تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

افزایش سرقت‌های خرد در کشور

سخنگوی انتظامی کشور درباره آمار وقوع سرقت در کشور گفت: سرقت‌های خرد در کشور هشت درصد افزایش داشته است، اما درباره دیگر انواع سرقت‌ها نظیر زورگیری، مسلحانه و ... ما شاهد کاهش وقوع هستیم.

افزایش سرقت‌های خرد

اقتصاد۲۴- سردار مهدی حاجیان در نشست خبری که امروز در ستاد فراجا برگزار شد، به تشکیل قرارگاه امنیت اقتصادی امین اشاره کرد و گفت: از بهمن ماه امسال دولت محترم اعلام کرد که قصد عادلانه‌ کردن یارانه ها را دارد که همزمان با آن پلیس نیز اقدامات خود را آغاز کرد و قرارگاه پلیس امنیت اقتصادی برای برخورد با مخلان نظم و امنیت اقتصادی، محتکران و ... تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا از ابتدای امسال تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق و احتکار شده اعم از کالاهای اساسی و دیگر اقلام کشف شده و ۱۴ هزار و ۵۶۶ نفر از مخلان نظم و امنیت اقتصادی بازار دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در حوزه کالاهای اساسی ۱۵ هزارتن آرد وگندم، ۸۷۰۰ تن برنج و ۷۱۷۶ تن روغن که تماما احتکاری و قاچاق بود، کشف و ضبط شد. ۷۱۱۳ نفر از مجموع ۱۴ هزار و ۵۶۶ نفر دستگیر شده در حوزه کالای اساسی بوده است.

وی با بیان اینکه هفت میلیون و ۳۱۸ هزار و ۲۷۴  دارو در این مدت کشف شد، گفت: ۴۲۵ هزار عدد تجهیزات و قطعات پزشکی نیز کشف و ضبط شده است.


بیشتر بخوانید: سارق حرفه‌ای پایتخت که برای خوشگذرانی دستگاه پی اس ۵ می‌دزدید


سخنگوی فراجا نسبت به انتشار فیلم‌های ضبط شده با دوربین‌های مداربسته و گوشی‌های موبایل هشدار داد و گفت: برابر قانون مطبوعات هر فردی که اقدام به انتشار تصاویر دیگران کند، مرتکب عمل مجرمانه شده و مجازات می‌شود.

وی افزود: گاهی دیده شده که سرقتی رخ می‌دهد و تصاویر آن با دوربین مداربسته ضبط شده و منتشر می‌شود که این اقدام ممکن است موجب هتک حرمت افرادی شود که چهره‌شان در فیلم مشخص شده است. این اقدام جرم‌انگاری شده است.

سخنگوی فراجا افزود: اگر افرادی چنین فیلم‌هایی را در اختیار دارند باید آن را به مراجع ذی‌صلاح مانند پلیس تحویل دهند و از انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند.

افزایش سرقت‌های خرد در کشور

حاجیان در پاسخ به پرسش درباره آمار وقوع سرقت در کشور گفت: سرقت‌های خرد در کشور هشت درصد افزایش داشته است، اما درباره دیگر انواع سرقت‌ها نظیر زورگیری، مسلحانه و ... ما شاهد کاهش وقوع هستیم.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۲ هزار سرقت کشف شده است که کشفیات پلیس در مجموع انواع سرقت‌ها افزایش چهاردرصدی داشته است.

سخنگوی فراجا افزود: در حوزه سرقت منازل نیز در مجموع ۶۲ درصد، سرقت مغازه ۶۶ درصد و سرقت خودرو نیز ۹۲ درصد منجر به کشف می‌شود که در مجموع این سرقت‌ها نیز نسبت به پارسال، افزایش ۱۲ درصدی کشفیات را داشتیم.

سخنگوی فراجا در ادامه به آمار کشفیات مواد مخدر و اقدامات پلیس در این حوزه اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ تُن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شده است که روز گذشته به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ۸۱ تُن مواد مخدر نیز امها شد.

وی افزود: همچنین آمادگی داریم که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر از سراسر کشور اقدام کنیم.

دستگیری ۲۰۰ نفر درباره معاملات فردایی طلا و ارز

سخنگوی فراجا با بیان اینکه انجام معاملات فردایی طلا و ارز ممنوع است، گفت: بطورکلی یک خلأ قانونی درباره معاملات فردایی طلا و ارز وجود داشت و امکان برخورد با آن وجود نداشت که ما این موضوع را به شورای امنیت کشور برده و در آنجا دستورات لازم برای برخورد با آن به تصویب رسیده و ابلاغ شد. متاسفانه معاملات فردایی تقاضای کاذب ایجاد کرده و سبب ایجاد اخلال در بازار طلا و ارز شده، همانطور که می‌دانید در معاملات فردایی در واقع طلا یا ارزی به دست خریدار نمی‌رسد و خرید و فروش به شکل سوری اما با قیمت‌های بالا و غیر واقعی انجام می‌شود که نتیجه برخی از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز نیز ناشی از همین معاملات است.

حاجیان با بیان اینکه در معاملات فردایی سه گروه دخیل هستند، اظهار کرد: یک گروه افرادی هستند که طلا و ارزی ندارند؛ اما با معاملات سوری نرخ‌ها را جابجا می‌کنند. گروه دیگر افرادی هستند که دنبال سود بیشتر هستند و از این طریق فعالیت می‌کنند و گروه سوم که بخش اصلی هستند تحلیلگران و نوسان گیران هستند که این افراد از خلأ قانونی موجود سوءاستفاده کرده و در کانال‌ها و صفحات خود اقدام به ارائه تحلیل‌هایی از قیمت ارز در روز آینده کرده و از این طریق قیمت‌ها را افزایش می‌دادند.

حاجیان با بیان اینکه پس از مصوبه شورای امنیت برخورد با این افراد در دستور کار قرار گرفت، افزود: در همین راستا ۸۶ کانال و صفحه که این افراد در آن فعال بودند و حدود ۷۵ هزار نفر نیز عضو آن بودند، مورد شناسایی قرار گرفت. تنها در یکی از این کانال‌ها حجم معاملات سوری طلا بالغ بر سه تن در روز بود. در حالیکه هیچ طلایی وجود نداشت. در رابطه با نرخ‌های کاذب طلا و ارز دو سرکرده اصلی و ۳۰ سرشاخه دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه اقداماتی نیز در حوزه معاملات فردایی ارز انجام شده و ۱۳۸ نفر نیز در این خصوص دستگیر شده و ۴۰ میلیون واحد ارزهای مختلف از آنان کشف شد، گفت: در مجموع ۲۰۰ نفر در خصوص معاملات فردایی طلا و ارز که سرکردگان و سرشاخه‌های اصلی نیز در آن بودند شناسایی و دستگیر شدند.

حاجیان درباره اینکه آیا این افراد با شبکه‌هایی در خارج از کشور ارتباط داشتند، ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانیم در این زمینه چیزی بگوییم اما آنچه که مشهود است این است که این افراد از خلأ قانونی در این زمینه استفاده کرده بودند که خوشبختانه با آن مقابله شد و در نتیجه آن نیز در همین چند روز اخیر آرامشی به فضای بازار طلا و ارز بازگشت.

هشدار پلیس: رمزارزها مناسب سرمایه گذاری نیستند

حاجیان در ادامه از افزایش کلاهبرداری‌ها در حوزه رمزارزها خبر داد و گفت: کلاهبرداری ها برابر آمارهای پلیس فتا و شکایات واصله در حوزه رمز ارز در حال افزایش است. رمز ارزها حوزه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و از این رو به مردم هشدار می‌دهیم که از سرمایه گذاری در این حوزه پرهیز کند؛ چرا که احتمال از دست دادن سرمایه‌شان با توجه به شرایط بازار رمزارزها وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره فروش سوالات کنکور در فضای مجازی نیز خاطرنشان کرد: پنج نفر که ادعای کاذبی در خصوص فروش سوالات کنکور داشته و از این طریق اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند. در این خصوص لازم است شهروندان هشیار باشند و بدانند که ادعاهایی که درباره فروش سوالات کنکور مطرح می‌شود، کذب است.

برخورد پلیس با لایوهای غیر اخلاقی و محتواهای نامناسب اینستاگرام

حاجیان همچنین از برخورد پلیس فتا با لایوهای غیر اخلاقی و محتواهای نامناسب تولید شده در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام خبر داد و گفت: برابر قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی انتشار محتواهای غیر اخلاقی در فضای مجازی جرم انگاری شده و مرتکبان آن به حبس محکوم خواهند شد. از این رو انتشار تصاویر منکراتی و عکس‌های غیر اخلاقی در فضای اینستاگرام ممنوع بوده و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

سخنگوی انتظامی کل کشور در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه برخی از این لایوگذارها در خارج از کشور حضور دارند و آیا پلیس با آنان نیز برخورد می‌کند یا خیر؟ گفت: هر فردی که اقدام به ترویج فساد در فضای مجازی کرده و پلیس نیز آن را شناسایی کند تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

سخنگوی فراجا از وضعیت فضای مجازی نیز انتقاد کرد و گفت‌: متاسفانه وضعیت فضای مجازی ما نظام مند نیست.

