تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

جزئیاتی از تولید خودرو ایرانی – روسی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران جزئیاتی از برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه ارائه کرد.

 برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه

اقتصاد۲۴- محمدرضا نجفی منش  اظهار کرد: چند سال قبل در جریان دیدار‌های مشترک قطعه سازان ایران و ترکیه، برای اولین طرح تولید یک خودرو مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که ما نیز از آن استقبال کردیم. طرحی که توافق ابتدایی بر سر آن در جریان سفر اخیر رییس سازمان توسعه تجارت به روسیه نهایی شده، در واقع دنباله همین صحبت‌هاست.

وی با بیان اینکه از چند سال قبل پیشنهاد تولید این خودرو مطرح شده بود، بیان کرد: ما این طرح را چه به آقای روحانی و چه به آقای رییسی ارائه کرده بودیم و در جریان صحبت‌های اخیر با سازمان توسعه تجارت نیز پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت که در مذاکرات این سازمان با مقامات روسی به توافق ابتدایی منجر شد. البته این موضوع فعلا در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام‌های نهایی‌تر برای آن برداشته شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره جزییات این مدل پیشنهادی توضیح داد: بر اساس طرح اولیه، با توجه به ظرفیتی که در میان قطعه سازان سه کشور وجود دارد، طرح این طور پیگیری خواهد شد که مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم شود. برای مثال قطعه سازان ایرانی موتور خودرو را تامین کنند، قطعه سازان ترکیه قطعات داخلی را تامین کنند و روس‌ها نیز بدنه را بسازند. البته این‌ها در حد مثال است و تا طرح به گام نهایی نرسد، نمی‌توان این تقسیم بندی را به طور کامل تشریح کرد.


بیشتر بخوانید: برنامه ریزی واردات خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار


نجفی منش ادامه داد: آنچه که در این طرح اهمیت فراوانی دارد، بحث تقسیم کار و اشتراک منافع است. با توجه به تجهیزات مونتاژی که در سه کشور وجود دارد، امکان آن را داریم که قطعات برای تولید نهایی به میزان مقرر شده در توافق برسانیم و این قطعات به شکل تهاتری میان سه کشور جابجا شود. یعنی بنا نیست در این چارچوب خرید و فروش نقدی داشته باشیم، بلکه سه طرف با تامین قطعات سهم خود، خودرو را در کشورهایشان تولید خواهند کرد.

وی درباره ابعاد اجرایی این برنامه نیز توضیح داد: بناست که خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود. اگر برای مثال توافق برای تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد و بنا شود که هر کشور ۱۰۰ هزار دستگاه از آن را تولید کند، قطعه سازان به اندازه کل نیاز خط تولید فعالیت خواهند کرد. برای مثال قطعه ساز ایرانی برای ۳۰۰ هزار دستگاه لنت می‌سازد و آن را به دو کشور دیگر ارسال می‌کند و در مقابل قطعات توافق شده را از طرف خارجی دریافت می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره ظرفیت فعالیت قطعه سازان ایرانی در این عرصه نیز بیان کرد: ما در کشور توان تولید قطعه برای دو میلیون دستگاه خودرو در سال داریم که با توجه به میزان تولید فعلی خودروسازان ایرانی، قطعا این ظرفیت وجود دارد که با همکاری با سایر کشورها، تولید محصولات جدید در دستور کار قرار بگیرد. در این چارچوب می‌توان ایران خودرو و سایپا را نیز وارد یک همکاری و مشارکت جدید کرد تا در نهایت این محصول مشترک با روسیه و ترکیه به تولید نهایی برسد.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۱
از روسیه آبی برا ما گرم نمیشه چرا مسئولین تجربه نمیکنن بعدم خودرو روسیه هیچ حرفی برا گفتن نداره ماشین کاماز نمونه ای از کار روسیه هست که حتی برا کارهای فاضلابی هم نمیشه استفاده کرد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ثابت شد زیر پای سرمربی استقلال را خالی کردند

هشدار؛ وزش باد شدید در ۱۶ استان کشور

ثبت ۳۹ مورد مشکوک آبله میمونی در کشور

ثبت ۵۰۰ مورد خفگی بر اثر گرد و غبار شدید در عراق

خریداران خودرو چند نوع مالیات باید بپردازند؟

فیلم/ اشتباهات فاحش و عجیب وزیر امور خارجه در مکالمه انگلیسی

خواص شگفت انگیز انجیر

دستگیری عاملان انتشار تصاویر شکار در فضای مجازی

فیلم/ حمله استقلالی‌ جنجالی به ستاره تیم ملی؛ اسمش را جلوی من نیاورید!

مبتلایان کرونا دوباره ۴ رقمی شد / ۸ تن دیگر جان‌باختند

منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟

هنوز خبری از آیین نامه واردات خودرو نیست

آلودگی شدید هوای پایتخت

بلومبرگ: ایران قیمت نفت خود را پایین‌تر آورده تا با روسیه رقابت کند

قطع دسترسی ایرانیان به سامانه‌های بانکی در خارج از کشور

قیمت انواع سبزیجات در بازار

رمزگشایی از علت بلاتکلیفی افزایش حقوق بازنشستگان

سرانه آب هر ایرانی از ۶۹۰۰ به ۱۲۰۰ متر مکعب رسید

این قرارداد‌های اجاره شما را به دردسر می‌اندازد!

ایجاد محدودیت در رشد ترازنامه بانک‌ها با هدف مهار تورم

مناطق آزاد کشور باید کانونی برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات باشد

یکپارچه‌سازی حکمرانی در مناطق آزاد به نفع منافع ملی است/ همه وزارتخانه‌ها باید ماده ۲۷ قانون مناطق آزاد را به رسمیت بشناسند

هزینه رهن و اجاره مسکن در منطقه سبلان تهران

زمان واریز یارانه نقدی دقیقا چه روزی است؟!

رئیسی: افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یافت؟/ بررسی افزایش حقوق

آپارتمان‌های ۱۲۰ متری غرب تهران چند؟

شاخص مثبت اما نگران کننده

ادامه فرآیند واریزی‌ها به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه

اعلام مشمولان، امتیازات و میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی معلمان

صف خرید و فروش سهام در ۱۳ تیر

صعود پرسپولیس در جهان

شهریه ثابت مدارس غیردولتی اعلام شد

نرخ بهره منفی ۳۰ درصدی؛ هجوم برای تبدیل ریال به طلا، دلار و مسکن

احتمال سقوط بیت‌کوین به کانال ۱۰ هزار دلار چقدر است؟ / چند توصیه به سرمایه گذاران در بازار رمزارز‌ها

فیلم/ روایت شایان مصلح از اعتراض به یکی از مقامات اصفهان درباره حجاب

قاب‌های جالب جانی دپ و آل پاچینو در فیلم دنی براسکو

تعیین تکلیف اراضی تمامی واحد‌های نهضت ملی مسکن