اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: نامه درخواست ممنوعیت واردات لوازم خانگی توسط برخی شرکتهای لوازم خانگی و در راس آنها «گروه صنعتی انتخاب» توسط رهبر انقلاب امضا شد تا فضا برای توسعه این صنعت فراهم شود و تولیدکنندگان بتوانند در فضایی گلخانهای رشد کنند؛ اما پس از آنکه این تولیدکنندگان موفق شدند مانع واردات لوازم خانگی شوند به جای بهره برداری از این فضا برای توسعه و رشد، راه انحصار را در پیش گرفتند و نه تنها کیفیت تولیدات کاهش یافت که خدمات پس از فروش هم رو به تضعیف رفت.
اقدام عجیبتر «گروه صنعتی انتخاب» و در راس آن «اسنوا» پس از انتشار گزارش اقتصاد ۲۴ با عنوان «نارضایتی بازار از بدعهدی اسنوا در تحویل اقلام خریداری شده/ موج افزایش قیمت لوازم خانگی به دست گروه صنعتی انتخاب رقم میخورد؟» بروز پیدا کرد و زمانی که انتظار میرفت پس از انتشار گلایههای مردم، «اسنوا» درصدد جبران کم و کاستیهای خود برآید و در تحویل لوازم خانگی پیش فروش شده خود تعجیل کند و پاسخگوی مشکلات مردم در صفحه رسمی خود در فضای مجازی (اینستاگرام) باشد؛ این گروه تولیدی لوازم خانگی در یک اقدام عجیب و معنادار، قسمت نظرات مردم را ذیل تمام پستهای تبلیغاتی و حتی مناسبتی بسته و تنها در سه پست آخر این صفحه، قسمت نظرات را باز گذاشته و مدیریت کامنتها را تغییر داده؛ به طوری که یک سری از افراد مشخص با به اصطلاح «بَه بَه و چَه چَه» وارد میدان شده اند.
ناگفته نماند حجم نارضایتیها به حدی زیاد است که یکی دو مورد از دست ادمین صفحه خارج شده و در میان پیامهای مدیریت شده، در نظر خودنمایی میکند. از سوی دیگر با هیچ منطقی سازگار نیست مجموعهای که خود را بزرگترین شرکت صنعت لوازم خانگی کشور معرفی و هزینه چند ده میلیونی برای ساخت پستهای اینستاگرامی خود صرف میکند، راه ارتباطی با مخاطبین و مصرف کنندگانش را مسدود کند! آن هم در رسانهای که به تعاملی بودن شهره است و کاربرد اصلی آن همین است وگرنه تبلیغات غیر تعاملی میلیاردی صدا و سیما و مبلمان شهری این گروه در شرایط رکود سنگین بازار که همیشه زبانزد خاص و عام است.
نمونه کامنت های مردم در سال گذشته:
بسته بودن قسمت نظرات مردم در صفحه اینستاگرامی اسنوا:
شکی نیست که در معتبرترین برندهای دنیا معایب و نقطه ضعفهایی دیده میشود و همه مردم از آنها تعریف نمیکنند. چرا «اسنوا» به جای اینکه درصدد حل مشکلات مردم در استفاده از لوازم خانگی تولیدی خود برآید، صورت مساله را پاک میکند؟ مجموعهای که به اذعان خود و مسئولان، سهمی ۵۰ درصدی از بازار لوازم خانگی دارد چرا باید نظرات، انتقادها و گلایههای مردم را در زیر پستهای صفحه اسنوا که تنها راه تعاملی مردم با این شرکت است، ببندد؟
فروش مدت دار و قسطی نیز از مواردی است که طبق اعلام سازمان حمایت قانونی نیست. این در حالی است که «شرکت یاسیان» به عنوان شرکت رسمی زیرمجموعه «گروه صنعتی انتخاب» اقدام به فروش ۹۰ روزه لوازم خانگی پرفروش کرده است و مسئولیت فروش اعتباری و سازمانی لوازم خانگی تمام برندهای گروه صنعتی انتخاب شامل اسنوا، دوو و تکنوگاز را بر عهده دارد.
جالب آنجاست که این شرکت از اوایل دهه ۹۰ وارد فروش اقساطی و مدت دار لوازم خانگی برای محصولات «گروه صنعتی انتخاب» شده است. البته تا زمان ممنوعیت واردات لوازم خانگی نقد پررنگی به فعالیتهای این شرکت وارد نبود و متقاضیان این خدمات که بازنشستگان و اقشار متوسط رو به پایین جامعه بودند، طبق شرایط فروش، کالای خود را خریداری و تحویل میگرفتند، اما زمانی که نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی، امضای رهبری را گرفت، جرقه انحصار و بدعهدی در این صنعت زده شد. این در حالی بود که رهبر انقلاب نسبت به این مسئله هشدار داده بودند.
در همین راستا یکی از خریداران لوازم خانگی از شرکت «یاسیان» به اقتصاد ۲۴ میگوید: فروشگاهی که نماینده فروش این برند بود، ما را ترغیب به خرید یخچال ساید از سایت مربوطه کرد. اما در زمان خرید، زمان تحویل ساید ۹۰ روزه اعلام شد که به روز محاسبه میشود و قید شده بود اگر قیمت تغییر کند، خریدار باید مابهالتفاوت قیمت را بپردازد. بدتر آنکه این امکان به خریدار داده نمیشود که در صورت عدم تمایل بتواند پول خود را پس بگیرد، زیرا فروشنده میگوید پول به حساب کارخانه واریز شده و امکان برگشت پول نیست. آیا این تضییع حقوق مردم نیست؟
مسیر سوم انحرافی «گروه صنعتی انتخاب» به تبلیغ برند «دوو» برمیگردد. معاونت حقوقی وزارت صنعت در آخرین بررسی خود درج برند «دوو» بر روی محصولات ایرانی را غیرقانونی دانست و اعلام کرد برای حفظ حقوق مصرف کنندگان نباید اینگونه اقدامات گمراه کننده صورت گیرد. در ادامه این جریان، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز طی اطلاعیهای اعلام کرد همان طور که ورود لوازم خانگی خارجی ممنوع است، لوازم خانگی تولید داخل که به هر نحو با برچسب برند خارجی در بازار عرضه میشوند نیز فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، به خصوص برای برندی که اعلام شد «اجاره ای» است!
در ادامه این جریانات، هنوز که هنوز است «گروه صنعتی انتخاب» به تبلیغ برندهای «دوو» و «تکنوگاز» میپردازد و به نظر میرسد از ورود نهادهای نظارتی و بالاخص وزارت صمت به این مقوله خبری نیست و متاسفانه شاهد برخوردهای سلیقهای و دوگانه در این صنعت هستیم که نتیجهای جز روی گردانی بیشتر مردم از بازار برندهای داخلی و نارضایتی بخش عمده تولیدکنندگان از این روند ندارد.