تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
امیرحسین کاکایی درگفتگو با اقتصاد ۲۴ تأکید کرد

زیان انباشته خودروسازان بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است /قیمت خودرو تا پایان سال چقدر گران می‌شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: زیان انباشته خودروسازان بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به ایجاد تورم ۶۰ درصدی تا پایان سال فاجعه واقعی در دنیای سیاست گذاری صنعتی و اقتصادی رقم خواهد خورد.

تورم ۶۰ درصدی خودرو تا پایان سال

اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- صاحبنظران بر این موضوع هم نظرند که با زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیاردی سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) میلیون‌ها شغل ایجاد می‌شود، هزاران مسکن ساخته و حتی برخی کمپانی‌های خودروساز مطرح جهانی خریداری می‌شود.

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد خودروسازان کشورمان ظرف سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند. اگر مجموع زیان انباشته خودروسازان طی سال‌های گذشته را لحاظ کنیم، این عدد به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اما دولت به عنوان مدیر راهبردی و به اصطلاح متولی سهم ناچیزی از این خودرو سازان و تنظیم کننده بازار هنوز فرمولی برای کاهش بحران در تولید و عرضه محصولات پیدا نکرده و اگر هم پیشنهاداتی ارائه می‌کند هیچ کدام کارساز نبوده است.

حالا با این نوع سیاست‌های اجرایی دولت هم صنعت خودرو ساز متضرر شده و زیان انباشت این چند سال را به دوش می‌کشد، هم مشتریان در بازار باید تاوان اهمال کاری‌ها را با پرداخت پول بیشتر برای خودرویی بی کیفیت پرداخت کنند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه و در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اوضاع خیلی بدی را برای صنعت خودروسازی طراحی کرده اند. زیان انباشته آن هم با این اعداد و ارقام که قطعاً واقعی نیست و تنها بخشی از زیان اعلام می‌شود؛ خرابکاری سیاست گذاران است و مدیران عامل این شرکت‌ها (خودروسازان) دست نشانده سیاست گذاران و نمایندگان مجلس می‌باشند.

وی ادامه داد: طی ۴ سال گذشته با سیاست‌های اجرای از سوی دولت انتظار زیان انباشته در شرکت‌های خودرو سازی می‌رفت. به نظر من این رقم اعلام شده (زیان انباشته خودروسازان) کم است و طبق برآورد تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌بایست ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شد؛ در حالی که امروز صورت‌های مالی خودروسازان جمع کل زیان انباشته را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در خودرو سازی کشور تعجب آور نیست؛ با روند اجرایی سیاست گذاران چنین عدد اعلام شده با رقم واقعی فاصله دارد و این جای تعجب دارد!

وی تصریح داشت: با استناد به آمار و صورت مالی هر سال خودروسازان در حال زیان دادن هستند پس چطور رقم انباشت زیان در این خودرو سازان با توجه به زیان عملیاتی هر خودرو، میزان تولید و عرضه محصولات و از همه مهمتر قیمت گذاری دستوری اینقدر متفاوت است. قطعاً در محاسبات آماری تغییراتی ایجاد شده و رقم واقعی نیست و تنها زیان انباشت حسابداری است.

کاکایی گفت: زیان واقعی زمانی نشان داده می‌شود که چرخ تولید خودرو سازان متوقف شود. در حالی که مجموعه بدهی اعلام شده از سوی این خودروسازان خیلی بالاتر است. سیاست گذاران در این بخش حرف‌هایی می‌زنند که واقعاً نمی‌توان به اجرا و نتیجه هیچ یک از این وعده‌ها امیدوار شد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ تا زمانی قیمت گذاری با این روند ادامه داشته باشد قطعاً زیان انباشت در این بخش افزایش خواهد داشت و نمی‌تواند کاهش داشته باشد.

وی تصریح داشت: قیمت نهاده‌های تولید همچنان در حال افزایش است و به طور منطقی قیمت خودرو نیز افرایش می‌یابد، اما آقایان اعلام کرده اند تولید را افزایش خواهند داد!

کاکایی گفت: در این مقطع قرار شده تولید سه خودروی پُر تیراژ حذف و خودرو‌های جایگزین وارد بازار شود. البته نمی‌توانند به راحتی تیراژ خودرو‌های جایگزین را مانند تیبا و سمند بالا ببرند.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد؛ البته این که با رقم زیان انباشت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌توان برخی خودرو سازی خارجی را خرید تشبیه سازی است نه عملیاتی! سیاست گذاران دو شرکت خودرو ساز بزرگ این کشور را آنقدر بدهکار کرده اند و از اعتبار این شرکت‌ها خرج کرده اند در واقع این خراب کاری در طی ۴ سال که هنوز هم متوقف نشده به دلیل سیاست ثبات قیمت خودرو در بازار است.


