اقتصاد۲۴- انحصار خودروسازی در کشور یکی از علل اصلی کیفیت پایین و گرانی خودروهای داخلی است، زیرا تا زمانی که رقابت در این حوزه وجود نداشته باشد، خودروسازها با خیال راحت با هر کیفیت و قیمتی که بخواهند خودرو تولید میکنند و مصرفکننده نیز مجبور به خربد این خودروهاست. همچنین تا وقتی خیال خودروساز از برخورد قانونی با آنها به دلیل عدمرعایت استانداردها، راحت است نمیتوان انتظاری برای افزایش کیفیت خودرو داشت.
ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: تا زمانی که رقابت داخلی و خارجی بین خودروسازها وجود نداشته باشد و خودروسازی را به چند کارخانه داخلی محصور کنیم، نمیتوان انتظار تولید خودروی با کیفیت و با هزینه متعارف داشت و در واقع، اصلاً چنین انتظاری معقول نیست.
وی افزود: زمانی بازار خودرو به جنب و جوش میافتد که عرضه و تقاضا متناسب و ورود آن به بازار معقول میشود. در این صورت، خودروی با کیفیت و با هزینه مناسب به دست مصرفکننده میرسد، زیرا این رویکرد، حاصل یک رقابت سالم است؛ در کل خاصیت بازار همه تولیدات، بحث رقابت است.
نماینده گرمی در مجلس تصریح کرد: مجلس قدم اول در خصوص خودرو را با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو برداشته است و با توجه به شرایطی که دولت در نظر گرفته، این مسیر، برای ایجاد رقابت است.
اسماعیلی با اشاره به بحث نظارت در حوزه خودروسازی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر، نظارت هم در بحث کیفیت خودروها و هم عرضه در بازار و قیمت آن، واقعاً ضعیف است. به عنوان مثال، اگر در جریان یک تصادف، ایربگ خودرویی باز نشده و سرنشینان آن فوت کرده یا مجروح شدهاند، تا به حال هیچ خودروسازی را مقصر اعلام نکرده و به قوه قضاییه معرفی نشدهاند و مسئله با یک تذکر حل شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با بیان اینکه واقعاً کشور ما در بحث خودروسازی مشکل دارد، افزود: اگر بحث نظارت دقیق و کیفیت خودروها حل و با خودروسازان متخلف برخورد شدید شود، همچنین رقابت در این حوزه ایجاد شود، بازار خودروی داخلی سر و سامان میگیرد و این یعنی ایجاد رضایت نسبی در بین مردم.
وی یادآور: اگر مسائل ذکر شده در نظر گرفته نشود، بعید میدانم حال حوزه خودور داخلی خوب شود؛ بنابراین مجلس با تمام فشارها و ایستادگیهایی که مقابل آزادسازی واردات خودرو هم به طور واضح هم پشت پرده، وجود داشت، ایستاد و این قانون را تصویب کرد، هرچند دولت شرایطی در نظر گرفته است که باید کمکم برداشته شود تا بحث رقابتها بهتر و بیشتر شکل بگیرد.
اسماعیلی با اشاره به بحث نظارت بر حوزه خودروسازی گفت: نظارتها باید هم از طریق دولت و هم مجلس صورت بگیرد، چراکه مثل دو بال در کنار همدیگر هستند و به این طریق میتوانند به وضعیت فعلی خودروسازی سر و سامان دهند.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بحث واردات خودرو، صد درصد میتواند در افزایش کیفیت خودرو موثر باشد و این گام اولی بود که مجلس برداشت، هرچند ممکن است با شروطی که دولت گذاشته در مراحل ابتدایی به اهدف کمتری از طرح رسید، اما قطعاً در طولانیمدت تاثیر مثبتی در رقابت خواهد داشت.
وی افزود: با واردات خودرو، خودروساز مجبور است در یک رقابت، کیفیت خودروهای خود را در مقابل خودروهای خارجی افزایش دهد وگرنه قطعاً عرضه کمتری خواهد داشت، چراکه مردم استقبال نمیکنند و به ضررش تمام میشود، از اینرو سعی میکند کیفیت را بالا ببرد.
اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص آییننامهای که قرار است دولت برای قانون ساماندهی صنعت خودرو تدوین کند، نهایت سعی نمایندگان بر این است که اجازه ندهد این آییننامه به ضرر ملت و به نفع خودروساز باشد و قطعاً بر این مسئله نظارت خواهیم کرد تا مطابق اهدف تعیین شده مجلس باشد و مردم به راحتی به خودروی با کیفیت دسترسی پیدا کنند.