اقتصاد۲۴- صبح امروز اولین معامله خودرویی بورس کالا انجام شد، در این معامله ۱۲۵ دستگاه خودرو دیگنیتی سفید با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد. این خودرو با حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان معامله شد. همزمان با این موضوع خبر ورود هایما به بورس کالا ایران نیز منتشر شد، بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو، گروه بهمن، آرین موتورپارس و کرمان خودرو نخستین خودروسازانی هستند که صنعت و بازار خودرو کشور را به سمت سه نرخی بودن سوق داده اند. در ادامه به بررسی وضعیت عرضه خودروها در بورس و سه نرخی شدن محصولات نگاهی خواهید کرد:
براساس اعلام بورس کالا از محصولات بهمن موتور ۶۰۰ دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. براین اساس ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود، از این مقدار ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی امروز در بورس معامله شد.
براساس اعلام بورس کالا از محصولات بهمن موتور ۶۰۰ دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. براین اساس ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود، از این مقدار ۸۵ دستگاه خودرو فیدلیتی تیپ دو، هفت نفره با رنگ مشکی، ۹۰ دستگاه فیدلیتی سفید تیپ دو هفت نفره با بها ۷۷۲ میلیون تومان عرضه میشود. همچنین ۸۵ دستگاه فیدلیتی مشکی رنگ پنج نفره و ۹۰ دستگاه فیدلیتی پنج نفره سفید با بها ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
بهمن موتور در نظر دارد تا ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی رنگ و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم سفید رنگ با بها ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه کند. امروز شاهد بودیم در نخستین معامله خودرویی، دیگنیتی سفید رنگ با قیمت مذکور با بها حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان معامله شد.
بیشتر بخوانید: پژو ۲۰۶ هم به بورس میرود
این درحالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. شاید کارشناسان معتقد باشند بورس محلی برای شفافیت، کاهش رانت، بستر مناسب برای دسترسی مشتریان حقیقی باشد. اما سه نرخ قیمت کارخانه، بورس و بازار بزودی فضا قیمتی خودرو در کشور را ملتهبتر از شرایط فعلی خواهد کرد و به نظر میرسد که باید بیش از آن که روی قیمت گذاریهای نمایشی متمرکز بود بیشتر بر کنترل قیمت از مسیر تعادل عرضه و تقاضا و به عبارت بهتر عرضه بیشتر متمرکز بود.
دولت دوازدهم که عامل اصلی آشفتگی در بازار خودرو شناخته میشود، با آزاد سازی قیمت خودروها مخالفت داشت. دولت سیزدهم نیز تقریبا رویه و سیاستهای صنعتی دولت دوازدهم را در بدنه وزارت صمت ظاهرا اجرا میکند. خودروسازان طی پنج سال گذشته با زیان انباشت هنفگتی مواجه شدند، باتوجه به ساختار بورس کالا برای عرضه مواد اولیه، تصمیماتی برای عرضه خودرو در بورس گرفته و اجرا شد.
کارشناسان صنعت خودرو که در خصوص عرضه خودرو به بورس کالا گفتگوهایی مفصلی با «بازار» داشتند، همگی معتقد هستند؛ بورس محلی برای سه نرخی شدن قیمتها است.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که بورس محل مناسبی برای عرضه خودرو نیست و دولت به جای ایجاد یک بستر جهت «سه نرخی کردن قیمت ها، باید آزادسازی قیمت خودرو را در دستور کار قرار دهد.»
کارشناسان صنعت خودرو و اقتصادی معتقد هستند عرضه خودرو در بورس یک بدعت بوده که در هیچ جای دنیا تجربه مشابه آن وجود ندارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، پیشتر اظهار داشت؛ «بورس فضای جدید برای رانت را احتمالا میتواند فراهم کند.»
همانطور که اشاره شد قیمت برخی از محصولات شرکتهای ایران خودرو، بهمن موتور، کرمان خودرو و آرین موتورپارس از امروز به سمت سه نرخی شدن حرکت خواهد کرد.
دیگنیتی پرایم از ابتدای ماه جاری تا امروز در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله میشد، شاید از امروز همراه با عرضه این محصول در بورس باید انتظار عدم تثبیت قیمت و افزایش آن را داشت.
قیمت خودرو دیگنیتی پرایم از ابتدا ماه جاری تا امروز در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله میشد، در حقیقت قیمت این محصول در بازار و کارخانه ثابت بود. اما با توجه به تاخیرهای مکرر در عرضه این محصولات که به بهانه ساماندهی سامانههای فروش مطرح شد، امروز بالاخره با تعیین بهای حداقل قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۸۰میلیون تومان، باید انتظار افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد را بزودی داشت مگر انکه مذاکرات برای احیای برجام پالسهای جدیدی را ارائه کند!
منبع: بازار