بیشتربخوانید: اثر ادامه دار نقدینگی موجود بر فضای دلالی خودرو


وی اشاره داشت: این‌ها مدیریت بازار را فقط به نگه داشتن قیمت در سطح ضرر به تولید کننده می‌دانند و قیمت‌ها علی رغم ادعای سیاست گذاران در بازار ثابت نمانده است. در حالی که برای بازگشت آرامش به نظام توزیع و عرضه بالای خودرو، ابزار‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها ثبات قیمت در نرخ نهاده‌ها و هزینه‌های جاری بخش تولید است.

کاکایی می‌گوید: شکی نیست که این فاجعه واقعی (زیان انباشته و اجرای سیاست‌های دولت) در دنیای سیاست گذاری صنعتی و اقتصادی است.

گرانی خودرو

این کارشناس صنعت خودروسازی تأکید کرد: سیاست گذاری صنعتی کشور ما دچار انحراف بزرگی است که متأسفانه برای سیاست گذاران قابل قبول نیست. وزیر صمت طرح‌هایی را برای صنعت خودرو سازی مطرح می‌کند که خودش هم از نتایج آن آگاهی ندارد و از همه مهمتر اینکه منابعی که باید در اجرای این طرح‌ها هزینه شود هنوز نامشخص است!

به تولید خودرو ارزان قیمت آن هم از جیب مردم که نمی‌توان طرح صنعتی گفت! کاکایی با بیان این مطلب ادامه داد: با گرانی نهاده‌های تولید که بخشی از آن به دلیل افزایش قیمت جهانی است. به طور مثال می‌خواهند خودرویی با صرف هزینه ۵۰۰ میلیون تومان تولید کنند، اما به مردم ۲۰۰ میلیون تومان بفروشند.

وی تصریح داشت: مشخص است با چنین سیاستی زیان انباشته خودرو ساز به حدی افزایش می‌یابد که در زمانی نه چندان دور اعلام ورشکستگی خواهد کرد. این کار اقتصادی با نام تولید ارزان نیست؛ دولت با این رویه شاید برای مدت کوتاه خودروی ارزان به مردم بفروشد، اما سرنوشت ادامه این سیاست کاملاً مشخص است! نابودی صنعت خودرو سازی کشور

کاکایی تأکید کرد؛ با توجه به وضعیت موجود در صنعت خودرو سازی و گرانی نهاده‌های تولید و در صورت عدم اجرای برجام آزاد سازی و منابع مالی و از همه مهمتر سرعت بخشی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورم خودرو حداقل ۴۰ و حداکثر به ۶۰ درصد می‌رسد و موج جدید گرانی در بازار راه می‌اندازد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیام شیخ دیاباته به یحیی گل‌محمدی

واکنش رسانه شورای عالی امنیت ملی به مواضع حسن عباسی

روسیه اُسکار را تحریم کرد

روایت خبرگزاری فارس از تجمعات زیر ۱۸ ساله‌ها

وزیر خارجه عراق: مذاکرات تهران-ریاض ادامه دارد

کی‌روش از سنگال انتقام می‌گیرد؟

انسیه خزعلی: هر کجا که با تمام قوا وسط میدان بودیم شایعات شکل گرفت

شرایط دریافت وام ضروری بازنشستگی اعلام شد

مناظره‌ای که از تلوبیون حذف شد +فیلم

احمد خاتمی: در جمهوری اسلامی زدن یک تلنگر بدون مجوز، جرم است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: اصلاح طلبان جرقه آشوب را زدند

پیشرفت خیره‌کننده چین در ساخت ناوهای هواپیمابر+ عکس

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید

آسمان این استان‌ها بارانی می‌شود

خداحافظی دیگر بازیکن تیم ملی ایران به دلیل فوت مهسا امینی

صدور احکام رتبه‌ بندی معلمان در مهرماه

آشتی‌کنان قلعه‌نویی و افشین پیروانی+عکس

چه‌کسی ویلای علی کریمی را پلمب کرد؟

استعفای پزشک مشهور به دلیل دیدار با رئیسی

اولین خروجی استقلال در نیم فصل مشخص شد

همایون شجریان را دعوت کردم تا در تخت جمشید کنسرت برگزار کند؛ به من گفتند شاه پرست

آغاز فروش ضایعات آهنی شهرداری تهران در بورس

چرا فروش توکن‌های NFT دشوار است؟

جام جهانی قطر برگزار نخواهد شد!

فیلم/ کارگردان مشهور مقابل حرف‌های وزیر فرهنگ و ارشاد به سیم آخر زد

آمریکا: مذاکرات وین در موقعیت درستی قرار ندارد

اولین واکنش علی کریمی به پلمپ شدن خانه‌اش

قیمت جدید برنج اعلام شد

کنایه تند علی دایی در پی فوت مهسا امینی

تخصیص زمین جایگزین تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن می‌شود؟

اعتراضات مردمی در ایران چه تاثیری بر مذاکرات برجام خواهد گذاشت؟

از تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان چه خبر؟

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

جزییات تازه درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ معوقات بازنشستگان چگونه تسویه می‌شود؟

آیا پوتین از سلاح اتمی در جنگ اوکراین استفاده خواهد کرد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول