اقتصاد۲۴- محمد آیتی: ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰ بود که با رای مجلس و تایید شورای نگهبان، دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با هم ادغام و نهایتاً وزارت «راه و شهرسازی» تاسیس شد.
حدود ۱۱ سال از این تصمیم میگذرد، اما به نظر میرسد نه تنها چابکسازی در این حوزهها اتفاق نیفتاد که حتی، بسیاری از کارها به واسطه این ادغام، کُند هم شده است.
چند سالی است که برخی نمایندهها در مجالس گذشته و مجلس کنونی، حرف از تفکیک این وزارتخانه و برگشت به گذشته را زده و میزنند، اما هیچگاه این طرح نه از سوی مجلس و نه از طرف دولت، به طور جدی مطرح نشده است.
در همین رابطه، علیرضا پاکفطرت عضو کمیسیون عمران مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: بنده به عملکرد آقای رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی انتقاد دارم و معتقدم حرفها و شعارهایی که در خصوص ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال میزنند، در این مدت، رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
وی افزود: وزیر راه و شهرسازی و عوامل مجوعهاش، گاهی حرف از طرح ثبتنام واحدهای در دست ساخت و شروع کار ساخت را مطرح میکنند، اما اینها روی کاغذ است و باید در عمل، واقعیت را نشان دهند.
نماینده شیراز تصریح کرد: متاسفانه شاهد افزایش فزاینده قیمت مصالح هستیم و همین خود باعث میشود، قیمت مسکن هم بالا برود. به اعتقاد من، یکی از دلایلی که وضع، هم در حوزه مسکن و هم در حوزه راه و ترابری با مشکلات جدی توام شده، وجود وزارتخانه بزرگی به نام راه و شهرسازی است. به قدری وظایف این وزارتخانه زیاد است که عوامل تصمیمگیر و اجرایی نمیرسند کار را به درستی پیش ببرند.
پاکفطرت اظهار داشت: من در این رشته درس خواندم، کار کردم و اکنون هم توفیق نمایندگی مردم را در کمیسیون عمران مجلس دارم. قاطعانه میگویم ادغامی که در خصوص این وزارتخانه در سال ۱۳۹۰ صورت گرفت، اشتباه بزرگ بود و افرادی که آن زمان، به آقای رییس جمهور مشاوره دادند، خوب است نتیجه کارشان را بررسی کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: از زمان ادغام و تاسیس وزارت راه و شهرسازی، نه دیگر شاهد ساخت مسکن درستی بودیم و نه در حوزه وسیع راه و ترابری توانستیم خود را اثبات کنیم. اکنون ایران، یکی از ضعیفترین کشورهای دنیا در حوزه راه و ترابری است و اساساً ضعفهای ما در حوزه مسکن و راه و ترابری در این ۱۰ سال، بیش از پیش شدت پیدا کرد.
وی افزود: باید هرچه سریعتر، حوزههای راه و ترابری از مسکن و شهرسازی تفکیک شوند، وگرنه هر وزیری در این جایگاه قرار بگیرد، با این حجم کار و رسالتی که دارد، نمیتواند مجموعه را به خوبی جمع و جور کند.
رییس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه بیان کرد: ما قبل از شروع سال، روی موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی کار کردیم و مطالبه خود را به آقای رئیسی گفتیم. ایشان هم قول دادند در دستور کارشان باشد و فقط از ما خواستند صبر داشته باشیم.
پاکفطرت در پایان خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی، یک وزارتخانه مهم و کلیدی است که رسالت اقتصادی دارد. از طرفی با جان مردم هم سر و کار دارد، پس باید ویژه دیده شود. از اینرو، جا دارد روی این موضوع، بحث و بررسی جدی صورت بگیرد و اگر قرار است همه چیز دست دولت باشد که تا امروز بوده، باید این دو حوزه را از هم جدا کرد، مگر اینکه کار را به مردم به صورت برونسپاری بسپاریم که به نظرم، مملکت ما، آمادگی این کار را در حال حاضر ندارد.