعی صورت نگیرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر مشکلی از بابت عرضه در بورس کالا وجود نداشته باشد طبیعتا می‌تواند تاثیر خوبی در بازار داشته باشد و باعث شفافیت شود. به این شکل دیگر نیازی هم به برگزار کردن قرعه‌کشی و لاتاری نیست و مصرف‌کننده واقعی می‌تواند با قیمت تمام شده کارخانه، خودرو از بورس کالا خریداری کند. اما تا زمانی که کلی‌تر به موضوع فکر نکنیم و اجازه ندهیم این دو خودروساز در داخل با ورود سرمایه‌گذار خارجی و داخلی رشد کنند و از مزایای رقابتی بودن بازار استفاده کنند، تغییر چندانی را در این حوزه شاهد نخواهیم بود.

عرضه خودرو در بورس کالا قطعا می‌تواند به شفافیت عرضه خودرو کمک کند. در بورس کالا قیمت‌ها مشخص هستند و گزارش‌های روزانه هم منتشر می‌شوند که می‌تواند مفید باشد و این اتفاق باعث خروج خودرو از فروش به روش قرعه‌کشی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اهدای جایزه به خانم‌های بدون حجاب صحت دارد؟

چرا ساکنین بافت‌های فرسوده تمایل به نوسازی ندارند؟/ بافت فرسوده در برابر گرانی ساخت وساز فرسوده‌تر شد

معاون وزیر صنعت مورد سوءقصد قرار گرفت

فیلم/ بی‌محلی یک خانم به رییس‌جمهور در کردستان

بگو مگوی خبرگزاری‌ فارس و تسنیم بالاگرفت

بیانیه مشترک بایدن و ماکرون درباره ایران چه بود؟

داوران زن تاریخ ساز جام جهانی

توهین روزنامه اصولگرا به شادی پس از باخت ایران به آمریکا

دستگیری ۹ لیدر حوادث اخیر عباس آباد

سقوط فوتبال ایران به رده سوم آسیا

دانشجویان دانشگاه خوارزمی مسموم شدند؟

اسکوچیچ: من هجومی‌تر از کی‌روش بودم

سقوط آزاد بورس محتمل است؟

پیام‌های مرموز به زمین از منشا فرازمینی

بازنشستگان دل خوشی از تامین اجتماعی ندارند

لقب جدید مسی در جام جهانی قطر

دیدگاه خاص خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی درباره حجاب

چند درصد از مردم از باخت ایران مقابل امریکا خوشحال شدند؟

اخراج ۲۰۰۰ پرستار همزمان با روز پرستار

روانپزشکان: اختلالات روانی بعد از اعتراضات امسال بیش از ۸۸ است

مسعود دولتشاهی چطور کشته شد؟

آمار جدید از سن مبتلایان ایدز در کشور