اظهارات سخنگوی فراجا درباره سرقت از بانک ملی

حاجیان در ادامه به سرقت از بانک ملی اشاره کرد و سخنانش را با گلایه از رسانه‌ها مبنی بر عدم ارائه تحلیل و پرداخت مناسب به این دستاورد ملی آغاز کرد و گفت: عملیات کشف سرقت از بانک ملی که به نام مبارک حضرت ثامن‌الحجج انجام شد یکی از درخشان‌ترین دستاوردهای پلیس است، بطوریکه دیگر کشورها نیز خواستار انتقال تجربیات پلیس ایران در این زمینه بودند.

وی درباره کشف این سرقت اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌های خارجی به دنبال این بودند تا با استفاده از این سرقت جامعه را ناامن نشان دهند. ما انتظار داشتیم که رسانه‌ها تحلیل‌های مختلفی ارائه داده و به این موضوع بپردازند تا بتوان قدرت پلیس را در این پرونده به نمایش گذاشته تا امنیت را در جامعه ارتقاء داد. این یک کشف بزرگ بود که به زودی دو متهم دیگر آن نیز که در خارج از کشور دستگیر شده‌اند به داخل منتقل خواهند شد.

حاجیان درباره جزئیات این سرقت نیز گفت: ببینید، به نظر می‌رسد که این حادثه دیگر ابعاد پنهانی چندانی نداشته باشد. من خود معتقدم که این سارقان دستکم دو ماه برای انجام این سرقت نقشه کشیده بودند اما برنامه ریزی آنان ظرف کمتر از ۴۸ ساعت با هوشمندی پلیس نقش بر آب شد. بیش از ۹۰ درصد از اموال مسروقه از سوی این افراد نیز کشف شده است.

وی درباره زمان بازگشت این افراد نیز گفت: ما همچنان پیگیریم و معتقدیم که این افراد باید زودتر وارد کشور شوند اما با توجه به اینکه دستگیری در کشور ثانویه رخ داده فرآیند استرداد آن زمانبر خواهد بود.

سخنگوی فراجا با اشاره به رفتار صدا و سیما در پی این اتفاق نیز گفت: ما همچنان از صدا و سیما گلایه داریم، این خبر را به گونه‌ای منتشر کردند که انگار ما کار بدی کرده‌ایم و می‌خواستند از ما بازجویی کنند، در حالیکه ما در عرض کمتر از ۴۸ ساعت یکی از پیچیده‌ترین سرقت‌های قرن را کشف کردیم، تمام دوربین‌ها را سارقان قطع کرده بودند و هیچ موبایلی هم نبود. اینها ابعادی است که باید به آنها پرداخته شود چون کار بزرگی انجام شده است.

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد طرح گلایه پلیس از رسانه‌ها مربوط به صدا و سیما بوده اما چرا آن به تمام رسانه‌های مکتوب تعمیم داده شود؟، تصریح کرد:‌ ما قدردان رسانه‌ها هستیم و رسانه‌ها باعث می‌شوند که ما دلگرم شویم. رسانه‌ها پل ارتباطی مردم با پلیس هستند و اگر امروز رضایتمندی از پلیس بالاست رسانه‌ها سهم بسزایی در آن دارند.

حاجیان به آمار کشف جرایم جنایی اشاره کرد و گفت:‌ آمار ما در زمینه کشف جرایم جنایی نظیر قتل، سرقت‌های مسلحانه و ... ۹۲ درصد است که این یک رکورد خوب در جهان محسوب می‌شود. تا جایی که دیگر کشورها خواستار انتقال تجربیات پلیس ایران به خودشان هستند. ایران امروز با اقداماتی که از سوی پلیس انجام شده، یک کشور امن است.

وی درباره افزایش حقوق سربازان نیز افزود: در پی تعامل خوب با مجلس انقلابی شاهد افزایش قابل توجه حقوق سربازان بودیم و میانگین ۱۱۵ درصدی افزایش حقوق آنان در سال ۱۴۰۱ را داشتیم.

سخنگوی فراجا درباره برخورد با دارندگان سلاح نیز گفت: قطعا پلیس با دارندگان سلاح برخورد کرده و طرح جمع‌آوری سلاح به صورت ویژه و عملیاتی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در رابطه با تناسب میان جرم و مجازات‌های آن تصریح کرد: متاسفانه هزینه جرم در کشور ما بسیار پایین است و در این خصوص از مجلس انقلابی انتظار داریم که قوانین را بازنگری کند، هزینه جرم باید افزایش پیدا کند. البته منظور ما صرفا افزایش زندان نیست، بلکه باید مجازات افزایش پیدا کرده و قدرت بازدارندگی قوانین بیشتر شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات